Camino Portugues

April 2024
Walking my solo Camino from Porto to Santiago de Compostella, hopefully in under two weeks ✌🏻 Read more
  • Day 10–11

Dag 10: Pontesampaio-Tivo

April 22 in Spain ⋅ ☀️ 24 °C

Vandaag ging pittig zijn en dat was het ook!
    Mijn wekker ging al af om 5:30u omdat ik een 32 km moest doen.

Dat wilt zeggen dat ik weer in het donker ben beginnen wandelen. Deze keer kwam het lampje dat ik had ingepakt goed van pas want het eerste deel was in het donkere bos. Na een beetje van berggeit te hebben gespeeld en over beekjes en stenen te hebben gehuppeld, stond er aan het begin van het eerste dorpje en local zijn kraampje op te stellen. Hij verkocht eten en drinken speciaal voor pelgrims.

Ik had mezelf voorgenomen om om de 10 km een deftige pauze te nemen. Na exact 10 km stapte ik Pontevedra binnen. De laatste grote stad voor Santiago en ook meteen het laatste punt waar verschillende routes samen kwamen. Het eerste dat ik daar tegen kwam was: nen Aldi! Heerlijk om even wat snacks en essentials voor onderweg op te peuzelen in te slaan!

De route liep dwars door Pontevedra en ik had al een beetje spijt dat dit niet één van mijn eindstops was, zo een leuke stad! Ach ja, op naar de volgende!

Het werd al snel duidelijk dat we de rest van vandaag door de wijngaarden zouden blijven wandelen, vond ik niet erg hoor! Het was weel weer enorm warm maar het windje maakte het weer goed!

Na 32 stevige kilometers kwam ik aan in de hostel die ik had geboekt, en wat een paradijs! Een heerlijke zonnetuin met zwembad, ligbedjes, hangmatten en noem maar op!

Daar heb ik dan ook genoten van een paar glaasjes wijn en een lekker pelgrimsmenuutje samen met 2 andere dames!

Aantal km:32 (!)
    Santiago here I come!

• Day 11–12

Dag 11: Tivo-Padrón

April 23 in Spain ⋅ ☀️ 20 °C

De voorlaatste!
    Ondanks dat het een kortere wandeling ging zijn was dit toch een lastige dag! Ik denk dat de 32 km van gisteren nog in mijn kleren hingen.

Onderweg veel stops gemaakt om de voetjes toch een beetje rust te geven want jawel, de blaren hebben een come-back gemaakt 😅.

We hebben duidelijk wijnterritorium bereikt want een groot deel van de wandeling was door prachtige wijngaarden! Het was ook aan alles voelbaar dat Santiago in zicht was want iedereen had een soort van hernieuwde energie en liep bijna al huppelend! Ik zou hebben meegedaan als mijn voeten meewouden hahaha!

Het einde van de tocht vertaalde zich ook in heel pittige hellingen die ik toch niet helemaal had verwacht! Het windje kwam wel opsteken waardoor de temperatuur heel erg aangenaam werd, in tegenstelling tot een paar bloedhete dagen hiervoor!

Vandaag kwam ik ook heel erg veel vergeet-me-nietjes tegen langs de weg. Ons lieve bomma liep dus een heel groot deel met me mee 🩵✨

Ik kwam aan in het midden van de siësta dus was er niet veel open. Tijd voor een much needed dutje dus! Daarna tijd om Padrón een beetje te verkennen, al moet ik toegeven dat ik niet veel verder kwam dan het eerste gezellige terrasje waar ik mezelf trakteerde op een paar lokale cidertjes (doen ze hier hiel goe by the way!) en een ijsje!

Nog even kort gestopt bij de supermarkt om een pastatje te halen want daar had ik al 10 dagen zin. En of me dat heeft gesmaakt!

Tijd voor mijn bedje en nog een serietje want finally goeie wifi!
    Morgen is het de laatste dag en ik weet niet of ik er klaar voor ben! Hoe hard mijn voetjes ook hebben afgezien, ze hebben me toch al mooi zo ver gebracht!

Aantal KM: 20. SANTIAGO IS IN ZICHT JONGENS!

• Day 12–13

Dag 12: Padrón-SANTIAGO DE COMPOSTELA

April 24 in Spain ⋅ ⛅ 16 °C

Ja jongens, het einde was deze ochtend echt in zicht! Ik ben lekker vroeg begonnen zodat ik de zonsopgang hier nog kon meemaken.

En wat een mooie start was dat! Aan de rand van Padrón staat er een straat met allemaal oude bomen geplant die leiden tot de kerk. Het gaf me een beetje heimwee naar Ierland en de eerste paar kilometers huppelde ik bijna verder!

Aan alles was te voelen dat dit de homestretch was; mensen liepen wat sneller, riepen ‘see in Santiago’ in plaats van ‘buen camino’ en geen enkel bedrukt gezicht te zien!

Het was een heerlijke wandeling en ik had mezelf beloofd om vaker te stoppen voor pauzes zodat ik echt kon genieten van de laatste kilometers.

3/4 van de wandeling was door velden en dorpjes waar er suuuperveel beestjes te zien waren! Schaapjes, paarden, ezels en katten met kittens, love it!

Het laatste deel van de tocht was nog het pittigste van al: in totaal was het een stijging van 800 meter!!!

Op nog 6 km te gaan rezen de torens van de kathedraal in zicht en wist ik dat ik er écht bijna was geraakt!

De allerlaatste kilometer was er eentje op puur karakter want auw, alles deed pijn. Maar oh. mijn. god! Het moment dat ik het plein opliep van de kathedraal stonden de watervallen open!

Pure emotie, trots, ongeloof en ontroering. Ik kreeg knuffels en ‘congratulations’ van mensen die ik nog nooit had gezien, wat een feestje!

Na even gestaard te hebben naar de prachtige kathedraal, wou ik zo snel mogelijk naar the pilgrim’s office om mijn certificaat op te halen.

Ondanks de waarschuwingen over lange wachttijden, ging dat verrassend vlot en op een kwartiertje stond ik weer buiten met mijn certificaten; 280 km te voet van Porto langs de kust van Portugal en Spanje, wauw!

Ik heb nog ruim 2 uur voor de kathedraal gezeten, rugzak als kussen en schoentjes uit. Elke seconde was een nieuw feestje wanneer nieuwe mensen aankwamen.

Na mijn gebruikelijke douche, handwas sessie en rustmomentje heb ik mezelf getrakteerd op een lekker diner bij een Mexicaan (ik had heel even genoeg van de tapas en tortillas 🙃).

Zo trots, zo fier, en zo impressed met mijn eigen lichaam!

Ik had zelf durven hopen dat ik een kwart ging halen, nooit durven dromen dat ik Santiago te voet ging bereiken, maar kijk.

Aantal km: 26

IK BEN NAAR SANTIAGO GEWANDELD 🥹