Fisiti mi kondre 🇸🇷

February - March 2024
Opnieuw op reis naar Suriname. Zoë's plotselinge overlijden hangt nog dagelijks als een sluier over ons heen. Toch ben ik toe aan deze reis. Terug naar Suriname en nu met Tijmen. Samen zijn op de plek waar ik me zo thuis voel. Read more

Luchthaven Schiphol

March 16 in the Netherlands ⋅ ☁️ 7 °C

1 dag later dan in Suriname, op zaterdag om 5:43uur, landen we dan op Schiphol in 8 graden (boven nul!😎 mazzelaars!)

Nachtje overslaan was nooit mijn ding en zo nu ook niet. Toch kan ik niet klagen. De hele reis vanaf laten wassen en lnleveren van de huurauto, gebracht worden door Lukein maar Airport en de extra snelle vlucht tot aan de trein naar huis ging echt super vlotjes en vlekkenloos!

Nu is het bijslapen, nagenieten en in t ritme komen.

Tot de volgende meer Mi Switi Sranang🇳🇱❤️🇸🇷

De afsluitende daagjes

March 13 in Suriname ⋅ ⛅ 32 °C

Zo dan zijn de laatste dagen aangebroken. We pakken op tijd de koffers alvast zoveel mogelijk in zodat we een volle doos op de boot kunnen doen. Dus al mijn pangi's slaapzakken en spullen voor t huisje gaan retour als zeevracht en pikken we over week een of 3 of 4 in Utrecht weer op.

We zoeken alvast een carwash die op tijd open is (SRD$200 = €5 binnen en buiten 😲), gaan langs Multi Culti de giftshop, halen lunch en stoppen bij een barber voor een frisse shave voor Tijmen (SRD$50 = €1,25!).

De BBQ was geen succes... in alles zit peper. Beslag van de kip, de worst, sate saus en zelfs de ketchup. Alleen de dhaal bal en bakabana zijn veilig 🥵

Dan is het even chillen. In die enkele minuten buiten ZONDER zonnebrand weet Tijmen op de een na laatste dag te verbranden 🤦🏾‍♀️
    S'avonds merken we grappig genoeg op dat mijn rechterarm donkerder is dan links. Oorzaak? Waarschijnlijk door het autorijden 🤣

Het eten bij Lucky Garden, groot fancy Chinees restaurant voor lokale standaarden, is lekker en divers. Ik bestel doks (eend) en Tijmen een medium nasi... we gaan met 4 bakken mee naar huis🤗 perfect als ontbijt/lunch morgen.

We hebben een strakke planning morgen en verwachten om 1400uur op JAP airport Zanderij te zijn waar we volgens planning om 1715 uur opstijgen en terugkeren naar Nederland 🇳🇱

Bird paradise

March 13 in Suriname ⋅ ☁️ 30 °C

Het laatste uitje is naar Bird Paradise. Ik dacht dat ze met name aan rescue deden maar niets is minder waar. De dieren worden voor gevangenschap gekocht en hun grootste inkomstenbron is verkopen van dieren. Met name vogels en slangen. Ze hebben ook apen, ocelot, ringhalsvarken en schilpadden.

De omstandigheden zijn voor westerse begrippen zeer dieronvriendelijk. Stalen kooien met geen enkele vorm van groen of verrijking 😔

De guide doet netjes en beleefd zijn werk maar weet inhoudelijk zeer weinig. Een paar documentaires kijken zouden geen kwaad kunnen. Afin we zien dieren die we in t wild niet hebben kunnen spotten en aaien de tamme Tapier Teddie.

Bij ons huisje vliegt er dagelijks een kolibrie die we eindelijk op de foto weten te krijgen. Zulke bijzondere en mooi beestjes!

Familie dagje op Kamp fu Amanja

March 12 in Suriname ⋅ ☀️ 34 °C

Gezien we de hele vakantie andere accommodatie hebben gehad plannen we een middag op Kamp fu Amanja.
    Met 7 kids en 4 volwassenen is er geen dol moment!

