Sweden
Centrum

Here you’ll find travel reports about Centrum. Discover travel destinations in Sweden of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Carl Linnaeus

August 11, 2017 in Sweden

For all you biologists, here is his home, study, a look over his garden from upstairs in the house and some closer pics of parts of the garden. The elevated boxes in the last picture are "monkey houses." In the 18th century, formal gardens had animals, usually tropical, who were kept outside while the weather allowed. For all you biologically challenged types, Carl Linneaus is the scientist who created the system of nomenclature science uses even now--ie, genus, species, etc. In Latin.Read more

Förberedelser hemma

August 29, 2016 in Sweden

Välkomna till vår resedagbok som vi kommer uppdatera under vår jorden-runt-resa som startar om bara två veckor! Här kommer vi lägga upp text och bilder om upplevelser under resans gång.

Vi är nu i sluttampen av allt som ska fixas i förväg, till exempel reseförsäkringar, bokning av flyg och hyrbil, vaccinationer, vandringsskor, backpackingryggsäckar, visum och införskaffning av andra viktiga saker. På vår inköpslista är det drygt 20 saker som ska köpas, allt mellan funktionella kläder, första-hjälpen-kit och förvaringsfickor. Vi har dock insett att vi måste skippa vissa saker med tanke på att vi ska orka bära allt på ryggen också! Det har varit guld värt med alla tips från nära och kära om vad som behövs både innan och under resan. Vi har även fått många rekommendationer om platser vi borde besöka och med hjälp av dessa har vi kommit fram till en resrutt.

Så här ser vår aktuella (och preliminära) resrutt ut:
    Lima, Peru --> Cusco, Peru --> San Fransisco, USA --> Beijing, Kina --> Xián, Kina --> Shanghai, Kina --> Tokyo, Japan --> Hongkong --> Hanoi, Vietnam --> andra delar av Asien om tid och pengar finns.
    Resrutten är absolut inte satt i sten (särskilt inte de sista resmålen) utan kommer kunna ändras allt eftersom.

Nu har vi bara några få arbetspass och en handfull punkter på att-göra-listan kvar.
    Den 13 september bär det av!

/Magdalena & Fredrik

Uppsala

July 7, 2017 in Sweden

Uppsala. Hier waren wir nicht so lange. Erst hätten wir Probleme ein Parkplatz zu finden wo wir mit dem Womo bleiben konnten und dann waren wir von der Innenstadt doch ziemlich enttäuscht.

Das einzige kurze Highlight war der Besuch im Dom in dem ein 5 köpfiges Bläserensemble kleine Konzerte gab.

Auch der Dom an sich war sehr sehenswert und mal etwas anderes, da er um einiges lockerer wirkte, als zum Beispiel ein Dom oder Kirche in Deutschland.Read more

Centrum