Spain

Top 10 Travel Destinations Castro-Urdiales
Show all

Amazing Albergue in Santullan

October 2, 2022 in Spain ⋅ ☁️ 68 °F

Longest day so far, about 18 miles, some hills and small mountains, but not as bad as first week. And the weather was phenomenal, it's nice not to be walking under the umbrella and sliding around in mud :-)
      Decided last night to stop short of Castro Urdiales this afternoon because it looked like there wasn't any good lodging there... turned out to be a good call - the place is incredible - clean, new, quiet.... and $12 for the night!

Zurück an der Küste

June 15, 2023 in Spain ⋅ ☀️ 23 °C

Endlich wieder an der Küste, werden wir Pilger in Las Arenas von einem Strand voller Badetouristen empfangen. Nach Pobeña erinnere ich mich an einen langen, wunderschönen Küstenabschnitt - leider gibt es hier eine Umleitung und ich verpasse mehr als die Hälfte davon. Ein paar herrliche Blicke sind mir trotzdem vergönnt.Read more

Begegnungen am Wegesrand - Teil 13

June 15, 2023 in Spain ⋅ ☀️ 24 °C

In der Herberge in Ontón wartet Christoph bereits. Während ich meine Sachen auspacke und auf meinem Bett ausbreite, kommt er plötzlich breit grinsend herein.
      "Du dachtest, es ist ein Zufall, wenn du in Bilbao jemanden triffst, der dich schon kennt", sagt er und ich denke an die deutsche Pilgerin, die mich am Vortag bei meiner Ankunft in Bilbao angesprochen hat. Sie kannte mich scheinbar noch vom Camino Francés zwei Jahre zuvor.
      "Jetzt rate Mal, wer heute hier übernachtet. Eine Art Prominenz auf dem Camino", hilft er mir auf die Sprünge.
      "Raimund Joos?", rate ich ins Blaue hinein. Er ist der Autor von den beliebten deutschen Reiseführern der Outdoor-Reihe vom Conrad Stein Verlag.
      Scheinbar liege ich richtig. Raimund Joos ist gerade beruflich hier und klappert mit seinem E-Bike den Camino del Norte ab, um seinen Guide darüber zu aktualisieren.

Christoph und ich gehen am Nachmittag noch an den kleinen Strand, der mehrere hundert Meter von der Herberge entfernt ist. Das Wasser ist angenehm und wir kühlen uns ab, anschließend hoffe ich, meine mittlerweile doch recht krassen Bräunungsunterschiede zumindest etwas auszugleichen.

Während dem Abendessen sitzt Raimund Joos Christoph und mir gegenüber und erzählt viel von seiner Arbeit, wie er dazu gekommen ist und wie sehr sich der Camino im Laufe der Zeit verändert hat. Es ist richtig spannend und ich kann den Zufall kaum glauben, der dazu geführt hat, dass ich dem Autor wirklich einmal persönlich begegnet bin.

3. Cielito lindo

May 31 in Spain ⋅ ☀️ 16 °C

"No hay espacio disponible, cariño.", is niet wat je wilt horen na een pittige tocht door de bergen met zweetsnor. Ik was bewust naar het nog geen 10 kilometer verderop gelegen Las Cortes gelopen. Afgelopen nacht werd er in het hostel niet te zuinig gesnurkt en toen de wekker ging, voelde ik dat deze dag fysiek ietsje zwaarder zou gaan worden. Gelukkig geen blaren, wel spierpijn.
      Sommige pelgrimsherbergen werken zonder reservering, wat dus betekent 'wie het eerst komt, het eerst maalt.' Onderweg werd ik al ingehaald door menig fanatieke pelgrim en bedacht me nog dat het toch geen wedstrijdje is. Aldoende leert men! Zij wisten natuurlijk al over de beperkte plekken. Morgen sta ik vroeger op want gaan haasten haalt voor mij alle magie weg.

