Kyrgyzstan
Bishkek

Here you’ll find travel reports about Bishkek. Discover travel destinations in Kyrgyzstan of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Bishkek en de Burana toren

August 6 in Kyrgyzstan

Een marshrutka (minibus met een 15-tal plaatsen) brengt ons van Almaty naar Bishkek, de hoofdstad van Kirgistan. Hit als “Scatman” en “Voyage voyage” schallen door de boxen terwijl de chauffeur stevig door rijdt. Ik zie dat zijn busje al 680 000km op de teller heeft, dat doen er hem niet veel auto’s na in België.

Na 3 uur rijden zijn we al aan de grens met Kirgistan. Iedereen moet het voertuig verlaten, al zijn bagage meenemen en te voet langs de douane. Op amper 10 minuten passeren we zowel de Kazachse als de Kirgizische controlepost. Even later zien we ons busje al weer komen en vertrekken we voor de laatste 20km naar Bishkek.

Het straatbeeld rond Bishkek is vrij gelijkaardig aan dat rond Almaty. De meeste huizen zijn weer afgesloten met poorten, de auto’s zijn minstens even vervuilend en we zien opnieuw veel fruitverkopers met o.a. appels en watermeloenen. Nieuw zijn de vele “kvas”-standjes: een lokale drank, iets tussen ice-tea en limonade, wordt uit tanks of bidons uitgeschonken.

Het is verschroeiend heet in Bishkek. We vonden dat ook al in Almaty, maar hier is de hitte nog veel drukkender. We springen dan ook regelmatig een tearoom of winkelcentrum binnen voor wat frissere lucht en een drankje of taartje. Bishkek is niet zo groot en interessant als Almaty maar de parken en pleinen zijn best wel gezellig.

Op donderdag doen we ons eerste uitstapje buiten de stad. Een taxi brengt ons naar de Burana toren, het enige overblijfsel van een grote 11e eeuwse stad langs de oude Zijderoute. Vlakbij bewonderen we enkele petroglyfen en balbals. Dit zijn grote stenen waarin Turkse nomaden gezichten kervden. De Balbals werden op een graf geplaatst als de persoon in kwestie als een te duchten tegenstander werd beschouwd. In het kleine museum bekijken we nog enkele opgegraven objecten en dan keren we terug naar Bishkek.

Bye bye Kirgistan!!

September 12 in Kyrgyzstan

We brengen nog een weekje door in Bishkek en daarna is het tijd om afscheid te nemen van Kirgistan. Kazachstan was al een topper qua natuurpracht, Kirgistan doet er nog een schepje bovenop. Meer dan 40% van het land ligt boven de 3000 meter, dus heel veel bergen, veel kleuren, en veel verschillende landschappen. Ook de mooie meren (Issyk Kul, Song Kul, Sary Chelek) en hun omgeving zullen we nog lang onthouden.

Bishkek is een aangename stad, maar wij vonden Almaty (Kazachstan) toch aantrekkelijker en meer divers.

De bevolking in Kirgistan is enorm vriendelijk en gastvrij, vooral op het platteland. Als toerist voelt het niet aan alsof men je geld probeert af te troggelen. Behalve dan de taxichauffeurs, maar dat is wellicht in elk land zo.

Enige minpuntje is dat het verkeer hier een ramp is, net zoals dat in Kazachstan ook het geval was. Gevaarlijke rijstijl, ongeduldige chauffeurs, veel file in de grote steden en enorm veel vervuiling door de uitlaatgassen.

Voor de rest kunnen we echter alleen maar positief zijn en we zouden hier graag nog eens terugkomen!

Kosten Kirgistan

September 12 in Kyrgyzstan

Kirgistan was voor ons iets goedkoper dan Kazachstan. We gaven gemiddeld 56€ per dag uit tijdens de 5 weken dat we hier waren. De manier van reizen was vrij gelijkaardig. Meestal regelden we onze uitstapjes zelf en namen we het openbaar vervoer.

