Benin

Top 10 Travel Destinations Kouffo
Show all

Weerbericht

March 24, 2023 in Benin ⋅ ☁️ 34 °C

Ik denk dat ik officieel kan zeggen dat het regenseizoen begonnen is. De weersvoorspellingen geven het aan maar vooral de avond onweders zijn onmiskenbaar bewijs. Al sinds vrijdag avond heeft het elke avond geonweerd en gestormd met veel wind en hevige regen. Meestal begint het rond 21 a 22 uur en zijn we vertrokken voor een heel aantal uur. Gelukkig blijft het voorlopig tijdens de dag droog. (Behalve een toevallige plaatselijke bui van enkele minuten.) Het weer zorgt voor de nodige verkoeling en geeft indrukwekkende zichten, het was hier al groen maar nu is het nog opmerkelijker groener aan het worden. Geen mens die zich buiten bevindt in dit weer maar ik ga toch altijd even genieten op het overdekt terrasje vooraan het huis van het klank en licht spel. Het is betere en meer rustgevende entertainment dan tv (die hier niet is) etc..Read more

Instrumendverpleegkundige

March 24, 2023 in Benin ⋅ ☁️ 29 °C

Even een heftige vuurdoop gehad als operatie verpleger …
      2 césarienne en 1 verwijdering van een gesprongen tumor op de baarmoeder waardoor de patiënt in kritieke toestand was en veel bloed verloor die zich in de buik opstapelde. Een hele ervaring waar ik met knikkende knietjes aan begon maar het uiteindelijk wel leuk vond. De gynaecoloog was echt super lief en heeft mij goed geholpen, beide operaties bleken moeilijker dan vooraf gedacht waardoor het voor ons beide soms zweten was. Hij heeft zich vele keren geëxcuseerd maar voor mij was het niet zo erg. Ik heb super veel bijgeleerd en het was de kers op de taart als afsluiter van bloc en de 10 weken hierRead more

La médecine générale

January 27, 2023 in Benin

Tijdens de eerste stageweek leerde ik de dienst van “la médecine générale” kennen. Iedere patiënt met of zonder afspraak meldt zich aan bij “l’accueil” voor inschrijving en parameters. Met een nummertje zoals bij de slager wachten ze op een bank buiten hun beurt af bij één van de drie dokters, die beslist of de partiënt al dan niet moet worden opgenomen en hoe dringend de zorg is. Naast l’accueil - waar de dossiers nogal chaotisch over de te kleine bureau verspreid liggen - is er een ruimte met 3 bedden voor de meest kritieke zieken. Zo kwam daar oa een jongeman terecht die door een val in een put van 15 meter diep een sleutelbeenbreuk, serieuze schaafwonden, een pneumothorax en een hoofdwonde opliep. Die wonde werd hier door een verpleegkundige genaaid. Eens de pt gestabiliseerd is, verhuist hij naar een andere slaapzaal. Gemiddeld liggen er hier zo’n 20 patiënten. Meest voorkomende pathologieën en symptomen zijn chronische nierinsufficiëntie, anemie, respiratoir falen, ondervoeding, urineweginfecties, levercirrose, deshydratatie, ascites, cervico faciale cellulitis, diabetes, cardiopathie. De mensen komen vaak heel laat naar het ziekenhuis waardoor hun situatie meestal kritiek is en er soms geen hulp meer mogelijk is. Vorige week waren er 9 sterfgevallen.
      Elke zieke wordt vergezeld door één of meer “garde-malades” (meestal familieleden). Die geven de zieke alle niet-medische hulp. Zij gaan vb naar de apotheek met een voorschrift waarop de medicatie voor de eerste 8 uren staat alsook de nodige spuiten en injectienaalden en pleisters. Kunnen ze dit niet betalen dan wordt niets toegediend.
      Handelingen die ik mocht uitvoeren of bij assisteren: parameters nemen, bloed prikken, katheter plaatsen en verwijderen, zuurstof toedienen, blaassonde plaatsen en verwijderen, medicatie optrekken en toedienen, bloedtransfusie opvolgen…
      Een interessante dienst door de vele verschillende casussen en door de artsen die heel veel verantwoordelijkheid geven aan de verpleegkundigen!

