Taiwan
Chiayi County

Earthquake

April 3 in Taiwan ⋅ ☀️ 28 °C

Beide Handys hatten eben einen pre-allert für ein Erdbeben. Kurz danach kam eine weitere Warnung ⚠️. Dann fing alles an zu wackeln…das Hochhaus wackelte, der Lampenschirm hüpfte und ich hatte so richtig Angst 😧.
      Das könnt ihr euch nicht vorstellen, es geht mir gerade nicht wirklich gut.
      Es wackelt schon wieder…

• Day 2–10

HAJ > TPE (Hannover > Taipeh)

March 29 in Taiwan ⋅ ☁️ 32 °C

Wir, die MAN hat einen neuen Kunden. Und zwar in Chiayi. Die Stadt ist auf Taiwan, im südlichen Teil der Insel. Die Anreise geht über Hannover nach Frankfurt in einer kleinen Maschine der Lufthansa. Von Frankfurt aus, ging es dann weiter nach Shanghai. Und von dort aus weiter nach Taipeh. Was für eine lange Anreise. Aber ich wurde im ✈️ gut versorgt.
      Nachdem ich mein Gepäck vom Rollband geholt habe ging es zum Einreiseschalter. Gefühlt scannen die einen total ab. Der letzte Reiseabschnitt ging dann mit der HighSpeedRail von Taipeh nach Chiagy, wo mich meine Kollegen am Bahnhof abgeholt haben. Das ist schon außergewöhnlich mit dem 🚆 300km/h zu fahren. Ein bisschen platt war ich dann schon. Aber nicht kleckern, sondern klotzen!

Gute Heimreise

April 5 in Taiwan ⋅ ☀️ 24 °C

Heute geht es wieder nach Hause. Ich freue mich schon. Um 8:32Uhr geht die High Speed Rail nach Taipeh. Von dort aus fliege ich nach Shanghai mit einem längeren Aufenthalt in der Lounge. Und erst kurz vor Mitternacht geht es weiter nach München.
      Bis Hannover ist es nur noch ein Katzen 🐈 sprung. Ihr werdet sehen 😘.
      Auf dem Bahnhof in Chiayi haben Taiwanesen für uns gebetet. Wie emotional 🥹.
      Was im Zug sehr angenehm ist, ist das man darauf hinweist sich leise zu unterhalten, Smartphones auf stumm zu stellen und Kopfhörer 🎧 verwenden soll. Und alle halten sich daran. Was für eine Ruhe…
      Nun sitzen wir in der Lounge und genießen die Zeit mit einem weiteren rumpeln der Erde. Im Süden mit der Stärke 2 und im Osten mit 4.
      Seit Stunden sind wir in Shanghai. Es zieht sich wie ein Kaugummi bis es weitergeht. Der rote Stern ⭐️ unterstützt uns.
      So, ihr lieben Zuseher und Zuleser. Für heute mache ich Schluss. Das war doch noch eine schöne Gute Nacht Geschichte für euch.
      Wir sehen uns!

Fenqihu ⛰️

August 5 in Taiwan ⋅ ☁️ 21 °C

Vanaf Alishan pakken we de bus weer. 🚌 Deze brengt ons 1000 meter lager, naar het dorpje Fenqihu. Deze buschauffeur vindt dat deze bus lijkt op een achtbaan en we scheuren in een uurtje die 1000 meter naar beneden 🎢.

Eenmaal aangekomen in Fenqihu zien we weer een klein dorpje voor ons. Een dorpje met wederom een Old Street vol kippenpoten, hoofden en Bento boxen 🍱. Een Bento box is een samengestelde box van groente, vlees en rijst voor de lunch. 🍆 🥩 🍚. Wij bekijken het aanbod en besluiten toch om onze lunch bij de 7-11 te halen. Een convenience store, waar al het eten zo klaar ligt dat je het direct kan eten en van goede kwaliteit. 🏪 Wel zoeken we tussen de locals op het (nu tijdelijk verlaten) station een plekje om te lunchen. 🚉

