Camino Portugues

April 2024
Walking my solo Camino from Porto to Santiago de Compostella, hopefully in under two weeks ✌🏻 Read more
  • Day 1–2

Dag 1: Antwerpen-Porto

April 13 in Portugal ⋅ ☁️ 19 °C

Na keilang stressen over het feit dat mijn rugzak 5 cm te groot is voor Ryanair was dat allemaal geen probleem. Maar Ryanair zou Ryanair niet zijn als alles vlot ging. Ik had ongeveer 3 uur vertraging waardoor ik in 2 hostels al niet meer ging binnen geraken, oei!

Gelukkig kreeg ik bij het landen toch de bevestigingsmail door dat ik een nachtje kon slapen in Cats Hostel (allemaal kleine kattenfiguurtjes overal, LOVE IT!).

Mijn plan om nog een pintje te gaan drinken in Porto heb ik ook maar laten varen. Beddeke in en klaar voor morgen 🤞🏻

• Day 2–3

Dag 2: Porto - Vila do Conde

April 14 in Portugal ⋅ ⛅ 22 °C

De eerste echte dag!
    Deze ochtend moest ik nog mijn Camino paspoort ophalen zodat ik mijn stempels kon verzamelen onderweg!
    De enige plek die dat deed op een zondag was de hostel waar ik origineel ging slapen maar daar kon ik pas om 9 u terecht, iets later dan ik wou vertrekken.

Eens opgehaald kon ik er echt aan beginnen. Een klein beetje vals gespeeld want het allereerste stukje van 5 km deed ik met de metro zodat ik niet op industrieterrein moest lopen.

En toen begon het echte werk. Mijn vest ging al snel uit en mijn zonnebril al even snel op. Tegen 12 u had ik er de eerste 10 km opzitten en ik voelde me echt top! Dat komt goed, denk ik ;)

Ik wist wel dat het een race tegen de klok ging zijn want de albergue waar ik wou slapen was op first come, first serve basis en hadden maar 25 plekken.
    Gelukkig kwam ik er net op tijd aan rond 16 uur en had ik een van de laatste bedjes voor mij!

Al snel geraakte ik aan de praat met 2 Duitsers en een meisje uit Israel en besloten we samen een hapke te eten. ‘Pilgrim menu’ is hier echt een ding en dus kregen we soep, gebakken vis met rijst en een theetje voor 9 euro, iel goe!

28 km in de beentjes met maar 1 kleine blaar. Da’s best oké 😬

P.s. ik zou ik niet zijn als ik niet verbrand was. Blijkbaar vond ik het niet nodig om de achterkant van mijn benen en armen in te smeren 🤷🏻‍♀️

• Day 3–4

Dag 3: Vila do Conde - Esposende

April 15 in Portugal ⋅ 🌬 23 °C

Deze ochtend al vroeg uit de veren zodat ik om 7 u kon beginnen aan mijn dag! Mijn kamergenoten gingen allemaal de centrale route op dus ik wist dat ik alleen ging wandelen.
    Toch maar mijn lange legging en lange tshirt aangedaan want de burns were burning!

Het duurde een klein uurtje voor ik de stad zelf uit was en weer langs het strand kon wandelen. Wel wat meer wind dan gisteren maar gezien ik mezelf had verplicht heel de dag mijn lange kleren aan te houden, was dat eigenlijk ideaal!

Rond 9 uur werd het tijd voor mijn second breakfast: een espresso en iets wat ze hier een croissant noemen, nu ja ‘t was zonder melk dus kinneke content, en nog eens voor maar 1,5 euro!

Kort daarna week het pad af van de kust en liep ik door een combinatie van duinen, velden van boeren en kleine dorpjes. Wel lieve boeren, want ik ben slechts 3 keer en evenveel km verkeerd gelopen tot een oude boer mijn de juiste richting aanwees 🙃.