Église évangélique

March 19, 2023 in Benin ⋅ ☁️ 25 °C

Om 7 uur vertrok ik met de ZIM naar Azorvè, daar ontmoette ik Madame Elisabeth met wie ik 4 weken op de pediatrie gewerkt heb. Ik volgde met haar de zondag les die om 8 uur begon over ‘la parole de Jean’. Om 9 uur was het gedaan en begon de effectieve mis. Deze heeft tot 12u 15 geduurd! De mis verloopt niet zoals de dienst die ik volg in gohomey, daar is het trouwens ‘église katholieke’. Er was super veel volk in de kerk, ik schat zo’n 200 à 250 personen en er was een duidelijke opdeling tussen mannen, jonge vrouwen en oudere dames. Er waren ook 2 koren aanwezig die prachtig klonken! De mis wordt hier niet door een priester geleid maar door een groepje van een soort predikanten. Er werden verhalen verteld, gebeden en er werd heel veel rondgelopen en gedans. Wat opviel is dat er heel veel halleluja en amen werd geroepen. De dienst werd afgesloten met mij die nog een woordje moest zeggen omdat ze altijd vragen of er nog mensen van het buitenland zijn, die dan worden begroet door de hele kerk. Er is een filmpje van en ik hoop deze zo snel mogelijk te pakken te krijgen!
      Daarna ging ik nog even mee Elisabeth haar huis bezoeken en heb ik daar mee gegeten. Als afsluiter speelde ik nog een spelletje ‘pique’ met haar nichtjes en neefjes (met kaarten). (Uit respect voor hun privacy heb ik bij heb thuis geen foto’s genomen.)

Drukke zaterdag

March 18, 2023 in Benin

Het was een drukke dag, van 17-7 uur in de operatie zaal en materniteit om vervolgens iets na 7 aan de wekelijkse voetbal work out te beginnen. Het was echt gezellig en we hebben langer kunnen spelen omdat het bewolkt was en mijn huid dus niet na een half uur zo rood als een kreeft staat…
      Dan om 14 uur naar de markt in dogbo voor groentjes en brood.
      Om 17 uur stond Marcos al voor de deur op mij mee op stap te nemen met vrienden die ik en Veerle eerder deze reis hebben ontmoet. Het jongetje is hun jongste zoon en is in slaap gevallen in mijn armen tijdens de autorit. We zijn in een gezellige pub iets gaan drinken, ze hadden ook eten voorzien. Op het menu stond schaap met heel veel pikante kruiden. Jammer genoeg kan je hier niet echt neen zeggen tegen een maaltijd… (ik lust geen schaap en mijn mond heeft nog een uur na getinteld van de pikantheid) daarna hebben we ook gedans, blijkbaar liggen mijn dansskilz dichter bij de Afrikaanse cultuur dan de Belgische want ik heb belachelijk veel complementen gekregen! De avond sloot ik af met een prachtige zonsondergang en om 21 uur heb ik mijn framily gebeld en hebben we samen online gespeeld en goed gelachen. Het heeft deugd gedaan hen nog eens te zien, want met 8 studenten een gepast moment vinden om te bellen is moeilijker dan je denkt.

Laatste updat voor vandaag

March 7, 2023 in Benin ⋅ ☁️ 28 °C

In principe zou ik de mieren in het licht kunnen doden met de spuitbus maar ik gebruik die middelen niet graag en ze zijn vervuilend voor het milieu. Daarbij weet ik niet hoe lang de mieren blijven aan de poort buiten. Encyclopedie Google geeft geen sluitend antwoord, zal morgen een verassing zijn… slaapwelRead more

Kleren maken de man

March 12, 2023 in Benin ⋅ ☁️ 34 °C

Nieuwe kleertjes zijn toegekomen, ze zijn prachtig en zitten zoals het vorige pak als gegoten. One happy and stylish kiddo here!

