Marokko

June - July 2023
Een leuk tochtje door Marokko omdat we die hebben verdiend. Hopelijk genieten jullie er net zo van als wij Read more

Marrakesh ontdekken

June 22, 2023 in Morocco ⋅ 🌙 26 °C

Hoi en welkom terug! Ik en jasmijn zijn gisteravond al vroeg op weggegaan naar Schiphol, omdat wij deze morgen om 6 uur 's ochtends vertrekken moesten. Onze rasamsterdamse taxichauffeur Alex bracht ons maar al te graag naar het vliegveld ("O Marokko? Dan kan ik jullie gewoon hier in Amsterdam afzetten!!!"). Met slaperige hoofden en verdriet om de eeuwige monetisering van het budgetvliegen, kwamen we aan in het warme en mooie Marrakesh, een stad die dus NIET de hoofdstad is van Marokko. Na een kort overleg met de taxichauffeur hadden we hem toch nog kunnen vinden, waarnaar we op weg gingen naar onze Riad, wat eigenlijk een soort stadshuis is voor de voorheen rijke elite. Tegenwoordig zijn die Riads gewoon op Booking.com te vinden.
    We lieten onze spullen achter, dronken wat thee en gingen op jacht naar eten. Een leuk tentje met een dakterras kozen we uit, die per toeval een sport sproeier had die in je gezicht spoot om af te koelen. Daarna deden we een rondje door de Souk (markt) en was het tijd voor siësta. Daarna een snel wandelingetje door de stad, om vervolgens een botanische tuin in te duiken omdat het toch wel warm is. Dit was een soort oude tuin van de sultan, erg mooi. Uiteindelijk gingen we terug naar Jemaa el Fna, het grote plein. Daar aten we spotgoedkoop, en sloten we in de Riad de dag af met studeren. Die wacht nooit namelijk. Morgen gaan we koken, en wordt het nog warmer waarschijnlijk. Duimen dus!!!
    Tot snel

Koken met Jesse

June 23, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 36 °C

Hoii allemaal,
    Vandaag begonnen we de dag vroeg, aangezien onze kookcursus werd vervroegd naar vandaag om half 10. De wekker stond om half 8 zodat Jesse een meeting kon volgen van de uni om kwart voor 8. Helaas werd er pas om kwart voor 9 ingebeld en waren wij fanatiek aan het ontbijten. Het ontbijt was heel lekker en uitgebreid. We hadden broodjes, flensjes, crêpes en cake. Ook hadden we een eitje en yoghurt. Een goeie bodem voor onze half uur zweet wandeling naar de kookcursus. De cursus begon met een bezoekje aan de slager en groente boer. Alle groente voor 8 mensen konden we afrekenen voor maar €3,50. Onze gids Nadia was super aardig en gaf ons veel tips voor Marokko zelf en het koken natuurlijk. We hebben 4 salades gemaakt, een tagine met kip en een lams gerecht. Het was allemaal heel smakelijk en leuk om te doen. De gefermenteerde citroen was onze favoriet. Helaas duurt het minimaal 3 maanden om dit te maken en had Nadia die van haar al 2 jaar staan!! Na de cursus hebben we uitgerust op de kamer en wat schoolwerk gedaan. Daarna zijn we erop uit gegaan en hebben we gegeten. Note to self: bestel geen cous cous als je medium honger hebt, want je krijgt een hele toren met eten.
    We werden ook vergezeld door een hongerig katje. Aangezien de kookcursus was verplaatst hebben we morgen nog de hele dag vrij om te doen wat we willen. We eindigen de dag met een sapje van de markt op de kamer. Tot morgen 🫶🏼 groetjesssss

Tombeaux Saadiens

June 24, 2023 in Morocco ⋅ 🌙 29 °C

Vandaag was onze laatste dag in Marrakesh, aangezien we morgen al op onze tocht gaan. We besloten de graftombe van een sultan te bezoeken. Dit was een klein eindje lopen, maar dat vonden we niet erg, aangezien we beiden genieten van de straatsfeer en de geluiden om ons heen. De tombe bestond uit twee complexen, verbonden met een mooie tuin. In de complexen lag de complete koninklijke familie, zelfs de vrouwen. Na dit bezoek, wat al vrij heet was, gingen we wat drinken in een cafeetje en daarna op jacht naar een echte supermarkt om wat lunch te scoren. Na weer een korte wandeltocht werd het toch wel heel heet, en gingen we in een parkje lunchen met onze broodjes en fruit. Er kwam een heel klein poesje bij ons zitten die een beetje brood wilde. Daarna liepen we terug, wqarbij Jesse totaal niet is verbrand, en relaxden we wat met een boekje en studeren. In de avond had Jasmijn zin in falafel dus aten we dat. Op het grote plein in de buurt is nu een soort cultuurfestival bezig, waardoor het toch al drukke plein nog drukker werd. Het is leuk om te zien dat in de avond de stad ineens opleeft, omdat de hitte dan wel draaglijk is. Het is ook een idioot idee om een stad in de woestijn te bouwen natuurlijk, maar dapper is het wel. Tot snelRead more

