Helgoland

Here you’ll find travel reports about Helgoland. Discover travel destinations in Germany of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Dag 2 van Lunn naar Dune

September 22, 2017 in Germany

Helgoland bestaat uit twee eilanden. Het hoofdeiland Lunn van rode Buntzandsteen rijst 61 meter boven de zeespiegel uit. Het kleine zandeiland Dune is met een veer binnen tien minuten te bereiken.
    Vanochtend werden we gewekt door de roep van een Bladkoning. Tijdens het ontbijt in de tuin vn het appartement vloog een Bonte Vliegenvanger heen en weer. Vandaag zouden we kort de Kringel doorzoeken en vanmiddag naar Dune. De Kringel is een bomkrater zoals er zeer velen zijn op Lunn. In 1947 heeft de RAF het eiland met 1000 vliegtuigen 7000 bommen bestookt om te voorkomen dat het ooit nog een militaire basis voor de Duitsers zou kunnen worden.

We vonden weinig in de Kringel. Pas in een plasje aan de kust stuitten we op wat Bonte Strandlopers en twee Kleine Strandlopers. De Kleine laten zich mooi fotograferen.
    Casper vogelt met vooral zijn oren en dan pas zijn ogen. Uit een enkel roepje weet hij een IJsgors te halen. Ik hoor het roepje maar geen idee wat het was. Ik moet het van mijn ogen hebben en mijn duidelijk mindere kennis.

Na de lunch in het appartment even snel een tandenborstel gescoord en dan naar Dune. Op het strand liggen groepen zeehonden. Zowel Gewone als Grijze. In een klein inhammetje zoeken Drieteenstrandlopers en een Bonte Strandloper gedreven naar voedsel. Ik lig op mijn buik in het zand en ze naderen tot enkele meters. De camera ratelt erop los.

De laatste stop is bij een klein begroeid duinplasje. Om ons heen schreeuwen diverse Waterrallen als speenvarkens. Op de oever zitten enkele Smienten zonder enige vrees. Ik schiet mijn rolletje vol en mijn batterij leeg.

Vanavond in bad maar even bijkomen van dit vogelslenteren.

Dag 4 Een laatste rondje voor vertrek

September 25, 2017 in Germany

En dan breekt de laatste dag aan. Appartement zoveel mogelijk aan kant en dan op pad. Casper weer door de Kringel en dan onderlangs luisterend en kijkend op zoek naar een bijzondere doortrekken. Het weer is nog steeds prachtig en een nieuwe golf doortrekkers heeft Helgoland gevonden. Lijsters (Zanglijsters, Kramsvogels en Koperwieken), ( Grauwe, Bonte en zelfs Kleine) vliegenvangers en Gekraagde Roodstaarten.

Ik besluit om bovenlangs te gaan om met ochtendlicht vliegende en landende Jan van Genten te fotograferen. Daarna langs het strandje om dan met Casper de bagage op te pikken en om 1615u de boot naar Cuxhaven te pakken.

Nog maar net op weg spot ik een prachtige Gekraagde Roodstaart bij de Kringel. Casper loopt al langs zee en hoort Roodkeelpieper en IJsgors. Twee Sperwers hebben de vogelrijkdom hier ook ontdekt en jagen op elkaar op kraaien en met name op de binnenstromende zangvogels.

Bovenop werken de genten lekker mee. Richting het strand zie ik plots een Tapuit die wel heel ringen draagt.

In het dorpje op Uberland spotten we samen een Kolibrivlinder en wel heel veel Gouhaantjes. Het geluk houdt niet op. De verhuurder duwt een statiefhoofdje in mijn handen. Of ik er iets aan heb. Zeker wel het is een beter statiefhoofdje dan die ik gebruik.

En dan is het echt tijd om te vertrekken. 0030u arriveer ik thuis. Veel kennis en vele prachtige foto's rijker.

En dan die 9de Sneeuwgans voor Helgoland die Casper spotte.

Een mooie plek om nog eens terug te keren.

Dag 1 Helgoland Bucketlijst eiland

September 21, 2017 in Germany

Vanochtend om 0300u ging de wekker. Knuffels aan mijn lieve meiden gegeven en op weg naar Noordwijk. Daar stond Casper klaar om door te rijden naar Cuxhaven. 1015u vertrekt de boot naar Helgoland. Een van mijn bucketlijst vogeleilanden.

De boottocht duurt zo'n dikke twee uur (55km). Het weer is heel rustig en er waait een lichte zuidenwind. Tijdens de tocht vliegen steeds groepjes Graspiepers over de boot. Kleine vogeltjes midden op zee is een bijzonder gezicht. Honderden kilometers vliegen zonder te kunnen landen of eten.

