Norway
Kviteseid

Top 10 Travel Destinations Kviteseid

Dag 13: Fyresdal - Vrådal

August 26 in Norway ⋅ 🌧 16 °C

Regen, regen en regen zouden we vandaag krijgen volgens de weerberichten. Dat klopte wel aardig. Hoewel we ook droge perioden hebben gehad, regende het erg veel. Maar eerst terug naar het begin van de dag.

De eigenaren van de Bed & Breakfast vonden het maar bijzonder dat wij zo'n tocht doen. Ze wilden graag een foto voor hun Facebook pagina dus mochten we eerst poseren voor vertrek. Daarna gingen we eerst richting een sportcafé in het dorp. Daar werkte vandaag een nederlandse vrouw, dochter van één van de clubleden van de rolskivereniging. Na een lekkere koffie met taart en wat kletsen vertrokken we rond 11:20 uur dan toch voor onze tocht van deze dag.

De tocht was over de eerste 20km weinig bijzonders. Daarna kwamen we op een leuke weg langs een meer. Hier zou ook de overnachtingsplek aanliggen die we uitgezocht hadden. Helaas waren de laatste 6km over een onverharde weg en dat was in de regen niet zo leuk. Aangekomen bij de plek blijkt er al een camper te staan. Na uitzoeken of we nog verder konden naar het dorpje om te overnachten, bleek dat we twee opties hadden. De eerste optie was 200m terug gaan, daar had Christel een plek gezien waar we konden overnachten. De andere optie was naar het dorpje gaan en daar 200 euro voor een hotelkamer betalen. Nou is deze vakantie niet goedkoop maar het geld groeit ons ook niet op de rug.

In de hevige regen de tent opzetten werd het dus want voorlopig zou het ook niet droog worden. Christel had een plan bedacht en dat voerden we opzich best prima uit. De tent stond snel en daarna konden we beginnen met onszelf droogmaken, andere kleren aan doen en de bedden gereedmaken.

Morgen gaan we verder. Waarschijnlijk niet al te vroeg om vervolgens eerst een paar kilometer naar het eerste dorpje te doen, wellicht daar lunchen en dan verder richting Drangedal. Daar verwachten we zondag aan te komen.

Svensk sjokolade kake fra Lydia. 😋

8/26/22Reply

«Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær.» Bikkels!👍

8/26/22Reply

ziet er allemaal goed uit op de foto. veel succes morgen

8/26/22Reply

Dag 14: Is dit het einde?

August 27 in Norway ⋅ ☀️ 19 °C

Na alle regen van gisteren, stonden we vanochtend op met een lekker zonnetje. Zo konden we daadwerkelijk van de mooie plek genieten in plaats van alleen de binnenkant van de tent zien.

We hebben alle natte spullen even rustig de tijd gegeven om wat te drogen terwijl we ontbeten en rustig zaten. Wesley keek ondertussen wat het routeplan voor vandaag ging worden Daarna begonnen we met de tent droogmaken, de plas water uit de cab te halen. Helaas is de hoes niet waterdicht en de vuilniszak die we eronder hadden gelegd hielp onvoldoende.

Toen we gereed waren om te vertrekken, was het al rond 14:15 uur. We besloten eerst richting het dorpje Vrådal te gaan voor een verlate lunch en dan verder te plannen. We merkten allebei zodra we op de rolski's stonden, dat onze wielen bij het remmen raar stuiterden. Gestopt, maar konden eigenlijk niets vinden. De remmen dan maar iets anders stellen maar dit loste het niet heel erg op. Zo waren we al gauw weer 30 minuten verder. Toch maar gewoon gaan, was ons motto.

Bij het café in het dorp hebben we lekker gegeten en besloten we naar een camping in het dorp te gaan, gezien het tijdstip. Schijnbaar hadden we deze gisteren over het hoofd gezien anders waren we wel doorgegaan.

In de kilometer van het café naar de camping ging het mis. We stonden even stil voor de afslag en daarna wilde Wesley weer afzetten en viel bijna voorover. Hij viel vervolgens na gestuntel weer bijna. Bleek het achterste wiel compleet vast te staan.