Adii (Jeannette) is cassave broden aan het bakken en Tijmen mag zijn eigen maken! Hij schrijft er Lobi op (liefde). Hij kan beter tegen de hete plaat dan ik!
    Vervolgens krijgt iedereen een bordje en voor ons is er verse kokosnoot meegenomen hmmm!

Er wordt gevoetbald, maar ook gelezen, getekend en gekleurd in de boeken die ik mee had. Ik heb t er zo druk mee "tante Eva kom kijken!" Dat ik zelf geen foto's heb gemaakt.

Deze serie is met dank aan Tijmen🌺

Dag 3: Meni-Mi resort binnenland

March 9 in Suriname ⋅ ⛅ 33 °C

Programma dag 3
    8:00u - ontbijt
    Tussen 10:00 en 10:30 - vertrek van Menimi
    15:00 - aankomst Paramaribo

Een verplicht onderdeel van de wandeling op dag 2 was de giftshop 😂 als brave toeristen kopen we zeep en van Tijmen krijg ik een Anjisa cadeau (doek die als driehoek door vrouwen wordt gedragen. Vaak met een geborduurde tekst).

Ook is er nog tijd om te zwemmen, juist in de late middag wanneer de zon niet te fel meer is is het heerlijk. Al is het water beetje lauw warm.

We maken nog een tripje naar de naastgelegen dorpen waaronder nieuw aurora. Een van de grootste met 3000 inwoners en een poli en kerk. Opgericht door Evangelische broeder gemeenschap (EBG).

Dan breekt de laatste dag aan en is het opstaan inpakken, ontbijten en terug varen. Ditmaal doen we er slechts 2 uur over. Nog steeds het dubbele van hoge water stand maar het ging dankzij de stroming een stuk vlotter. Ook waren er geen andere boten die geholpen moesten worden.

En zo sluiten we deze mooie trip af.

Dag 2: Meni-Mi resort binnenland

March 8 in Suriname ⋅ ⛅ 31 °C

Programma dag 2
    08:00u - ontbijt
    09:00u - boswandeling
    13:00u - lunch

Het tempo is relaxt al zijn de bedden knoerthard 🙈
    Na het ontbijt wat aangekondigd wordt door een heuse bel gaan we achter het resort langs door een stukje bos richting de kostgrond.

Onderweg verteld Mandje (oprichter en eigenaar) over verschillende planten, bomen en dieren. Het is leuk om na onze tocht met Rudie op Brownsberg nog her en daar aanvullende dingen te leren.

Zo wordt Tijmen's gezicht versierd zoals de inheemse dat deden, proeven we een bittere plant en daarna de bitterste boom bbbrrr. Allemaal goed tegen malaria leren we. Dan wordt er nog geslingerd aan een liaan, foto gemaakt bij reuze boom (geen kankantrie), en hars in brand gezet.

We spotten geen dieren, daarvoor wordt er te veel op ze gejaagd en is knie groep te groot (luidruchtig).

De reis naar Meni-Mi resort Binnenland

March 8 in Suriname ⋅ ☁️ 27 °C

Naar het binnenland oftewel boven Suriname. De Suriname rivier gaat vanuit het binnenland via het Brokopondo stuwmeer naar de Paramaribo en eindigt in de zee. Langs deze rivier wonen de Saramacaaners.

Vorig jaar was het hoog water, koud (volgens lokale begrippen) en nat. Dit jaar is het extreem droog. De waterstand is ongekend laag, wel 2 meter lager dan gebruikelijk. Voor de trip betekent dit dat we kiezen voor een resort wat 'dichtbij' ligt en was dus 'maar' 3uurtjes over doen: Meni-Mi.

Het wordt een 3daagse trip met 2 overnachtingen.

Programma tour Menimi
    Dag 1 - reisdag
    We worden opgepikt langs de highway. Maken 2 stops en komen rond 11:30uur aan op Atjonie. De boot wordt ingeladen en wachten vervolgens op de bootsman.
    Volgens het programma zouden we om 13:00uur aankomen op Meni-Mi, dit wordt 1500uur! Zelfs de tourguide is verbaasd en vertelde dat hij in 12 jaar dit niet heeft meegemaakt.

Onderweg lopen we vast op een zandbank en moeten we nog 3x uitstappen en een stuk lopen terwijl de bootsman en crew de boot tussen de rotsen omhoog duwen! Voor ons natuurlijk een hele ervaring.

