Vietnam
Núi Mắt Quỉ

Gevangenis en Paradiso en Ruben

May 9 in Vietnam ⋅ 🌧 27 °C

He lieverds, zoals eerder vermeld was vandaag een gevangenis aan de beurt. Ik zag wat verwarring in de comments hierover. Het is een Amerikaanse gevangenis uit de Vietnamoorlog. Het was een complex dat meteen al schreeuwde: hier is iets gebeurd. We kwamen aangescooterd en zagen eerst een hoog hek van prikkeldraad, met daarin een soort geïmproviseerde hutten van metaal. Het hek bleek later meer dan 4 rollen prikkeldraad breed te zijn. Toen we even rondliepen schrokken we allemaal. In de metalen barakken waren poppen afgebeeld die gemarteld werden op dezelfde manier als dat de leden van de Vietcong gemarteld werden. En het ging maar door. Ik denk dat we wel 30 verschillende martelingen gezien hebben, de een wreder dan de ander, en waarschijnlijk hebben we ze niet eens allemaal gezien. De allerergste kun je lezen op de 6e foto, of niet als je jezelf het leed wilt besparen. Dat kan ook. Deze gevangenis stond in zwaar contrast met de Vietnamese gevangenis in Hanoi, waar de piloten allemaal goed behandeld werden. Nou weten we helaas niet welke kant van het verhaal precies waar is. Amerika ontkent dit alles waarschijnlijk, en de teksten waren vrij subjectief geschreven. Alsnog was het een onmiskenbaar heftige ervaring, en moesten we er even bij gaan zitten. We gingen daarna door naar Paradiso, het mooiste strand van Phú Quoc als we TripAdvisor moeten geloven. Nadeel was wel dat het flink duur was om daar te mogen zitten. Op de eerste foto zie je Jesse heerlijk genieten van de omgeving, en ol de 4e foto staat Youps eten. Na een paar minuten sloeg het weer om, en begon het te stormen zoals dat alleen in de tropen kan. De lucht was zwart en grijs, de parasollen woeien weg, de palmbomen bogen om en de regen ging bijna horizontaal door de wind. De regen was hard, snoeihard, en scherp. De golven waren ook hoger dan dat we de afgelopen tijd hebben gehad. Logisch dus dat Emiel en Jesse in dit noodweer de zee in gingen. Het terugscooteren daarna was wel een belevenis. Na het opdrogen en in bad gaan gingen we terug naar de stad avondeten, waar we een erg leuk plekje ontdekt hebben. Nu slapen. Tot snel.

Ruben: gister ben ik gaan touren op de brommer want de omgeving van pai is best wel mooi. In de avond ben ik uiteraard weer uit gegaan. Het was redelijk leuk alleen regende het wel veel. De volgende dag moesten we uitchecken bij ons verblijf en alweer terug naar chiang mai omdat de brommers ingeleverd moesten worden. De tocht begon goed met een lekker zonnetje, maar op een gegeven moment kwamen er wat wolken voor de zon. En na een paar minuten begon het toen te regenen. Ik kan je vertellen dat twee uur rijden door de regen met allemaal hoogteverschil en scherpe bochten niet super leuk is. Aangekomen in chiang mai brachten we onze brommers weg en gingen we inchecken in ons nieuwe hotel wat redelijk luxe is. Daarna gingen we meteen naar een lokale kleermaker want we willen een pak op maat laten maken. Nadat ons hele lichaam was opgemeten en wat over de prijs was onderhandeld was alles geregeld. Morgen gaan we terug om de pakken te passen en de puntjes op de i te zetten en dan kunnen we overmorgen de pakken ophalen. Tijs en Casper gaan over een paar dagen al terug naar nederland en dus hebben we besloten om voor de lol naar een super luxe restaurant te gaan in pak en daar een 6 gangen diner te eten. Maar dat zullen jullie allemaal in toekomstige penguins zien.
    Voor de rest ben ik ook te laat met het aanvragen van mijn visum waardoor ik toch niet een week naar vietnam ga. Hoewel dit jammer is vind ik dit niet super erg want er zijn hier genoeg vrienden van mij en een weekje vietnam is ook zo kort. Ik blijf nu een week langer in thailand en vlieg dan meteen naar Bali. Tot de volgende update over deze chaotische (maar fantastische) laatste paar weken van mijn reis.

