Italy
Riserva Statale Tomboli di Follonica

• Vinprovning i Bolgheri och incheckning

October 11, 2022 in Italy ⋅ ☁️ 22 °C

Flyget till Pisa tog 2t50m, en lagom lång flygtur. Vi möttes på flygplatsen av vår guide Bodil Jacobsson. Bodil bor i en liten by, San Casciano söder om Florens och arbetar som frilansande guide i framförallt Siena och Florens.

Första vinprovningen var redan på förmiddagen, på väg till hotellet på en liten vingård, Villanoviana i Bolgheri. Här arbetar man manuellt och gör enbart ekologiska viner. Vi provade ett vitt och två röda viner. Det vita hette Teia och var en Vermentino, frisk och god. Sedan följde två röda, Imeneo och Ebesco. Inget av vinerna finns att köpa i Sverige.

Nu har vi checkat in på Hotel Ausonia i Follonica, ett litet familjehotell med 23 rum. Follonica är en stad med 21.000 invånare mellan Liguriska och Tyrrenska havet mittemot Elba, som man ser tydligt nere vid stranden.
      Nu väntar en trerättersmiddag på hotellet. Känns som att det blir en tidig kväll…

• En dag i Follonica

October 14, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 23 °C

I dag har vi som vanligt en gemensam middag, denna gång på en fiskrestaurang. I övrigt är dagen fri för egna aktiviteter. Bodil erbjöd sig att följa med de som ville gå till marknaden som är på fredagar. Här fanns allt, kläder, finurliga hushållsapparater, frukt och grönsaker, goda ostar, och charkuterier förstås. Maten var det som tilldrog sig största intresset, där var det långa köer.

Det var en fantastiskt fin dag så det blev även tid för sol och bad på stranden, 22-23 grader i vattnet. Sen åts det glass förstås, den är helt fantastiskt god!

Nu har vi ätit middag på Trattoria Scarrozzo, tre olika rätter till förrätt, musslor, friterade sardiner, kikärtsröra med tonfisk. Därefter två primo piatti, en pasta med bläckfisk och en krämig risotto med musslor och räkor. Sen tyckte vi nog att det räckte, men då var det dags för secondo piatti, friterad fisk med potatis och sedan, som avslutning pannacotta och en espresso på det.

Italienska middagar tar tid, så nu är det gonatt 💤😴.

• Vilken dag!

October 12, 2022 in Italy ⋅ 🌧 18 °C

Det känns som att vi hunnit med mycket idag!
      En fin morgon med lugnt väder. Man skymtar Elba i morgondiset, en fiskebåt är ute och tar upp näten, några hundägare är ute och rastar sina hundar, annars är allt lugnt.

Bodil (vår guide) har fått kontakt med en 88-årig farbror, Eugenio som är butiksägare till ett Enoteca. Han visade sig vara en försynt man men med bestämda åsikter och dessutom en riktig vinguru! Jätteintressant besök i hans butik. Här fanns allt! Han plockade fram en dammig flaska och berättade att det var en flaska rödvin från 1840. Den var inte till salu 😉.

Follonica hade sin mest inkomstbringande period när man bröt järnmalm på Elba, fraktade hit den och tillverkade olika järnprodukter. I en park kunde man studera alla möjliga intressanta maskiner. Inga skyltar fanns, så vi hade många vilda gissningar vad maskinerna hade använts till. Vi såg också en gigantisk maskin på biblioteket som tillverkade fotogenlampor! Här finns även ett gjutjärnsmuseum som flera av oss besökte.

Det var förmiddagen!

Efter lunch åkte vi upp till den lilla byn Campiglia, en liten fin, sömnig by uppe i bergen med en kyrka och ett fort högst uppe på toppen. Trevlig by där många florensare valt att köpa sig en lägenhet. Nu var det lugnt och söndagsstämning.

Sedan åkte vi vidare till Monte Solai på en fantastisk vinprovning. Väldigt trevligt och bra presenterat. Monte Solai är en ganska ung vingård, den startades 2009, men har fått fina priser och siktar nu på att bli en D.O.C. - certifierad gård. Vi provade en vit och tre röda viner.

Dagen var inte slut med det…

Vi åt middag hos Ghigo och AnnaLisa, en känd och populär restaurang i Caffagio. Det var en avsmakningsmeny med fem rätter, en sufflé som antipasto, två varianter på pastarätter som primo, grilled pork som secondo och slutligen en tiramisu. Puh! Fantastiskt gott!
      Några av oss avslutade med en grappa, den gjorde susen efter all god mat!

Otroligt gott och otroligt mätta var vi. Hög stämning på väg åter till hotellet och det kändes som att alla var väldigt nöjda med denna vår andra dag på resan.

Så nu är det buena notte 💤😴. Tidig start i morgon då vi ska till Siena.

Ausflug nach Follonica

September 25, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 23 °C

Heute machten wir mit unseren gemieteten Velos einen Ausflug nach Follonica mit ein paar Abstechern ans Meer. Kurz vor Follonica hat es noch eine Eselfarm, dort machen wir einen kurzen Stopp bevor wir in Follonica ankommen, die Stadt ist ziemlich leer, man merkt dass die Sommersaison vorbei ist und will sich nicht vorstellen wie es hier im Hochsommer ist.
      Zurück auf dem Campingplatz gehen wir noch ans Meer zum baden und geniessen die Sonne, bevor es am Abend so richtig stark gewittert.

Riserva Statale Tomboli di Follonica