Netherlands
Provincie Drenthe

Top 10 Travel Destinations Provincie Drenthe

Assen

June 2, 2020 in the Netherlands ⋅ ⛅ 24 °C

In Winschoten habe ich Hank getroffen als ich nach dem Weg gefragt habe. Dieser hat angeboten mich ein Stück zu begleiten und ist mit mir mitgefahren. Der gute Mann ist 82 Jahre und hat mich komplett abgezogen. Hat mir gleichzeitig gezeigt wie man in den Niederlanden die Fahrradrouten findet. Und auch ein bisschen die Umgebung erklärt. Während ich nach ca 65 km eine Pause brauchte fuhr er lächelnd zurück nach Winschoten. Danke Hank für die ersten Lektionen und für den Weg.
    80 km reichen mir dann für heute. Ich bin bei ganz tollen Leuten umsonst untergekommen. www.warmshowers.com macht's möglich. Eigentlich wollte man mich noch zum Abendessen einladen. Ich konnte allerdings nur noch schlafen. Die beiden waren so supernett. Ruud baut in seiner Werkstatt Möbel nach Auftrag. Das fand ich gleichermaßen beeidruckend wie auch entspannend. Am nächsten Morgen haben wir noch gefrühstückt und meinen Expander repariert. Das ganze zwischen 3 Hühnern, ein paar Küken und einer Katze. Eine traumhafte erste Übernachtung in den Niederlanden. Ruud hat mich dann noch ein Stück begleitet und mir das Radknotenpunkt in den Niederlanden gezeigt.

Meppel

June 3, 2020 in the Netherlands ⋅ ☁️ 22 °C

Der 3. Tag auf dem Fahrrad. Mein Hintern schmerzt. Der Bauch ist im Weg. Meinen Beinen fehlt Muskulatur. Ich nerve mich selber an. Allerdings ist die Natur um mich herum schön und ich lenke mich mit Musik aus dem Handy und den Eindrücken kurzzeitig immer wieder ab. Aber an die 80 km vom ersten Tag komme ich nicht mehr ran. ... Muss ich aber auch noch nicht. Ich treffe hier einen Hiker aus den Niederlanden der zu Fuß und mit dem Rucksack durch die Niederlande läuft. Krasser Typ denke ich mir. Kurze Zeit später sehe ich wie er mir auf Facebook folgt. Das freut mich irgendwie ungemein. Ich denke daran dass ab jetzt ein paar anstrengende Wochen vor mir liegen werden. Und trete wieder in die Pedale....Read more

28-7 Meer- Oude Willem

July 28, 2020 in the Netherlands ⋅ ⛅ 17 °C

Het eerste wat ik doe als ik terug kom van plassen is alle natte was weer overal aan hangen. Gaspit met warm water voor koffie en oats, en alle was weer naar binnen😣. Nou ja, moet ik maar niet zo achterlijk vroeg opstaan. Om 7 is het weer droog. Tent wel zeik natuurlijk, maar hij schut heel goed uit! Dat komt natuurlijk omdat deze wél waterdicht is.
    Prachtige tocht over vooral fietspaden. Had ik ook wel zo uitgezocht. Veel "recreatieve" routes gaan hier hele stukken langs een provinciale weg. Maar ik fiets heerlijk. Ruinerwold, Dwingelderveld, Drents en Fries Wold. Prachtig! De wind draait wat meer west, en ik ook, da's dan weer jammer. Maar ik schakel 2 tandjes terug en geniet gewoon verder. Lange lunch want ik ben best al moe. Toch nog stoer doorgefietst in de middag. Nog een tijd staan kijken naar 4 koeien die een ree weg pesten. Vanwege de naam mik ik toch op Oude Willem. Ik krijg koffie van de buren, heu vervolgens mijn tent op, maar de bui komt pas nadat ik gedouched heb. Gelukkig had mijn bulgur al gekookt en gaart het daarna blijkbaar gewoon verder, dus ik kan wel eten, al is het koud (gewoon omgedoopt tot maaltijdsalade). De bulgur komt wel mijn neus uit trouwens.
    Na de bui kan ik nog even buiten zitten. Wel veel kleren aan, maar ik ben ook moe. 83,9 km.