Geen bed en geen plek om mijn tentje op te zetten in Las Cortes dus. Uiteindelijk 2,5 uur teruggelopen naar Ónton, waar mijn tentje voor een donatie mocht worden opgezet. Ik moest bijna huilen van opluchting. Wel moest er nog wat tijd overbrugt worden omdat de herberg pas vanaf 15.00 uur zou openen. Gelukkig mocht ik mijn schild van 15 kilo achterlaten en ben op een terrasje gaan zitten. Met mijn neus in de boter: Een groep oudere mannen nam plaats en begon te zingen. Weer moest ik bijna huilen, maar dat heeft naast slaapgebrek mogelijk ook te maken met hét periodieke vrouwenfeestje. Als een echte toerist klapte ik als een zeehond terwijl ik 'BRAVOOO' riep. Eén van de abuelos vroeg of ik een verzoeknummer had en die had ik allicht. 'Cielito lindo' van Pedro Infante. Hoe tof is het dat die groep mannen iedere vrijdag bij elkaar komt om met zijn allen te zingen. Bij vertrek werden er handkusjes mijn richting op gestuurd, pff ik wilde er één mee naar huis nemen. Gewoon voor de heb. Zo'n schattig oud menneke die oude mennekes-liedjes voordraagt, daar wordt toch iedereen blij van.

Inmiddels lig ik in mijn tentje scheel naar het scherm te kijken, de vermoeidheid slaat nu echt toe. Geen uitgebreid verslag vandaag. Nog even wat te eten maken en een frisse douche en dan is het mooi geweest. Gaat deze chica voor de eerste keer in d'r tentje slapen. Spannend!

/The Weeknd 'As you are'

Resümee

May 24 in Spain ⋅ ☀️ 17 °C

Heute war noch einmal ein herrlicher Sonnentag am Meer. Die Lufttemperatur war 18 Grad plus, blauer Himmel und Sonne pur. Wir spazierten entlang der Küste bis zur nächsten Strandbucht. 3 Wochen Urlaub gehen zu Ende. Es war, und ist noch, schön. Wir haben viel gesehen. Sicherlich hätten wir noch mehr Kilometer fahren können und öfters die Unterkünfte wechseln können, für uns war dieser Reiseverlauf optimal. Das Wetter hätte wärmer und trockener sein können, doch darauf hatten wir kleinen Einfluß. Ciao Espana, hasta la proxima vez.Read more

Castro urdiales

May 23 in Spain ⋅ ☁️ 16 °C

Wir sind an unserer letzten Station unserer Rundreise durch Nordspanien angekommen. Warum hier gerade? Bis Bilbao, von dort geht am Samstag der Flieger Richtung Heimat, sind es nur noch 30 km und es sollte noch einmal ein Ort am Meer sein. Meer und ganz viel Strand hatten wir heute.Ja und es gibt hier ganz toll Muscheln. Mindestens 2 Kilo sind jetzt in einer Tüte und die sollen alle mit. " Da kann man was draus machen" höre ich Helmar die ganze Zeit reden. Mal sehen was die Kofferwaage sagt.Read more

Castro Urdiales

June 16, 2023 in Spain ⋅ ☁️ 18 °C

Nachdem wir uns von Raimund verabschiedet haben, mache ich mich mit Christoph auf den Weg nach Castro Urdiales. Auf dem Weg gabeln wir Patrick auf, der auf der Nationalstraße herumirrt. Gemeinsam verbringen wir die morgendlichen Kilometer, großteils in einträchtigem Schweigen.Read more

Bye Bye Bilbao

September 27, 2023 in Spain ⋅ ☁️ 22 °C

Photos - Bilbao's incredible transporter bridge. You might have to magnify the image but the suspended, white carriage is carrying cars and passengers across the river!

A subway in Bilbao...waiting to cross the road...a statue in honour of the German Cornelia Fischer who lost her arm while saving Jews from the Nazis and who had to flee to Spain...the very pretty harbour at Castro Urdiales which is where I am staying tonight.Read more

Castro Urdiales to Liendo

May 31, 2023 in Spain ⋅ ⛅ 16 °C

Today I decided to "wing it" and set out without a reservation for a place to spend the night. There were a couple of options - one that was much shorter, but I wasn't paying attention and ended up on the longer route that went inland a bit, so I missed some ocean views along the way. But after a big hill I was walking through some nice countryside with of course cows, sheep, goats, etc.

I met a couple from Roseburg who I think were smart enough to take the shorter route. But I ended up at the public albergue in Liendo where I've met a lot of people who I'm sure I'll be seeing again for the days to come. I'm also glad that I took a different route than I did when I was on the Camino del Norte 5 years ago. It's often nicer to be in the smaller towns like this one where it's easier to get to know my fellow pilgrims.

