China
Liangjiaren

Here you’ll find travel reports about Liangjiaren. Discover travel destinations in China of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Tiger Leaping Gorge (the way up)

October 1, 2015 in China ⋅ ⛅ 17 °C

Soms weet je niet zeker of omschrijvingen kloppen. Is de hike zwaar of wel te doen!? Is het uitzicht de moeite waard of niet!? Ervaringen kunnen nogal subjectief zijn. Als we om 08:20 in de bus stappen zijn we vol verwachting en goede moed. We zijn na 2 uur rijden bij het dorp waar de hike begint. We gaan snel van start. Het begin van de trail blijkt 'under construction', dus we volgen de omleiding. Terwijl we steil de bergwand op worden gestuurd, kunnen we het oorspronkelijke pad zien liggen - ver onder ons. Waar we volgens de beschrijving normaal 1,5 uur over zouden moeten doen, kost ons dankzij de steile omweg 3 uur. We dalen af naar het Naxi Family Guest House voor de lunch. Daar komen we in de schaduw een beetje bij. Alles is doorweekt van het zweet. Na de lunch trekken we schoenen strak voor wat het zware stuk zou moeten worden: 28 haarspeldbochten de bergwand op! Gelukkig komt een wolk ons ten hulp en is het redelijk te doen. Onderweg is het uitzicht wel aardig, maar wordt gedomineerd door wegwerkzaamheden aan de overkant van de kloof (inclusief dynamiet explosies). Na alle bochten zijn we bij de top en gaan we de bergwand om... Daar valt het kwartje over de fantastische uitzichten! Een spectaculair bergmassief doemt op en overtreft al onze verwachtingen. Sneeuw op de top, prachtige wolkformaties er overheen, allemaal prachtig uitgelicht door de zon. Als we bijna bij ons 'halfway' hostel zijn, begint het te regenen. Dit koelt heerlijk af, maar levert daarnaast een onwaarschijnlijk mooie dubbele regenboog op over de volle lengte van de kloof. We eten - zoals bijna altijd - heerlijk en duiken snel ons bed in. Morgen vroeg op voor deel 2!Read more

Kolkende schoonheid

May 20, 2016 in China ⋅ ⛅ 21 °C

Was dag één al mooi, dag twee is pas echt spectaculair. Na nog meer prachtige en smalle paadjes langs de rand van de canyon bereiken we Tina's hostel, vanaf waar we naar beneden in de canyon kunnen afdalen. Op het heetst van de dag klimmen we naar beneden, ons nu al afvragend hoe zwaar de weg terug naar boven straks zal zijn. Eenmaal met onze neus op de kolkende watermassa zijn we even stil. Dit zijn rapids des doods.. Het water wordt met een ongelofelijke kracht door de gorge geduwd, het gaat keihard! Ongelofelijk dat het ooit iemand gelukt is om te raften op deze rivier.

Nog wat spectaculaire foto's later beginnen we aan de weg terug naar boven. Om de weg terug in te korten nemen we een route terug met een ladder. De 'skyladder' blijkt een ladder van -voor ons gevoel- honderd meter lang, bijna verticaal tegen de bergwand aan bevestigd. Hoogtevrees heb ik niet maar dit is doooodeng! Met knikkende knietjes kruip ik naar boven, blij dat ik even later weer gewoon op twee benen sta. Een uur later staan we eindelijk weer boven, precies op tijd voor de bus naar Shangri-La. We zijn behoorlijk moe, maar het was het helemaal waard. Wat was dit gaaf!

Tiger Leaping Gorge(ous)

May 19, 2016 in China ⋅ ⛅ 19 °C

Vandaag beginnen we aan de tiger leaping gorge, een van de mooiste hikes van China door een van 's werelds diepste canyons (3790 meter!). Volgens de legende sprong er ooit een tijger over de rivier heen -op het smalste punt overigens nog steeds 25 meter breed- om aan een jager te ontsnappen, hence the name. Geen idee of het ooit echt gebeurd is, maar dat maakt ook niet uit. We hebben er zin in!

Terwijl we tot dan toe iedere dag regen hebben gehad, hebben we vandaag schitterend weer. Rond de middag breekt de hemel open en worden we getrakteerd op blue skies en sunshine, mazzelaars zijn we. Met de rivier de Yangtze in de verte onder ons lopen we over mooie paden uitgehouwen in de rotsen. Soms is het steil maar echt zwaar wordt het niet.

Voor het eerst zien we Engelse menukaarten (eindelijk!), verkopers die hun waar in het Engels aanprijzen (tja, ook marihuana) en -niet verrassend- westerse toeristen. Wat blijkt? De tiger leaping gorge wordt bijna alleen door westerse toeristen gelopen. Chinezen nemen liever het toeristenbusje. We zouden dit de komende weken nog veel vaker zien.. Chinezen willen zo snel mogelijk zo veel mogelijk zien en laten zich het liefst vervoeren door een (knetterduur) busje, treintje of elektrisch wagentje. Lopen voor de fun bestaat hier niet.

Al snel vormen we een groepje met wat andere wandelaars: Stephan en Julia uit Duitsland, Dean uit Australië en Tom en Carrie uit Engeland. We praten over reizen, delen onze oreo's, zetten elkaar op de foto en drinken samen 'we zijn er bijna'-biertjes. Kortom, we zijn vrienden. Zo snel gaat dat hier.

Na een dag wandelen checken we in bij het halfway guesthouse waar we een schoon bed en een warme douche vinden. Met een biertje in de hand bekijken we de maansopkomst, een eerste keer. Een nieuwe vriend die al even in China woont bestelt vandaag het eten voor ons, en dus staat onze tafel vol met kung pao chicken, eggplant, sweet & sour pork, potatoes in vinegar, tomato and eggs en nog veel meer. Het lijkt totaal niet op het Chinese eten wat we in Nederland eten maar het is allemaal heerlijk.

Liangjiaren, 两家人