Uganda
Northern Region

Top 10 Travel Destinations Northern Region

Kidepo NP en Karimojong

June 22 in Uganda ⋅ ☁️ 26 °C

Vannacht heb ik niet zo goed geslapen. Hoorde de hele nacht een wrattenzwijn knorren en eten. Het leek erop dat ie dichtbij onze tent was. Om 5.45 u weer opgestaan, ontbijten en nog voor 7 u waren we al in het park. We zouden Dennis, onze ranger, op gaan halen om naar de hotstprings te gaan in de buurt van Zuid-Soedan. Onderweg kwamen we vele dieren tegen waaronder mijn favoriet de Olifant 🐘. Verder nog zebra’s, buffels 🐃 en diverse andere. Bij het checkpoint aangekomen om naar de hotsprings te gaan was daar iemand die een boomstammetje weg moest halen zodat wij erdoor konden. We hadden alle ramen etc dicht omdat daar de tseetseevliegen waren. Daar kun je, als die besmet zijn, behoorlijk ziek van worden. Namelijk de Afrikaanse slaapziekte. We waren niet ver gekomen omdat de weg zo slecht was door de regen dat het onmogelijk was om verder te gaan. Met het terugrijden kwamen we vast te zitten. Jan en Dennis gingen uit de auto en Innocent en ik bleven zitten. Het heeft een tijdje geduurd voordat we weer op de weg waren. Bravo voor Innocent wat een goede chauffeur 👏🏼👏🏼. We hadden toen een gamedrive gedaan wat veel mooier was. Prachtige natuur en veel stilte. Onderweg zag Dennis een termietenheuvel en daar groeide paddestoelen op die groeien vanuit dode witte mieren. Wat waren dat grote paddestoelen. Ongelooflijk. Lunchen en even relaxen. Het weer begon te veranderen. Aan 2 kanten in de bergen begon het te regen en onweren. Rond 15.30 u zijn we de Karimojong gereden en was het gelukkig weer droog. We waren er rond 16 u. Het was helemaal anders dan in Moroto. De huizen waren van klei gemaakt en van binnen waren ze schoon. Grootouders slapen er met kleinkinderen op huiden. Kussen worden van kleren gemaakt door de meisjes en de jongens sliepen op een houten bankje met hun hoofd. Het was wel erg commercieel. Dat was jammer. Maar toch was het de moeite waard. Rond 18 u zijn we naar onze accommodatie gereden. Even wat met z’n 3en drinken daarna douchen en dineren. Het eten was weer heerlijk. Al met al was het weer een geweldige dag.Read more

Annemarie Verschuren

Haha, dat ken ik ook, hoor ik jou zeggen 😜

6/23/22Reply
    Christel Van Lieshout

wow!! prachtige beesten ! 🤩

6/23/22Reply
    Yvonne Van Duijnhoven

Gaaf die olifanten! En bijzonder om te zien hoe de mensen in Afrika wonen

6/24/22Reply

Kidepo NP

June 22 in Uganda ⋅ ⛅ 24 °C

Na een hele goede nachtrust waren we vanmorgen al om 5.45 u op. Tijdens de nacht hoorde we op de achtergrond geluiden. Vanmorgen hoorde we dat bij het verblijf van de ranchers vannacht de leeuwen in de buurt waren en dat die brulde. Om 6 u ontbijt en rond half 7 reden we naar het park. Een rancher stond te wachten om met ons mee te gaan. We gingen een wandeling maken. Na een tijdje stopte we en daar gingen we met z’n 3en door de savanne. Buffels 🐃 zebra’s 🦓 antilope, giraffen 🦒 zelfs een Tomson gazelle waarvan er maar 10 in het hele park rondloopt, wat toch ruim 1400 km2 is. De rancher wist ook veel te vertellen over diverse planten, kruiden, uitwerpsels van dieren enz. Een buffel 🐃 zag ons en wilde ons aanvallen doordat de rancher een geluid maakte nam hij de poten. Gelukkig. Terug in de auto waar onze chauffeur op ons wachtte hebben we nog een gamedrive gedaan. Vele vogels en dieren waaronder de olifant 🐘 zagen we. Helaas waren die te ver weg om goede foto’s te maken. Terug bij onze accommodatie even lunchen, relaxen en dan vanmiddag weer op pad. Rond 16 u reden we weer naar het park. We hebben helaas de olifanten 🐘 en giraffen 🦒 niet meer gespot. Wel heel veel buffels 🐃, wrattenzwijnen, aparte gazelle en heel veel vogels. Het weer begon te veranderen. Rondom werd het erg donker en daar begon het te onweren en te regenen. Gelukkig hebben wij maar een klein buitje gehad. Rond 19 u waren weer terug en zijn rond 20 u gaan eten. Zo lekker naar bedje en morgen weer om 5.45 u eruit voor ons volgende programma. We hebben er heel veel zin in.Read more