De laatste 8 kilometer begon ik toch echt last te krijgen. Doordat de achterkant van mijn benen zo verbrand waren en de huid helemaal strak stond, ben ik onbewust anders gaan lopen waardoor ik al snel een blaar ter grootte van mijn duim kreeg. En dan bedoel ik even groot als dat mijnen duim lang is, GROOT DUS.

Na nog een snelle Pilgrim’s Lunch (soepeke, veggie pasta, kommeke fruit, badkuip wijn en een theetje voor 11 euro) heb ik de laatste 5 km op puur karakter gedaan. Mijn voeten waren er echt klaar mee!

Gelukkig kwam ik het laatste halfuurtje een ouder Brits koppel tegen waarmee ik al heel de dag haasje-over aan het spelen was en liepen we het laatste deel samen!

Thank god voor mijn hostel vandaag! Wel weer het bovenste bed maaaaar met gordijntjes, stopcontact naast mijn hoofd en een handdoek even groot als België 💗 Ah ja, en een zwembad!

Na mijn post-walk pintje ben ik nog even snel de Aldi binnengewaggeld voor ontbijt en wat fruitjes voor on the road.

‘K ga nie liegen, ik heb wat schrik voor morgen 😅

Totale afstand: 53 km

• Day 4–5

Dag 4: Esposende-Viana do Castelo

April 16 in Portugal ⋅ ☀️ 23 °C

Zoals verwacht een hele pittige dag!
    Mijn blaren op mijn hiel zagen er wel al een stuk beter uit maar ik heb ze toch weer goed ingetapet. Vol goeie moed begon ik er weer aan maar toch met al een beetje pijn van in het begin.
    Na een uurtje stappen begon de echte hel van vandaag: ik ging de bergen in. Gezien ik had gekozen voor de kustroute, verwachtte ik niet dat ik bijna een volledige dag in het bos in de bergen ging spenderen.

Kinderkopkes omhoog, kinderkopkes omlaag, geloof me als ik zeg dat dat mijn voetjes niet echt deugd deed.

Na 3 uur quasi alleen wandelen was het tijd voor een lange pauze. Schoenen en sokken uit en verluchten maar. Op dat moment dacht ik eerlijk gezegd niet dat ik mijn bestemming voor vandaag ging halen.

Er stond ook geen zuchtje wind wat het enorm warm maakte in de blakke zon. Op een heel erg moeilijk moment, toen ik het warm had, mijn voeten echt belachelijk veel pijn deden en ik efkes aan het denken was waarom ik dit ook alweer doe, hoorde ik achter me: ‘olà, olà!’. Een oud Portugees vrouwtje kwam uit haar huisje gehaast met een ijskoude cola en gaf ze aan mij. Ik ga niet liegen, ik heb heel even goe gebleit!

Ik was toen ongeveer halfweg mijn geplande bestemming maar had mezelf al gezegd dat ik in een dorpje vroeger een slaapplek ging zoeken.

Na de cola, een paar dafalgans en een goei soepeke, besloot ik er toch voor te gaan en boekte ik mijn hostel in mijn orgineel beoogde stopplaats.

Daar was dan uiteindelijk toch de stad Viana do Castelo! Brugje over en ik ben er, dacht ik. Ondertussen al geswitcht naar mijn Birkenstocks voor afwisseling. WRONG! Mijn hostel was bovenop den berg, nog eens 30 min omhoog 😅. GELUKKIG, kwam ik iemand tegen die gisteren in dezelfde hostel sliep en vandaag ook naar die bovenop de berg moest gaan, en zij wist me te zeggen dat er een treintje was dat omhoog ging, oef!

Zware dag, maar potverdekke toch weer trots dat ik heb doorgezet!

Dag 5: Viana Do Castelo - Caminha

April 17 in Portugal ⋅ ☀️ 22 °C

Vandaag ben ik echt verschoten van mezelf! Hoe hard ik gisteren heb afgezien en dacht dat ik het niet ging volhouden, zo hard heeft mijn lichaam overnight gewerkt aan herstel! Toegegeven, ik ben in het midden van de nacht opgestaan om mijn blaren te doorprikken en verzorgen, maar toch. Deze ochtend deden mijn voeten zo goed als geen pijn meer!

