Thailand 2024

April 3 in Thailand ⋅ 🌙 30 °C

6 uur naar Doha.
    3 uur layover.
    6 uur naar Bangkok.
    Als ik het aan de jongens overlaat is het samen te vatten als: mega lekker eten op het vliegtuig maar nu wil ik in mijn bed.

We komen toe in de giga mega stad in de vroege uurtjes en zeulen onszelf en een backpack naar onze hostel in Chinatown. Ik stuur of we zo iets vroeger dan gepland de bagage kunnen droppen. Wat een fantastische host als die ons ook gerust al wil inchecken zodat we al een dutje kunnen doen.

Na enkele uurtjes slaap wagen we ons in het volle, warme, geurende westelijk gedeelte van de stad. De hitte blijkt uiteindelijk best wel mee te vallen en we kunnen zelfs de Wat Pho tempel bezoeken en ons laten onderdompelen in de smalle hectische straatjes van China town.

S'avonds nog een duik in de locale cuisine en we beslissen dat het misschien geen kwaad kan om op tijd in ons bed te kruipen. Wie weet wat morgen zal brengen...

Fight!!

April 4 in Thailand ⋅ ☀️ 34 °C

Een lange nacht voor de ene, een korte voor de andere. Jetlags, het doet iets met een mens. Al bij het ontbijt wordt het snel duidelijk dat Mauro nog in zombie modus zit. Ik heb hem nog nooit zo blij gezien door hem terug naar zijn bed te sturen.

Erop uit met z'n tweetjes (Wat quality time met zijn pa heeft Leon ook nog nooit erg gevonden) naar de drijvende markt van Khlong Bang Luang. Een welkome verademing komende uit het drukke Chinatown. Best weinig toeristen en een verzameling van allerhande eetkraampjes en shops. Wat een fijne plek. We keren na een paar uur al terug met een brommertje. Beiden in de volle overtuiging dat Mauro dit ook moet zien.

Een paar uur slaap heeft hem duidelijk deugd gedaan en na een overheerlijke pad Thai op onze favoriete markt is hij ook helemaal overtuigd. Als de hitte wat is gaan liggen zetten we uiteindelijk onze tocht verder .

We houden even halt in een van de mooie parken die Bangkok toch ook wel heeft, waar Leon al snel een deal maakt met een local om even een rondje te skaten. Daarna is het richting onze eindbestemming: het Rajadamnern stadion, voor een avondje Muay Thai kickboxing. Boys Will be boys.

Na een paar zinderende Fights gaan we nog even langs ChangChui Creatieve park (lees Hipsterbuurt) om nog snel iets te eten in een fel verlichte witte keet waar het eten in bakjes op een lopende band voor je neus voorbij rolt. Boys will be boys.

Getekend: drie uitgetelde boys

Bangkok bikes

April 5 in Thailand ⋅ ⛅ 31 °C

Vroeg uit de veren vandaag voor een fietstocht door de stad. Ene Jacobus ofte "co" van Kessel voor de vrienden (je raadt het al, een Hollander), had een halve eeuw geleden het lumineuze idee om wat te gaan fietsen in een stad waar verkeersregels eigenlijk meer een fait divers zijn. Ze verklaarden hem gek maar zie nu...

We worden door smalle steegjes, onder lage brugjes en overdekte markten geleid om ons het "echte" Bangkok te laten zien. Toegegeven, ik was wat sceptisch in het begin maar eerlijk gezegd het werkt wel. Voeg daarbij dat onze gids een echte local is en in een vorig leven monnik was en mijn interesse is helemaal gewekt.

Na een 3 uur durende tocht is het tijd om bij onze hostel uit te checken. De dame is zo vriendelijk om nog even onze rugzakken in bewaring te nemen zodat we ze niet de rest van de dag moeten meezeulen. Op haar aanraden gaan we iets eten in een echt Chinees restaurant. Ken je die mop van 3 Belgen die uitgehongerd een echt Chinees restaurant binnen stappen? De andere tafels vonden het in elk geval best grappig.

Buikje rond en nog even aan de grootste hitte ontsnappen in een van de gigantische shopping malls die Bangkok telt. We verwonderen ons er aan de gekke T-shirts die ze er verkopen en besluiten uiteindelijk wijselijk om onze backpacks op te halen bij onze favo hostel en ons met de metro richting het treinstation van Krung Thep Aphiwat te begeven om met de nachttrein naar deel twee van onze reis te sporen, het noordelijke Chiang Mai.

Groetjes uit wagon 4

Burn burn burn

April 6 in Thailand ⋅ ☀️ 38 °C

Het principe van een slaaptrein, I get it, maar om een of andere reden werkt het bij mij niet. De boys daarentegen hadden er minder moeite mee en sliepen het grootste deel van de nacht door. Een unieke ervaring, dat zeker!