Jona: Ik was gisteren bij de familie aangekomen die ik ga ondersteunen in het huishouden. Ze ontvingen mij met open armen. Het is een jong gezin met moeder Terrie, vader Peter, dichter Mia en zoon Liam. Overdag was ik gisteren naar een mooie tempel en vandaag naar watervallen. Vervolgens s’avonds weer met de kinderen spelen en met de familie eten. Heb het heel erg naar mijn zin, tot snel!

Harry Kempen

Leuke gevarieerde verhalen. Niet altijd zonder een regenbuitje. Maar gegeten wordt er!

5/10/22Reply
    Ruth Elissen

mooi om jullie verschillende verhalen te kunnen lezen

5/10/22Reply

Duong dong

May 11 in Vietnam ⋅ ☁️ 27 °C

Hallo knaapjes en knapinnen, gister was onze laatste dag met de scooters, dus die wilden we goed gebruiken. Eerst reden we naar ene lekker rustig strandje, met de algemene naam Long Beach. Op bijna elk eiland is wel een Long Beach te vinden, dus zo heel gaaf was dat niet. Daarna wilden we lekker een broodje gaan halen in de stad, Duong Dong. Onze broodjesplek van de dag ervoor was om een vage reden gesloten, dus gingen we maar even ergens anders eten. Uiteindelijk stranden we in een toch vrij charmant plekje met goede prijzen, en vrij lekkere loempiaachtige gevalletjes. Alleen de knoepertje hard gekookte eitjes in de loempiagevalletjes waren wat minder. Na (of voor het eten, ik heb geen idee meer) gingen we wat tempels opzoeken. Deze waren niet heel indrukwekkend, maar de mooiste foto's heb ik voor je op een feitje gezet. Toen gingen we naar een parelwinkel. De parels uit Phú Quoc staan internationaal bekend als een van de beste parels ter wereld. Daar moeten wij, als jongens die na 6 maanden reizen geen geld meer hebben, natuurlijk even naar gaan kijken. De parels hadden prachtige kleuren en waren erg indrukwekkend. Soms waren de kettingen en oorbellen nog best leuk. Wel te duur allemaal, dus we hebben helaas niks gekocht. Sorry dames in ons leven. Na even lekker chillen in de airco wilden we weer gaan eten bij onze broodjesplek, maar die was nog steeds dicht!
    Vandaag leverden we de scooters in en hadden we een thuisdag. Lekker lezen bij het zwembad, in de airco liggen en eten. We namen een grab en konden toch gewoon naar onze broodjesplek! Wat een feest. Wel kleurt het water ons haar groen, wat toch een vrij onhandige bonus van het water is. De verkoeling was wel welkom, aangezien het vandaag gods gloeiend heet was. Tot snel

Jona: Ik ben gisteren aangekomen in Dalat in echt een geweldig hostel waar ik nu al heel veel nieuwe mensen heb leren kennen. Gisterenavond op pad en lekker een hotpot gegeten met een grote groep backpackers. Vanochtend heb ik met een iemand door Dalat gewandeld en een koffietje gedronken, wat erg gezellig was. Daarna meteen met een groep van vijf Duitse gasten mee naar een wijnproeverij waar we drie heerlijke wijnen konden proeven voor slechts 3 euro per persoon inclusief rondleiding! Laatste filmpje laat zien dat we ook veel romance meemaken;) Erg benieuwd naar vanavond, wordt vast leuk, groetjess.

