United States

Top 10 Travel Destinations Grand County
Show all

Dag 57, Grays Peak and then some

July 3 in the United States ⋅ 🌙 9 °C

Ik will vandaag nogal wat bereiken, er zijn twee flinke klimmen aanstaande en die wil ik graag beide vandaag doen. Om 4:00 gaat de wekker, oef, 5 minuutjes nog, 45 minuten later word ik weer wakker 🙃. Nah ja, ontbijt naar binnen proppen, tanden poetsen en de hele zooi weer opruimen.

De eerste klim gaat naar Grays Peak, een 14er en tevens het hoogste punt op de CDT. Het is initieel een klim uit de vallei tot aan een bergpas, dan een onverwachte wending waar ik over mount Edwards ga om dan een nauwe bergrug re volgen helemaal tot de top van Grays. De bergrug is meer klauteren dan wandelen maar ik ben van alle markten thuis, ik vermaak me er dus ook prima, hoewel ik me wel afvraag hoe zoiets op een wandelpad terecht is gekomen. Wat het wel weer extra lastig maakt, net als gisteren, is de wind. Het is met tijden goed vast houden en de concentratie erbij houden. Terwijl het snot continu uit mijn neus geblazen wordt en overal terecht komt (jep, mijn hele gezicht zit onder inclusief zonnebril) weet ik toch een weg naar boven te vinden. Via de route die ik zal nemen voor de afdaling komt er een bataljon aan mensen omhoog gelopen, erg populaire berg blijkbaar. ik heb nog wel enige trots, dus net voordat ik de top bereik probeer ik mijn gezicht een beetje te fatsoeneren.

De uitzichten vanaf Grays zijn zoals verwacht weer fenomenaal. Maar ik blijf niet lang op de top, het waait hard en het is koud. Op de afdaling zie ik niet enkel mensen maar ook een achttal berggeiten, heel leuk, die ben ik nog niet tegengekomen.

De afdaling is ver, maar dat kan ik wel even gebruiken na zo’n lange en avontuurlijke klim. Ik zie Iceman, die ik gisteren ontmoet heb, in het gras liggen en we dalen samen af tot aan de snelweg die we een stuk verderop oversteken om aan de andere kant van de weg de volgende berg weer te beklimmen. Iceman haakt af, hij wordt morgen opgepikt door zijn familie en heeft vandaag niet ver meer te gaan. Ik daarentegen sta weer aan de voet van een 1000m+ klim, pff, daar gaan we weer.

Er is blijkbaar een meer gelegen ergens halverwege de klim dat nogal in trek is bij de populatie. Hordes mensen klimmen omhoog en omlaag om daar heen te gaan. Hoewel het uiteindelijk maar 600m vanaf mijn route is ga ik niet eens kijken, ik heb genoeg mensen gezien vandaag. Ik vervolg mijn klim en kom op een uitgestrekte bergketen uit, die ik over de toppen voor enkele, misschien wel 10km (ik heb het niet bijgehouden) volg. Het is absoluut prachtig, de omgeving en de route ook. Maar ook hier, de wind speelt me veel parten, hij is nog sterker dan vanochtend. Ik loop als een dronkenman over de berg, zigzaggend en leunend in de wind. Gelukkig is er wat ruimte om ‘uit te wijken’, dus in de problemen kom ik niet. Het is wel erg hard werken, berg op en wind tegen.

Hoewel het hier boven erg mooi is kan ik niet wachten om af te dalen, weg uit de wind en een kampeerplek zoeken. Uiteraard heb ik iets op het oog en na 14,5 uur op de been vandaag vind ik mijn plekkie voor de nacht. Helemaal op vandaag, een zware, lange maar prachtige dag!

Twee kleine voetnoten voor vandaag:
      1, Wat me opgevallen is, hoe hard het ook waait ik ruik mijn scheten nog vrijwel elke keer. Ik zou verwachten dat die al lang weggewaaid zouden zijn voordat die mijn neus bereiken.