Toegekomen in Chiang Mai vinden we al snel een (niet zo Thaise) ontbijt plek en checken daarna in bij onze volgende hostel. Opnieuw super lieve mensen die ons heel wat vroeger ontvangen dan voorzien. We nemen een wel verdiende douche voor we erop uit trekken om de oude stad te gaan verkennen.

Onze host laat ons voor vertrek nog weten dat het nog steeds burning season is en dat het vandaag stevig is. Burning season loopt normaal gezien van december tot begin april en in die periode wordt er door de locals heel wat afgebrand om aan ontbossing te doen. Iets waar de overheid al jaren campagne tegen voert maar zonder al te veel succes. Resultaat: beperkter zicht en een aanslag op ogen en ademhaling.

We geven het toch een kans en uiteindelijk valt het best mee. Na enkele uurtjes is het dan weer wel duidelijk dat we beter ook nog wat slaap inhalen voor we echt grootse dingen gaan doen. Bonus: we ontsnappen ook even aan de grootste hitte van de dag, die voor zijn 40 graden toch een stuk anders (lees aangenamer) aanvoelt dan de vochtige hitte van Bangkok.

We beslissen dat we na een paar uurtjes bijslapen voldoende opgeladen zijn om een bezoekje te brengen aan één van de mooiste tempels van Thailand (zo wordt gezegd); de Doi Suthep tempel, gelegen in de bergen aan de rand van de stad. Naar boven met de typische busjes... Zigzaggend in een open mini Van, met zicht op de stad beneden.

Na het bezoek aan de toch wel indrukwekkende tempel had ik gehoopt dat we te voet naar beneden konden langs het eeuwen oude monniken pad, de Wat Pha Lat trail, maar die is uitzonderlijk deze maand gesloten. Terug naar beneden met hetzelfde busje en voor het eerst voel ik me een echte toerist. Ach ja, dat zijn we dan ook wel zeker...

Het is ondertussen avond en op zaterdag is er een lange grote markt in de straat van onze hostel. We struien er nog wat rond en doen ons tegoed aan de lokale keuken. Wat een lekker eten hier. Moe en tevreden ons bed in en op naar een nieuwe dag.

Thai fooooood

April 7 in Thailand ⋅ ☀️ 36 °C

Zondag rustdag.

Het heen en weer reizen, samenhokken met z'n drieën in een hostel en de hitte, gemixed met wat heimwee beginnen zijn tol te eisen. We beslissen om het vandaag wat rustiger aan te doen.

We doen onszelf tegoed aan een uitgebreid ontbijt met veel vers fruit en we bedenken ons dat we al dat lekkers eigenlijk best wel zelf zouden willen kunnen klaarmaken. Het is beslist, we leggen een Thaise kookles vast voor ons drieën.

In de late namiddag worden we opgehaald door een busje en gaan met nog wat andere mensen naar de lokale markt. Daar krijgen we wat uitleg over de groenten en kruiden die gebruikt worden om de meest gangbare Thaise gerechten te maken. Pad Thai obviously maar ook curries en fried rice. Heerlijk om alles te mogen ruiken en proeven.

De uitvoering dan. We komen terecht in een overdekte buitenkeuken net buiten de stad en worden begeleid door de charmante 'Nam' die met de nodige grapjes en kwinkslagen iedereen op zijn/haar gemak stelt. Het koken kan beginnen.

Bij aanvang konden we elk kiezen uit 4 verschillende voorgerechten, hoofdgerechten en curries + gezamenlijk dessert. Mega interessant om te zien hoe verschillende ingrediënten de onmiskenbare geur maken van een bepaald gerecht en hoe je met kleine variaties je er je eigen toets aan kan geven. We sluiten af met een sweet rice dish en keren voldaan terug naar huis. Wat een belevenis!

Morgen breken we ons hostel logement vroegtijdig af en gaan we richting Pai, een hippie dorp in de bergen waar we een verblijf met zwembad en ontbijt hebben geboekt om onszelf nog eens extra in de watten te leggen 😎

Pai

April 8 in Thailand ⋅ 🌙 29 °C

We checken uit bij onze hostel en sluiten opnieuw een fijn verblijf af. Met wat vertraging worden we opgepikt door ons privevervoer (lees: een minibusje volgestouwd met Backpacks en backpackers) en we zetten koers richting het bergdorpje Pai dat op een steenworp van Myanmar en Laos ligt.

3 uur en 200 haarspeldbochten later komen we toe in Pai. Hier hangt direct een heel ontspannen sfeer. Echt verwonderlijk is dat niet aangezien de wiet hier gewoon op restaurant wordt verkocht. Geniaal concept 🤣

Gezien onze eerdere vertraging en het feit dat een taxi naar de guesthouse niet direct te vinden is, beslissen we om gewoon wat te chillen in Pai zelf en in ons eigen zwembad. Life is good.

