France
Bonneval-sur-Arc

Bonneval - sur - Arc

July 30, 2023 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Pod startom famoznega vzpona na Col de l'Iseran je čudovita kamnita vasička. Midva sva si jo ogledla na poti nazaj... Itak je Andrej najprej opravil "nujen" nakup za degustacijo, potem pa peški naokoli. Ustavila se nisva, sva oba sanjala vroč tuš v campu 😊.Read more

Mollard je vasička tam gor nekje

August 25, 2023 in France ⋅ ☀️ 20 °C

Skoraj vsi grejo iz Bonnevala na Iseran. Midva (pa še kar nekaj drugih) pa sva šla v dolinico naprej. Kjut. Lepa cestica (samo do 14% klanca), ves čas ob vodi in potem sta dve vasici s par hišami in vsaka z eno gostilnico. Maja pravi: "kle v gorah pa še mes paše!"

Vmes so velik slap in kaskade in tolmuni. Skupinice adrenalincev, med njimi so tudi otroci, se dričajo po kaskadah in skačejo v tolmune. Precej odbito.

• Day 1,006

VTT Haute Maurienne

August 2, 2022 in France ⋅ ⛅ 21 °C

C'est parti pour 3 jours de VTT dans la Haute Maurienne à la découverte de l'histoire baroque de la région sur le "chemin du petit bonheur". Dodo dans un refuge d'exception !
      Au rocher du Château, des peintures rupestres jalonnent votre parcours. A Bessans, une rencontre avec le diable au détour d'un bois sacré : celui sculpté par le « Chapoteur ». Puis, après le repas au restaurant, une visite étonnante de l'église et de la chapelle médiévale Saint Antoine. Ensuite la piste toute tracée de «Sa majesté Charbonnel sur lit d'Avérole», menant au refuge. Le panorama est grandiose, le refuge d'Avérole (2210 m) étant situé entre l'Albaron (3637 m) et la pointe de Charbonnel (3752 m), les plus hauts sommets de la Haute-Maurienne.Read more

Col de l'Autaret. 3.072 m.

September 12, 2022 in France ⋅ 🌙 12 °C

Fra den lille landsby Bessans, går en vej på ca 5 km. ind til husene Vincendieres. Herfra må man ikke køre længere, men den lille asfaltvej fortsætter ca. 3 km. til husene Averole. Så i dag spændte vi cyklerne af, og forcerede denne lille stigning på cykel, især for at have dem at køre ned på, når vi kom tilbage efter en lang tur!

Hameau Averole er en idyllisk samling af stenhuse. I 1600tallet blev landsbyen totalt ødelagt af laviner, men husene blev bygget op igen, og i starten af 1900 tallet boede der 80 personer hele året rundt. Landsbyen havde både skole og kirke og befolkningen levede af landbrug med køer, får, og geder samt lidt handel med Italien. Der var sågar et postkontor, der håndterede post til/fra Italien. De sidste fastboende flyttede i starten af 1960erne, da der blev bygget en vej ud til Bessans, men i dag er husene stadig velholdte, og der bliver holdt får til malkning.

Nå, men vi havde jo udset os dalen Vallee de la Lombarde, som strækker sig fra Averole og 10 km op til passet Col de l’Autaret og den italienske grænse. Det føles som en meget lang dal, når man går igennem den. Nok også fordi der ingen sæter er undervejs, men kun en enkelt hytte til en hyrde. Frem til slutningen af 1950erne græssede der køer om sommeren, men de kom først op i dalen i starten af august, og ned igen allerede 23. September! For enden af dalen, og på toppen af skråningerne langs siderne ligger også rester af gletschere, så man forstår godt at sommersæsonnen er kort her, men i dag gik vi nu med en brændende sol, og kun den friske vind, gjorde det behagelig køligt at vandre.

