China
Liangjiaren

• Day 333

Entlang der Tigersprungschlucht 🐅

March 27 in China ⋅ ☁️ 5 °C

Aus den Altstädten heraus zieht es uns wieder in die Natur. Unsere erste Wanderung hier führt uns zur Tigersprungschlucht, eine Empfehlung von Siggis Bruder, der hier vor vielen Jahren schon wandern war. Seitdem hat sich einiges verändert, die Schlucht ist zu einem bekannten Highlight geworden und das völlig zurecht. Es ist wirklich wunderschön hier 🤩

In zwei eher kleinen Etappen wandern wir entlang der Schlucht in einer Höhe von ca. 600m über dem Grund. Bekannt ist die Tigersprungschlucht als eine der tiefsten Schluchten der Welt, bis zu 3900m stürzt auf beiden Seiten der Hang hinab zum Jangtsekiang. Wir hatten heute am zweiten Tag auch noch fantastisches Wetter und klaren Himmel und konnten atemberaubende Aussichten sowie das Lichterspiel der aufgehenden Sonne an den Berggipfeln beobachten. Die Wanderung selbst war auch recht entspannt, am ersten Tag geht es etwa 700m hoch und teilweise wieder runter, aber der zweite Tag bestand hauptsächlich aus gemütlichem Laufen und Staunen auf einer Höhe. Das war auf jeden Fall eines der Highlights unserer Zeit hier und ein erstaunlicher erster Eindruck von der Natur Yunnans.

• Day 8

Tiger Leaping Gorge Hike

February 28 in China ⋅ ☁️ 7 °C

In 3 Tagen ging es von der Qiaotou Village zur Tigersprungschlucht in Shangri-La. Eine 15km lange Schlucht.
      Breits zu Beginn fühlte ich mich nicht ganz fit und bin die erste Etappe sehr langsam angegangen. Es war ein Kampf, da es 3 Stunden permanent bergauf ging. Immer wieder wurde mir von Einheimischen angeboten mich auf einem Pferd zu transportieren, vermutlich hat man mir meine Erschöpfung angesehen. Ohne Pferd habe ich um 15 Uhr endlich das erste Gasthaus erreicht und starke 16 Stunden bis zum nächsten Tag geschlafen.

Tag zwei startet um einiges besser und ich habe meine Zimmernachbarin Carrie kennengelernt. Sie kommt aus China, spricht perfekt englisch und mit ihr habe ich die nächsten Tage verbracht.
      Der zweite Tage ist deutlich entspannter. Der Teil der Wanderung wird Middle Gorge genannt und es geht mal bergauf, bergab und flach an der Schlucht, Ziegen, Hühnern und Pferden vorbei. Nach 4 Stunden haben wir Gasthaus Nr. 2 erreicht.

An Tag 3 ging es bergab zur Schlucht (Lower Gorge). Die Kulisse war faszinierend und der Weg zur Schlucht ein kleines Abendteuer. Mit was für einer Gewalt das Wasser durch die Schlucht präscht, konnte man unten sehr gut beobachten. Und dann ging es über Leitern, Stufen und Felsen 1,5 Stunden wieder bergauf zu Tina's Gasthaus, wo wir den Bus nach Shangri-la genommen haben.

• Day 277

Kolkende schoonheid

May 20, 2016 in China ⋅ ⛅ 21 °C

Was dag één al mooi, dag twee is pas echt spectaculair. Na nog meer prachtige en smalle paadjes langs de rand van de canyon bereiken we Tina's hostel, vanaf waar we naar beneden in de canyon kunnen afdalen. Op het heetst van de dag klimmen we naar beneden, ons nu al afvragend hoe zwaar de weg terug naar boven straks zal zijn. Eenmaal met onze neus op de kolkende watermassa zijn we even stil. Dit zijn rapids des doods.. Het water wordt met een ongelofelijke kracht door de gorge geduwd, het gaat keihard! Ongelofelijk dat het ooit iemand gelukt is om te raften op deze rivier.

Nog wat spectaculaire foto's later beginnen we aan de weg terug naar boven. Om de weg terug in te korten nemen we een route terug met een ladder. De 'skyladder' blijkt een ladder van -voor ons gevoel- honderd meter lang, bijna verticaal tegen de bergwand aan bevestigd. Hoogtevrees heb ik niet maar dit is doooodeng! Met knikkende knietjes kruip ik naar boven, blij dat ik even later weer gewoon op twee benen sta. Een uur later staan we eindelijk weer boven, precies op tijd voor de bus naar Shangri-La. We zijn behoorlijk moe, maar het was het helemaal waard. Wat was dit gaaf!

• Day 83

Tiger Leaping Gorge (the way up)