Na onze lunch is het alweer tijd om lekker te gaan hiken. Bamboe en hoge bomen, dat is de omgeving rondom Fenqihu. 🎋🌳 Bij de afgelopen tyfoon is hier 12 meter neerslag gevallen en dit merken wij. Wandelpaden zijn gesloten en praktisch onbegaanbaar. Maar wij vinden een paar stukken die nog goed te bewandelen zijn (of het helemaal legaal is vragen wij ons af, maarja we zijn er ook maar 1 keer. Dus we gokken het erop!) 🚶‍♀️ 🚶‍♂️

We genieten van de rust, van de natuur en van de aangenomen temperaturen. Wat een feestje🤍

Krantenwijktijden 🗞️

August 5 in Taiwan ⋅ ⛅ 13 °C

Het was 3u45 toen de wekker ⏰ ging in Alishan. God mag weten waarom, maar we hebben kaartjes gekocht voor een trein naar Zhushan om daar de zonsopkomst te bekijken. Bij aankomst op het station van Alishan blijken we zeker niet de enige. Gisteren hadden we nog amper mensen gezien in het park en nu is het dringen geblazen. We waren keurig stipt op tijd, maar zijn wel nog de allerlaatsten die meegaan met de trein. 🚂

Bij Zhushan is een gloednieuw station gebouwd met een mooi platform waar de honderden Taiwanezen hun plekje zoeken. Het is ontzettend druk. Best gek voor een bestemming die bekend staat om z'n mist en bewolking. Vandaag hebben we echter geluk, het is helder weer. ✨

Maar die mensenmassa is niet waar we onze wekker voor hebben gezet. We hebben gelezen dat het oude platform ook nog bereikbaar is door terug te lopen langs de route van het spoor. 🚶🏻🚶🏻‍♀️Dat deden we, en daar kwamen we aan op een heel sereen pleintje met een even mooi uitzicht als het nieuwe platform. Er staat een oude man z'n ochtendgymnastiek te doen en nog twee andere toeristen hebben ons gevolgd. Verder is er helemaal niemand. 🤫

We moeten dan nog even wachten tot een uur of 5u30 tot de zon ☀️ zijn gezicht laat zien maar als het eenmaal zo ver is krijgen we een heel mooi schouwspel te zien. 🤯 Bovendien zijn de zonnestralen ook meer dan welkom, want het was tot dan toe behoorlijk fris op die hoogte. 🥶

We genieten van de zonsopkomst en eten er alvast een croissantje 🥐 bij. Hier hebben we die wekker voor gezet!

In plaats van de trein, besluiten we rustig terug te lopen naar het hotel. De temperatuur is goed en er is nog niemand te bekennen op de wandelpaden. We komen plots nog langs een fraai uitzichtpunt voordat we terug bij het hotel zijn. Misschien nog maar even een uurtje de ogen sluiten. 😴

Alishan National Park🌿🌲

August 4 in Taiwan ⋅ ☁️ 19 °C

Het bezoek aan Alishan national park ging bijna niet door. Tot 1 augustus was er geen bus die reed naar het park. 🚌 Dit in verband met de tyfoon die hier flink heeft huisgehouden. In deze omgeving is er 10 meter neerslag gevallen. 🌧️ Dan snap je wel dat ze even de tijd nodig hebben om alles op veiligheid te controleren!

Vanaf Kaoshiung pakken we de trein naar Chiayi. 🚆 Daar kunnen we overstappen naar een bus die ons naar Alishan moet brengen. Deze busrit, ook wel de ‘kotsbus’ genoemd, brengt je in 2,5 uur slingeren door de bergen naar de ingang. Met behulp van een primatour zitten wij deze rit prima uit!

Wist je dat je ook met de trein naar Alishan kon? 🛤️ Deze trein heeft minstens 10 jaar niet gereden vanwege eerdere schade van een aardbeving en tyfoon. De trein reed net weer een maandje en is nu alweer uit dienst. Want helaas, de 10 meter neerslag heeft wel flinke schade gebracht aan het spoor.

