France
Bonneval-sur-Arc

Bonnevalle-Sur-Arc

July 30, 2022 in France ⋅ ⛅ 20 °C

Sprememba plana. Boštjan: ugani zakaj? Totalno kjut kemp za 15,44 €. Kje je teta našla ta znesek??? Nisva šla proti dol s Cenisa, ampak proti gor. Ne bova hikala jutri na 2.909 metrov, bova poskusila bajkat na 2.756. Če sva že tukaj, moram Majo peljat na najlepši vzpon, ki sem ga ever prevozil. Plus Bonnevalle je ena lepših vasic tod okrog. Sva na 1.700 metrih na čudoviti temperaturi. Kalma plus🤩

Odbit kemp čist. Kakšni modeli. Pravzaprav zelo nomadski kemp sredi nikjer, pol se pa pripelje tip s Porshejem in začne postavljati šotor, pogreje večerjo in sedi pred šotorom. Naju zanima zgodba. Zakaj bi tip s Poršem spal na tleh in si v lončku grel večerjo??? Pol pa obrneš glavo in ob drugem šotoru kolesar, ki dela joga asane. Zanimivčki.

A ti ni bil letos že Tour de France zadosti?🤪

7/30/22Reply

Se spomnim, ko smo tam vedrili in čakali, da neha padat. In dočakali... 😁😁😁

7/30/22Reply

če sva že tuki... In glede na to, kakšni so spomini, sploh na ta zadnji vzpon... moram Maji to pokazat. Sej drugače ne bi 😜

Über den Col de l‘ Iseran

August 3, 2021 in France ⋅ ☁️ 8 °C

Der Col de l‘Iseran ist der höchste befahrbare Alpenpass (2270 m, bis 12% Steigung). Nein. Der liegt nicht in der Schweiz 😉. Alpin karg ist die Landschaft hier. Skipisten und Sesselifte begleiten einen auf der Nordseite bis zur Passhöhe. Die Sicht geht bis Tignes; das grösste Skigebiet des Planeten. Superlativ ist hier fast alles. Die Tour de France meidet den Pass gerne. Zu unsicher das Wetter; so auch heute. Eine Übernachtung auf dem Pass ? 😳🤪. Der Wetterbericht sagt Dauerregen voraus. Aus einer sternenklaren Nacht wird demnach nix. Also die spektakulären Aussichten und Abgründe bestaunen und Vorsicht: Radfahrer 🚴‍♂️ oder kurvenschneidende Töffs 🏍. Letztere posieren endlos vor dem Ortsbild auf dem Pass. Die Abfahrt nach Bonneval-sur-Arc ist grandios ☺️. Hier stören keine Lifte und Skipisten. Reste von Gletschern, die noch von den nahen 3000nder herunterhängen, zeugen vom Ende der Eiszeit. Wir übernachten auf einem Campingplatz in Lanslevillard.Read more

Ein bisschen schöneres Wetter hätte ich euch gerne gegönnt!

Erika Wunderlin

Ist etwas frustrierend! Wir arrangieren uns. Irgendwie geht es allen gleich. Gebiet ist uns völlig unbekannt daher jeden Tag etwas Neues und Ahhaa…!

👍

Na vrhu Col de L'iseran

July 31, 2022 in France ⋅ ☀️ 12 °C

Maja: To je pa res meni najlepši biciklistični podvig. Hvaležna, da sem imela priložnost to doživeti, da imam elektriko, da sem lepo zvozila in da imam voljo in željo za take podvige. Fotke ne povedo toliko kot je lepo v resnici. V bistvu bi se lahko stalno ustavljal in fotkal. Itak da se je veliko čudovitih prizorov izmuznilo.

Mitja: Ja, res je čudovito okolje, po katerem premaguješ višine. Ves čas se menja in skoz je nekaj drugačnega. In strašno vesel, da je Maja uživala 🥰. Na vrhu pa (itak) tudi Slovenci! Tipo je bil ko Marko Baloh! Hudiča, zakaj ga nisem vprašal! (peta čakra issue 🥴😜)

who is Marko Baloh?

7/31/22Reply

tipo, ki je svetovni prvak (al pa je Mel svetovni rekord) na 24ur gonit bajk. Tipo, ki je ful krat prevozil RAAM (Race Across America). Sicer se matra, da bi zmagal, pa mu je rata. Strasser ga j... 🥴

7/31/22Reply

ajej... zih bi ga lahko pozdravil...