De laatste foto is mijn eerste tenue en hoe ik er toe uitzag, wie kan raden hoeveel ik in 7 weken (de tijd tussen de eerste keer kleren laten maken en de 2 de keer) ben vermagerd?Read more

2 dagen materniteit

March 18, 2023 in Benin ⋅ ☁️ 26 °C

2 dagen materniteit is niet veel maar ongelooflijk veel gezien en bijgeleerd. Dag 1 heb ik me voornamelijk bezig gehouden met het volgen van de vroedkundige die prenatale consultaties doet. Daarbij examineren ze de borsten, oksels en nek op knobbels. Voelen ze of de buik soepel is, meten ze de uitstulping van de buik, voelen ze waar het hoofdje is en de rug om zo met een stethoscoop het hartje te beluisteren. Verder wordt er een vaginaal touche uitgevoerd om zeker te zijn dat de baarmoederhals niet open is en er geen massa in de weg zit.
      Dag 2 heb ik mee gevolgd met de gynaecoloog. De consultatie bestonden uit koppels die niet zwanger raken, dames die een malaria/hiv behandeling krijgen en dames die zwanger zijn en voor een echo komen.
      Verder wordt er veel ingezet op gezinsplanning en het gebruik van contraceptie.
      Ik heb na mijn dienst 1 natuurlijke bevalling gezien maar het kindje is dood geboren. Verder heb ik 4 keizersneden mogen meevlogen waarvan 3 levende kindjes en 1 doodgeboren kindje. In conclusie waren het 2 heel bewogen dagen (die lang duurden omdat de keizersneden tussen 17 en 7 uur ´s nachts hebben plaats gevonden).
      ‼️ laatste foto is een grafische foto van een baarmoeder die geopend is en zich buiten het lichaam bevindt ‼️

Bloc operatoir

March 23, 2023 in Benin ⋅ ☀️ 35 °C

5 dagen op bloc opératoire waren leerrijk! Ik mocht de operatiezaal 6 keer betreden voor een keizersnede. Waaronder ook de tweeling te zien op de 3de foto. Verder bestaan de dagen uit nemen van parameters en geven van medicatie. Het andere grote deel van de job hier is ambulante wondzorg. De keizersneden moeten elke 4 dagen verzorgd worden en draadjes worden bij consult 3 deels verwijderd en bij consult 4 de overgebleven draadjes ook. Verder heb ik ook al een aantal complexe wond zorgen uitgevoerd, hier ben ik het niet altijd eens met hun manier van behandelen. Ik ga altijd met hen in gesprek hier over. Als ik de gene ben die de wondzorg doet en ik de liefelijkheid zie om het verkeerde product niet te gebruiken ga ik het wel doen. ( voor de verpleegkundigen onder ons; als er zuurstof water wordt gebruikt op een mooi granulerende wonde [foto 4] of eosine op skintears en brandwonden [foto 5]…). Verder heb ik mij ook al geërgerd en heel wat zorgen gemaakt, ik heb een patiënt met een diabetisvoet waar ze heel nalatig mee omspringen, ik heb het 5 dagen verzorgd [foto 7-9] en elke dag werd het zichtbaar erger. De wonde moet dringen chirurgische geopend worden en gedebrideerd maar enkel in het weekend is de chirurg aanwezig… laat ons hopen dat ik geen gelijk krijg en dat door een week te wachten de voet tot aan de knie niet moet geamputeerd worden.Read more

Work, work, work

March 1, 2023 in Benin ⋅ ☁️ 37 °C

Bijna een week voorbij, tijd voor een update. Ik werk nu in medicine general waar Veerle ook gestaan heeft. Ik heb een stempel als welkoms geste gekregen en ben al een deel van het team . Wat het werken er aangenaam en vriendschappelijke maakt. Dr. Beauclair is super grappig en komt regelmatig vragen hoe het gaat en op de foto draagt hij mijn bril omdat de zijne kapot is en hij wilde weten of de montuur bij hem past. Verder ook al heel wat wonden gezien, pas op want de 3 de foto is niet voor gevoelige kijkers. Verder heb ik al dagen weinig tot geen water, het komt soms heel even met veel druk terug. Soms laat ik daardoor de kraan openstaan om het water op te vangen, jammer genoeg vergeet ik ook wel eens welke kant open en dicht is. Wanneer het water dan terug is kan je thuiskomen in een zwembad. Het is nu wel eens grondig gekuist…Read more

Kouffo Department, Kouffo