We permitteerden ons iets meer “luxe” door 3 nachten in een hotel te slapen en een 3-daagse tour met gids te boeken naar Song Kul. Langs de andere kant was het transport goedkoper doordat we geen vliegtuig namen om het land binnen te komen.Read more

Bishkek

August 19 in Kyrgyzstan

The rest of the day is free for you to explore this relaxed and atmospheric city. In Bishkek we will stay in a comfortable hotel with good facilities. Important note - do not bring any medicines containing tramadol, codeine, temazepam, morphine or opiates to Central Asia. These are illegal in all circumstances in most of Central Asia and you will risk arrest. If in doubt about a particular medicine, please do not bring it. See the notes at the bottom for more details. Another important note - please be aware that all itineraries in Kyrgyzstan are highly weather-dependent. The itinerary described in these notes are a statement of best intention, but we must approach each trip in Kyrgyzstan with a large degree of flexibility, as our leaders and local guides will have to 'play things by ear' according to the local conditions and weather. In low season certain routes become impossible and it may become far too cold to camp - in all cases there are fantastic and well-tried alternatives in place which means we can always run an excellent and comprehensive trip here, but please do not treat the exact details of the itinerary listed here as gospel - thanks for your understanding! Optional Activities: Begin our journey in picturesque Bishkek(Free). Freely explore the vast Osh Bazaar, Bishkek's largest market (Free). Explore Bishkek's past at the State Historical Museum on Ala-Too Square (KGS 150). Civilisation again, in the picturesque city of Bishkek (KGS 60).

19.08.2018
    Gestern Abend sind wir in einem tollen Restaurant mit Außen-Terrasse und europäisch/russischer Speisekarte gewesen. Im Gegensatz zu China sprechen die Kellner hier alle Englisch. Eine Außen-Terrasse hatten wir quasi seit Beginn unserer Reise nicht. Man merkt deutlich, das wir uns in Richtung Europa bewegen. Es war auch erstmalig seit längerer Zeit, daß ich mehr gegessen habe als man das tun sollte. „Bishkek“ liegt auch im Fadenkreuz des internationalen Tourismus.

15:00h:
    Wir sind erst auf dem „Osh Bazaar“ und sind dann die viele Kilometer lange „Chuy Avenue“ zurück in Richtung Hotel gewandert. Die Straße ist gesäumt von schattenspendenden Bäumen. Alles wirkt relaxed und irgendwie „Russisch mit leicht exotischer Note“. Interessant war der Wachwechsel in der Nähe des Parlaments. Die Soldaten wirkten sehr sowjetisch. Jetzt ist baden und relaxen am Pool angesagt.

Heute ist Tag 98 unserer Reise!

Text von Wolfgang
    ÖFFENTLICH

Bischkek, Osh Basar

September 5 in Kyrgyzstan

Nach der Innenstadt ging es in den größten Basar der Stadt.

Hier bekommt man alles. Wir haben nur einen kleinen Teil uns angeschaut. Ein sehr toller Basar, viel probiert, und ein paar leckere Sachen gekauft: getrocknete Aprikosen und Tomaten, salzig gebackene Bohnen und getrockneter Schafskäse (scharf)

Bischkek

September 4 in Kyrgyzstan

Weiter ging es zu einem ehemaligen Deutschen Dorf: Rot Front. Wir sind durchgefahren, haben aber nichts interessantes gefunden.

Danach ging es noch Mal in die Berge, etwas Schotterpiste, die Ann super meistert, und schöne Aussichten.

Unser Stellplatz liegt in der Stadt bei einem Hotel.

Bischkek, SeaBridge-Essen

September 5 in Kyrgyzstan

An Abend ging es noch zum SeaBridge-Essen in ein nettes Restaurant in Bischkek. Dazu gab es Kirgisischen Live-Musik. Leckeres Essen und schöne Musik.