Eerlijk gezegd was de toch zelf vandaag niet zo interessant maar een beetje copy-past van gisteren en eergisteren samen. Dat maakte wel dat ik goed kon doorstappen en niet te veel moest stoppen.

Ik kwam vroeg genoeg aan om het marktje in Caminha nog mee te maken en er een lekker koekje op te peuzelen. Daarna straight to the hostel zodat ik misschien een benedenbed kon scoren.

Zo gezegd, zo gedaan en heerlijk, op het moment van dit schrijven (half 10 ‘s avonds) slaapt er nog niemand mee in het gangetje 🥳.

Verbazend genoeg ben ik vroeg aangekomen en had ik dus tijd om het stadje te verkennen.
    De Camino, da’s veel gezichten opnieuw tegenkomen. Zo zat ik in een barretje te genieten van een pintje toen daar iemand binnen kwam die ik al elke dag op een punt was tegengekomen. Uiteraard zijn we aan het babbelen geslagen en hij heeft me nog getrakteerd op een pintje en een Camino badge 🥹!

Na nog een goeie Portugeese hotdog ( google het en ja ze hebben het lactose vrij kunnen maken) achter de kiezen te hebben gestoken, was het tijd om terug te keren naar de hostel. Daar hebben ze een speciaal plekje waar ge uw voeten kunt weken met zout en al. Dus vanuit mijn make-shift voetenspa typ ik dit berichtje vandaag, lakker!
    Morgenvroeg bootje naar Spanje (de volle 3 min) en dan zitten we al bijna in de helft! HOEZOZELFS

Aantal KM’s vandaag: 27

• Day 6–7

Dag 6: Caminha-Viladesuso

April 18 in Spain ⋅ ☀️ 22 °C

Deze ochtend was het dan zo ver; ik stak de grens met Spanje over! Gezien ik nog niet alles heb gepland, heb ik er lang over nagedacht of ik toch het binnenland ging intrekken of aan de kust ging blijven.
    Uiteindelijk heeft de kust het toch gewonnen dus dat wilde ook zeggen dat het tijd was om het bootje te nemen om de oversteek te maken die de volle 3 minuten duurde en me ineens een uur verder in te tijd zette. Jep, dat tijdsverschil was ik even vergeten 😅.

Daarna heb ik een klein uurtje samen met de mensen uit mijn bootje gewandeld. Een Amerikaans gepensioneerd koppel en Miguel, een Portugees die in Duitsland woont en is getrouwd met een Franse. Zij leerden elkaar 2 jaar terug kennen toen ze de Camino Frances wandelden.

Ongeveer halverwege kwam ik op het beste moment een klein caféetje teen voor een vroege lunch en even mijn schoenen uit te doen. De blaren waren al een pak beter maar door de hitte waren (en zijn) mijn voeten enorm gezwollen.

Het leuke aan heel dit avontuur is dat je dezelfde mensen tegen blijft komen op verschillende momenten en punten. Zo kwamen het Amerikaans koppel en Miguel een kwartiertje na me aan en ook mijn Nederlandse vriend van gisteren kwam ik er tegen.

Na de lekkerste Spaanse tortilla ( ja oké, ik heb twee porties gegeten) en een lokaal appelciderke (het blijft verlof hé 😉) was het tijd om verder te gaan. Meneer Nederland kreeg plots de naam Dylan en we besloten om verder samen te wandelen. Origineel planden we om naar Oia te gaan maar het ging zo fijn dat we toch een uurtje verder hebben gestapt tot in Viladesusa.

Intussen heb ik een vast ritueel na mijn wandeling: uiteraard gaan eerst de schoenen uit en dan waggel ik naar de douche. Dan komt het leukste van de dag; post-walk pintje!