4. "Zes is wel zat"

Yesterday in Spain ⋅ ⛅ 15 °C

De aankomst in Castro-Urdiales voelde als een warm deken na zeiknat te zijn geregend. Het uitzicht op deze oude havenstad was al mijn gezucht en gepuf onderweg meer dan waard. Met mijn beloningssysteem op volle toeren liep ik als een kind in een snoepwinkel door het centrum. Alsof je ogen tekort komt, er is hier echt zoveel moois te zien.

Snel mijn tentje opgezet en backpack in het hostel gedropt. Het valt me op dat zo goed als alle pelgrims na aankomst niet meer de buurt gaan verkennen, maar met z'n allen aan de zuip gaan in het hostel. Ook gezellig, maar toch voel ik me heel trots als ik de uitnodiging vriendelijk af mag slaan met de woorden: "Nee, dank je, ik drink geen alcohol."
      Als ik dat nog wel zou doen, zou ik hier dus helemaal niet zijn. Sterker nog.. wie weet of ik er überhaupt nog zou zijn.

Een kwartier na het afslaan van de uitnodiging lag ik met een stuk watermeloen op het strand. De geur van de zee, het geluid van de golven en kinderen die op de achtergrond spelen. Als ik mijn ogen even sluit voel ik me sinds tijden intens gelukkig. Niet vanwege bovenstaande, maar door het besef dat er ook heel andere tijden zijn geweest. Het gevoel altijd iets nodig te hebben; niet met jezelf kunnen zitten; kortom, altijd onrust vanbinnen. Nuchter worden betekent niet dat de rust vanzelf terugkeert, dat heeft werk en tijd nodig. Vaak kan ik erg kritisch zijn naar mezelf. Gelukkig kom ik er hier in alle rust steeds meer achter dat ik toch best goed doe.

Laten we eerlijk zijn, niet álles is te verhelpen. Navigeren bijvoorbeeld. Ik geloof dat er twee soort mensen bestaan. Mensen die wél kunnen navigeren en mensen die dat niet kunnen. Aangezien ik onder de laatste categorie val is het dus niet gek dat ik weer verdwaalde. Maar ben je echt verdwaald als je in een arena belandt waar flamenco gedanst en gezongen wordt en er een bordje paella in je hand geduwd wordt? Prima te doen!
      Normaal gesproken ben ik niet bang om volledig te participeren als er gedanst of gezongen wordt. Toch was ik zó onder de indruk van al die stijlvolle, prachtig aangeklede en opgedofte mensen, dat ik voor de tweede keer vandaag een uitnodiging afsloeg. Heel elegant voelde ik me ook niet in mijn hikers kloffie en een half strand in mijn haar. Toen de band bulerías (een bepaald ritme binnen flamenco) ging spelen, voelde ik weer tranen. Er zit zo fucking veel emotie in die zang. Zelfs achter mijn oren voelde ik kippenvel. Sowieso mag je me wakker maken om iemand te aanschouwen die op gaat in een instrument of zang, die samensmelting is echt een lust voor het oog.

Afgelopen nacht heb ik als 'n roosje geslapen. Een succeservaring! Wel een aantal keer wakker geworden omdat mijn gezicht nat werd, maar dat krijg je ervan als je met je neus tegen het zeil aankomt. Alle scheldwoorden die je maar kan verzinnen passeerde (in mijn hoofd) de revue, het lag aan het tentje en niet aan mijn 'tent-opzet-skills'. Niets bleek minder waar! Er zitten niet voor niets 10 haringen bij, Imre. "Zes is wel zat.", had ik bedacht. Dat was dus niet zat niet. Goed, ditmaal wel alle haringen gebruikt en hopelijk blijft mijn hoofd gewoon droog vannacht.

Zojuist een heel fijne douche genomen en mijn voeten gemasseerd met hydraterende aloë vera. Genieten!
      Morgen gaat deze moderne oervrouw een vis vangen. Zeebaars, welteverstaan. Ik ben er héél optimistisch over. En de voorpret die erbij komt kijken is ook echt leuk. Zo heb ik al bedacht welke kruiden er goed bij die vis zouden gaan en hoe ik het beste vuur kan maken. Ik proef 'm al bijna!

/ La Macanita 'Adios tristeza'

Castro-Urdiales