Lopend bij de camping aankomend snel kijken wat er exact mis is. De afstandsbus en tevens onderdeel van het blokkersysteem in het achterwiel zat compleet vast in het blokkeerlager. De andere drie achterwielen ook gecontroleerd, deze zaten nog niet vast maar heel geweldig zag het er ook niet meer uit.

We hebben één reserve blokkeerlager dus we kunnen het vastgelopen wiel repareren. Vraag is alleen vertrouwen we het om daarna weer op pad te gaan? Of zitten de andere drie straks ook ineens vast?

Dat wordt iets om over na te denken vanavond en ook als we het niet vertrouwen, wat dan?

jullie hebben mooie foto's gemaakt maar wat een pech dag hopelijk kan je het repareren veel succes

8/27/22Reply

Wat een prachtige foto’s. Met zon erbij ziet het er meteen heel fraai uit.

8/27/22Reply

Maar wat vervelend, die lager problemen. Wat zou kunnen, is dat het naaldlagertje door toch vocht inwerking is vastgeroest. Als je het asje uit het lager voorzichtig kunt tikken, zou je met WD40 of wat benzine de lagernaaldjes (pas op dat ze er niet uit vallen) en het asje kunnen reinigen. Dan met kogellagervet insmeren en weer monteren.

Dag 15: Vrådal

August 28 in Norway ⋅ ⛅ 15 °C

Vandaag hebben we een soort van uitgeslapen. Want tja rolskiën zat er niet in vandaag. Het zonnetje scheen al vroeg, maar de wind zorgde er in de ochtend voor dat het nog wat frisjes aan kon voelen.

Op zondag is bijna alles in Noorwegen gesloten. Er was wel een foodtruck open waar we tegen de avond gegeten hebben. Waar we gisteren nog bedacht hadden misschien een kano te huren, was ook dat geen optie want ook dat bleek niet open. Dus dan maar een beetje aan en in het water zitten en de Formule 1 volgen via een liveblog.

Ons vervolgplan is geworden om morgen naar een autogarage zo'n 2km verderop te wandelen. In de hoop dat zij ons kunnen helpen met het schoonmaken en weer invetten van lagers, zodat we weer op pad kunnen. Dat wordt morgen weer een wekker zetten, omdat ze als het goed is om 8:00 uur open zijn.

Als we de Skikes dan weer gereed hebben dan gaan we onze weg vervolgen via fietsroute 2 langs het Telemark kanaal. Op die route komen we al snel haarspeldbochten naar beneden tegen. Dat stuk zullen we waarschijnlijk voor de zekerheid gaan lopen, op Google Maps zien die bochten er nogal spannend uit. Voor nu hebben we nog geen tweede plan mocht het morgen niet lukken om de Skikes weer gereed te krijgen.

We duimen met jullie mee dat de reparatie lukt. 🤞🤞

8/28/22Reply

Wat een mooi plekje waar jullie nu zijn! Hopen dat ze jullie bij de aputogarage kunnen helpen! Succes morgen🍀 [Kimberley]

8/28/22Reply

Hopelijk lukt de lager-reparatie. Veel succes!

8/29/22Reply

hopelijk gaat het vandaag alles naar wens veel succes

8/29/22Reply

Dag 16 ochtendupdate: We kunnen weer!

August 29 in Norway ⋅ ⛅ 15 °C

Gisteravond voor dat we naar bed gingen nog even tandenpoetsen en naar het toilet. We hadden de langlaufschoenen nog buiten laten staan want deze zijn nog steeds erg nat. Bij terugkomst ontbreken er ineens twee schoenen. Al snel zien we er één verderop liggen. De ander ligt daar niet bij. Na een poosje zoeken loopt Christel de andere kant op en ziet daar ineens wat liggen. De andere schoen lag zo'n 15m verderop aan de andere kant van de tent. Geen idee wat daar is gebeurd.

