Italy
Codrongianos

Fast ausgeraubt

April 1 in Italy ⋅ 🌬 14 °C

Wir sind heute recht früh aufgestanden, da am Ostermontag einige Supermärkte halbtags geöffnet sind und wir noch einen Einkauf, der bis zur Abreise halten soll, machen wollten. Eigentlich wollten wir nach dem Einkauf noch die Stadt Sassari anschauen, sind aber wegen des Regens einfach im Auto auf dem Supermarktparkplatz geblieben, um die Zeit bis zum Check-In für die Unterkunft rumzukriegen. Das war unser Glück, denn als es auf dem Parkplatz ruhiger wurde, schaute jemand durch unser Fenster, um zu sehen, was es bei uns zu holen gibt. Als er uns gesehen hat, ist er schnell gegangen, als wäre nichts passiert. Wir haben uns dann auch schnell vom Acker gemacht, uns noch eine Basilica angeschaut und sind dann in unsere Unterkunft gefahren, die dieses Mal ein traditionelles sardisches Rundhäuschen war.Read more

Santissima Trinità di Saccargia

September 3, 2022 in Italy ⋅ ☁️ 29 °C

Schnelles Müsli Frühstück, und danach war Basilika / Kirchen Tag. 3 Stück wollten wir uns heute ansehen - die erste war die Santissima Trinità di Saccargia. Sie ist die berühmteste auf Sardinien, gebaut aus schwarzen Trachyt und weißen Kalkstein. Damit farblich perfekt zur Vorgabe passen: angeblich soll hier eine gefleckte Kuh auf dem Boden zum Gebet niedergekniet sein.

Alles sehr schlicht und doch sehr imposant, man sah vor allem noch die Grundmauern des kompletten Klosters und bekam eine Vorstellung wie groß das mal war.

Korkege på Nordsardinien

October 26, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 22 °C

Vi kørte mod syd fra morgenstunden, og vejen snoede sig hurtigt ud langs kysten og det fine blå vand. Så vi måtte lave et stop ret hurtigt, da der lå en yndig lille strand i en bugt, med helt stille vand, klipper og sand! Det er virkelig et perfekt tidspunkt vi er her på lige nu, da vi ikke er ret mange turister sammenlignet med om sommeren, og i modsætning til da vi besøgte Sicilien i februar måned for nogle år siden, så er vandet virkelig varmt endnu her i Middelhavet. Så vi havde stranden helt for os selv! Tog en svømmetur, byggede en varde og begav os så ind i landet mod den lille by Calangianus.

Vi kørte i et område der hurtig blev lidt småbakket og domineret af træer, og da vi holdt frokoststop var det i skyggen af kork-ege, som der var dukket flere og flere op af. De er let genkendelige, for de nederste 1-2 meter af stammen står med barken fjernet. Det er dog kun yderbarken man skærer af, så træet lever fint videre og barken kan høstes ca. hvert 10 år. I byen Calangianus besøgte vi et lille korkmuseum, og kunne der se hele processen fra træ til korkprop! Og endnu engang synes jeg, det er så fascinerende, hvordan mennesket har fundet ud af, at lige præcis barken fra det her træ, kan man tørre, og koge, og presse og skære ud i små stykker, og så har man en prop! Men det er også et flot naturmateriale, og sjovt at se hvor mange andre ting det kan bruges til, når man har en masse af det lige udenfor døren! Sardinien står for 90 % af Italiens korkproduktion, og det meste foregår i det område, vi kørte igennem i dag.

Efter Calangianus kørte vi videre mod syd af mindre veje. Vi kom op i lidt små bjerge, og vejen snoede sig ned igen mod en sø, hvor vi skulle over en bro, som imidlertid var lukket. Vi satsede så på en endnu mindre vej rundt (i stedet for at skulle køre tilbage), og kom nu igennem et fint landskab med små landbrug med blandet produktion af vin, får, køer og kork. Det passer fint med at køer og får kan græsse under de spredte egetræer, og vindruerne er nok et godt supplement. Landbruget på Sardinien ser på mange måder bedre ud end på Korsika. Meget mere pænt og ordentligt og seriøst. På Korsika virkede det sådan lidt tilfældigt og ligegyldigt med alle de grise og køer der bare gik vildt omkring langs veje og i skove…

Dagens sidste stop blev en kirke fra 1100-tallet med det fantastiske navn: Basilica Santissima Trinita della Saccargia! Den ligger helt alene ude på en mark, og her blev vi så også holdende for i aften. Kirken er bare en af flere fra samme periode i dette område, men denne her er ret speciel og flot, med sine vekslende sorte og hvide lag (kalksten) og (basalt).

Trinità dit Saccargia

April 22, 2019 in Italy ⋅ 🌬 21 °C

La Basilica della Santissima Trinità di Saccargia est la plus belle église romane de style pisane. Cette bâtisse rayée blanc et noir se trouve en pleine nature, elle faisait partie à l'époque d'un couvent.Read more

Codrongianos