Eenmaal aan land hebben we al aardig wat soorten gespot. We zoeken het appartement op en gooien onze spullen af. Daarna lopen we ons eerste rondje over het eiland.

Klimmend naar 61 meter hoogte op de rode rots in de Noordzee sprokkelen we al aardig wat soorten bijelkaar. De Helgoland app-groep (jawel ook hier) meldt als zeldzaamheid een kortteenleeuwerik.
    We vinden hem redelijk makkelijk. Tot onze verbazing is de Jan van Genten kolonie nog bezet. Overal onderweg komen we Tapuiten tegen die zich uitgebreid laten fotograferen.

Hoogtepunt is een groep Goudplevieren in een laag zonnetje. Het goud spat de kijkers binnen.

Dag 3 Je gelooft je ogen niet

September 23, 2017 in Germany

Helgoland is.vooral een bestemming voor oudere Duitsers zoek naar een belastingvoordeel op drank en parfum. In het najaar, met name oktober, wordt het eiland platgelopen door vogelaars op zoek naar uitgeputte liefst zeldzame vogels die na honderden kilometers vliegen boven zee een stukje land vinden om te rusten en wat eten te vinden.

De vogels zijn te moe om nog schuw te zijn. Sommige gedragen zich totaal anders. Goudplevieren zijn tot op enkele meters te benaderen. Fitissen hippen over aangespoeld zeewier en Goudhaantjes pikken vliegjes op uit een grasveldje. Normaal glippen beide soorten op onnavolgbare wijze door takken en struiken en zijn lastig tot heel lastig te fotograferen.

In september is de trek nog niet op haar hoogtepunt. Nu zijn de Jan van Genten nog wel met jongen op de kolonie. Kans dus op mooie beelden van deze fascinerende dieren.

Am Fuße des Lummenfelsen

March 6 in Germany

Heute war frühes aufstehen angesagt. Da die Ebbe aktuell am morgen und nachts kommt musste ich für meine Umrundung der Insel um acht Uhr schon unterwegs sein. Seit gestern ist es hier deutlich wärmer geworden und auf einen Schlag waren plötzlich tausende Vögel da: Allen voran die Basstölpel und Trottellummen. Immer wieder durchquerte man die roten Felsen durch Tunnel und wenn man auf der anderen Seite raus kam stürzten sich auf einmal aus einer kleinen Spalte um die dreihundert Lummen die Klippen hinab und glitten über einen hinweg in die Tiefe. So ein Spektakel habe ich noch nie gesehen.
    #haix #haixdeutschland #heroeswearhaix #professionell_naturepic

Gefrorenes Helgoland

March 1 in Germany

Heute hab ich mir noch mal die Steilküste im Norden der Insel genauer angesehen. Durch die niedrigen Temperaturen und den eisigen Wind gefriert sowohl die aufspritzende Gischt als auch das zwischen den Gesteinsschichten hervortretende Wasser. Das führte halt einerseits zu wunderschönen Vorhängen aus Eiszapfen und gefrorenen Geländern aber gleichzeitig auch zu spiegelglatten Felsen. Aber mit der richtigen Ausrüstung zum Aufenthalt outdoor ist das auch kein Problem.Read more

Flauschige Überraschung

March 2 in Germany

Ich war heute mal wieder an der Steilküste Helgolands mit meiner Spiegelreflexkamera im Gepäck, doch heute gab es unterwegs noch eine kleine Überraschung: Gut getarnt zwischen den Felsen lag ein junger Seehund. Der neugierige Nordseebewohner zeigte beinahe keinerlei Scheu vor Mensch. Ich hoffe mal das ihn sein Muttertier inzwischen bei Flut geholt hat und er nicht verloren gegangen ist.

Im Tauchzentrum des AWI haben wir unter anderem gelernt Taue zu spleißen. Bei diesem Verfahren erhält man bombenfeste Schlingen die ein großes Gewicht tragen können.
    Später haben wir dann noch gelernt wie man mit Hilfe von einem Infrarot- Mikroskop eine Spektralanalyse einer konzentrierten Sedimentprobe gemacht. Die Werte die man bekommt vergleicht man mit einer Datenbank und kann so punktuell einzelne Plastikpartikel erkennen und identifizieren.Jeder markierte Punkt auf dem Foto ist ein winziges Stück Plastik. (Das Feld ist 2 mm^2 groß)Read more

Helgoland, HGL, Хельголанд