Thamar Elissen

ik verheug me op de parels!

5/11/22Reply
    Thamar Elissen

Emiel, gefeliciteerd met je verjaardag! unieke plek om jarig te zijn!

5/12/22Reply
    Karin Axelsson

Alsnog gefeliciteerd Emiel en vandaag is Youp aan de beurt, toch? Proficiat!! 🎂

5/13/22Reply

Starfish beach

May 9 in Vietnam ⋅ 🌧 30 °C

He hoi, gisteren gingen we naar Starfishbeach, een strand dat bekend staat om zijn, misschien kun je het wel raden, zeesterren. We wilden lekker de noordkant van het eiland verkennen ol de scooter. De weg ernaartoe was lang, en vooral erg hobbelig, met veel gaten en plassen in de weg. Soms leek het eerder op een rivierbedding dan een straat. Eenmaal aangekomen begon het natuurlijk te miezeren, maar gelukkig heeft het niet hard geregend. We hebben een beetje gezwommen, Slimste mens gespeeld en gegeten. We zagen helaas niet al te veel zeesterren, maar toen we naar het eten toe liepen lagen er een paar in het water zoals te zien is op foto 4. Op de terugweg kwamen wat koeien op de weg tegen, maar we konden ze nog ontwijken. Daarna gingen we even chillen en eten in de stad, Duond Dong. Hier zou een zeker noedeltentje zijn wat erg lekker zou moeten zijn. Het concept vonden we wat lastig, maar uiteindelijk snapten we het wel. We moesten zelf een soort zoetzoutpittig dressinkje maken, en dat in de noedels mikken. In elk gerecht zat vis, en we hadden precies geen zin in vis, maar dat konden we ook niet van te voren weten. De noedels waren wel vrij lekker, en ook goedkoop. Daarna zagen we een soort kreeftenwinkel, met hele kleine waterbakken met gigantische krabben, kreeften en garnalen. Mooie beesten, wel zielig voor ze. Thuis gingen we samen een filmpje kijken, olijfolie drinken en slapen. Vandaag gaan we naar een gevangenis en de zuidkant van het eiland. Tot snelRead more

Jasmijn Van Doren

Olijfolie?! Is dat een soort gekke detox?

Emiel Beeren

nee, het was eigenlijk wijn, maar jesse dacht dat het olijfolie was

Jeu Plastique

naar de gevangenis?

jesse van dijk

Amerikaans, ten tijde van de oorlog. Grote verzameling aan oorlogsmisdaden

Phu Quoc III

December 17, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

ZEN BUDDHIST TEMPLE & CAPLE CAR

▪️Trúc Lâm Hộ Quốc Zen Monastery so heißt der buddhistische Tempel von dem man einen wundervollen Blick über den Ozean hat und im Häuschen neben an ein leckeres, kostenloses vegetarisches Gericht bekam :)
    ▪️222 Treppen ging es hinauf zu gigantischen Staturen und Pagoden, es roch nach Räucherstäbchen und immer wieder erklung ein dumpfer Gong
    ▪️An der Südküste sind wir mit der längsten Seilbahn übers Meer zur Pineapple Insel gefahren
    ▪️150k p.P. (ca. 5€) kostete die Überfahrt, was für Vietnam ziemlich teuer ist, dafür wurde aber auch einiges geboten: ein 360°C Blick über das Meer, Phu Quoc und ein Wasserpark auf der Touri Insel! :D

(GoPro Bilder folgen noch)

💡Die Phu Quoc Cable Car hat in der Zeit von 12 - 13:30Uhr geschlossen. Die beste Zeit um die 25 minütige Fahrt anzutreten ist ab 15 Uhr, wenn die Warteschlangen sich aufgelöst haben.

Phu Quoc I

December 15, 2019 in Vietnam ⋅ ☀️ 29 °C

PHU QUOC LONG MOUNTAIN RESORT
    4 Nächte (15.12. - 19.12.)