Morgen reisdag. De tocht naar Chiang Mai terug, het vliegtuig op naar Krabi om daarna met een busje tot in Khao Sok te geraken. Hopelijk komen al onze aansluitingen goed 🤞🏻

Spider ice cream

April 10 in Thailand ⋅ ☁️ 28 °C

De volgende ochtend wordt het pas duidelijk in welke prachtige omgeving we terecht gekomen zijn. Een zee van palmbomen en geluiden die je eerder toekent aan een docu van David Attenborough. Adembenemend.

Op onze enige volledige dag hier hebben we een tocht naar Chiew Larn Lake in het Khao Sok natuurreservaat op de planning staan. We worden opgepikt door een typisch toeristenbusje dat ons een klein uurtje later afzet aan de ingang van het natuurreservaat. Onderweg stoppen we nog even aan een lokaal marktje om iets kleins te eten. Geroosterde banaan en coconut balls 🤤🤤

Bij aankomst krijgen we een boot toegewezen en zetten we koers naar een drijvend dorp op een uurtje varen. De tocht op het meer is er eentje uit de boekskes. Zon met lichte bewolking, opspattend water en een adembenemend zicht. Geen wonder dat dit dé toeristische spot is in de omgeving, wat dan ook direct het nadeel is. We zijn hier beslist niet het enige bootje en zelfs niet de enige Belgen 🙃 maar het meer is groot genoeg en we nemen het er gerust bij.

Toegekomen op het drijvende dorp is er tijd om iets te eten en wat te zwemmen. Iets wat je de jongens geen 2 keer moet zeggen. Snel een curry met wat rijst naar binnen en plonzen maar. We ontmoeten ook de lokale Spiderman die ons wat komt verfrissen met een ijsje. Hier zouden we wel nog even kunnen blijven.

Lang kunnen we echter niet blijven want er staat ook nog een tocht in de jungle en een toer door een grot op het programma. Beiden stellen niet zo heel veel voor en zijn eerder het tegenovergestelde van het onbegane pad. We nemen het erbij en genieten vooral van de fauna en flora rondom ons.

Moe en voldaan keren we in de late namiddag terug naar onze hut in de jungle. Die avond vind je ons aan de bar om even op adem te komen want morgen is het richting de eilanden. Iets waar de jongens al de hele reis naar uitkijken 🤞🏻

Island in the sun

April 11 in Thailand ⋅ ☁️ 32 °C

Een Van, een bus, een ferry en een taxi. 7 uur tot onze bestemming, het eiland Koh Phangan. Het lijkt lang maar het uitzicht onderweg is fantastisch. De tocht met de ferry geeft ons een eerste idee van hoe onze eindbestemming er gaat uitzien. We varen langs Koh Samui door het blauwe golvende water. Zon met wat wolkjes. Ik hoor het toepasselijke nummer van Weezer in mijn hoofd.

Eenmaal van boord worden we opgehaald door de taxi van het verblijf en een half uurtje later staan we op onze bestemming. Een kleine baai met strand, afgesloten door een heuvelrug volgebouwd met kleine huisjes. Centraal een tropisch ingerichte bar met hangmatten. Wat is het hier mooi.

Langs een twijfelachtig padje, met vlakbij de wilde zee, worden we naar ons verblijf begeleid, een van de leuke huisjes op de heuvelrug. Zicht op zee, het geluid van brekende golven, hangmat op het terras. Mind blowing!

Op naar die leuke bar op het strand. Mogelijks wordt dit mijn laatste post 😎

Happy new year

April 13 in Thailand ⋅ ☁️ 31 °C

Yep, vandaag is het hier nieuwjaar, ofte 'Songkran'. In Thailand is de jaartelling gebaseerd op de Boeddhistische jaartelling waardoor ze iets van een 543 jaar voorop lopen en de start steeds op 13 april valt. En nieuwjaar dat weten ze hier wel te vieren.

Songkran wordt ook wel het waterfestival genoemd. Omdat op dat moment ook de natte periode van het jaar aanbreekt. Dus vieren ze met water, veel water... Emmers, water pistolen, badkuipen. Met andere woorden alles waarmee je de medemens kan nat maken. Dit konden we natuurlijk niet missen. Zwemshorts aan, water pistolen aangeschaft en samen met Mauro op naar het centrum van Koh Phangan waar de festiviteiten al in volle gang waren.

Dit is tevens onze laatste volle dag. Ook nog even wat sfeerbeelden dus want morgen ochtend hebben we opnieuw een hele reis voor de boeg. Taxi, ferry, nachtbus naar Bangkok, vlucht naar Doha, layover van 13 uur en daarna vlucht naar Brussel.

Het zit er dus helaas op. Bedankt dat u bij ons was 😘