2, Met 3550 (geklommen) hoogtemeters vandaag is dit wat dat betreft veruit de dag met de meeste hoogtemeters op een backpack trip voor mij💪💪😎

Dag 59, Grand Lake

July 5 in the United States ⋅ ☀️ 17 °C

Het dorp Grand Lake is ongeveer 50km vanaf waar ik gekampeerd ben. Het plan is om daar te zijn voor het vallen van de avond, ik wil graag een flink bord avondeten vandaag.

Dus ook vandaag, vroeg op, wat inmiddels begint te wennen. Ik moet nog een heel eind afdalen in de ochtend en dan ‘golft’ het een beetje, maar niet meer zo gek als afgelopen dagen. Dus qua terrein eindelijk wat rustiger, wat mij nu wel bevalt.

Ergens al vroeg in de afdaling kom ik langs een parkeerplaats met een toilet, de dingen die je gelukkig kunnen maken als je in de bossen ‘woont’ haha. Maar dat is niet alles, er zijn twee gasten die een keukentje op hebben gezet en bieden mij ‘trail magic’ aan. Koffie, sinaasappelsap, fruit, cola en als klapper op de vuurpijl ontbijt tacos. Wat een verrassing en wat enorm fijn.

Ik blijf er iets te lang rondhangen, na 1,5 uur bedank ik de heren hartelijk en daal verder af. Onderweg kom ik nog twee maal een eland met een kalfje (noem je dat zo bij een eland?) tegen. Zo leuk! Verder is de ochtend weinig noemenswaardig.

Ik kom bij Monarch lake uit, enorm veel recreanten hier en ik voel me niet helemaal op mijn plaats. Gas erop en weg hier. Niet veel later kom ik langs het volgende meer, Lake Granby, wat gigantisch is en het pad volgt de oever van het meer. Hier ontmoet ik Bosa, een wandelaar met ongeveer mijn tempo en we lopen de rest van de dag samen tot aan Grand Lake.

In Grand Lake is het eerst op zoek naar het community center, we mogen daar kamperen tegen een kleine vergoeding en dan heel snel naar een goed restaurant. De keuze is gevallen op een BBQ tent, goede keuze, veel en goed!

Nog even langs de supermarkt en dan kan ik morgenochtend er weer vroeg vandoor. Het komende stuk is nogal vervelend, als je er wilt kamperen moet je een bear can hebben, die heb ik niet dus ik moet alles op één dag doen en buiten het park kamperen. Het is een kleine 50km, dus dat is het probleem niet, maar ik kan dus ook niet echt ‘genieten’ van mijn dag in het dorp. Zwaar leven 😉.

Dag 60, Rocky Mountain NP

July 6 in the United States ⋅ ☀️ 12 °C

Gisterenavond waren er nog wat hillbillies die het nodig vonden om vuurwerk af te steken, ik ben er verschillende keren van wakker geworden. In het bos slapen is toch beter 😉. Maar goed, om 6:30 heb ik alles ingepakt en ben ik klaar om te vertrekken. Ondertussen is Bosa ook op aan het ruimen en hij weet me ervan te overtuigen om eerst nog even te gaan ontbijten bij de bakker, die om 7:00 open gaat.

Dus later dan ik gehoopt had maar wel met een volle maag loop ik aan. Ik moet nog steeds de 50km lopen aangezien ik niet mag kamperen zonder bear can in Rocky Mountain National Park. Bosa neem de shortcut en slaat een groot deel van het park over wat het makkelijker maakt. Dus hem zal ik niet meer zien vandaag.

Het pad uit het dorp begint vlak, klimt langzaam en dan steeds steiler. En dan blijft en geruime tijd over een hoge vlakte lopen om aan de andere kant weer af te dalen. Op de klim zie ik twee elanden, voor de eerste keer dat ik ook een mannetje zie. Het schijnt dat ze behoorlijk agressief kunnen zijn, dus ik houd mijn afstand. Ze kijken beide naar mij en we hebben even een staar wedstrijd, volgens mij heeft het vrouwtje de broek aan, zij kijkt naar het mannetje en lijkt de gebaren, dit is niet goed, laten we gaan. Het vrouwtje zet het op een lopen en het mannetje volgt. Ik kan het erbij verzonnen hebben, maar dat is ongeveer wat ik gezien denk te hebben 😉.