Zo gezegd, zo gedaan en Dylan en ik gingen naar het tankstation aan de overkant om elks twee pintjes te gaan halen en een aiki noodle potje als ‘avondeten’.

De hostel lag pal aan de kustlijn dus werden we ook nog eens getrakteerd op één van de mooiste zonsondergangen ooit.

Aantal km: 27. We zijn bijna halfweg!

• Day 7–8

Dag 7: Viladesuso-Nigrán

April 19 in Spain ⋅ ☀️ 23 °C

Deze ochtend heb ik afscheid genomen van Dylan, want hij ging al vroeger op pad maar ik had nog een halfuurtje extra slaap nodig.

Het was deze ochtend best moeilijk om te beginnen want mijn voeten deden heel veel pijn. Deze keer niet van de blaren, die zijn zo goed als weg, maar van lichtjes overbelastte pezen (denk ik?). Ik ben er dus maar heel traag aan begonnen en toen viel me te binnen dat Taylor Swift’s nieuwe album vandaag uitkwam. Deze heb ik dan ook direct opgezet en ik moet zeggen, dat heeft echt geholpen en ik was al snel over mijn dipje heen!

Ik heb doorheen de tocht gekozen om op de kustroute te blijven en niet het binnenland in te trekken. Lekker vlak en niet te veel klimmen. Oh boy was I wrong! Er zaten vandaag echt een paar heel pittige hellingen op de tocht. En dat omhoog gaan, dat ging best oké, maar dan terug naar beneden op mijn zere voeten was wel wat minder…

Na ongeveer een uurtje wandelen was hij daar dan de mijlpaal ( heel letterlijk te nemen) die aangaf dat ik officieel in de helft zat! ✨

Ook vandaag veel bekende gezichten tegengekomen waaronder een Schots meisje die al bijna elke avond in dezelfde hostel sliep als ik. We hebben ook weer een dik uurtje samengelopen en het was heel erg fijn om een keer met iemand van mijn leeftijd te kunnen babbelen over het waarom we dit juist aan het doen waren. Bleek ook dat onze redenen vrij gelijkaardig waren!

Het plan was om een rustige dag te doen en ‘maar’ 18 km af te leggen tot Baiona. Helaas kon ik niet direct terecht in de hostels onderweg en om heel de stad rond te lopen zag ik ook niet direct zitten. Dan maar wat verder gestapt. Intussen toch maar even gekeken of ik wel iets kon boeken voor vandaag en toen dacht ik; kind, ge zit halfweg, neemt u toch een deftig hotel!

En ja hoor, ik lig hier in een heerlijk kingsize hotelbed met 24 kussens. Ik heb daarnet mijn voeten bijna een uur lang in een fris badje kunnen laten weken én ik heb decadent een pintje via room service besteld 😬. Het heeft me wel 7 extra kilometers gekost, maar dat zijn er toch weer 7 dichter bij Santiago!

Aantal km:25

Aantal km tot Santiago: 118 💪🏼

• Day 8–9

Dag 8:Nigrán-Vigo

April 20 in Spain ⋅ ⛅ 23 °C

Amai amai wat een dag!
    Het ging sowieso een dag worden van ‘maar’ 18 km dus rustigaan dacht ik. Helaas was de trend gisteren gezet met de hellingen en waren er vandaag ook weer 400 hoogtemeters te doen. Sommige stukken waren echt megastijl omhoog. Ook mijn voeten deden nu toch echt heel veel pijn ondanks het heerlijke voetbad :(.

De tocht zelf maakte veel goed want wat een prachtige weg was dit! Los in het bos in de heuvels aan de kust, ik word daar blij van!

Het is zaterdag en dan komen blijkbaar de moutainbikers hier uit hun kot. Al snel kwam ik een paar vriendelijke fietsers tegen die me allemaal buen camino toewensten. Tot er eentje was die tegen mij begon te roepen in het Spaans en me bijna van de weg duwde. Ik verstond er geen hol van maar ik denk dat hij bedoelde dat ik op een ander pad moest wandelen?
    Ik ga niet liegen, ik was er zo fel van verschoten dat ik even 5 minuutjes moest stoppen en heel hard heb geblijt. Vermoeidheid en pijn zullen hun rol hier ook wel in hebben gespeeld 😅.