Rond 1:00 uur in de nacht wordt Wesley wakker van een bewegende tent. Eerst denkt hij dat het de wind is maar als hij daarna weer hetzelfde hoort realiseert hij zich dat er iets of iemand aan de tent aan het schudden is bij de voorste deur. Christel wordt ook wakker en ziet even later een schaduw dat lijkt op een kat langs de tent lopen. We hebben daarna niks meer gemerkt. Misschien was de kat op zoek naar langlaufschoenen?

De bedoeling was dat Wesley deze ochtend rond 7:30 uur wandelend vertrok naar de autogarage, dat werd uiteindelijk 8:00 uur. Daar aankomend zit de deur op slot. Er hangt een briefje dat men buiten de deur is. Er zit wel iemand in de shop en die doet de deur open. Na het uitleggen van het probleem zegt hij dat ze eigenlijk gesloten zijn, maar loop maar even mee.

Na wat zoeken naar de juiste spullen kon Wesley gebruik maken van de werkplaats en eigenlijk alles wat hij maar nodig had. Een uur na aankomst waren twee wielen weer klaar voor gebruik en kreeg Christel het bericht dat het wel goed ging komen en ze dus vast kon beginnen met de tentspullen op te ruimen. Ondertussen was ze al naar de supermarkt geweest om de voorraad van ontbijt en lunch aan te vullen.

Om 10:45 uur waren alle vier achterwielen weer gereed. Het lager dat vastgelopen was, is helaas wel gesneuveld. Dat betekent dat we nu geen reserve meer hebben maar hopelijk hebben we die ook niet meer nodig.

gelukkig is het goed gekomen. hopen dat het tot het einde nu goed gaat. wesley staat er lachend bij op de foto.

8/29/22Reply

Het kunnen best vossen zijn geweest die met de schoenen aan de haal zijn gegaan. In elk geval geen beren, want die komen niet zo ver naar het zuiden🤭. Fijn dat de boel weer kan rollen, dan kunnen wij weer van jullie avonturen genieten! Ha en fin tur og lykke til!

8/29/22Reply

Fijn dat jullie weer verder kunnen. Een goede reis verder. 😘

Dag 16: Vrådal - Fjågesund

August 29 in Norway ⋅ ⛅ 18 °C

Nadat Wesley terug was hebben we de Skikes weer in elkaar gezet. Christel had bijna alles al opgeruimd. Even lunchen en rond 13:30 uur vertrokken we vanaf de camping.

We volgden fietsroute 2 in de richting van Lunde. Daarvoor moesten we dalen via haarspeldbochten. Deze afdaling hebben we wandelend gedaan want op Google Maps oogde het behoorlijk steil allemaal. Dat bleek ook wel toen we daar waren dus wandelend naar beneden was de juiste keuze.

Rond 15:00 uur waren we beneden en konden we de Skikes weer onderbinden. Christel stelde voor om de kar te trekken om te kijken hoe dat gaat met haar been. Sinds haar blessure had ze nog geen meters met de kar meer gemaakt. Het leek haar goed af te gaan maar de afdalingen vond ze niet zo prettig. Doordat ze wat kleiner is kan ze maar net bij de remhendel. Dit kan ze niet zo lang volhouden dus na een kilometer of 6 gaf ze de kar weer over.

Als mikpunt voor een slaapplaats hadden we een hutje langs het kanaal, weliswaar betaald maar wel met toilet. Deze zouden we aandoen na ongeveer 19km. Als alternatief was er de mogelijkheid voor een camping, die zat op ongeveer 32km. Een wildkampeerplek langs het water zou ook niet verkeerd zijn dus daar letten we ook op.

De route was wel een mooie route maar opties voor wildkamperen gaf deze eigenlijk niet, zo bleek. Toen we in de buurt kwamen van het hutje langs het kanaal besloten we dat we het wel genoeg vonden voor vandaag. Op de laatste meters naar het hutje verkocht iemand ijs, koffie en frisdrank op basis van zelfbediening. De betaling ging op vertrouwen in een potje. Mooi dat zoiets nog kan. Daar hebben we dus ook maar even gebruik van gemaakt.