▪️Diesmal vermieden wir einen 16h Trip und flogen 2h mit Jetstar von Da Nang auf die Insel Phu Quoc
    ▪️Untergebracht waren wir in der Nähe vom Zentrum, aber trotzdem ruhig gelegen in einem eigenen kleinen Bungalow mit Terrasse inklusive Frühstück
    ▪️In der Gasse zu unserer Unterkunft gab es das Z Coffee, ein fancy Restaurant mit dem leckersten Curry - fast jeden Abend aßen wir dort

💡Phu Quoc ist die größte Insel Vietnams, liegt vor der Küste Kombodschas im Golf von Thailand und hat ca. 70.000 Einwohner.

Flashback: Vietnam

March 3, 2020 in Vietnam ⋅ ☁️ 30 °C

VIETNAM 🇻🇳 FLASHBACK

Elternbesuch 😊 Wahnsinn auf 2 Rädern 🛵 Banh Mi und Pho 🍜 Resort Urlaub 🏖️. Und: Corona-Virus-sicher😷

HANOI
    Vietnam hat 90 Mio Einwohner - und genauso viele Mopeds fahren hier herum. In Hanoi wuselt es nur so vor den Dingern. Es war, als hätten wir uns in einem Ameisenhaufen verlaufen 😂 die Menschen fahren mit dem Roller bis an den Marktstand ran und sie transportieren ALLES damit. Achja, der Roller dient auch als Transportmittel für eine 4-köpfige Familie 👨‍👩‍👧‍👦 kein Problem.

CITY OF LANTERNS
    Hoi An ist so ganz anders als alle anderen Städte in Vietnam. Hübsch, gemütlich, sauber - und leider auch voll mit Touristen. Zum Glück kamen wir schnell mit dem Radl aus der City raus und fanden uns wieder inmitten von Reisfeldern und Gärten. Wir halfen sogar, ein Beet mit jungem Spinat zu bepflanzen 🌱 und lernten Banh Xeo zuzubereiten 🌮🤤 - Sabrina's Favorite.

MEKONG DELTA
    Südlich von Ho Chi Minh, wo noch mehr Menschen leben als in Hanoi (und damit noch mehr Mopeds unterwegs sind 😂) wird es ruhig. Reisfelder, durchzogen von zahlreichen Flussarmen des riesigen Mekongs, kleine Dörfer, Obstplantagen. Hier gefällt es uns 😍 Wir sind zu Gast bei einer vietnamesischen Familie, die uns köstlich bekocht und in ihrer Lodge beherbergt.

PHU QUOC
    Wir erhofften uns die selbe Inselruhe wie nebenan auf Koh Rong in Kambodscha. Phu Quoc ist allerdings deutlich weiter entwickelt, viel größer und dadurch sehr viel voller. Kein Inselparadies wie gedacht, doch an dem wirklich wunderschönen Strand unseres Resorts lässt sich der Rest der Insel einfach ausblenden. Und so genießen wir entspannte Tage mit Meeresrauschen und Cocktails und den (Schwieger-) Eltern 🌊🍹

PHO UND BANH MI
    Überall. Sandwich mit gegrilltem Fleisch (Banh Mi) und Nudelsuppe mit Rindfleisch (Pho Bo). Als Vegetarier haben wir es schwer doch manchmal finden wir die Klassiker sogar veggie in richtig leckerer Ausführung 🍜 Neues Lieblingsgericht übrigens: Banh Xeo, ein Rice Pancake gefüllt mit Gemüse und Tofu (oder eben Fleisch), gewickelt in Kräuter und Salatblatt - unbeschreiblich gut 🌮🤤 ach und nicht zu vergessen, der Egg Coffee 🥚☕, der überraschend gut schmeckt im Gegensatz zum Egg Beer...

