Nederlandse versie.
  • -days
  • -kilometers
  • Dag 1 - Antilopen & Zebra’s

July 12, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 24 °C

Na deze regels overlopen te hebben, was het tijd voor lunch en theetijd, gevolgd door: onze eerste safari per paard. Vandaag zouden we het rustig aan doen, zodat we de paarden en rijstijl samen met de groep konden verkennen. Ik was verrast hoe soepel alles verliep, de paarden en de volledige groep (10 personen!) waren allemaal van zeer goed niveau en coherente snelheid. We hebben vooral gestapt en gedraven, maar ook enkele keren galop om te genieten van onze eerste savannetochten. En daar waren ze: onze eerste dieren om te bewonderen in de savanne: antilopen, zebra's, struisvogels en aardvarken.

1) De antilopen waren vrij vaak aanwezig in deze Matlapeng-vallei, maar ze blijven indrukwekkend om naar te kijken. We zagen zowel Impala's als koedoes, beide erg bekende antilopen vanwege hun prachtige gewei. De Impala is de meest voorkomende antilope in de jungle, die veel kleiner is in vergelijking met koedoe.

2) Natuurlijk konden de zebra's niet ontbreken, dus kwamen we verschillende kleine kuddes zebra's tegen, rustig grazend zonder onze paarden op te merken. We konden ze van heel dichtbij observeren, omdat paarden zelf heel stil zijn en erg gelijkaardig aan deze dieren. Het was bijna alsof we opgingen in het tafereel van de natuur. Verbazingwekkend! Owen vertelde ons dat je het verschil tussen een mannetje en vrouwtje ziet aan de grootte van de buik en de streep onder de staart: vrouwtjes hebben een grotere buik en zwarte streep onder de staart, terwijl mannetjes kleinere buik en witte streep onder de staart hebben.

3) Vervolgens zagen we ook enkele struisvogels. Ze kwamen voorbij en pikten zaadjes van de grond. Het was erg grappig te zien, en toch ook verbazingwekkend. Deze dieren blijven me verbazen: ze zien er enerzijds raar uit, maar anderzijds ook een vorm van elegantie met het verenpakket tussen die lange nek en poten. Ze kunnen heel snel rennen en gevaarlijk zijn, dus we konden niet te dichtbij komen.

4) Tot slot, hebben we het hol opgemerkt van aardvarkens. Het zijn grote diepe gaten in de grond gemaakt door deze aardvarkens, ook wel "aardingenieurs" genoemd in het Afrikaans vanwege hun briljante ingenieuze ondergrondse graven en gangen. Hoewel aardvarkens ook menselijke wegen en hekkens kunnen beschadigen, worden ze beschouwd als belangrijke ecosysteemingenieurs. De aardvarkens creëren structuren die voedselbronnen kunnen schuilhouden, alsook andere diersoorten kunnen beschermen tegen roofdieren, extreme klimaten of zelfs branden.

• Avond aan het zwembad

July 12, 2019 in South Africa ⋅ 🌙 15 °C

Nadat we terugkwamen bij de loge, wachtte ons een verfrissende picknick box bij het zwembad met verschillende drankjes. We genoten van een heerlijk Cyder-biertje of fruitsapje naast het zwembad en genoten van elkaars verhalen en een prachtige zonsondergang. Gewoon adembenemend!

Zodra de zon ondergaat, voel je de temperatuur onmiddellijk dalen naar een koelere 8-10 graden. Tijd om een warme douche te nemen en wat warme kleren aan te trekken voor het avondeten. Bryan presenteerde wederom een fantastisch 3-gangenmenu, samen met enkele Afrikaanse rode en witte wijnen. Tenslotte eindigden we de dag in schoonheid met een biertje en warme thee langs de open haard. Wat een prachtig begin !

• Ochtendrit – Giraffen

July 13, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 15 °C

Vandaag was onze belangrijkste prioriteit om te zoeken naar giraffen. Dieren met een lange nek in een gebied met lage struiken, hoe moeilijk kan het zijn? Welnu, ik kan je vertellen, het is zeker geen gemakkelijke taak om deze dieren op te sporen. Met hun gevlekte huid passen ze perfect in de bomen en verbergen ze zich op gracieuze wijze. Gelukkig we vonden deze dieren aan het einde van onze ochtendrit toen we net terug naar het kamp gingen. Net op het moment dat wij hoop gingen opgeven (na 3 uur zoeken) zagen we de giraffen vlak naast de toegangspoort van het domein van de loges. Wauw wat een ervaring !!

