• Day 23

Rubjerg Knude, liiva uppuv majakas

July 19, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 15 °C

Rubjerg Knude on lääneranniku kõrgeim punkt - umbes 60m kõrge kalju, millel on umbes 30m kõrge liivaluide. Merelt puhuv tuul puhub liiva mööda kaljuserva ülesse hunnikusse ja seega kogu see piirkond muutub pidevalt väga kiiresti.

1899 ehitati kalju otsa umbes 200m kaugusele rannikust majakas, kuid tänaseks päevaks on majakas vaid paari meetri kaugusel kaljuservast. Selle aasta augustis võetakse ette suur projekt ja proovitakse kogu majakas ühes tükis liigutada kaljust kaugemale. Sellel projektil saab silma peal hoida siit: https://www.facebook.com/fyretflytter/

Tegelikult on see majakas juba algusest peale olnud põrunud projekt, sest mitte ainult ei mattunud majakavahi aed pidevalt liiva alla, vaid ka tema maja ja suurem osa tervest majakast endast. Seega 1968 tehti sellest liiva erosiooni muuseum, aga varsti lõpetas see töö, sest kõik mattus liiva alla. Mingi aeg seisiski majakas suuremalt jaolt liiva all, aga tänasel päeval on kalju nõnda lähedal majakale, et tuul puhub liiva juba kaugemale sisemaale ja jälle on võimalik majakasse sisse minna.

Majaka ümber kõrgel liivaluitel oli millegipärast hästi palju telliskive laiali millest inimesed liivale sõnumeid (enda nime) kirjutasid. Üldiselt jättis praegu kogu selle algava ehituse tõttu väga lagastatud mulje. Palju toredamad olid langevarjuga ümber majaka liuglejad. Nad tiirutasid seal ümberringi ja sõitsid mööda rannikut edasi-tagasi. Neil polnud mingit mootorit, vaid nad kasutasid õhus püsimiseks merelt tulevat ja mööda kaljut üles suunas puhuvat tuult ära. Ümbruskonna kõik puud on väga tugevalt ühele poole kaldu, ilmselt on siin hästi tihti äärmiselt tugevad tuuled. Ka täna oli tuuline ja liiva lendas.