Morgen gaan we verder richting Lunde. Dat is nog zo'n 35km maar wel veel omhoog en omlaag. We hoeven geen grote bergen over maar zeker de eerste 25km is niet vlak. Het valt dus nog te bezien hoe ver we komen.

Wandelen met de kar is ook een mooi gezicht en zeker zo veilig met deze afdalingen en bochten!

Mooie foto's weer hoor! Succes weer morgen 😁 [Kimberley]

Tauschen Camper gegen Norwegenhütte 🏡🏞

August 15, 2021 in Norway ⋅ ⛅ 14 °C

Zum krönenden Abschluss einer aufregenden und wunderschönen Skandinavienreise tauschen wir unseren kleinen 12 m² Hütte auf Rädern für ein paar Tage gegen eine uhrige norwegische Berghütte. Ludwig und Fabienne hatten die Idee, dass wir uns, nachdem wir den Sognefjord verlassen haben, weiter südlich noch einmal treffen können. Bei Ludwigs Recherchen fand er eine Hütte mit allem drum und dran. Wir überlegten hin und her ob wir unseren Camper in den letzten Norwegenzügen noch eintauschen. Ach was soll's. Ein bisschen Tapetenwechsel hat noch niemandem geschadet. Und wir haben es definitiv nicht bereut. Also gesagt, gebucht. Wir fuhren unabhängig voneinander vom alten Treffpunkt zum neuen Spot. Wir waren alle vier schwer begeistert bei der Ankunft. Eine Hütte oben in den Bergen am Hang eines Skigebietes mit dem besten Ausblick über das Tal. Die Hütte war liebevoll eingerichtet. Es gab eine Sauna, einen Kamin und das Goldstück, ein Jacuzzi auf der Terrasse mit eben diesem unglaublichen Ausblick bei Tag und bei Nacht. Zu unserem Glück reisten die Vormieter wohl verfrüht ab. Dadurch hatten wir zusätzlich noch einen reichlich gefüllten Kühlschrank und gönnten uns Abends erstmal die Flasche Wein, die netterweise auch noch kalt gestellt worden war 😆.
      Wir genossen die zwei Tage in vollen Zügen, bis wir Schwimmhäute zwischen den Fingern bekamen. Tagsüber wechselten wir zwischen Pool und Sauna und abends genossen wir den prächtigen Sternenhimmel. Zwischendurch gab es noch eine Hausbesichtigung bei den Nachbarn. Die Frau kommt aus Hannover und hat gerade ihr Feriendomiziel dort oben fertig gestellt. Anscheinend sind hier viele Deutsche, die sich ihr Ferienhäuschen hinbauen. Wir waren auch schon drauf und dran unsere Vermieter zu fragen, ob wir nicht ihr Häuschen einfach kaufen könnten. Naja, wir werden wohl einfach nochmal als Besucher wiederkommen.

Michi, der

lol

8/25/21Reply

Von Bergen nach Morgedal

July 19 in Norway ⋅ ⛅ 25 °C

Heute sind wir bei strahlendem Sonnenschein in Bergen gestartet und das sollte auch den ganzen Tag so bleiben ☀️😊
      Nachdem wir Bergen und die Vororte verlassen haben ,sind wir über kurvige Straßen südwärts zu einer Fahre gefahren. Die Fährfahrt konnten wir bei bestem Wetter richtig genießen 😎
      Anschließend wurden wir hinter einer Kurve auf der schmalen Straße von einem gewaltigen Wasserfall überrascht.
      Kurz vor dem Ort Odda führte die Straße durch einen über 11km langen Tunnel - der bisher längste auf unserer Fahrt. Bei warmen Temperaturen von bis zu 27°C waren wir fast (!) schon froh über eine kleine Abkühlung.
      An weiteren Wasserfällen vorbei sind wir zur größeren Straße E134 gekommen, auf der wir über den ein oder anderen Pass gefahren sind und einige Skilifte gesehen haben.
      Einen kleinen aber feinen Umweg haben wir noch gemacht. Über eine super kurvenreiche Straße sind wir über Mo nach Dale (so heißen hier Recht viele Orte 😅). Auf neuem, tadellosen Asphalt, keinen anderen Verkehrsteilnehmern auf der gesamten Strecke und vor allem trockenen Bedingungen hat das mal richtig viel Spaß gemacht 😎👍🏍️
      Von Dale ging es (bei ganz leichtem Verkehr) in Serpentinen zu einer Stabskirche hinauf. 😊
      Von hier an war es nicht mehr weit zu unserem Hotel in Morgedal, wo wir als erstes den Pool genutzt haben😊