Zum Abschluss sind wir noch auf die 11Etage des Stellplatz Hotels. Von dem Dach gab es eine schöne Aussicht auf die Stadt, dazu Lounge Musik und warme Decken.

Lake Issyk-Kol to Bishkek

August 18 in Kyrgyzstan

„Lake Issyk-Kol“ is the world‘s second largest alpine lake after „Lake Titicaca“.

Today we have a short drive to Bishkek, the capital of Kyrgyzstan. The remainder of the day is free to explore the relaxed and atmospheric city. In Bishkek we will stay in a comfortable hotel with good facilities.

In der Nacht hat es geregnet und morgens sind wir um 08:30 wieder losgefahren. Heidi hat sich noch mit einem pensionierten Viehhüter auf Russisch unterhalten. Auf der Strecke haben wir uns einen typisch muslimischen Friedhof angesehen. Die Mehrheit der Kirgisen praktiziert einen sehr liberalen muslimischen Glauben.

11:00h:
    Wir fahren durch Ortschaften, die auch irgendwo in Sibirien sein könnten. Alles ist hier so wohltuend anders als in China.

12:00h:
    Wir haben den „Tower of Burana“ besichtigt. Ein ehemaliges Minaret aus dem 11. Jahrhundert. Rundherum gab es das „settlement of Burana“ (City of Balasagun). Es ist ein UNESCO World Heritage.

Text .....

Gegen 15:00h sind wir in Bishkek (800 müN) eingetroffen. Die Vororte sind sehr Sowjetisch geprägt und unser Hotel „Asia Mountain 1“ ist eine Oase der Ruhe mit Pool, Garten und eher europäischem Ambiente. Caroline ist wieder zurück und ein nettes australisches Pärchen ist zu unserer Gruppe hinzugekommen.

Text von Wolfgang
    ÖFFENTLICH

Bischkek, Riesenrad

September 5 in Kyrgyzstan

In Bischkek leben 1 Mio Menschen und das Stadtbild ist sehr russisch geprägt.

In der Innenstadt gibt es einen schönen Grüngürtel mit mehreren Parks.

Dort gibt es einen Freizeitpark mit einem Riesenrad mit einer wunderbaren Aussicht auf die Stadt mit den schneebedeckten Bergen.

2010 würde Kirgisistan als erster Staat Zentralasiens zu einer parlamentarischen Republik.

Bishkek by bike

September 16 in Kyrgyzstan

Langs de typische Sovjet boulevards richting Ala Too square gewandeld. Hierna was het fijn vertoeven in de parkjes met kunstige beelden, fonteinen en bloemenperkjes. Het is warm en zonnig met een briesje.
    Toen we verschillende goal karretjes zagen passeren, besloten dit toch ook maar te doen. Geen spijt van, goed gelachen (ook vaak toegelachen). Tot slot nog aan boogschieten gedaan. Tenminste, Bryan deed aan boogschieten, ik aan boogknallen :)

Nu gaan we een snackje zoeken!

Ps: De eerste foto is van ons hotel, Shah Palace.

Bishkek, Bischkek, Bisjkek, ቢሽኬክ, بيشكك, بيشكيك, Bişkek, Горад Бішкек, Бишкек, বিশকেক, པི་སི་ཁེག, Bichkek, Bixkek, بیشکێک, Biškek, Bişqeq, Μπισκέκ, Biŝkeko, Biskek, بیشکک, בישקק, बिश्केक, Բիշկեք, FRU, ビシュケク, ბიშკეკი, Бішкек, ಬಿಷ್ಕೆಕ್, 비슈케크, Bîşkek, Biscecum, Biškekas, Biškeka, ബിഷ്കെക്ക്, Бишкек ош, بيشکک, ਬਿਸ਼ਕੇਕ, Biszkek, Bisqueque, Bișkek, பிசுக்கெக், บิชเคก, بشکیک, בישקעק, 比什凯克