Aangekomen in Alishan merken wij een flink temperatuurverschil op. De truien hebben wij achtergelaten in Kaoshiung, dus met hier en daar wat kippenvel lopen wij rond door het park. 🥶 Alishan staat bekend om zijn mist, je zit zo hoog dat je tussen de wolken zit. 🌫️ Dit levert echt prachtige plaatjes op! 🌳 🛤️

Gelukkig rijden er nog wel treinen over kleine stukjes spoor. Ons geluk kan niet op! We hiken door de rustgevende natuur, verbazen ons over de hoge bomen en genieten. Ooit werden deze bomen gekapt om gebruikt te worden als hout om huizen mee te bouwen. Nu is het een ontzettend groot en groen bos. 🌲🌿🌳🪴

Morgenochtend zetten we de wekker om 4:00. We zijn niet goed, dat weten wij ook wel🙈

Parc National d’Alishan

May 14 in Taiwan ⋅ ☁️ 15 °C

Après un petit déjeuner copieux ! Direction le parc d'Alishan à une heure en bus. Dès notre arrivée nous prenons petit train qui nous emmène en haut du parc. Il ne reste plus qu’à profiter de la ballade en descente parmi la forêt de pins millénaires. Le brouillard se joint à la partie et rajoute un coté mystique à la randonnée. C’était magnifique. 🧚‍♀️🌿Read more

Meishan

December 19, 2022 in Taiwan ⋅ 🌙 9 °C

Une arrivée glaciale et tardive mais accueillis à notre maison d’hôte comme des rois, avec un repas fabuleux et.. un lit avec matelas chauffant 🤣
      Merveilleuse cabane perchée au milieu des plantations de thé et palmiers où nous décidons de rester deux nuits pour explorer au mieux Meishan et ses environs.Read more

Yushan

March 4 in Taiwan ⋅ 🌙 -2 °C

Es ist tatsächlich nicht kalt.
      Der Schlafsack von der Hütte hält mich schön warm.
      Trotzdem liege ich ja ohne Isomatte auf dem Boden und bekomme leichte Nackenschmerzen.
      Also bin ich mehr wach als das ich schlafe.
      Trotzdem fühle ich mich gut

Heute geht es auf den höchsten Berg Taiwans. ( 3952 hm)

Um 2 gibt es Frühstück, nicht mein Fall.
      Um 2:45 Starte ich Richtung Gipfel.
      Um 05:05 komme ich an.
      Bis 06:05 halte ich tapfer die Stellung, danach werden meine Hände so kalt das ich einfach nicht mehr kann.

Ich verpasse den Sonnenaufgang um 12 min.
      Trotzdem ist der Weg und die Aussicht natürlich toll.

Die letzten 400 Meter zum Berg müssen ein bisschen geklettert werden und sind im dunklem und bei Eis gar nicht so einfach, bzw. sollte man einfach Vorsichtig sein.

In der Lodge warte ich aufs zweite Frühstück in der Hoffnung das es mehr meinen Geschmack trifft.
      Auch eher weniger.

Dafür snacke ich auf dem Rückweg getrocknete Mango und muss mir eingestehen das ich ganz schön müde von den letzten Tagen bin.

An der Bushaltestelle werde ich gut von einer Affenfamilie und drei lustigen Mädels aus Südkorea bespaßt.

Nun geht es mit dem Bus erst zum Sonne Mond See und von da aus nach Taipeh.

650 hm und 14 km wurden heute gewandert :)

Das Geschäftsessen

April 2 in Taiwan ⋅ 🌙 28 °C

Diese Gastfreundlichkeit ist einfach unglaublich. Heute ist das ganze Team gemeinsam Abendessen gegangen. Es gab allerhand Köstlichkeiten und Sachen, die sehr seltsam 🤨 gerochen und geschmeckt haben. Also, zuhause würde ich es mir nicht freiwillig auf den Teller tun. Aber, wenn man vorher nicht weiß was es ist, geht’s…😉
      Was in diesen Ländern natürlich nicht fehlen darf, ist ein Besuch in der Karaoke 🎤 Bar. Was hatten wir für einen Spaß 🤩!
      Das müsst ihr unbedingt mal ausprobieren.
      So, es war dann 2 Uhr morgens, als wir dann wieder zurück im Hotel waren.
      Na dann, auf geht’s zur Arbeit.

Chiayi County, 자이 현, 嘉義縣