October 1, 2015 in China ⋅ ⛅ 17 °C

Soms weet je niet zeker of omschrijvingen kloppen. Is de hike zwaar of wel te doen!? Is het uitzicht de moeite waard of niet!? Ervaringen kunnen nogal subjectief zijn. Als we om 08:20 in de bus stappen zijn we vol verwachting en goede moed. We zijn na 2 uur rijden bij het dorp waar de hike begint. We gaan snel van start. Het begin van de trail blijkt 'under construction', dus we volgen de omleiding. Terwijl we steil de bergwand op worden gestuurd, kunnen we het oorspronkelijke pad zien liggen - ver onder ons. Waar we volgens de beschrijving normaal 1,5 uur over zouden moeten doen, kost ons dankzij de steile omweg 3 uur. We dalen af naar het Naxi Family Guest House voor de lunch. Daar komen we in de schaduw een beetje bij. Alles is doorweekt van het zweet. Na de lunch trekken we schoenen strak voor wat het zware stuk zou moeten worden: 28 haarspeldbochten de bergwand op! Gelukkig komt een wolk ons ten hulp en is het redelijk te doen. Onderweg is het uitzicht wel aardig, maar wordt gedomineerd door wegwerkzaamheden aan de overkant van de kloof (inclusief dynamiet explosies). Na alle bochten zijn we bij de top en gaan we de bergwand om... Daar valt het kwartje over de fantastische uitzichten! Een spectaculair bergmassief doemt op en overtreft al onze verwachtingen. Sneeuw op de top, prachtige wolkformaties er overheen, allemaal prachtig uitgelicht door de zon. Als we bijna bij ons 'halfway' hostel zijn, begint het te regenen. Dit koelt heerlijk af, maar levert daarnaast een onwaarschijnlijk mooie dubbele regenboog op over de volle lengte van de kloof. We eten - zoals bijna altijd - heerlijk en duiken snel ons bed in. Morgen vroeg op voor deel 2!Read more

• Day 276

Tiger Leaping Gorge(ous)

May 19, 2016 in China ⋅ ⛅ 19 °C

Vandaag beginnen we aan de tiger leaping gorge, een van de mooiste hikes van China door een van 's werelds diepste canyons (3790 meter!). Volgens de legende sprong er ooit een tijger over de rivier heen -op het smalste punt overigens nog steeds 25 meter breed- om aan een jager te ontsnappen, hence the name. Geen idee of het ooit echt gebeurd is, maar dat maakt ook niet uit. We hebben er zin in!

Terwijl we tot dan toe iedere dag regen hebben gehad, hebben we vandaag schitterend weer. Rond de middag breekt de hemel open en worden we getrakteerd op blue skies en sunshine, mazzelaars zijn we. Met de rivier de Yangtze in de verte onder ons lopen we over mooie paden uitgehouwen in de rotsen. Soms is het steil maar echt zwaar wordt het niet.

Voor het eerst zien we Engelse menukaarten (eindelijk!), verkopers die hun waar in het Engels aanprijzen (tja, ook marihuana) en -niet verrassend- westerse toeristen. Wat blijkt? De tiger leaping gorge wordt bijna alleen door westerse toeristen gelopen. Chinezen nemen liever het toeristenbusje. We zouden dit de komende weken nog veel vaker zien.. Chinezen willen zo snel mogelijk zo veel mogelijk zien en laten zich het liefst vervoeren door een (knetterduur) busje, treintje of elektrisch wagentje. Lopen voor de fun bestaat hier niet.

Al snel vormen we een groepje met wat andere wandelaars: Stephan en Julia uit Duitsland, Dean uit Australië en Tom en Carrie uit Engeland. We praten over reizen, delen onze oreo's, zetten elkaar op de foto en drinken samen 'we zijn er bijna'-biertjes. Kortom, we zijn vrienden. Zo snel gaat dat hier.

Na een dag wandelen checken we in bij het halfway guesthouse waar we een schoon bed en een warme douche vinden. Met een biertje in de hand bekijken we de maansopkomst, een eerste keer. Een nieuwe vriend die al even in China woont bestelt vandaag het eten voor ons, en dus staat onze tafel vol met kung pao chicken, eggplant, sweet & sour pork, potatoes in vinegar, tomato and eggs en nog veel meer. Het lijkt totaal niet op het Chinese eten wat we in Nederland eten maar het is allemaal heerlijk.

• Day 6

Cycle to Tiger leaping Gorge

April 5, 2006 in China

Few rides can match the magnificent scenery and sense of adventure when cycling through the famous Tiger Leaping Gorge of the Yangtze River, a spectacular mountain area. This is one of the deepest and most dramatic gorges in the world, rising 3900m from the river to the snow capped peaks. (Twice the height of the Grand Canyon!).

We start the day with a huge climb along cliff hugging roads with dramatic drops and, following a descent to match, headed into the valley floor of the Hei Shui River. A second and more difficult climb due to cobblestones brought us
      to Mao Niu Ping and a well deserved coffee break.

A final short climb and we reached our highest point of the trip, 3300m. Here we took a well-deserved rest and looked down at the tiny Naxi villages nested in the hillside. We then braced ourselves for a spectacular 30km downhill descent on rocky roads to Daju.

From here we hiked down to the river, crossed in a small ancient ferry (with the bikes) and then a steep climb out of the gorge for 2km. We then rode the remaining 10km into the gorge along the spectacular road that has been cut out of the steep cliffs. As we cycle up the Yangtze we were amazed by the height of the canyon walls towering above us.

Our efforts were rewarded when we reached the narrowest part (20 metres) of the gorge that takes its name from the myth of a tiger escaping its hunters by leaping across this gap.

We finally stopped at a small cluster of houses (Walnut Grove) half way up the gorge for an overnight stay in a guesthouse. A warm top was needed as the steep gorge hides the sun after 3.00pm.

It had been an exhausting 70 km ride and 2 km hike.

• Day 7

Tiger Leaping Gorge Free Day

April 6, 2006 in China

To recover from our efforts of yesterday, we were rewarded with a free day in the gorge. It was a fantastic opportunity to explore the gorge on two feet, also to relax at Sean's Guesthouse and enjoy the unbelievable views across the gorge to the opposite cliffs. They were almost 4000 metres high and close to vertical. Way below us was the famous Yangtze River, roaring its way through the narrow gorge.Read more