Den Abend haben wir bei einem kurzen Spaziergang durch den kleinen Ort, der durch den Pionier Sondre Norheim als die/ eine Wiege des Skisports gilt, ausklingen lassen😊⛷️

Zurück Richtung Kristiansand

August 22 in Norway ⋅ ⛅ 16 °C

Am vorletzten Abend im Land wachten wir erneut herrlich auf, nachdem die Nacht mit 6°C doch etwas frisch war :D
      Tagsüber genossen wir jedoch wieder Sonne pur bei angenehmen Temperaturen und besuchten die älteste Stabkirche des Landes, die noch aus der frühen Christianisierung stammt.
      Die Platzsuche für den Abend war etwas lang, letztendlich wurden wir aber fürs Durchhalten belohnt und können nun unser Abschiedsgrillen starten.

Und Ayk schläft wieder 😁 er hat die Zeit mit euch bestimmt genossen und das heiße Wetter hier nicht vermisst 😊

8/23/22Reply

In der Telemark unterwegs

September 6 in Norway ⋅ ⛅ 19 °C

Romano hatte neben der Straße auch eine kleine Fähre geplant. Als wir dort ankamen, sahen wir, dass sie in der Nebensaison dienstags gar nicht fährt. Aber wir hatten Glück: ein Kleinlaster mit Bienenstöcken fuhr die Fähre an, grüßte den Betreiber und der setzte tatsächlich über. Wir passten gerade noch mit 'drauf.
      Auch an diesem Tag wieder hatten wir schöne Strecken an Seen, die wie Fjorde wirken, aber mangels Regen in Südnorwegen wenig Wasser haben.
      Mit kurzen geplanten Strecken und viel Zeit unterwegs zu sein, das ist die beste Art zu reisen! Ein Halt an einer alten Steinbrücke, kein Problem. Unterwegs sah Romano eine Kirche, wir drehten um und hatten neben dem Bild noch einen perfekten Picknickplatz.
      Und wieder hat Romano etwas entdeckt und wir fuhren zur größten Schleusenanlage im Telemarkskanal (es gibt in der Nähe noch eine ähnliche Anlage). Am Vrangfossen überwinden 6 hintereinander gebaute Schleusen eine Höhe von insgesamt 23 Metern. Echt interessant!
      Und: Wir haben auf dem Stück Naturstraße nach der Schleuse einen Elch mit großem Schaufelgeweih gesehen, und sogar relativ nah! Leider wollte er nicht als Fotomodell dienen....
      Später haben wir am Bo Campingplatz eine kleine Wohnung mit Bad bekommen für 785 NOK.
      159 km, davon 6 Gravel

The Straand Hotel

August 9, 2019 in Norway ⋅ ☁️ 17 °C

The Straand Hotel is located in the middle of the beautiful Telemark region in south-Eastern Norway. The hotel has a long history that dates back to 1864, and has been held in the same family for 5 generations. Truly a hidden gem with a layback vintage style, overlooking a lake, outside bar complete with a piano being played for guests enjoyment.Read more

Have you picked up a few decorating ideas for you home?

8/9/19Reply

Kviteseid, كفيتسايد, কভিটেসেইড, Kviteseidi vald, Kommun Kviteseid, Kviteseid kommune, Квитесэйд, Kviteseids kommun, 克維特塞德