Neotropical Butterfly Park

March 7 in Suriname ⋅ ⛅ 28 °C

Tijd voor een uitje: de vlindertuin!

Alleen open op afspraak, dus wij plannen (en bevestiging) 900uur. Iets te laat omdat we er voorbij reden 😅 maar treffen een gesloten duur. We wachten een half uur en dan gaat de deur open. 'Oh heeft u een afspraak? Ik heb er een om 1100uur staan' ... nou nee wij hebben 900uur afgesproken... 'oh komt u maar hoor'. We worden in het insecten museum geparkeerd tor iemand ons kan rondleiding.

Eenmaal binnen ziet het er niet veel beter uit de van buiten. Ewoud (eigenaar die onze rondleiding verzorgd) legt gaandeweg uit dat ze heel zwaar zijn getroffen door COVID en de recessie zorgt ervoor dat de lokale bevolking geen uitjes meer maakt. Na 35 jaar dit werk te doen staan op t punt om te sluiten.😔

Dit alles deed niets af aan de rondleiding, zijn kennis, en de prachtige vlinders die we in elk stadia mochten bekijken! Heel indrukwekkend en informatief. Gelukkig konden we er nu nog van genieten.

In loving memory of you Zoë ❤

March 5 in Suriname ⋅ ⛅ 31 °C

Op deze dinsdag 5 maart is het exact een half jaar geleden dat Zoë plotseling overleed. Het voelt nog zo onwerkelijk, zo fout en ongelofelijk pijnlijk 💔

Tijmen stelt voor iets te doen om bewust stil te staan bij deze dag. We hebben een aantal ideetjes maar de beperkte beschikbaarheid (lees onze beperkte kennis van wat waar te kopen) eindigen we met iets andere spullen maar toch heel tevreden.

Zoë was echt sol op citrus! Dus een citrus boompje is een must. Het wordt een lemmetje (Limoen). Ook vinden we een lyme sierplantje die gaat ook mee.
    We hebben zijn schop van defensie mee dus dat klopt perfect. Als finishing touch een paar werkhandschoenen. Hij deed zelfde een klus zonder en had altijd een paar op zak.

We gaan naar Kamp fu Amanja en zoeken een mooi plekje bij de grote bamboo. Deels beschut. Ik vind nog een autoband die we als bescherming tegen per ongeluk om maaien kunnen gebruiken. Een plank met zijn naam graveren was niet haalbaar dus het werd een permanent marker.

Tijmen graaft het gat wat niet mee valt. Het is al maanden droog. Het water is hier preventief afgesloten, maar gelukkig staat er nog 1 halve emmer van ons verblijf.

Het schijven van Zoë's naam met geboorte en sterfte datum brengt me weer volledig terug. Terug naar het belletje van de marechaussee, de rit naar het ziekenhuis, hem voor het eerst daar zien liggen, de volgende waar hij een hartslag van 177 had om vervolgens te stoppen tot de uitvaart waar ik het uit wilde schreeuwen van de pijn en krampachtig de kist vasthield want ik wilde hem niet loslaten. Lieve lieve lieve Zoë ik mis je zo je bent voor altijd bij me in mijn hart 🦋

De rest van de dag is gevuld met tranen en de volgende dag regent het, hard!, precies wat het boompje (en het land) nodig hebben. Ik stond al paraat om water te gaan brengen maar dit is niet meer nodig. Zoë has got this 🌱

Update: 1 week later op dinsdag 12 maart zijn we er weer. Het heeft na die ene dag niet meer gerened. Dus we geven het boompje nog veel meer water. Deze heeft ondertussen al nieuwe blaadjes 🥰
    Wat hij ook deed hij was er meteen goed in❣️

• Day 21–32

Curacaoweg Lelydorp

March 4 in Suriname ⋅ ⛅ 33 °C

Aangekomen bij t laatste appartement!

Heerlijk groen, goed bereikbaar met veel winkels en andere voorzieningen in Lelydorp dichtbij. En een bed waar dan eindelijk onze koepel klamboe oppast! Lang leve DEET vrij slapen ❣️Read more