Verder is de klim en de afdaling in veelal afgebrand bos, dus niet zo heel boeiend. Boven op de berg is het wel weer erg fraai maar wederom winderig.

Berg af, stukje over de weg en de andere kant weer het bos in. Parkgrens opzoeken en een stukje daar voorbij legaal kamperen. Het is me makkelijker verlopen dan ik had gedacht, maar ik ben wel toe aan een goede nachtrust. Hopelijk kan ik die hier vinden.

Hike - Bear, Emerald & Haiyaha lake

October 6, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 9 °C

Hike around various lakes in the Rocky Mountain National Park.
      We caught the free bus from our camp ground to the park and ride and then switched to another bus that dropped us off at Bear lake.
      A quick walk around Bear Lake, followed by Nymph lake, then a hike up to Dream lake and then Emerald lake.
      Coming back down there was a split off back up to Haiyaha lake. Haiyaha was the most beautiful milky blue colour.
      I got changed and tried to dip in this glacier lake, but it was just too cold for my feet.

Rocky Mountain National Park

August 30, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 19 °C

Der Besuch im Rocky Mountain National Park verdient einen ganz eigenen Footprint.

Fährt man aus Estes Park hinaus erreicht man irgendwann den Eingang zum Nationalpark. Um dort hinein zu können, ist eine Maut von 25 $ für einen Tag fällig. Diese Ausgabe lohnt sich jedoch allemal.

Auf der Route liegen mehrere Seen, um die immer ein netter Wanderweg angelegt ist. Wir haben die Seen Sprague Lake und Bearlake umwandert.

Uns wurde eine wunderschöne Landschaft geboten, die sich mit Fotos kaum einfangen ließ. Wir haben es dennoch versucht 😉

Dag 61, Parkview Mountain

July 7 in the United States ⋅ ☀️ 15 °C

Colorado heeft nog één flinke berg, Parkview Mountain, voor mij (als ik me niet vergis) en daar ga ik vanmiddag overheen. Maar eerst nog een andere bergpas over voordat ik bij de voet van Parkview ben. Dus het is weer flink klimmen vandaag!

De klim tot aan de pas is heel fraai, het uitzicht vanaf de pas ook. Maar de afdaling gaat snel in een afgebrand bos, wat toch altijd een beetje een sombere sfeer heeft. Het was een flinke brand blijkbaar want het gaat maar door. Dan gebeurt er iets vreemds het wandelpad is opengesteld voor crossmotoren, of andersom, wandelaars op het motor pad. Niet wat je zou verwachten, ik kom er gelukkig niet zoveel tegen een vijftal over enkele kilometers.

Bij een klein stroompje waar voor de laatste keer water is voor minimaal 18km zie ik drie wandelaars. Skeeter en twee nieuwe gezichten, laatste tijd ontmoet ik relatief veel nieuwe mensen, ik heb het idee dat ik me nu door wat ze noemen de bubbel (waar de meeste mensen zijn) beweeg. Leuk, maar de meeste zie ik maar één keer en dan heb ik vaak niet zo’n zin in een ‘ontmoetingsgesprek’.

Vanaf het water begint ook de lange klim naar de top van Parkview. Ik ben blij dat dit voor even de laatste grote klim is, begrijp me niet verkeerd, ik ben graag in de bergen, dat is ook één van de redenen dat ik hier ben, maar het klimmen eist zijn tol. Het is een beetje eten totdat je buikpijn hebt.

