Griekenland

A 16-day adventure by Katrien Read more
  • 282kilometers

Athene: dag 1

July 2, 2018 in Greece ⋅ ☀️ 31 °C

Na een lange trip, kwamen we uiteindelijk aan in Athene. Snel een drankje nuttigen en dan verder voor de check-in van ons appartementje. Gelukkig was dit helemaal in orde en vlot geregeld!
    Door het aanraden van onze gastvrouw maakten we een korte wandeling doorheen het minder toeristische gedeelte van Athene. Ik zou zeggen: ‘er was geen kat op straat’, maar laat dat nu het enige zijn dat wél op straat was (en enkele duiven).
    Onze wandeling leidde ons verder langsheen de ‘oude agora’ met een prachtig uitzicht op de Acropolis. Uiteindelijk mondden we uit in de wijk Plaka. Waar het in tegenstelling tot eerder wél vol stond met toeristen (alsook katten en duiven). We kuierden eventjes doorheen de straatjes vol met winkels, zette ons neer op een terrasje en genoten van een frisse smoothie.
    We merkten dat we allebei zeer moe waren, dus besloten om in de lokale supermarkt een diepvriesquiche op te warmen en gezellig te dineren in ons appartement.
    Ondertussen zitten we in de zetel met de voetbal op de laptop. Ik in mijn pyjama en Gilles met zijn rode duivels T-shirt.
    Wat leren we uit onze eerste dag: Je mag je nooit laten doen door opdringerige Grieken. En vooral: wat is het hier heet!

Athene: dag 2

July 3, 2018 in Greece ⋅ ☀️ 30 °C

Vandaag kochten we een klein ontbijtje in een lokaal bakkertje, want de Acropolis stond op het programma. We ontmoetten eerst onze gids, die ons een halfuur rond leidde in Athene. Ze gidste ons door leuke plekjes, zette ons af aan de Acropolis en overhandigde onze tickets. Zo hoefden we niet in de lange rij aan te schuiven voor onze tickets, maar konden we onmiddelijk binnen!
    Na een tweetal uur ‘de hoogste plek van de stad’ te bezichtigen, wandelden we terug naar een gezellig restaurantje om middag te eten. Lekkere mezze’s! Daarna trokken we richting de tempel van Zeus en the national gardens, waar we bijna verloren liepen en de uitweg niet vonden. Na een lange zoektocht, eerst uit de tuinen en nadien naar een winkel om ons te voorzien van water, bezochten we nog de Oude Agora. Die bleek helemaal gratis te zijn voor studenten!
    Na deze lange dag vol cultuur en 15kilometer in de benen, dineerden we een lichte maaltijd, met prachtig zicht op de Acropolis. Hierna keerden we rustig huiswaarts, klaar voor onze laatste nacht in Athene.

Athene --> Andros

July 4, 2018 in Greece ⋅ 🌙 26 °C

Vandaag hebben we eigenlijk niet veel gedaan, buiten onderweg zijn. ‘S ochtends vertrokken we vol goede moed naar een ontbijtplek dichtbij ons appartement. Aangezien dit niet in het centrum lag en er enkel locals rondliepen, was er nergens een ontbijttent te bespeuren. We besloten dan maar om met onze bagage de metro op te gaan en ergens in het centrum snel te ontbijten. We namen terug de metro naar de busstelplaats. De bus bracht ons verder naar het havenstadje Rafina. Eenmaal aangekomen om 13u30, moesten we nog wat tijd zien te verdrijven tot onze ferry richting Andros vertrok, omstreeks 17u30. We hadden het stadje kunnen bezoeken of op het strand kunnen gaan liggen, maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan met grote koffers en een onweerstaanbare hitte. Daarom hebben we ons voor enkele uren neergezet in een Grieks restaurant (waaruit bleek dat Gilles zijn ogen toch iets groter zijn dan zijn mond/buik). Omstreeks 20uur kwamen we aan in Andros, een authentiek Grieks eiland. Na nogmaals een bustocht van een kwartier, werden we afgezet vlak voor ons hotel.
    Het stadje Batsi, waarin we vertoeven, is zeer gezellig. Er zijn gelegenheden voor toeristen, maar het is hier zeker geen massatoerisme. We vermoeden dat dit eiland vooral een vakantieoord is voor Grieken zelf.
    Na aanraden van onze zeer enthousiaste baliemedewerkster, zijn we snel een vegetarische souvlaki gaan eten.
    Goed voornemen vanaf morgen: iets minder bestellen op restaurant.