VTT Haute Maurienne

August 2, 2022 in France ⋅ ⛅ 21 °C

C'est parti pour 3 jours de VTT dans la Haute Maurienne à la découverte de l'histoire baroque de la région sur le "chemin du petit bonheur". Dodo dans un refuge d'exception !
      Au rocher du Château, des peintures rupestres jalonnent votre parcours. A Bessans, une rencontre avec le diable au détour d'un bois sacré : celui sculpté par le « Chapoteur ». Puis, après le repas au restaurant, une visite étonnante de l'église et de la chapelle médiévale Saint Antoine. Ensuite la piste toute tracée de «Sa majesté Charbonnel sur lit d'Avérole», menant au refuge. Le panorama est grandiose, le refuge d'Avérole (2210 m) étant situé entre l'Albaron (3637 m) et la pointe de Charbonnel (3752 m), les plus hauts sommets de la Haute-Maurienne.Read more

Col de l'Autaret. 3.072 m.

September 12, 2022 in France ⋅ 🌙 12 °C

Fra den lille landsby Bessans, går en vej på ca 5 km. ind til husene Vincendieres. Herfra må man ikke køre længere, men den lille asfaltvej fortsætter ca. 3 km. til husene Averole. Så i dag spændte vi cyklerne af, og forcerede denne lille stigning på cykel, især for at have dem at køre ned på, når vi kom tilbage efter en lang tur!

Hameau Averole er en idyllisk samling af stenhuse. I 1600tallet blev landsbyen totalt ødelagt af laviner, men husene blev bygget op igen, og i starten af 1900 tallet boede der 80 personer hele året rundt. Landsbyen havde både skole og kirke og befolkningen levede af landbrug med køer, får, og geder samt lidt handel med Italien. Der var sågar et postkontor, der håndterede post til/fra Italien. De sidste fastboende flyttede i starten af 1960erne, da der blev bygget en vej ud til Bessans, men i dag er husene stadig velholdte, og der bliver holdt får til malkning.

Nå, men vi havde jo udset os dalen Vallee de la Lombarde, som strækker sig fra Averole og 10 km op til passet Col de l’Autaret og den italienske grænse. Det føles som en meget lang dal, når man går igennem den. Nok også fordi der ingen sæter er undervejs, men kun en enkelt hytte til en hyrde. Frem til slutningen af 1950erne græssede der køer om sommeren, men de kom først op i dalen i starten af august, og ned igen allerede 23. September! For enden af dalen, og på toppen af skråningerne langs siderne ligger også rester af gletschere, så man forstår godt at sommersæsonnen er kort her, men i dag gik vi nu med en brændende sol, og kun den friske vind, gjorde det behagelig køligt at vandre.

Det er en flot vandretur, og efter hytten, og i sær de sidste 400-500 højdemeter, bliver dalen mere og mere barsk og stenet. Passet er langstrakt, og det sidste stykke klatrer man op gennem et virvar af sten, grus og ler, som om der lige har ligget en gletscher her! Det var selvfølgelig også her, vi mødte en stenbukkemor med to unger!

Men ellers har Col de l’Autaret også lidt af en smuglerhistorie! Passet har været kendt for handel siden middelalderen, både lovlig og ulovlig! Italienerne kom op efter salt, og franskmændene fik til gengæld sukker, kaffe og cigaretter! Jeg synes det er en meget lang vej at gå, efter disse ting! Vores tur i dag endte på 27 km. frem og tilbage (inkl. 6 km på cykel) og over 1500 højdemeter.
      Turen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-de-lau…

På vej retur gik vi på den anden side af elven, og passerede her en flok på 1700 får, en hyrde, og tre meget agtpågivende vagthunde! Og så er vi ellers kørt det sidste stykke ind til landsbyen Bonneval-sur-Arc, som er den sidste landsby i Haute Maurienne dalen, og om vinteren ender vejen blindt her, når passet Col de l’Iseran er lukket.

Enden af dalen Val d’Isere. Vandring

September 2, 2021 in France ⋅ ☁️ 12 °C

Floden Isere har sit udspring fra en gletscher (Glacier des sources de l’Isere), der ligger for enden af den dal vi gik ind af i dag. Lige på den anden side af gletscheren, og det bjerg den hænger på, ligger refugiet Le Carro, hvor vi var forbi sidste år. Og ikke langt fra det, har floden Arc sit udspring. Det er lidt vildt at tænke på, at de to floder (Arc og Isere), som løber gennem de to dominerende dale af Savoie (Tarentaise og Maurienne), og som løber sammen til en flod helt ude ved Aiton over 120 km længere nede, udspringer næsten sammen sted!