Ik ben drie uur aan het klimmen voordat ik de top bereik. Uiteraard mooie uitzichten vanaf hier. Snel afdalen het is koud en er staat een flinke wind. De afdaling wordt al snel gestaakt om nog even wat golvend over een bergrug te lopen om daarna pas echt hard af te dalen. Het begint al avond te worden en ik ben op. Ik ben dan nog in een afgebrand bos en daar zet ik mijn tent niet op, geen beschutting van de wind en de kans bestaat dat een dode boom op mijn tent valt. Dat gaat mij niet gebeuren, met laatste restje energie loop ik nog enkele kilometers door tot het bos ‘tot leven’ komt, nu nog een vlakke plek, die volgt niet veel later. Ik plof er neer, zet snel mijn tent op, eet wat en vertrek richting dromenland.

Dag 62, #Nopeakbaggingtoday

July 8 in the United States ⋅ ☁️ 20 °C

Vandaag is een beetje vreemd, morgen ga ik naar Steamboat Springs, het is 65km totaal, de laatste 15km is harde weg, de grofweg 20km daarvoor is zandweg. Ik hoop dat ik een kampeerplek kan vinden aan de zandweg, enkel 30km lopen is geen optie.

Ik begin de dag weer met een klim, gelukkig is deze niet zo groot in verhouding met de voorgaande. Het opvallende is dat ik niet naar een top of pas klim maar naar de zijkant van de berg. Verderop zie ik een iets hogere berg, aha, daar gaan we dus op. Ook niet, ook over de zijkant, dit gebeurt me nog tweemaal meer. Dus geen toppen vandaag, de uitzichten zijn er niet minder om, dus ik en vooral mijn benen vinden het wel gezegend zo.

Nog voor lunch tijd heb ik al het klimwerk voor de dag uit de weg en de CDT komt nu op de zandweg. Dit is ook waar ik weer een aantal nieuwe collega’s ontmoet, zoals ik al zei, ik ga door de ‘bubbel’ heen op het moment. Zei proberen vanavond nog in het dorp te komen, verschillende agenda’s dus.

Al na een paar kilometer op de zandweg begin ik me stierlijk te vervelen. Toch liever weer wat klimmen 🤔. Ik heb nog een podcast op mijn telefoon, die moet me er maar doorheen slepen.

Tegen het einde van de zandweg, nog 7km te gaan, kom ik Jim tegen. Een man die koekjes en water heeft, allebei welkom zeker op dit monotone stuk. Basa is er ook, hij is er van overtuigd dat er een kampeer mogelijkheid is aan het eind van de zandweg. Ik geloof hem op z’n woord en dat wordt dan mijn eindbestemming vandaag.

Nou, de grond is er vlak, maar geen beschutting, hopelijk gaat het niet waaien vannacht.

Dag 58, Laatse keer over 4000m

July 4 in the United States ⋅ ☁️ 4 °C

Gelijk aan gisteren zijn er nu weer twee flinke klimmen die ik beide graag vandaag wil doen. Ook vandaag start ik dan vroeg. Het zijn eigenlijk drie klimmen, ik moet er nog eerst een afmaken van gisteren. Dat is enkel een paar honderd meter dus die graat vrij vlot.

Ik daal ook weer af en kom op een parkeerplaats uit, enorm veel dagjesmensen trekken erop uit vandaag, 4th of July… De volgende klim deel ik dan ook met enorm veel mensen, het is een klim naar Mount Flora, net over de 4000m. Inderdaad genoeg redenen om die eens te beklimmen op je vrije dag.

Ik maak een lange omweg langs de andere kant van Flora een vallei in. Heel wat minder populair, ik ben weer alleen op dit stuk. Aangekomen in het dal mag ik me weer opmaken voor de klim naar de tweede 4000m piek van vandaag, James Peak. Een lange en zware klim, ik begin de hoogtemeters van de afgelopen dagen te voelen. Het duurt misschien wat langer dan ik geanticipeerd had maar uiteraard bereik ik de top. Wat me nu opvalt is dat ik niet meer 360 graden om me heen bergen heb. Het begint wat minder te worden, niet zo gek dan dat dit de laatste keer is dat ik over de 4000m ga.