Andros dag 1

July 5, 2018 in Greece ⋅ 🌙 26 °C

Vandaag werd ik omstreeks half 9 wakker met het besef dat het hier een uur later is dan in België. Wat dus wilde zeggen dat ik pas om 11uur mijn punten kreeg, in plaats van 10uur. Dus moest ik nog een extra uur vol spanning afwachten. Gelukkig stond er een lekker ontbijtbuffet klaar in het hotel.
    Na de resultaten te bekijken, kon de dag pas echt beginnen. Het was een dag vol zon, zee en strand. We hebben zo goed als heel de dag uitgerust op de ligstoelen van ons hotel. De zee werd afgewisseld met het zwembad. In de namiddag hebben we een korte wandeling gemaakt naar het kerkje van het dorp, met het besef dat het eigenlijk veel te warm is om hier te wandelen. Het oorspronkelijk plan was om in Andros een dag in de bergen te gaan wandelen, maar dat plan werd al snel verworpen.
    In tegenstelling tot Athene waait er hier een frisse wind die de boel een beetje afkoelt, al blijft het nog steeds te warm om echte bergwandeling te maken. Jammer, want het eiland staat bekend voor zijn mooie wandeltochten.

Andros: dag 2

July 6, 2018 in Greece ⋅ 🌙 26 °C

Het warme weer maakt ons lui. Het oorspronkelijke plan was om de bus te nemen naar Chora, de hoofdstad van het eiland, of om ergens watersport te gaan beoefenen. Na het rondvragen aan de hotelbalie, bleek dat er toch niet zo veel te doen was qua watersport op dit eiland. Aangezien we nog verschillende andere stadjes gaan bezoeken, besloten we om toch terug een luilekker dagje op het strand te houden. Omstreeks 15uur hebben we toch nog een kleine wandeling gemaakt doorheen het dorp, waar we een waterstroompje vonden. Zeldzaam, aangezien zo goed als alle beekjes of rivieren hier droog staan. Na terug opgewarmd te zijn, gingen we nog even zwemmen in de zee (ook Gilles, die ik eerst nog moest overtuigen met een pinky promise. Al wou hij niet helemaal tot de boei zwemmen uit angst voor haaien). Daarna ruilde ik mijn zetel in de zon toch maar in voor een plekje in de schaduw, naast Gilles.
    Na ons laatste avondmaal in Andros, op een balkon met zicht op de haven, trokken we ons terug voor de voetbal. Zullen we nogmaals de Rode Duivels moeten volgen ergens op een Grieks eiland of zal dit de laatste keer zijn? Spannend!

Andros -->Mykonos

July 7, 2018 in Greece ⋅ 🌙 26 °C

Rond 7u50 verlieten we ons geliefde strand en hotel in Andros. Aangezien het ontbijt pas startte vanaf 8uur ‘s ochtends, vertrokken we zonder. We wandelden naar de bushalte, waar we de bus zeker moesten halen aangezien er maar één per uur reed. Net toen we er aankwamen, stopte er een freelance bus voor ons. Uiteindelijk arriveerde we omstreeks kwart na acht aan de haven. Een uur en een kwartier te vroeg voor de ferry, we hadden dan toch nog op het hotel kunnen ontbijten... Na een uurtje wachten met een ontbijt uit een lokale bakker, konden we de ferry op. Rond 12uur arriveerden we in Mykonos, waar we werden opgewacht door ons hotel. In de namiddag bezochten we Mykonos city. Een gezellig dorpje, met mooie steegjes en huisjes. Al ging de authenticiteit verloren door het toerisme en de feestgangers. Er zijn zelfs stranden aangelegd voor de feesten met namen als ‘paradise beach’ en zelfs ‘super paradise beach’. Daar voelen we ons dus helemaal thuis 😉 (sarcasme). Na de stad door te wandelen en de bekende windmolens te bezoeken, keerden we terug richting hotel om daar avond te eten.Read more

Mykonos: dag 1

July 8, 2018 in Greece ⋅ 🌙 24 °C

Vandaag startten we onze dag met een gegidste tour naar Delos. Delos was een eiland en bloeiende stad omstreeks de 3de tot de 1ste eeuw voor Christus, bestaande uit een heilig deel voor de Goden en een deel voor de ‘gewone’ mensen. Nu blijven er enkel nog maar ruïnes over. Het bezoek startte met een boottocht van een halfuurtje, eenmaal aangekomen begon de rondleiding. Onze gids bleek zelf een archeologe te zijn die op Delos de opgravingen verzorgde. Vandaag de dag geeft ze dus vol passie haar kennis door, wat zeker een meerwaarde gaf aan de tour.
    Delos is eigenlijk een onbewoond eiland en wordt enkel bezocht door toeristen, toch leefden hier ook verschillende katten!
    Omstreeks 14uur arriveerden we terug op het bewoonde Mykonos. Na een hapje te eten, namen we de bus richting een strand, om een middagje te relaxen. Gilles is deze keer zelfs tot aan de boei gezwommen! Al lag die deze keer niet zo ver weg...
    Uiteindelijk werden we door de bus op de terugweg afgezet voor de deur van ons hotel. Zo’n service kennen ze in België niet 😉