Det var en slags kongeetape i dag, fra Pont Saint-Charles indtil Refuge de Prariond, videre op til passet Col de la Galise og endelig toppen Grand Cocor på 3.034 m. Der var sol og kold modvind, især lige under passet. I selve passet var det forbløffende stille, men skyerne kom drivende fra Italien, så vi kunne ikke se så meget den vej. På Frankrigs-siden blev det ved med at være klart, og vi så et par springende stenbukke, og en chamois der lå og hvilede sig - det plejer at være omvendt!

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/gorges-du-…

Vi er åbenbart ved at være i form, for turen var slet ikke så hård, som vi havde troet, og vi var tidligt nede, og havde god tid til at køre op igennem passet Col de l’Iseran og ned til landsbyen Bonneval-sur-Arc. Her var vi også sidste år, og det er hyggeligt at komme tilbage til noget man kender lidt, og så er det også bare en rigtig charmerende og stille lille landsby. Sidste år var der jo meget lukket ned pga. Corona. I år har vi kunne sidde på en lille fortovscafe og spise pandekage med blåbærsyltetøj, og i morgen er det vist hviledag!

Allez, allez!

August 24, 2022 in France ⋅ ⛅ 15 °C

At 2.770 metres above sea level, Col de l’Iseran is the highest alpine road pass. More than 40 kilometres of climbing accompanied by an elevation gain of 2.000 metres and thin air stretch my physical abilities to the absolut limits.Read more

Congratulations!

8/26/22Reply

Priprave na biking turo

July 31, 2022 in France ⋅ ☀️ 14 °C

Čudovito jutro med gorami. Še lepše bo na vrhu. 1000 višincev naju čaka in samo 14 sončnih stopinj na vrhu.

Uživajta! Mi2 tudi 14 stopinj na 200 višince 🤣🙈

7/31/22Reply

Bravo, M&M! Boštjan je čist nostalgičen, ma eno abstinenčno krizo po teh francoskih turcah. Če bi bli mal bliže, bi najbrž danes bila mi2 zjutraj na štartu 🤗🤗🤗

7/31/22Reply

no ja, saj tok daleč pa spet ni. Podaljšan vikend.

Bonneval sur Arc. Vandring

September 10, 2020 in France ⋅ ☁️ 9 °C

Vi gik fra Bonneval sur Arc af en lille sti op til Hameau de l’Ecot, hvor beboerne er i fuld gang med at restaurere deres stenhuse, så det ser meget autentisk ud! I denne lille Hameau boede der i 1734 112 mennesker, i 1886 var det blevet til 60 og i 1968 1 person. Beboerne i dag er der bare om sommeren, men tidligere boede de der altså hele året rundt, og levede af deres køer. Vi fortsatte ind af en dal, hvor man stadig har køer og sæterdrift, og op til Refuge du Carro. Vi havde spekuleret lidt i et pas, der ligger bag refugiet og går over 3.000 meter, men i dag lagde skyerne sig i netop denne højde, og derfor tog vi i stedet en anden vej tilbage, et niveau højere oppe end dalen, og som endte ude ved vejen der går over Col de l’Iseran. Så det blev til en stejl nedtur til Bonneval. Endnu en fin dag i Haute Maurienne. I morgen vil vi køre tilbage mod Modane, og over i området Les Ecrins (Hautes Alpes).

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/bonneval-s…

Bonneval sur Arc

September 9, 2020 in France ⋅ ☁️ 8 °C

Vi kørte ned og holder udenfor Bonneval sur Arc, som på et tidspunkt er blevet kåret til Frankrigs smukkeste landsby. Og den er da også ret malerisk. Vi gik en lille aftentur gennem gaderne og hørte sang og harmonikaspil, og ved det lille torv spillede og sang en flok festklædte lokale. Meget stemningsfuldt! Vi er nu næsten helt inde i bunden af dalen Haute-Maurienne. Bonneval er sidste landsby før passet Col de l'Iseran, som fører ned til dalen Val d'Isere. Vi har ikke helt besluttet hvilken vej vi skal herfra, men i morgen er måske sidste dag med godt vandrevejr for de næste dage, så den tager vi lige med!Read more

Bonneval-sur-Arc, Bonnevallée, 73480, Бонвал сир Арк, Боннваль-сюр-Арк