Naar Moroto

June 19 in Uganda ⋅ ⛅ 23 °C

Zoals gewoonlijk waren we weer vroeg uit de veren. Even lekker ontbeten 🤣. En daarna reden we door naar Moroto. Onderweg weer volop Afrikaanse massages gehad. Tjonge jonge. Sommige wegen zijn echt erg hobbelig. Maar wat was het een mooie rit. Prachtige omgeving. Hebben hiervan echt genoten. Rond 12 u waren we op onze volgende accommodatie. Was even zoeken. We hebben een hele mooie Safari tent met eigen badkamer. Even lunchen met een lekkere koude Nile special daarna wat relaxen. Rond 16 u zijn we naar een Kamarajong village gegaan. Daar kregen we een rondleiding door het dorp. Nou nou hoe primitief. Die Banda was nog niet zo gek. Hier woon je dus echt in een hutje. Geen badkamers, geen toiletten, geen elektriciteit. Wel veel koeien en geiten. Mannen hebben meerdere vrouwen. De rijkste had 9 vrouwen. Kun je nagaan hoeveel kinderen. Teveel. Ze kopen daar vrouwen voor 100 koeien. Dit is niet te geloven. Ze doen 2x per dag dansen en met volle maan nog een keer meer. Dan ‘s nachts. Heb daar nog een mooi sieraad gekocht. Afdingen deden ze niet. Was al een speciale prijs. Een hele ervaring. Ze zijn ondanks ze er niet fris uitzien wel gelukkig. Je ziet ze stralen. Rond 18 u waren we weer terug en zitten nu lekker aan een koud pilsje 🍺.Read more

Het echte Afrika, mooi 😍

H. van Berlo

Prachtige, indrukwekkende foto’s. Wat een mooi, groen land 😍 Veel plezier😘

6/20/22Reply
    Bas M

100 koeien 🤔😉

6/22/22Reply
    Rian Verschuren

Ja zeker Bas. Dan ben je hier een rijke man. Verhuizen Bas?

6/22/22Reply
    Bas M

100 🐄🐄🐄 is hier ook niet slecht. En hier kennen we "Boer zoekt vrouw" Das veel voordeliger 🥳

6/25/22Reply
    Rian Verschuren

Nou dat weet ik zo net nog niet. Die kost meer als je ze houdt.

6/26/22Reply

Pian Upe

June 18 in Uganda ⋅ ☀️ 16 °C

Tjonge jonge vandaag wel heel erg vroeg op. Om 5.45 u uit bed en een “ontbijt” gehad, brood, bleuband, ei, 2 bananen, koffie en thee. Heel primitief waar we nu zitten. Het gevoel dat we hetzelfde woonde dan de meeste Oegandezen. Om 6.30 u gingen we op gamedrive. We hebben veel vogels gezien en verder niet veel. Helaas. Het werd wel lekker weer. Het zonnetje scheen volop. Rond 10.30 u waren we weer terug. Even relaxen en toen lunchen, kip, rijst, matoke (gebakken banaan) en groentes. Het smaakte lekker. Daarna weer even relaxen. Waren wel moe. De Banda is echt primitief en het was ontzettend heet. ‘s Nachts toch maar de deur opengezet om wat frisse lucht binnen te krijgen. Dat hielp wel.
    Rond 16 u onze laatste gamedrive in Pian Upe. Niet zoveel gezien maar uiteindelijk wel giraffen 🦒. We zijn zelfs met de auto van het pad gegaan om ze te achtervolgen. Daarna stapten we met de ranger uit en gingen we lopend naar hun toe. Wat was dit gaaf. Een hele belevenis. Weer terug met de auto om het pad te zoeken en weer op zoek naar dieren en vooral naar de cheeta 🐆. Helaas niet gevonden. Tegen 18.30 u waren we weer terug. Nu nog even eten en wat bij het kampvuur zitten om daarna in onze “hete” Banda te gaan slapen.