Toen kwam ik aan in de voorstad van Vigo, de eerste echt grote stad sinds Porto. Op voorhand hadden collega’s al gezegd dat dat blijkbaar ook een voetbalclub is en grapten ze dat ik naar een match moest gaan kijken. Kwam het toch wel niet zo uit dat Celta de Vigo een thuismatch speelde vandaag om 14 u en ik voorbij het stadion moest rond 13 u. Neem daar nog eens bovenop dat ik vandaag mijn lichtblauwe tshirt aanhad, blijkbaar de kleur van Celta 🤷🏻‍♀️. Er werd nogal voor me gejuicht, heel grappig!

Na nog een klein uurtje verder stappen kwam ik aan in de hostel. Deze keer geen luxe maar het tegenovergestelde: een Albergue Municipale. Een hostel speciaal voor Pelgrims waar je ook alleen binnen kunt met je Credentiales (pelgrims paspoort). Kost geen hol maar is dan ook zeer basic. Zolang ik maar kan slapen denk ik dan!

Aantal km: 18

Ik kan het bijna niet geloven maar morgen begin ik aan de LAATSTE 100 KM 🥳!!

• Day 9–10

Dag 9: Vigo-Pontesampaio

April 21 in Spain ⋅ ☀️ 21 °C

Deze ochtend extreem vroeg vertrokken (voor 6) zodat ik vroeg zou aankomen en mijn voetjes wat kon laten rusten.

Het begon al snel weer met hellingen omhoog en hellingen omlaag. Zijn het de pezen in mijn voet of de spieren in mijn voet die pijn doen? Geen idee maar in elk geval auwtchie! Na een halfuurtje al direct een pauze en een ibuprofen laten inwerken en weer ready to go!

Het is zo fantastisch leuk om lokale Camino plekjes te ontdekken. Zo zijn er plekken waar mensen hun schelpen (het teken van el Camino de Santiago) en zelfs hun (kapotte) schoenen achter laten en ook stenen met herdenkingstekstjes en motiverende woorden. Dat geeft echt waar aan boost!

Iets over de helft passeerde ik Redondela, de plek waar de kustroute en centrale route samenkomen. Opeens was er dus heel erg veel volk op de been en kwam ik zelfs iemand tegen waar ik in de eerste hostel mee was gaan eten maar die de central way was opgegaan.

Voor hun was Redondela het eindpunt, ik ging nog even door! Zo heb ik een tijdje gewandeld met 2 Australische oudere dametjes (met een serieuze pas, ik kon ze bijna niet bijhouden). Leuk om weer even te bonden over één van mijn vorige reizen!

Na nog wat van omhoog en omlaag gedaan te hebben, kwam ik al heel vroeg (12:45) aan in Pontesampaio in mijn hostel.
    De superlieve eigenaar heeft op 100 m van de hostel ook een bar/eetcafé en bezit zo dus in 1 klap 90% van het dorp (zeg maar straat).

Na mijn dagelijkse handwasje, doucheke en pintje, was het tijd om toch even een dutje te doen.

Na mijn dutje werd ik wakker en voelen mijn voetjes eigenlijk vrij tot zeer goed aan! Ik hoop oprecht dat het ‘maar’ wat spierpijn was en niet de pezen zodat ik morgen weer vollenbak kan gaan.

Nu lig ik hier in mijn bedje na een lekkere maaltijd in het eetcaféetje (ne goeien iberico burger met ‘fritas’ bravas en een badkuip sangria, week maar 9 euri!) en maak ik me klaar voor de zwaarste dag morgen. Op de planning? 31 km 😅.

Aantal km: 25
    Ik ga Santiago echt nog bereiken zo 🥹