France
Bessans

Bessans

July 12, 2020 in France ⋅ ⛅ 26 °C

Nach einigen Tagen in der Provence haben wir beschlossen, über die französischen Alpen den Heimweg anzutreten.
      Der erste Pass, den wir mit unserem Seppl überquerten, war der Pass des Mont-Cenis. Eigentlich wollten wir am Lac du Mont-Cenis nächtigen, aber der war ziemlich vollgeparkt. So sind wir weiter in Richtung Val d'Isère. In Bessans entdeckten wir ein ruhiges Tal, wo wir ziemlich einsam am Ufer eines Baches stehen konnten. 2 Tage wandern und radeln waren angesagt.Read more

Etappe 8: Villar-d'Arêne - Bessans

July 15, 2022 in France ⋅ 🌙 16 °C

Ohne über Nacht verhungert zu sein ging es mit ordentlichem Hunger zum Frühstück. Die Speicher wurden mit Baguette, Eiern, Haferflocken usw aufgefüllt und so waren wir gegen 10 Uhr startbereit.
      Der erste Dämpfer ereignete sich nach 100 Metern, da im einzigen Tante Emma Laden des Dorfes die pain au chocolat ausverkauft waren und wir mussten uns mit pain au lait begnügen. Trotz diesem schlechten Omen lief der Aufstieg über den Col du Lautaret auf den Col du Galibier recht gut. Im Vergleich zu vor 3 Jahren war auf der Passhöhe deutlich mehr los und auch die Schneewände wie beim letzten Mal waren nicht mehr vorhanden.
      Nun folgte eine 35km lange Abfahrt, die nur kurz durch den Gegenanstieg zum Col du Télégraphe unterbrochen wurde, hinunter nach Saint Michel de Maurienne. Hier kehrten wir aus Traditionsgründen in die Pizzeria mit der Pizza Mayonese ein (Gruß an Sebastian Ö. 😄). Genau wie beim letzten Mal lief die Einkehr nicht ganz so optimal. Nachdem uns ein Tisch mit wackligem Sonnenschirm zugewiesen wurde, der bei jedem Windstoß umfiel, konnten wir zwar die Bestellung aufgeben und die gute Pizza genießen, jedoch wurde danach der Betrieb in dem Laden quasi eingestellt. Nach ca. 1,5h haben wir es dann geschafft, noch ein Dessert zu bestellen und zu zahlen.
      Mit vollem Bauch und bei 35 Grad in der prallen Sonne wurde dann der restliche Teil der Strecke (50km und 1000 Höhenmeter Anstieg) begonnen. Wie bereits fast jeden Tag war heute mal wieder überhaupt keine Wolke am Himmel zu sehen. Hatte uns der Wind beim Mittagessen noch fast in den Wahnsinn getrieben, half uns nun der kräftige Rückenwind bis zu unserem Zielort in Bessans (bei 1-2 prozentiger Steigung 30km/h).
      Zwei Kilometer vor dem Ziel kühlten wir noch in dem Bergflüsschen Arc ab und erreichten dann unser Zielort Bessans, der in halber Höhe zum Col de l'Iseran liegt.
      Zum Abendessen gab es die Region typische Tartiflette und danach ging es noch in die Crêperie auf einen Crêpe mit Eis und dazu Cidre.

Pain au chocolat Counter: 11

La Punta Nera. 3.046 m.

September 11, 2022 in France ⋅ ☀️ 14 °C

Det er en meget dejlig følelse, når ens fødder glider ned i vandrestøvlerne om morgenen, og bare sætter sig som støbt i dem! I dag var der også sol overalt fra morgenstunden, og ikke en eneste lammesky byggede sig op undervejs på den blå himmel. En hel perfekt dag at gå til toppen af Punta Nera på, en top vi har haft kig på og lyst til længe, især efter at vi har været oppe på den legendariske Mont Thabor ved siden af, som alle går op på.

Punta Nera er ikke nær så besøgt. Den ligger faktisk i Italien, så vi startede med at gå op til passet Col de la Roue, der ligger på grænsen, og så en lille smule ned i Italien, for derfra at gå på kanten af Punta Nera hele vejen til dens top. I modsætning til i går, hvor vi havde rigtig kold vind på de udsatte steder, var det næsten vindstille i dag, og når det blæste, var det en lun sensommerbrise. Fra toppen kunne vi så se alle de områder og toppe vi efterhånden kender så godt, og faktisk stod Mont Blanc også knivskarpt mod den blå himmel uden en eneste sky omkring sig. Så det havde også været dagen at bestige den på i dag!

Fra toppen kunne vi kigge over mod passet Col du Frejus, og for at komme ned igennem en anden dal på vej tilbage søgte vi så den vej ned. Først på lidt sti, nogle gange udenfor sti og til sidst på sti igen op igennem det lille pas Col du Petit Argentier og retur over græsmarker med malkekøer og murmeldyr til Le Lavoir.

Det var lidt vemodigt at gå tilbage med fri udsigt over det dalområde med alle dets bjergpas, som vi kender så godt, og som vi nu har gennemtravet på kryds og tværs, og ikke ved om vi kommer tilbage til. Hvis vi gør, vil det være for at gå en tur, som vi allerede har gået, da vi stort set har været over det hele, men det er altså også et meget fint område…

Se turen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/la-punta-n…

Da vi kom ned til Modane og internetdækningen, så vi, at de næste to dage også skal være gode, inden det måske bliver mere ustadigt og blæsende, så vi skyndte os at købe brød og køre videre op af dalen, nu Haute Maurienne, til Bessans. Det er den næstsidste landsby før Col de l’Iseran, med et stort langrendsområde og skiskydningsanlæg om vinteren, og en spændende dal; Vallee d’Averole, som skulle være en af de allermest uberørte dale i Savoie.

Lac du Grand Mean. En gletscher sø

September 13, 2022 in France ⋅ ☁️ 17 °C

I går var der meget tekst, og ikke så mange billeder. I dag bliver det omvendt!

I dag vil vi lade billederne tale, for en af de fineste ture vi har gået endnu i år. En stor kontrast til den snævre og lange dal vi gik i i går, da vi kom op på et lille udsigtspunkt og foran os lå en stor cirkusdal, der for bare 100 år siden var fyldt op med en gletscher. Nu var der smeltevandselven og små morænevolde, og så rester af hængende gletschere øverst på skråningerne.

Men vi kunne fortsætte op til søen Grand Mean, der er en lille miniature af vores hjemlige landskab i Grønland, med en gletscher der kælver ud i søen. Så vi følte os pludselig meget hjemme! Og da vi så fortsatte langs med søen hen til gletscherkanten, og et stykke opad langs med den, kom vi op på en knold, hvor vi kunne sidde helt for os selv og betragte stenbukkene, som også var trukket herop i fred for andre vandrere. Jeg tror det er de største/ældste hanner vi endnu har set, for deres horn var fantastisk store og kraftige, og det må være virkelig voldsomt at se, når de slås og afgører hvem der er den stærkeste! Men i dag græssede de sammen med hunner og unger i en ørken af sten.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/lac-du-gra…

Bessans, Bessansi vald, Bèssans, Бесан, Бессан