Annemarie Verschuren

Haha, dat zal niet meegevallen zijn. Hele belevenis, leuk!!

Murchison Falls Nationalpark

September 26, 2021 in Uganda ⋅ ⛅ 27 °C

Am Samstag ging es schon um 6 Uhr früh los in Richtung Murchison Falls Nationalpark. Gegen 12 Uhr sind wir im Park angekommen und nach einer weiteren Stunde haben wir unseren ersten Stopp beim Murchison Wasserfall gemacht. Wir waren fast alleine dort und die Stimmung war magisch. Es wurde gerade der alte Zaun ausgetauscht, sodass wir bis ganz an den Rand gehen konnten. Normalerweise haben wir bis jetzt immer nur Wasserfälle von unten betrachtet, es war richtig schön das Schauspiel mal von oben zu sehen.

Nach dem einchecken, im Red Chili Restcamp, sind wir um 16 Uhr mit Quraish zu unserer ersten Safari bzw. „Game Drive“ aufgebrochen. Das Dach war geöffnet und da wir alleine waren konnten wir uns ganz frei im Van bewegen. Wir haben Giraffen, unzählige Antilopen, Vögel, Nilpferde im Wasser, Elefanten, Warzenschweine und Büffel gesehen. Das Licht und die Stimmung waren unfassbar schön.

Nachts sollen hier Nilpferde in die Lodge kommen, deswegen darf man sich nicht ohne Taschenlampe bewegen. Gestern Abend haben wir sie aber nur gehört und nicht gesehen.
    Sonntag früh ging es wieder um 6 Uhr los um den Sonnenaufgang im Park zu sehen und weil die Chancen Löwen oder Leoparden zu begegnen früh morgens oder spät abends höher ist. Wir hatten großes Glück und haben vier junge Löwen aus der Nähe gesehen. Nachmittags haben wir eine Boottour auf dem Nil gemacht und dabei vor allem Krokodile und Nilpferde beobachten können.