We zagen 3 giraffen, een mannetje met zijn 2 vrouwtjes. In het hele domein zijn er in totaal 5 giraffen: slechts 1 man en 4 vrouwtjes, dus de man moet hem opsplitsen in groepen van 2 omdat de dames elkaar niet zo leuk vinden. Dus af en toe schakelt hij gewoon van kamp en geniet hij van het andere vrouwelijk gezelschap. Omdat het mannetje nog steeds erg beschermend is over hen, kan hij behoorlijk agressief worden. We konden de dieren dus niet te dichtbij benaderen. Gelukkig waren we net dicht genoeg om prachtige foto's en beelden van deze elegante dieren te krijgen.

Giraffen voeden zich met bladeren van bomen (vandaar uiteraard de lange nek), met de grootste voorkeur voor de Victoria Tree. Blijkbaar werd het sap van deze boom in de oudheid als abortusmedium gebruikt. Tegenwoordig drinken lokale mensen het nog steeds als thee, maar in kleine hoeveelheden omdat het giftig kan zijn.

Onderweg passeerden we ook weer enkele struisvogels, zebra's, impala's en koedoes. In één scène waren er zelfs meerdere zebra's samen met 1 impala, omdat ze voor hem wilden zorgen. Hij was van de groep afgedwaald, dus nu vond hij troost bij een andere diersoort. Hoe mooi hoe de natuur op deze manier samenwerkt en overleeft.

• Namiddagrit – Hyena’s

July 13, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 21 °C

Na de lunch was het tijd om de paarden te zadelen voor een nieuwe rit. Ik hou ervan ze allemaal in de zandstal te zien rusten, ze zien er zo vredig uit. Tijd voor lunch in het zonnetje. De lunchtijd is meestal vanaf 11.30 uur gevolgd door een 2u-durende siësta tot 15 uur. Zo’n dutje voelt echt goed: even liggen op het bed ofwel ontspannen aan het zwembad. Om 15.00 uur verzamelden we terug bij de hoofdtent voor een theetje en vertrokken we om 15.30 uur opnieuw richting de jungle met de paarden.

Voor de namiddagrit vertelde Owen ons dat we niet veel dieren zouden zien, maar wel een snelle rit met veel galop zouden doen. De rit was gevestigd in het leefgebied van de hyena met enkele beklimmingen en rotsachtige stukken, een leuke ervaring.

Toen we dichter bij het de hyenagrot aankwamen, moesten we afstappen van onze paarden en ze aan de bomen vastmaken. Op deze manier konden we van de rotsen naar beneden klimmen en de hyena grot van dichterbij onderzoeken. Owen vertelde ons dat voorgaande gasten al geluk hadden gehad om de hyena’s te zien zonnebaden op de rotsen. Helaas zagen wij ze maar héél kort, omdat ze snel in hun grot waren gelopen. Blijkbaar verblijft een familie hyena's in deze grot. Wanneer er gevaar is, gaan ze terug in de grot om zichzelf te beschermen.

In deze regio in Zuid-Afrika leeft een kleiner hyenasoort die ook geen mensen aanvalt. Wanneer je echter een schoen of zelfs een camera naar hun leefomgeving zou gooien, zouden ze dit komen halen als we weg zijn. Grappige anekdote: We hadden het verhaal gehoord van een toerist die de hyena’s wou filmen en zijn camera dichtbij een struik had gezet om het een andere dag op te halen. Echter, alles wat naar vlees ruikt van dieren of mensen, zullen ze uit elkaar scheuren. Ook dit was gebeurd met de camera: de toerist had zijn camera teruggevonden in alle bomen en struiken in de omgeving van de grot. Geen filmpje dan maar.

Hyena's zijn niet de slimste jagers. Eens ze hun prooi vasthebben, laten ze deze pas los als ze precies dat stukje vlees hebben. Je kan je dus inbeelden dat hyena’s die een impala vastgrijpen bij het achterwerk, het loslaten om even te kauwen, om er nadien weer achterna te gaan. De impala is dan misschien al ontsnapt.

Over het algemeen heel spannend om het geheel te zien en te weten dat ze erin zaten. Een beetje eng hoor je ook de spanning van de paarden. We gingen terug naar het kamp met een andere ervaring in onze herinneringen.

• Dag 2 - Goeiemorgen Zuid-Afrika

July 13, 2019 in South Africa ⋅ 🌙 12 °C

Goedemorgen mooi Zuid-Afrika! We werden wakker gemaakt door Bryan de chef-kok met wat verse thee op ons bed. Hij opende de deuren en liet het zonlicht binnen. Omdat de zon pas om 7.30 uur opkomt in de winter, moest de natuur nog ontwaken, samen met de dieren. We konden het gesnurk van onze paarden in de buurt al horen, ze waren klaar voor de rit! Dus na het ontbijt met versgebakken croissants, begonnen we aan de ochtendrit op dag 2.

