Thailand
Khao Yan Chueak

Spider ice cream

April 10 in Thailand ⋅ ☁️ 28 °C

De volgende ochtend wordt het pas duidelijk in welke prachtige omgeving we terecht gekomen zijn. Een zee van palmbomen en geluiden die je eerder toekent aan een docu van David Attenborough. Adembenemend.

Op onze enige volledige dag hier hebben we een tocht naar Chiew Larn Lake in het Khao Sok natuurreservaat op de planning staan. We worden opgepikt door een typisch toeristenbusje dat ons een klein uurtje later afzet aan de ingang van het natuurreservaat. Onderweg stoppen we nog even aan een lokaal marktje om iets kleins te eten. Geroosterde banaan en coconut balls 🤤🤤

Bij aankomst krijgen we een boot toegewezen en zetten we koers naar een drijvend dorp op een uurtje varen. De tocht op het meer is er eentje uit de boekskes. Zon met lichte bewolking, opspattend water en een adembenemend zicht. Geen wonder dat dit dé toeristische spot is in de omgeving, wat dan ook direct het nadeel is. We zijn hier beslist niet het enige bootje en zelfs niet de enige Belgen 🙃 maar het meer is groot genoeg en we nemen het er gerust bij.

Toegekomen op het drijvende dorp is er tijd om iets te eten en wat te zwemmen. Iets wat je de jongens geen 2 keer moet zeggen. Snel een curry met wat rijst naar binnen en plonzen maar. We ontmoeten ook de lokale Spiderman die ons wat komt verfrissen met een ijsje. Hier zouden we wel nog even kunnen blijven.

Lang kunnen we echter niet blijven want er staat ook nog een tocht in de jungle en een toer door een grot op het programma. Beiden stellen niet zo heel veel voor en zijn eerder het tegenovergestelde van het onbegane pad. We nemen het erbij en genieten vooral van de fauna en flora rondom ons.

Moe en voldaan keren we in de late namiddag terug naar onze hut in de jungle. Die avond vind je ons aan de bar om even op adem te komen want morgen is het richting de eilanden. Iets waar de jongens al de hele reis naar uitkijken 🤞🏻

Khao Sok Nationalpark

April 26, 2023 in Thailand ⋅ ☁️ 33 °C

Am Busbahnhof in Krabi hemmer no keis Ziel gha - det chli gluegt, wases so für Ziel git, hemmer eus für de Khao Sok Nationalpark entschide 🌿 nach guet 3 Stund ime maximal unbequeme Bus simmer imne super tolle Jungle-Hotel acho, gfüehrt vo zwei sehr symphatische Dudes. Mer hend eus sofort uh mega wohl gfühlt & wie zwei Engeli gschlafe i eusem Jungle-Bungalow 🤗 am Tag druf simmer in Nationalpark, e vorbuechti Tour go mache. De Guide isch uh huere en astrengende Dude gsi wo sini Gäst meh agschreit als mit ihne gredet het - bis de Jonas igendwenn gfrögt het, eber immer so viel redet binre Tour dur d'Natur. Ab denn ischer ruhiger worde. De See, en Stausee btw, isch mega gross, vo uh mega intensivem blau & pipiwarm 😅 e würklichi Abküehlig ischer ned gsi, im Gegeteil zum Fluss wo denn dur d'Grotte gflosse isch womer duregwanderet sind.

Womer zrugg is Hotel cho sind, het sich usegstellt dass es für die zweit Nacht e Fehlbuechig geh het & mir ines Treehouse-Hotel zügle döfed, zahlt vom alte Hotel. Rucksäck hine uf de PickUp gschmisse & 10min Fahrt unterem Sternehimmel spöter simmer det gsi - und meh oder weniger sofort igschlafe 😴

Mir hend eus ab ezze vorgnoh, nüme voruszplane & jede Tag am Morge luege, wohi er eus füehrt. Kei vorbuechti Toure meh & kei Hotels meh meh als ei Nacht bueche; so sparemer Geld, Nerve & unschöni Erlebnis wie das mit dem unsymphatische Guide. Mir schwitzed jede Tag wie blöd, hend eus an gegesitige Gruch vo Schweiss meh als gwöhnt, chönd teils nur ufeme Stehklo ufs WC und euse Popo nur mit ere Duschbrause abdusche 😐 Eis isch defintitiv klar: Mir chömed eus uf dere Reis uf verschiedene Ebene nöcher & gwöhned eus a neui Standarts 😄

Thaise kookcursus 🍴🍜

November 4, 2023 in Thailand ⋅ ☁️ 26 °C

Om 16.00 worden we opgehaald voor een Thaise kookles. Als we er naar toe rijden moet de chauffeur nog 1 keer vol op de rem omdat een cobra de weg oversteekt. Helaas is het voor deze man dood normaal dus voordat we kunnen vragen of we even uit mogen stappen geeft hij al weer vol gas.
      Bij de kookcursus krijgen we eerst een rondleiding door de tuin en uitleg over alles wat er groeit. Het is een hele grote groep dus deze wordt in 3e gehakt. Als het onze beurt is hakken we kokosnoten open en schrapen alle kokos eruit met een speciaal bankje met voorop een schrapertje. De 13 jarige dochter mag ons groepje leiden. Het is een pittig ding wat graag veel talen wil leren en de grapjes van haar vader heeft overgenomen. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is zet ze alle volwassen aan het werk want er is van alles te snijden en te mixen. Erik moet in de vijzel een pasta maken voor de curry en als hij even staat te kletsen en de verkeerde stamptechniek gebruikt hoor ik een strenge 'zo heb ik je het niet geleerd toch'. We bereiden van alles en het meest bijzondere vinden we toch wel de grote paarse plant wat het begin is van wat ooit een bananentros moet worden. Als je een blad optilt zie je inderdaad hele kleine gele stengels zitten. Na 3 uur hakken, stampen, mixen en bakken mogen we plaatsnemen aan tafel en ons eigen eten gaan proeven. We krijgen een uitgehold stuk bamboe wat we gebruiken als bord. Het smaakt allemaal prima en de sfeer is super. We ontmoeten een Frans en Luxemburgs meisje die samen al 2 jaar aan het reizen zijn en genieten van al hun verhalen en ervaringen.

Khao Yan Chueak, เขาย่านเชือก, Q31373189