Wow 🤩

Vera R

Luki sieht so glücklich aus ☺️

„Das ist Leben“-Blicke 🥰

Murchinson NP en Falls

June 25 in Uganda ⋅ ☁️ 20 °C

Gisterenavond zijn we een keer echt op tijd naar bed gegaan. Waren moe van de lange reis. Lagen er al rond 21.30 u in bed. Doordat het licht telkens uitging en het pikkedonker was had ik de buitenlamp aangemaakt. Ze hadden de generator aangedaan zodat het licht niet meer zou uitvallen. Vannacht werd ik wakker om naar de toilet te gaan en verschoot me te pletter. Over lagen er op de grond beestjes. Vliegende mieren 🐜. Zoveel niet normaal. Ben meteen weer in bed gesprongen. Klamboe kapot doordat ik erop ging zitten. Durfde bijna niet meer uit bed. Moest zo erg dat het niet anders ging dan toch maar te gaan. Gelukkig kwamen en konden ze niet in ons bed komen. Toch maar even het buitenlicht uitgemaakt. ‘s Morgens om 5.45 u werden we wakker en overal lagen er losse vleugels. Wel duizenden. Vlug ons aangekleed en het aan de mensen bij de receptie gezegd.
    Innocent was er weer op tijd. We reden naar het park voor een gamedrive. We zagen de zon opkomen en het weer was helemaal omgeslagen. Lekker zonnetje met wat wolken. Het eerste wat we zagen was onze favoriet namelijk een olifant 🐘. Deze olifant was in een val van stropers geweest waardoor je niet goed meer kon lopen en ook nog een stuk van zijn slurf eraf waardoor hij moeilijk kon eten. We hebben dit vandaag meerdere keren gezien. Dus stropen is hier nog zeker een probleem. Heel veel buffels 🐃, hartenbeest, luipaard 🐆, leeuwen 🦁, kudde van wel 50 olifanten 🐘, kudde van 20 giraffen 🦒, teveel om op te noemen. Oh ja ook nog bavianen en patas apen. Wat is dit toch gaaf om te zien en te zoeken. We hadden een lunchpakket meegekregen en hadden dit in het park tussen de beesten opgegeten. Gewoonweg super. Doordat Innocent voorheen ranger is geweest wist ie veel te vertellen en kon hij dingen zien die wij totaal niet zagen. Wat een pracht mens is hij. Hij vindt het zelf ook geweldig om dit te doen. Na de lunch zijn we naar de Nijl gereden om daar een boottocht te maken naar Murchisons Falls. Om 14 u vertrokken we. Een lange tocht waar we vele dieren en vogels langs de waterkant zagen. Uiteindelijk zijn we bij de waterval gekomen. Prachtig. De doorgang van de waterval is 7 mtr breed en 45 mtr hoog en er stroomt 300m3 water per seconde doorheen waardoor (volgens ze hier zeggen) dit de meest krachtige waterval van de wereld is. Rond 17.30 u waren we weer terug. Een geweldige ervaring. Wat hebben we weer een prachtige dag achter de rug. Nu lekker dineren en op tijd naar bed. Morgen weer een vroege dag.

Naar Murchison Falls NP

June 24 in Uganda ⋅ ⛅ 17 °C

Na een goede nachtrust vanmorgen weer vroeg op daar we vandaag een heel eind moeten rijden. Ruim 400 km waarvan zo’n 125 km op onverharde weg. Het is vandaag zwaar bewolkt maar omdat we toch ver moeten rijden is het niet zo erg. Onderweg zien we mooie natuur en rijden we door dorpjes. Het is jammer dat veel mensen alles op de grond gooien en laten liggen. Het ene dorpje is schoon en het andere is een grote puinhoop met vee plastic en afval. Wat heel grappig is, we zagen onderweg een motor met man en vrouw en daartussen in lag een varken 🐖. Hier is transport op een motor belangrijk. Mensen vervoeren, spullen, voedsel en nog veel meer. We zijn nu in Gulu waar we net een “local” lunch hadden. Een buffet met van alles wat. Ze scheppen royaal op. Bananenstamp, aardappelen rijst, een vis (maken ze soep van) 🤔, kip (maken ze ook soep van) geitenvlees (wat trouwens heel lekker is), diverse groentes wat ze hier allemaal “greens” noemen. Het was wel lekker. Het regent nu heel hard en van het dak naar beneden is het een waterval. Even maar binnen blijven. Innocent is met de auto naar de garage voor een klein beurt en voordat we erg in hadden was ie alweer terug. Hij heeft nu zijn lunch en hopen dat de regen vlug ophoudt zodat we even door het stadje kunnen lopen. Toen we weer onderweg waren was de weg erg slecht. Overal gaten waar we omheen moesten. Dit was bijna onmogelijk. Het regende ook nog zo hard dat de weg in een rivier veranderde. Er was geen mensen te zien op straat. Iedereen was binnen. Rond 16 u waren op onze plaats van bestemming. We zitten aan de Nijl. Prachtig uitzicht. Helaas onze kamer lekte en we kregen meteen een andere, dus meteen weer verhuizen. Hebben weer prachtig uitzicht. Nu over de tuin en de Nijl. Vanavond lekker dineren en op tijd naar bed. Morgen weer vroeg dag.Read more

Annemarie Verschuren

Balen die regen. Hopelijk morgen weer wat rustiger.