De eerste stop was het hoofdkamp van Horizon, zodat Richard en Aisling konden overstappen naar een ander paard. Omdat onze eerste rit een introductierit was, kon elke ruiter feedback geven over zijn of haar paard en indien nodig wisselen. Horizon heeft in totaal 94 paarden (!), dus keuze genoeg om over te schakelen naar een ander paard. Ze gebruiken de paarden telkens slechts 20 dagen per maand vanwege het vermoeiende pad, daarom hebben ze er zoveel.

Op weg naar het Horizon-kamp zagen we de Afrikaanse zeearend: een prachtige grote vogel met een witte kop.

Bij aankomst in het kamp verwelkomde de border collie-hond ons met zijn tak in zijn mond. We hadden een snelle sanitaire pauze, maar ik kon het niet laten snel even het zwembad te bekijken met het geweldige uitzicht op het meert. Deze plek is een absoluut paradijs! Camp Davidson behoort tot dezelfde eigenaren (groep van 4 Zuid-Afrikaanse aandeelhouders), beide zeer luxueuze kampen, maar toch één met de natuur.

• Dag 3 - Ochtendrit – Nijlpaarden

July 14, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 12 °C

Goedemorgen Zuid-Afrika! De snurkende paarden hadden ons al wakker gemaakt, klaar voor een nieuwe dag in de jungle. Bryan gaf ons om 7.30 uur opnieuw onze heerlijke ochtendthee, klaar om de dag te beginnen.

Voor de ochtendrit lag de focus op het zoeken naar nijlpaarden. Er waren enkele nijlpaarden aanwezig in het gebied dichtbij grote vijver, maar het was niet gemakkelijk om ze te zien. Soms zitten ze in het water en zie je ze maar ad en toe opduiken. Nijlpaarden kunnen slechts 7 minuten hun adem inhouden, dus ze moeten uit het water springen, maar je kunt nog steeds alleen het geluid of de maand zien. Vandaag hadden we het geluk om ze full body te zien, terwijl ze aan de andere kant van de vijver graasden. Het was moeilijk om ze te zien, maar onze gids Owen had een goed oog. De nijlpaarden zien eruit als een mix tussen grazende koeien en grijze olifanten. Ik kon niet geloven dat ik deze dieren voor het eerst in mijn leven zag, en dit vanuit het zadel! Na een korte pauze om ze te bewonderen, vervolgden we de rit terug naar huis, ironisch genoeg passerend vee. Ik herinner me dat ik besefte dat deze nijlpaarden enorm moeten zijn geweest toen ik deze kleine onschuldige grazende koeien zag.

Onderweg liet Owen ons het nest zien van een wevervogel. Deze vogels maken indrukwekkende nesten die aan kleine takken zijn bevestigd, zodat slangen het nest niet kunnen bereiken. Ik vraag me af hoe het gewicht blijft hangen aan deze fragiele takken, maar blijkbaar heeft de natuur het goed uitgedokterd.

Toen we bijna thuiskwam, vertelde Owen ons over de 'Baviaanstaarten' of de zwarte planten in savanne. Ze zien eruit als verbrande planten met hun zwarte uiteinden, maar deze planten zien er zo uit in de winter en kleuren groen in de zomer. Zeer vreemd, maar toch prachtig de wilde natuur te zien.

• Lunchtijd – Zwemmen met paarden

July 14, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 21 °C

Rond lunchtijd was het “speeltijd” met de paarden in het water. Alle paarden kunnen zwemmen, maar ze willen misschien liever het water vermijden. De temperatuur van het water was slechts 15 graden, dus behoorlijk koud in vergeleken met de 25 graden buiten. Niet alle leden wouden gaan zwemmen, omdat ons werd verteld op de universiteit nooit te zwemmen in stilstaand (Afrikaans) water, omdat er misschien parasieten in zitten. Natuurlijk waren we hier niet zeker van, maar we wouden geen risico nemen. Zelf koos ik er ook voor niet te zwemmen, waardoor ik wel een geweldige kans had om wat foto's te maken van de meisjes Yasmine, Tina, Aisling en Severine.

Bij onze aankomst in kamp Horizon was het geweldig om te zien dat de 94 paarden allemaal samen aan het rusten waren in één grote ruimte. De meisjes die wouden zwemmen klommen op de blote rug van het paard met hun zwemkleding, zodat de paarden echt diep konden gaan. Heerlijk om te zien!