Det er en flot vandretur, og efter hytten, og i sær de sidste 400-500 højdemeter, bliver dalen mere og mere barsk og stenet. Passet er langstrakt, og det sidste stykke klatrer man op gennem et virvar af sten, grus og ler, som om der lige har ligget en gletscher her! Det var selvfølgelig også her, vi mødte en stenbukkemor med to unger!

Men ellers har Col de l’Autaret også lidt af en smuglerhistorie! Passet har været kendt for handel siden middelalderen, både lovlig og ulovlig! Italienerne kom op efter salt, og franskmændene fik til gengæld sukker, kaffe og cigaretter! Jeg synes det er en meget lang vej at gå, efter disse ting! Vores tur i dag endte på 27 km. frem og tilbage (inkl. 6 km på cykel) og over 1500 højdemeter.
      Turen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-de-lau…

På vej retur gik vi på den anden side af elven, og passerede her en flok på 1700 får, en hyrde, og tre meget agtpågivende vagthunde! Og så er vi ellers kørt det sidste stykke ind til landsbyen Bonneval-sur-Arc, som er den sidste landsby i Haute Maurienne dalen, og om vinteren ender vejen blindt her, når passet Col de l’Iseran er lukket.

3. Tag Teil 1

June 25, 2023 in France ⋅ ☀️ 12 °C

Beim Start zur heutigen Tour,hieß es warm anziehen..hatte nur 10 Grad 🙈🥶

Los gings durch ein wunderbares Tal das mich ein bisschen an Skandinavien erinnert hat..links und rechts hohe Berge und viel Wald..besser kann ein Tag nicht anfangen 😍

Abseits der geplanten Tour machte ich einen kurzen Umweg da ich das Fort de Variselle anschauen wollte..leider war die Zufahrt gesperrt und 2km wandern war zu viel 😁 dafür packte ich die Drohne aus und machte tolle Aufnahmen vom See und dem Fort.

Weiter auf der geplanten Route bezwang ich den ersten Pass Col du Télégraphe mit 1.566 Metern. Schöne Straßen und tolle Aussichten, aber der absolute Wahnsinn war der nächste Pass... Col du Galibier😳😳😳 bis auf 2.645 Meter schraubte sich die hervorragend ausgebaute Straße den Berg hinauf. Die Augen wurden auf Grund der unbeschreiblichen Landschaft immer größer und das Grinsen breiter. Kurz vor der Passhöhe ließ ich die Drohne nochmals steigen um ansatzweise den Ausblick einzufangen der mir geboten wurde... tolle Bilder aber nicht annähernd so beeindruckend wie in Echt. Auf der Passhöhe wurde ich äußerst Freund von einem französischen Polizisten darauf hingewiesen dass ich sofort meine Handschuhe anziehen soll🤦‍♂️ hatte wohl nichts besseres zu tun 😬 die Abfahrt war nicht weniger beeindruckend 👍

Als nächstes stand der Col du Lautaret auf der Liste. Bei 2.058 Metern staunend angekommen gönnte ich mir einen Cappuccino und lernte Malcolm aus Australien kennen😊 super Typ 👍 anscheinend ist mein Englisch sehr gut 😁 ein tolles Gespräch später gings wieder auf die Piste..einziger Wermutstropfen war, dass mal wieder irgendein Fahrrad Event war...etliche Radfahrer später ging es wieder bergauf zum Col d'Izoard bis auf 2.360 Meter 👍👍👍die geplante Fahrzeit war schon überschritten,also wurden die nächsten zwei Pässe ohne Pause absolviert...dazu kam,dass die Straßen dort nicht sooo gut waren..
      Zum Schluss lieferte der Col de la Cayolle mit seinen 2.326 Metern aber nochmal überragende Landschaft und tolle Straßen😊

Ziemlich kaputt gestaltete sich die Übernachtungssuche etwas schwierig, daher muss heute ein Campingplatz mot großem Zelt genügen.. Zelt ist ganz nett,aber die unzähligen Mücken und Schnacken fressen und stechen einen ununterbrochen..