6/24/22Reply

Wandeling bij Sipi

June 16 in Uganda ⋅ ⛅ 18 °C

Vandaag zaten we alweer om 8 uur aan het ontbijt. Na het ontbijt stond onze gids voor vandaag al klaar om een flinke wandeling te gaan maken naar de watervallen. We waren om 9 uur vertrokken en omdat we dicht bij de 2e Sipi waterval zitten gaan we daar als eerste naar toe. Nadat we een stuk omhoog hadden geklommen konden we achter de waterval staan. Was lekker fris. Onze tocht ging verder door dorpjes en akkers waar je van alles kon zien. Kinderen met kannen water op hun hoofd. Mannen en vrouwen werken op hun akkers waar mais, bonen, aardappelen, peultjes, snijbonen, kool, uien etc verbouwd worden. Erg vruchtbare grond. Ook vele bananenbomen en koffiestruiken. Met een behoorlijke klim achter de rug kwamen we bij de 3e waterval aan. Dit was zeer verfrissend na zo’n warme tocht. We hadden de keuze om terug te lopen of helemaal naar boven en dat laatste hebben we gedaan. Was behoorlijk pittig maar zeker de moeite waard. Prachtig uitzicht. Nadien zijn we met onze gids Peter en onze chauffeur Innocent bij een local wezen eten. Met z’n 4en voor nog geen € 15,00. Waarschijnlijk is hier nog nooit een toerist geweest. Daarna naar een uitzichtpunt om de 1e waterval te zien. Prachtig. Een geweldige mooie tocht van 8,5 km. Nu lekker relaxen dat hebben we verdiend.Read more

Lekker biertje dan maar 🍺🍺

6/16/22Reply

Ja zeker. Heerlijk een koud biertje 🍺 gehad

The road to Murchison...

September 8, 2021 in Uganda ⋅ 🌧 21 °C

Vandaag weer voor zonsopgang op want er staat weer een lange rit op het programma richting Murchison Falls National Park. Het weer zit vandaag ook niet mee,zo goed als heel de tijd regen, regen en nog eens regen maar op zich beter bij een dagrit dan bij een uitstapje ofzo... Door de regen zijn de wegen ook bijzonder slipperig en modderig en als we dan al eens een asfaltweg tegenkomen zit deze vol diepe putten en moeten wagens alles en elkaar ontwijken en zelfs spookrijden... Maw het gaat traag en op de koop toe schiet de koffer los en vallen onze rugzakken er uit! In de namiddag krijgen we nog een lekker buffetje onderweg en tegen 17u30 komen we aan in onze Park View Lodge. Ondanks de regen zoeken Yasmin en ik al snel het zwembad op. Nu er eens één is besluiten we maar gewoon in de regen te gaan plonsen. Al snel volgen de anderen want het water is lekker warm. En niet lang daarna stopt het met regenen en kan ik nog een droneshotje maken. 's Avonds nog lekker eten en de briefing horen voor morgen, game drive en bootsafari. Yasmin gaat ook proberen om voor overmorgen nog de Rhino Sanctuary te boeken zodat we toch nog neushoorns kunnen zien op de enige plek in Oeganda. Slaapwel.Read more

Liljan Caels

Tof uw dagboek en gebeurtenissen En ziet er leuke bende uit

9/10/21Reply

Kidepo Valley National Park

September 7, 2021 in Uganda ⋅ ⛅ 20 °C

Vandaag loopt de wekker al af om half zes want tegen zeven uur staan we al aan de gate om het Kidepo Valley National Park binnen te rijden. Volgens CNN het 3de mooiste park van Afrika. En het moet gezegd het is hier prachtig! Zo een mooi uitgestrekt landschap onder de opgaande en ondergaande zon... Je wordt er stil van. Het dak gaat er af en het zoeken naar wildlife kan beginnen. Helaas spotten we geen grotere gekendere dieren zoals de leeuw, olifant, giraf, cheetah,... Die zitten door het hoge gras op de savanne goed verscholen. Maar wel heel veel vogels, buffels, waterbokken, rendiertjes, wrattenzwijnen, elanden, zebras, hartebeesten,... Dus al bij al mogen we niet klagen en is het weer een fijne dag met veel gelach. We logeren nog steeds in de Savannah lodge waar het lekker eten is en het zicht vanuit onze tent nooit zal vervelen. Morgen richting Murchison Falls National Park.Read more

Ellen Van Santvoort

Ziet er weer prachtig uit Koentje! 😍