Myanmar
Launglon

Here you’ll find travel reports about Launglon. Discover travel destinations in Myanmar of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Tizit (Myanmar)

December 13, 2016 in Myanmar

Vandaag hebben we een scooter gehuurd. Hier rijden is niet evident: de wegen zijn super hobbelig en in opbouw, er is veel verkeer, je moet het toetersysteem onder de knie krijgen en als je pech hebt is de weg niet van asfalt, maar een gravelzandmix.

Wij besloten om naar een zuidelijk strand te rijden. Al snel ontdekten we dat onze snelheidsmeter niet werkte (niet zo'n ramp), en op een steile gravel weg ontdekten we dat onze achterrem het niet deed (wel een "ramp", echt veilig was het ineens niet meer). Soit, Jona is een excellente scooter chauffeur en we survived 🙌

Het vissersdorpje Tizit is moeilijk te bereiken, maar het was doenbaar. Toen we onze brommer geparkeerd hadden, zagen we dat het hoogtij was. Dit betekende dat we het dorpje enkel konden bereiken door de onder water gelopen weg te doorkruisen (jammer genoeg ben ik hier een foto van vergeten te nemen). Het ging gelukkig niet dieper dan net boven m'n middel. Na een verfrissende wandeling van een tiental minuten kwamen we aan in het dorpje.

De mensen begroetten ons vriendelijk en Jona en ik settelden ons in een bamboe hut aan de zee. Na een aantal nieuwsgierige blikken werden we plots uitgenodigd om bij mensen te gaan lunchen. Ondanks de gebarentaal en elkaars taal absoluut niet begrijpen (het gezinshoofd bleef maar praten en wij maar van smile and wave doen), was er toch een basic understanding. Na het eten van een vers gevangen visje uit de zee en veel rijst, aten we als dessert de watermeloen die we toevallig daarvoor hadden gekocht. Van het gezinshoofd mochten we in zijn bamboe hut blijven slapen, maar wij hebben dat vriendelijk afgeslagen en zijn de zee in gesprongen.

Vanavond chillen we een laatste avond in Maungmagan. Morgen gaan we met de boot naar een eiland met bounty beaches om wat te snorkelen en 's avond nemen we dan de nachtbus naar Mawlamyine.

Maungmagan (Myanmar)

December 11, 2016 in Myanmar

Let's go to the beach, let's go see the waves and have a drink under the palm tree.

Maungmagan is een erg klein dorpje aan de kust. Hier komen niet zo veel toeristen, waardoor je hier langs alle kanten wordt begroet met "mingalaba" en "hello" en de locals soms met je op de foto willen. Wat voor mij betekent dat als ik er niet zo'n zin in heb, "my husband" Jona hen erop moet wijzen dat ze slechts één foto met me mogen en geen hele fotoshoot.

De badmode is hier helemaal anders. De locals gaan met hun hele outfit de zee in, jeansbroek en al! Ik ben al redelijk bewust van m'n lichaam wanneer ik in bikini de zee inga, maar hier voelde ik me echt een rariteit. Een spierwitte vrouw in een bikini zien ze hier niet vaak, zelfs een monnik keek een aantal keer geniepig naar me om. Morgen doe ik een tweede poging om de zee in te gaan, hopelijk voel ik me dan iets meer op m'n gemak.

Nu zijn Jona en ik rustig aan het lezen in de Coconut Guesthouse. Af en toe valt de stroom hier uit, wat heel normaal is in Myanmar. De meeste hotels en guesthouses hebben een generator, die is nu dan ook gezellig op de achtergrond aan het ronken.

Ik kijk alvast uit naar de rest van deze trip.

Launglon, လောင်းလုံးမြို့နယ်