Indonesia
Gitgit

Here you’ll find travel reports about Gitgit. Discover travel destinations in Indonesia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Git-git vandfaldet og lunefuldt vejr

April 11, 2015 in Indonesia

Dagen efter mine små udflugter i nærområdet, valgte jeg endnu engang at prøve at køre til Singaraja. Idag var destinationen Git-git vandfaldet, et stykke syd for Singaraja, oppe i bjergene.

Køreturen derop var charmerende, med det bakkede landskab og de grønne omgivelser, men endnu en gang varslede skyerne dårligt vejr forude. Med et par få minutter til destinationen begyndte det at dryppe, og ikke mere end et par minutter efter jeg havde parkeret min scooter, begyndte regnen endnu engang at sile ned, endnu kraftigere end dagen før.

Karakteristisk for Indonesien var der linet boder op langs siden af stien ned til vandfaldet, og jeg søgte tilflugt i en bod med bænke, hvor det også var muligt at købe kopnudler til fire gange butiksprisen. Jeg købte lidt modvilligt en lille portion kopnudler, og begyndte at skrive lidt på bloggen for at få tiden til at passere - jeg kunne potentielt komme til at vente en del.

Efter at der var gået næsten en time var jeg ved at miste tålmodigheden en smule. I tvivl om mit regnslag kunne klare denne mængde vand, spurgte jeg damen i boden om jeg kunne låne hendes paraply - mod betaling naturligvis. Bevidst om at hun var i en gunstig forhandlingssituation krævede hun cirka det samme for at låne den, som hvis jeg havde købt en andetsteds. Min sparsommelighed fik det bedre af mig, og heldigvis aftog regnvejrets styrke cirka et kvarter herefter.

Da jeg kom ned til vandfaldet var synet der mødte mig noget ulig det på billederne. Vandfaldet flød over på grund af den mængde regn der var faldet på det seneste, og vandet var brunligt i farven. Vandet kom ned med en sådan kraft, at det var svært at forestille sig det normalt var muligt at svømme under vandfaldet, endsige rappelle ned fra toppen, som en del turarrangører i området tilbød.

Regnen faldt stadig, omend ikke med den samme intensitet som før, så da jeg returnerede til scooteren valgte jeg at sætte mig ned og nyde en kop kaffe. Da regnen endelig stoppede helt, prøvede jeg som dagen før at nå tilbage til Lovina inden spetaklet begyndte igen. Utroligt nok var regnsæsonen officielt ovre på dette tidspunkt, men April er typisk en transitionsperiode mellem regn- og tørsæson i Indonesien, hvor der falder mindre regn end i de foregående måneder, men betydeligt mere end i de knastørre sommermåneder.

Tilbage i Lovina gik dagen bare med at nyde det lave tempo og roen, og forberede sig på en lang næste dag, hvor turen skulle gå til havnebyen Padangbai. Næste destination skulle nemlig være gili øerne nord for Lombok, og det ville kræve to dages transport, med overnatning i Padangbai.

Gitgit, Banjar Gitgit