Tip: Zoals hierboven beschreven, is het water in de winter erg koud en bereikt het temperaturen van slechts 15-18 graden. Het is niet nodig om een wetsuit mee te nemen, maar kan handig zijn om een badpak mee te nemen in plaats van een bikini, samen met een korte of een lange broek.

• Namiddag – Jeepsafari

July 14, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 22 °C

Voor lunch gingen we terug naar Camp Davidson. Owen raadde ons aan om zoveel mogelijk te eten, omdat we vrij laat terug zouden keren naar het kamp (rond 21.00 uur). We kregen het advies om warme kleding en onze camera's mee te nemen. Om 13.30 uur kwam Abraham ons ophalen voor een rit van 1,5 uur richting Entabeni Game Reserve, een privépark dichtbij.

Dit wildpark is eigendom van 4 Zuid-Afrikaanse aandeelhouders en vanwege een intern geschil zijn alleen jeepsafari's toegestaan in dit park en geen paardrijtochten. Het deed deugd even pauze te hebben, zodat onze spieren konden een goede rust krijgen. Het wildpark heeft antilopen, apen, leeuwen, luipaarden en olifanten. Dus 4 van de 5 Big Five's, door afwezigheid van de buffels.

Tip: De tour begint rond 14h uur en eindigt rond 19h, dus zorg ervoor dat je echt warme kleren meeneemt voor de avond. Ik bracht mijn sjaal, extra jassen en zelfs mijn rijhandschoenen mee. De jeep is open, dus je voelt alle wind binnenkomen. De jeep biedt ook wel enkele dekens om elkaar te delen, dus het was erg gezellig in de avond met de zonsondergang en dieren.

• Dagrit met snelle galop

July 15, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 11 °C

Vandaag zijn we een hele dag gaan rijden, met lunch in de jungle. We zouden pas 's avonds terug naar huis keren. Voor deze trip bezoeken we een lokaal dorp en vinden een aantal prachtige lange galops plaats. De groep was opgewonden en de energie was intens. We beginnen ons echt een familie te voelen samen met Owen en Bianca, dus er was overal een glimlach.

Owens’ paard is het leidende paard met normaal gezien de snelste galop van iedereen. Het paard is zo snel, dat bijna niemand hem kan ontlopen. Echter 1 paard (of ruiter) kan hem voorbijsteken: het paard van Jasmine. Tijdens de lange galopwegen waren alle teugels los en gingen paarden op volle snelheid! Owen kon niet geloven dat hij door Jasmine werd voorbijgestoken. We hebben goed gelachen. Tussen de galops door heb ik paarden met Jess geruild omdat mijn paard nogal jong is, dus niet erg snel op zandwegen. Jess' paard (aka "Barbie" vanwege haar mooie witte vacht) " Shenanigan " is erg snel, dus ik had ook even de kans om voorop in groep te genieten van een snelle galop. Heerlijk gevoel!

Voor de lunch stopten we bij een kleine boerderij met prachtige lodes. Ze zagen er allemaal geweldig uit, dus we voelden ons echt thuis in deze luxe “jungleplaatsen”. Bryan kwam langs om zijn geweldige lunch af te zetten en we genoten van een aantal heerlijke cyder biertjes.

Na de lunch kwam Lydia langs, een Zuid-Afrikaanse massagevrouw, voor iedereen die droomde van een ontspannende lichaamsmassage. 30min was ongeveer 300 ZAR of een kleine € 20, dus besloten we met een 5-tal van de groep voor een ontspannende oliebehandeling voor onze spieren te gaan (elk apart).

'S Middags zagen we onze gracieuze vrienden de giraffen weer en genoten van onze wandeling langs hun tegenaanval. Absoluut geweldig!

Tip: Je hoeft geen contant geld mee te nemen voor de massage, want Horizon houdt de mensen bij en laat je betalen bij vertrek naar Botswana (cash of met kaart).

Tip: Ik moet zeggen dat de zadels erg comfortabel zijn, dus ik voelde niet echt spierpijn. Sommige mensen hebben echter meer kans op spierpijn, dus het kan helpen om wat ontstekingsremmende gel (bijv. Voltare-gel) te brengen.

• Laatste avond in Zuid-Afrika

July 15, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 20 °C

Maandag dag 4 was ons laatste diner in Zuid-Afrika, in de prachtige loges van Camp Davidson. Bryan bereidde een lekkere barbecue maaltijd met Zuid-Afrikaanse bijgerechten, afgewerkt met banaan en chocoladedessert bij het kampvuur. We wisselden enkele laatste verhalen uit met Owen en Bianca voordat we naar Botswana vertrokken, over de dieren en de jungle, maar ook over onze groeiende vriendschap en ons verbazingwekkende avontuur.Read more