29-7 Oude Willem - Norg

July 29, 2020 in the Netherlands ⋅ ⛅ 17 °C

Ik heb afgesproken met Edo om een uur of 4. Ik heb dus tijd genoeg voor nog een extra lusje fietsen. Maar geen zin. Ik zit nog weer een buitje uit in de tent vlak voor ik ga opbreken en het blijft de hele dag dreigend. Ik fiets door het Drents en Fries Wold. Wandel een stukje richting en door de stuifduinen. Erg mooi, maar van de beloofde roodborst tapuit of heideblauwtjes geen spoor. Het is ook niet echt weer ervoor. Dan over het Föstloër veen. Heel erg mooi. Helaas blijft het weer weinig fotogeniek. Vervolgens richting Appelscha. Bij het terrasje met het héle lekkere broodje is de keuken nog een half uur dicht, "want het is zo druk".(?) Door naar Appelscha, geen normale broodjes. Garnalensalade en brie in de supermarkt gekocht. Vervolgens word je eerst oost langs het kanaal gestuurd en 4 bruggetjes later weer west. En zó leuk is Appelscha nou ook weer niet. Ik ga Noord en kom zo ook weer op de route en bij een bankje. Is het toch kwart voor 1 en heb ik al 17 km gefietst.
    Dan toch richting Norg, ik ben gewoon moe. Kom met de knooppunten langs een hunebedje. Zet daar de navigatie aan en in plaats van langs de drukke weg (knooppunten), over een super leuk fietspad naar Norg (Osmand). Schiet mij maar lek. Op de camping geen probleem en dankzij Edo's foto vind ik ook hun tent. Er mag hier veel niet wat ergens anders wel mag, bv afwassen. Edo smst dat ze later zijn. Beetje jammer, vooral omdat nu de chips open zijn.😉 Voor het eerst in een week! Tada!
    Het is fijn om ze weer te zien. Mats is ook blij, hij komt steeds even langs tussen het spelen door.
    33,7 km

3-8 Waskemeer - Ellertshaar

August 3, 2020 in the Netherlands ⋅ 🌧 16 °C

Heerlijk geslapen ín mijn slaapzak, dus de tent is drijf van de condens. Een waterig zonnetje helpt een beetje. Ik blijf toch maar niet staan. Ik wil toch fietsen, neem ik liever alles mee. Ik vertrek richting het fietspad wat me leuk lijkt. Moet ik wel om Assen heen. Kom ik toch steeds dichter bij Norg. Ik sta in dubio. Het was zo'n fijne dag, nu "koffie doen" voelt als een slap aftreksel. Maar niet langsgaan terwijl ik zó dichtbij ben voelt ook suf en misschien wel niet leuk voor Edo, Ilse en Mats. Ik bel. Ze zitten in de auto op weg naar Emmen. Weg keuzestress.
    Ik fiets door een prachtige omgeving over meestal rustige weggetjes of fietspaden. Ik denk op een gegeven moment: hé, nog geen hunebedden gezien. 2 bochtjes later: inderdaad. En daarna nóg een heel roedel. Ook 1 die nog bedekt is. Gaaf hoor.
    Tijdens 1 van de hunebedden gast het wel héél erg hard regenen. Ik mag schuilen onder een grote achterklep van een mountainbiker die vroeger ook gefietskampeerd heeft. Dus lekker staan beppen over fietsen en tuinen. En na een kwartier is het weer min of meer droog.
    Jammer dat het net weer gaat storten voordat de tent staat, maar uiteindelijk valt de nattigheid nog best mee. En daarna kan ik lekker buiten zitten met mijn bulgur. Waar ik wilde eten onderweg was allemaal dicht. Leve de maandag!
    75,1 km.