CORONA SAFE
    Vietnam hat als erstes Land drastische Maßnahmen ergriffen: Einreise-Stopp für Chinesen und nach China gereiste, Schulen geschlossen, große Events abgesagt. Wir fühlen uns super sicher - und konnten viele Orte genießen ohne sie mit Chinesen-Horden zu teilen 😂

FAZIT
    Gemischte Gefühle. Vom Food Paradies haben wir leider als Veggie wenig, der Tourismus ist stark, chinesische Investoren kaufen jeden Fleck Erde mit Zugang zum Meer und bauen Disneyland-ähnliche Resorts. Es ist leider wenig ursprünglich. Es gibt sie bestimmt, die richtig tollen Orte, doch man muss sie suchen. Wir sind dankbar, dort gewesen zu sein 🙏🏻

.René.

Wundervolle Zusammenfassung 👍

3/4/20Reply

Uit elkaar

May 8 in Vietnam ⋅ 🌧 28 °C

Hallo hallo, gisteren stonden we heerlijk om 4 uur op om een taxi naar het vliegveld te nemen. Ons vliegtuig (Emiel, Youp en Jesse) vertrok oorspronkelijk om half 9, maar midden in de nacht kwam Youp tot de ontdekking dat de vertrek-en aankomsttijd verschilde per bron. Sommigen zeiden namelijk dat het vliegtuig een uur eerder vertrok. Om het zekere voor het onzekere te nemen moesten wij om 12 uur in de nacht nog naar de balie om een wijziging te maken in onze taxiboeking. Op dat moment waren de drie andere heren lekker aan het feesten. Die bewuste ochtend, op alweer een goddeloos tijdstip, stonden we op, wisten we onszelf en de tassen een taxi in te rollen, en reden we naar het vliegveld. We waren doodmoe. Op het vliegveld kwamen we erachter dat het vliegtuig pas om half 9 ging, dus dat we het toch bij het rechte eind hadden. Toen hadden we afscheid genomen van de rest. Jona gaat naar Nha Trang, Emiel en Simon weer naar huis. Het afscheid deze keer was wat minder emotie. We zien elkaar weer over een kleine 20 dagen, en we waren moe. Wij vlogen naar Phú Quoc, een eiland onder de kust van Cambodja. Ondertussen is Emiel alweer bijna thuis, terwijl Simon, je raadt het al, weer problemen heeft met het vliegtuig. Om een of andere reden is zijn terugticket ook komen te vervallen, dus moest hij noodgedwongen een nachtje in Hanoi blijven en morgen vliegen. Tot snel.

Jona: het waren een hectische 24 uur. Het begon met gisteren uit gaan met Simon en Emiel D waar we vrienden uit Nederland ontmoette (Jannus en Dana). Deze is leuke avond resulteerde wel in een half uur slaap voordat we 4:30 op moesten om naar Da Nang te gaan waar we afscheid namen van Youp, Emiel B en Jesse. Tot 12 uur sochtends was ik een wandelende zombie die overal in slaap viel, maar in de middag na afscheid van Simon en Emiel D te nemen kwam ik weer tot leven en heb ik een duik in de zee genomen en wat dingen gedaan op m’n iPad. Nu zit ik alweer 3 uur in een bus van 11 uur die mij naar Nha Trang gaat brengen. Morgenochtend om 5 uur staat daar de Vietnamese familie waar ik de komende dagen ga verblijven op mij te wachten. Hier later meer over, ik ga slapen, joe.

Ruben: vandaag hebben we uitgeslapen en een massage genomen, voor de rest hebben we niet zoveel gedaan. Vanavond gaan we weer stappen en morgen gaan we waarschijnlijk weer tipsy tuben.

Thamar Elissen

wat fijn dat we jullie avonturen kunnen volgen, ook als jullie niet dezelfde avonturen beleven! dank daarvoor!

5/8/22Reply
    Petra van Doren

Leuk filmpje!