Mykonos: dag 2

July 9, 2018 in Greece ⋅ 🌙 25 °C

Vandaag namen we om 10uur de eerste bus richting Kalafati, één van de ‘rustigere’ stranden. Doordat we er vroeg arriveerden, vonden we plek op de gratis ligstoelen en parasols. Altijd mooi meegenomen!
    De rest van de dag hebben we vooral gelegen, gelezen en gezwommen.
    In de namiddag zijn we even naar een lokale supermarkt gewandeld om ons te voorzien van drinken. Daar kochten we ook ineens ‘beach ball’: twee paletten met een balletje om tegen te slaan. We merkten onmiddelijk dat ik daar gewoonweg héél slecht in ben, waardoor we een paar keer de zee zijn moeten induiken om het balletje niet kwijt te geraken. Ook klopte ik een paar keer op magische wijze de bal naar achteren en landde hij dicht bij slapende mensen.
    Rond 19u30 keerden we terug richting Mykonos stad voor ons laatste avondmaal op dit eiland. Naar aanraden van onze hotelman, aten we in één van de weinige traditionele Griekse restaurants in Mykonos, gelegen in een rustig steegje.
    Eenmaal aangekomen op hotel, merkte ik dat mijn gezicht zo rood ziet als een kreeft. Hopelijk is het morgen al minder...

Mykonos --> Naxos

July 10, 2018 in Greece ⋅ ☀️ 26 °C

Omdat onze ferry om 12u30 vertrok vanuit de haven en het een halfuur stappen was naar het centrum van de stad, besloten we om lekker uit te slapen. Al hadden we beiden niet zo’n goede nachtrust achter de rug. Er viel veel licht binnen en de airco blaasde te koud (zelfs wanneer ingesteld op 22 graden). Hierdoor moest ik hem ‘s nachts een aantal keer uit zetten en nadien weer aan omdat de kamer weer snel opwarmde... Na uitgebreid te douchen, aten we een zelf gekocht ontbijt en lieten we ons wegbrengen naar de ferry. De rest van de dag besteedden we door Naxos stad te bezoeken. Wat wandelen in de straatjes, de tempel van Apollo bezichtigen... Onze dag eindigen we natuurlijk met de match van de Rode Duivels!
    De eerste helft zagen we in een restaurant, met zowel Belgen als Fransen aanwezig.
    De tweede helft zetten we momenteel verder in ons hotel. 0-1 voor Frankrijk, ai ai... Gelukkig zitten we niet meer tussen die Fransen!

Naxos: dag 1

July 11, 2018 in Greece ⋅ ☀️ 27 °C

Vandaag krijg ik (Gilles) de eer om de blog te schrijven. De dag begon met een organisch/biologisch ontbijtje in Anna’s Garden. We gingen voor ‘iets kleins’, maar al snel bleek dat we weer grandioos gefaald waren. Na een stevig ontbijt trokken we richting de scooter rental. Naxos is het eiland bij uitstek om een tochtje met de brommer te maken. De eerste kilometers was het druk, maar vanaf we de ‘Chora’ (zo noemen alle hoofdstadjes van de eilanden) buitenreden, deinde het verkeer uit. Al snel waren we in niemandsland. Olijfbomen zover we konden zien, tien keer zoveel geiten als mensen en het aanhoudende getsjirp van de krekels vergezelden ons doorheen het hele eiland. ’S middags aten we in het bergdorpje Filoti. Hier leerde ik dat walnoten en honing ongelooflijk goed smaken in Griekse yoghurt. Ons middageten nog maar net verteerd, arriveerden we bij Mount Zeus, de hoogste berg van het eiland en de rest van de Cycladen. Na een kwartier wandelen stopte het pad en moesten we rode bollen volgen die op willekeurige rotsen geschilderd waren. Helemaal op zijn Grieks geregeld, maar het had zeker zijn charme. Niet veel later zag Katrien in de verte een berggeit. Het bleek niet de enige te zijn, want wat verder werden we omringd door tientallen geiten groot en klein. Uiteindelijk bereikten we onze bestemming, de grot van Zeus. Deze was niet heel spectaculair, maar het was niettemin een mooie wandeling. We zetten de afdaling met de scooter verder en besloten de tocht af te ronden met een rit langs de strandjes. Nadat we veilig en wel terug in Chora/Naxos-stad aangekomen waren, besloten we nog eventjes rond te kuieren in de toeristische straatjes rond het centrum. Deze zijn een waar labyrinth, maar zeker de moeite waard. Onze dag sloten we af met een lekkere Moussaka/Vegetarische Moussaka met Griekse livemuziek op de achtergrond, wat heeft een mens meer nodig?

Voor zij die erom vroegen, ik heb wel degelijk veel foto’s van Katrien genomen tijdens de reis! Aangezien de blog altijd op Katrien haar iPod gepost wordt, staan de foto’s die ik maak (van Katrien) er dus niet altijd tussen. Vandaag is het een Katriendag als het op de foto’s aankomt!