4-8 Ellertshaar - Hees

August 4, 2020 in the Netherlands ⋅ ☀️ 19 °C

Ik heb mijn dag niet. Het begint mooi, het lijkt wel of het gevroren heeft! Zon wéér achter een wolk, net als hij boven de bomen uitkomt.
    Alles voelt als wind tegen (een groot gedeelte is het dat ook trouwens), veel hobbelde bobbel wegdek, waar ik nu even de humor niet van in zie. Staat er eindelijk een hunebed aangegeven, moet ik eindeloos langs een provinciale weg. Na een paar kilometer geef ik het op en duik rechts het bos in. Daar staat een kaart, en ik ben heus vlakbij. Ik over het fietspad, dan links over een rul zandpad en inderdaad; sta ik 10 meter van diezelfde provinciale weg. Had ik het 400 meter te vroeg op gegeven. Het hunebed (Papeloze kerk) is wel mooi, maar gerestaureerd. En weer gillende klimmende kinderen. Krijg ik ook nog een buitje op mijn kop. Rennen om mijn drogende fietsbroek weg te stoppen. Ben ik daar net mee klaar: droog ja. Grapje.
    Lunch bij een meertje vanwege de vogels en omdat ik na half 10 geen snackbar of zo meer heb gezien. Vogels? Het lijkt wel of de atoombom daar is gevallen. 1 libelle zie ik vliegen. Ruzie met mijn fototoestel, die echt de kleuren niet pakt die ik zie. En ja ik had mijn oranje bril af.
    Weer over het Dwingelderveld, lijkt me toch de mooiste route. Het is er erg druk. Door Ruinen, via een tof pad naar de eerste camping. Die sla ik over vanwege een zaaltje en vakantie verblijf. De tweede is SVR. Een klein veld, een zee van kinderspeeltuigen en... schreeuwende kinderen. Een ander schreeuwen dan in Norg! Ik die kilometer weer terug naar camping 1, VeKaBo. 10 plekken, een oase van rust. En: maar 2 kilometer van de snackbar van Ruinen.
    Blijkt dat ik én mijn vieze doekje, én mijn washandje én de neusvleugel van mijn zonnebril ben verloren. Nee, het is niet mijn dag. Misschien toch maar voor de tent blijven zitten en niet naar Ruinen.
    De roep van friet was te sterk. Lekker op een bankje, ik dacht halverwege het mooie pad, gezeten met mijn frietje. Ik had beter een paar honderd meter door kunnen rijden naar de camping en wat meer zout op mijn friet doen.😏
    77 km totaal.

30-7 Norg

July 30, 2020 in the Netherlands ⋅ ⛅ 19 °C

Edo en Ilse gaan niet naar het boomkroonpad en vinden het leuk als ik nog een dag blijf. Edo, Mats en ik halen verse broodjes en ander lekkers. We spelen jeu de boules. Mats doet niet mee, die is te druk met crossen met zijn fiets en chillen in de boomhut. Hij mag vandaag voor het eerst weer fietsen. Edo wint natuurlijk. Lunch, kletsen, wandelingetje met zijn vieren, puzzeltje. 's Avonds na het eten nog een fietstochtje met Edo. Erg mooi. Lekker relaxed dagje. Ongeveer 20 km.Read more

Gestrandet! Rettung in Seenot

June 29, 2018 in the Netherlands ⋅ 🌧 20 °C

Nach vielen schönen Stunden auf dem Bunbo mussten wir uns heute leider schon wieder auf den Weg nach Drachten in den Hafen begeben. 500 Meter vor dem Ziel passierte es dann. Ratsch.... aufgelaufen. Nichts geht mehr. Alle Versuche uns frei zu staken oder zurückzusetzen waren vergeblich. Klaus setzte den Hilferuf zum Hafenbüro ab.
    30 Min. später kamen unsere Retter. Nach ein paar kräftigen Ziehversuchen ein Ruck und wirwaren glücklicherweise ohne weitere Schäden wieder frei und konnten den Hafen anfahren.
    Jetzt sind wir wieder mit dem WOMO unterwegs in den Süden.

Provincie Drenthe, Drenthe, Drente, Drinte, 드렌터 주, Дренте