Leckere Pizza als Abendessen diente als einzige Stärkung über den ganzen Tag 🙈

Bonneval sur Arc

September 9, 2020 in France ⋅ ☁️ 8 °C

Vi kørte ned og holder udenfor Bonneval sur Arc, som på et tidspunkt er blevet kåret til Frankrigs smukkeste landsby. Og den er da også ret malerisk. Vi gik en lille aftentur gennem gaderne og hørte sang og harmonikaspil, og ved det lille torv spillede og sang en flok festklædte lokale. Meget stemningsfuldt! Vi er nu næsten helt inde i bunden af dalen Haute-Maurienne. Bonneval er sidste landsby før passet Col de l'Iseran, som fører ned til dalen Val d'Isere. Vi har ikke helt besluttet hvilken vej vi skal herfra, men i morgen er måske sidste dag med godt vandrevejr for de næste dage, så den tager vi lige med!Read more

Bonneval sur Arc. Vandring

September 10, 2020 in France ⋅ ☁️ 9 °C

Vi gik fra Bonneval sur Arc af en lille sti op til Hameau de l’Ecot, hvor beboerne er i fuld gang med at restaurere deres stenhuse, så det ser meget autentisk ud! I denne lille Hameau boede der i 1734 112 mennesker, i 1886 var det blevet til 60 og i 1968 1 person. Beboerne i dag er der bare om sommeren, men tidligere boede de der altså hele året rundt, og levede af deres køer. Vi fortsatte ind af en dal, hvor man stadig har køer og sæterdrift, og op til Refuge du Carro. Vi havde spekuleret lidt i et pas, der ligger bag refugiet og går over 3.000 meter, men i dag lagde skyerne sig i netop denne højde, og derfor tog vi i stedet en anden vej tilbage, et niveau højere oppe end dalen, og som endte ude ved vejen der går over Col de l’Iseran. Så det blev til en stejl nedtur til Bonneval. Endnu en fin dag i Haute Maurienne. I morgen vil vi køre tilbage mod Modane, og over i området Les Ecrins (Hautes Alpes).

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/bonneval-s…

Enden af dalen Val d’Isere. Vandring

September 2, 2021 in France ⋅ ☁️ 12 °C

Floden Isere har sit udspring fra en gletscher (Glacier des sources de l’Isere), der ligger for enden af den dal vi gik ind af i dag. Lige på den anden side af gletscheren, og det bjerg den hænger på, ligger refugiet Le Carro, hvor vi var forbi sidste år. Og ikke langt fra det, har floden Arc sit udspring. Det er lidt vildt at tænke på, at de to floder (Arc og Isere), som løber gennem de to dominerende dale af Savoie (Tarentaise og Maurienne), og som løber sammen til en flod helt ude ved Aiton over 120 km længere nede, udspringer næsten sammen sted!

Det var en slags kongeetape i dag, fra Pont Saint-Charles indtil Refuge de Prariond, videre op til passet Col de la Galise og endelig toppen Grand Cocor på 3.034 m. Der var sol og kold modvind, især lige under passet. I selve passet var det forbløffende stille, men skyerne kom drivende fra Italien, så vi kunne ikke se så meget den vej. På Frankrigs-siden blev det ved med at være klart, og vi så et par springende stenbukke, og en chamois der lå og hvilede sig - det plejer at være omvendt!

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/gorges-du-…

Vi er åbenbart ved at være i form, for turen var slet ikke så hård, som vi havde troet, og vi var tidligt nede, og havde god tid til at køre op igennem passet Col de l’Iseran og ned til landsbyen Bonneval-sur-Arc. Her var vi også sidste år, og det er hyggeligt at komme tilbage til noget man kender lidt, og så er det også bare en rigtig charmerende og stille lille landsby. Sidste år var der jo meget lukket ned pga. Corona. I år har vi kunne sidde på en lille fortovscafe og spise pandekage med blåbærsyltetøj, og i morgen er det vist hviledag!

Bonneval-sur-Arc, Bonnevallée, 73480, Бонвал сир Арк, Боннваль-сюр-Арк