5/8/22Reply

? [marielle kempen]

5/9/22Reply

Jeder tut das, was er gut kann

February 26, 2020 in Vietnam ⋅ ⛅ 31 °C

Die einen verbringen heute Zeit im Wasser,
    die anderen sonnen sich.

Die einen spielen heute Billard, während die anderen Zeit im Fitnessstudio verbringen.

Wieder andere gehen Angeln.
    Während die einen hierfür ein großes Boot und professionelle Angelausrüstung benötigen, reicht diesen hier schon eine größere Nussschale zum Erfolg.Read more

Inseltour 1: Suoi Tranh Wasserfall

November 24, 2019 in Vietnam ⋅ ☀️ 31 °C

Nach etwa 20 km erreicht man den Wasserfall "Suoi Tranh", der an einen netten Park angeschlossen ist. Hier werden für Ausländer 10.000 VND fällig + Parkgebühren in Höhe von 2.000 VND. Insgesamt also 0,50 € - liegt noch im Budget 😉.
    Der Aufstieg zum Wasserfall führt direkt am Wasserlauf durch Bambus und anderes Gehölz hoch. Am Wasser sitzen Vietnamesen und verbringen ihren Sonntag mit Essen, Trinken und lautstarker Musik 🙄. Der Wasserfall ist jetzt nicht mörderhoch, liegt aber schön im Schatten - die Sonne brennt schon gewaltig. Das schreit nach Sonnenbrand 🤔.
    Beim Zurückgehen, gibt es noch einen Zuckerrohr-Saft - frisch gepresst versteht sich. Es liegen viele ausgepresste Rohre neben der Presse - das scheint ein gutes Zeichen für hohe Qualität zu sein, wurde mir von einem "Local* geraten 😉.
    Der erste Schluck ist purer Zucker-Schock 😎. Besser mal Umrühren und Eis auftauen lassen, um den Saft zu verdünnen 😄👍👏😁.
    Schmeckt wie Limo, aber anders 🤭😂🤣😁.

ChubieX

Ohhh ich sehe das schmeckt dir nicht so 🤣🙈

11/27/19Reply
    vAUwE

Doooch, ich hätte vorher besser Umrühren sollen😉. Probier ich aber nochmals!

11/28/19Reply

Surfkino und Weiterreise nach Phu Quoc

December 17, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

Frühstücken am Strand. Entspannung pur. Wir warten eigentlich nur🤷‍♀️😁 Heute geht unser Weiterflug nach Phu Quoc (Insel im Süden Vietnams).

Hier in Da Nang kann man anscheinend sehr gut surfen🏄‍♀️🏄‍♂️. Wir sehen viele Surfbretter im Wasser. Anfänger sowie Fortgeschrittene versuchen die beste Welle🌊 zu bekommen. Für uns wäre es heute etwas unentspannt, da wir ja noch zum Flughafen müssen..Aber wir schauen den Surfern eine Weile gespannt zu und finden Gefallen an der Sportart.😏

...Zeit- und Ortswechsel:

Angekommen in Phu Quoc. Dank Grab (Taxi) sind wir schnell auf dem verwinkelten Dschungelweg zu unserer Unterkunft. Selbst der Fahrer hat sich zwei mal verfahren 😅🤷‍♀️

Wir sind positiv überrascht von der Unterkunft. Unser Zimmer, ein moderner Bungalow mit Blick auf den Pool 🏊‍♀️🏊‍♂️ (wo wir als erstes gleich mal reingesprungen sind 😏😅) Alles ist so schön angeleuchtet. Gegenüber gibts Frühstück oder direkt auf der kleinen Veranda vor der Tür.👍😏🏡 Da haben wir uns auch unser Abendessen schmecken lassen. Das man übrigens per What's App bestellt, genau wie das Frühstück 😅🤦‍♀️🤷‍♀️🤳

Núi Mắt Quỉ, Nui Mat Qui