Een stukje afdalen en dan volgt het pad een lange klim, op typisch CDT manier. Geen pad maar wat cairns links en rechts. Dat is weer semi spoorzoeken ☹️. En dan heeft de wind me ook weer gevonden, gvd zeg, ik wil van die berg af.

Dat is pas enkele uren later, maar ik ben weer blij om af te dalen. Hopend op een mooi bos en een kampeerplek zodat ik de dag kan afsluiten. Helaas, ook dat niet vandaag. Ik kom eerst in een boomkerkhof en als ik daar doorheen ben is het nog aardig improviseren om een plek te vinden. Maar mijn tent staat, ik heb weinig energie meer over dus ik ga nu snel slapen.

Store landskaber

June 25 in the United States ⋅ ☀️ 10 °C

På trods af motellets ringe standart sov vi faktisk nogenlunde. Afgangen fra Grand Lake var i en helt anden kaliber end motellet. Solen skinnede over bjergene og søen. Luften var frisk og kun 7 grader. Smukt og sprødt.
      Turen gik ud af Rocky Mountains og ind i de ørkenlignende landskaber i Utah.
      På grænsen mellem Colorado og Utah, så vi Dinosaur National Monument. Undervejs blev chefen dårlig. En lille vandretur i 33 grader, var mere end hun kunne klare. Så hun gad overhovedet ikke finde dino-knogler. Det måtte jeg rode med selv, og hun fik dermed ikke glæden af de små forstenede muslinger jeg så på en klippe.
      Vi kørte til Flaming Gorge og slog lejr i Manila (Utah) sidst på eftermiddagen. Det gav os et fint afsæt til onsdagens etape mod Jackson Hole.
      Tirsdagen var en endnu en lang køredag i storslåede omgivelse. Bjerge, ørken og store vidder efterlod os helt målløse. Kæmpe stor oplevelse.

Rocky mountain

May 18, 2023 in the United States ⋅ ☁️ 9 °C

Ce matin le temps n’est pas au beau fixe, des trombes d’eau, manque de chance nous devons nous rendre au parc Rocky mountain pour la journée… le temps étant très changeant en montagne nous décidons tout de même de s’y rendre et de voir ce qu’il en est là bas. Nous avons bien fait 30 minutes après notre arrivée le temps se dégage et nous en profiterons toute la journée sans une goutte de pluie. La neige étant bien présente nous louerons pour une maudite somme des sortes de chaînes pour les chaussures afin de ne pas glisser. Sage décision puisque nous verrons sur le sentier pas mal de personnes tomber et les pieds trempés. La randonnée était vraiment très agréable au milieux des sapins et de la neige (quelques boules seront lancées), on verra une jolie cascade et plusieurs lacs gelés.
      Au retour on parle et profite des décors qui sont toujours aussi beau, peu être un peu trop, Adri appuiera sur le champignon et une voiture de police nous demandera de nous arrêter, sauf que ça faisait depuis pas mal de temps qu’elle nous suivait avec les gyrophares et nous demander de nous stopper, le policier nous feras la leçon, il comprendra vite qu’on est des touristes on s’excuse, Adri est tout penaud, ça ne sera qu’un avertissement cette fois ci, ouf ! On se tiendra donc à carreau pour le reste de la route qui nous sépare de notre camping. Ce soir ça sera nuit en voiture, il pleut et le sol est vraiment boueux…

Grand County, مقاطعة غراند, Гранд, গ্রান্ড কাউন্টি, Condado de Grand, Grandi maakond, Grand konderria, شهرستان گرند، کلرادو, Comté de Grand, Grand megye, Գրանդ շրջան, Contea di Grand, グランド郡, Grand Kūn, Hrabstwo Grand, گرینڈ کاؤنٹی، کولوراڈو, Comitatul Grand, Округ Гранд, Ґранд, Quận Grand, Condado han Grand, 格蘭德縣