Sahara tour dag 1

June 25, 2023 in Morocco ⋅ ⛅ 36 °C

Hoiiii,
    Vandaag begonnen we vroeg aan ons Sahara avontuur. Om half acht moest we op het meet up point staan en we kregen om 7 uur al ontbijt in ons riad, speciaal voor ons 🫶🏼 We konden het busje gelukkig snel vinden en konden onze koffers erin laden en onze tour beginnen. De busrit was erg hobbelig en Jasmijn was dan al gauw wagenziek. Gelukkig had ze pilletjes van de Kruidvat om haar te redden. Tijdens deze tour hebben we ons afgevraagd hoe vaak je met een bus kan stoppen. We stopte vrijwel om de 10 minuten/ kwartier voor water, plassen of een foto. Uiteindelijk kwamen we aan bij een dorp waar bekende films, gladiator & Indiana jones bv, zijn opgenomen en deze plek staat op de Unesco werelderfgoed lijst. Na een tijdje wegbranden en een vieze lunch van 12€ (herinner Jesse er niet aan) reden we verder. Onderweg zijn we nog gestopt bij een filmset, Argan olie coöperatie en een rozen vallei. Rond 19:30 uur waren we bij het hotel en we konden om 21:00 uur eten. Na een hard nodigde douche hebben we even gechillt en eindelijk gegeten. Aan de kwaliteit van de kamers te zien hadden we lage verwachtingen van het eten, maar het eten was gelukkig goed. Vrijwel meteen na het eten zijn we gaan slapen, want de wekker stond vandaag weer om 6:45 uur. We zijn nu onderweg richting de Sahara met verscheidene stops onderweg. Vandaag wordt als het goed is een leuke dag met een overnachting in de woestijn. Wish us luck 🫶🏼 doeiiiiRead more

Sahara tour dag 2

June 27, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 36 °C

Hoi hoi, gisteren moesten we lekker vroeg opstaan om vroeg de bus weer te nemen naar Merzouga. Merzouga is een beetje de eerste stad bij de uitlopers van de sahara. Eerst nog een stukje in de bus dus, met de nodige stops. Zo stopten we bij een vallei met veel bebossing en hoge kloven. We hadden een gids die ons voor een wandeling meenam, en ook een tapijtenverkoper liet zien. De tapijten waren stuk voor stuk decoratieve meubels waar gemakkelijk een heel huis omheen gestileerd kan worden, maar we hebben er geen gehaald. Volgende keer beter. Daarna hebben we nog geluncht, wat deze keer een buffet was. Dit was vele malen smaakvoller en meer dan de dag ervoor, dus we waren erg tevreden. We hadden ook nog een soort fossielen museum gezien met erg mooie meubels, die helaas wel peperduur waren.
    Eenmaal in Merzouga hadden we nog wat water gekocht en stapten we op de kamelen. Het waren mooie, machtige dieren die helaas niet super goed werden behandeld. Gelukkig hebben wij ze laten zien dat niet alle mensen gemeen zijn. We hopen dat ze het toch een beetje oke vonden. De woestijn zelf was erg krachtig om te zien. De gigantische zandduinen dwingen op eenieder een respect af wat bijna niet te evenaren is. De natuur is vele malen krachtiger en groter dan we soms denken. We hadden ons niet helemaal bedacht hoe in dit klimaat, ook daadwerkelijk mensen leven. En dat je aan het klimaat niks kan veranderen als je in je hete hutje zit. Dat elke dag een strijd is om te overleven, een strijd die je niet kunt winnen van zo'n tegenstander als de Sahara.
    Na de tocht hadden we even tijd om te douchen, en daarna eten en naar bed. Iedereen was uitgeteld, maar 's avonds waren er enkelen die nog een dansje wilden doen en muziek wilden maken. Vanochtend stonden we vroeg op om de zonsopgang te zien in de woestijn. Nu zitten we weer in de bus. Nog maar 8 uur te gaan! Tot snel

Sahara tour dag 3!!!

June 27, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 43 °C

Hoi hoi!!
    Vandaag was de laatste dag van onze de tour! We begonnen de dag om 5 uur 😀 met ontbijt. Na precies 1 yoghurtje en een plakje crêpe stapte we weer op de kameel. Het voelde dit keer minder zielig omdat we de kamelen al kende en vriendjes met ze waren geworden. Na de kameel tocht begonnen we aan onze lange terugweg naar fez. Dit is ongeveer 10 uur rijden. Onderweg zijn we meerdere malen gestopt om te plassen, te eten, apen te kijken en een ijsje te eten. Het apen kijken kon ons echt verreken, omdat we apen allebei erg onvoorspelbaar vinden en niet zo leuk. Na een heeeeeeele lange rit kwamen we rond 18:00 uur aan in ons hotel. Het hotel is beter dan we durfden dromen. Het heeft airco, een zwembad en de kamers zijn schoon. Een hele verademing na de woestijn en ons vieze hotel de nacht daarvoor. Na een snelle duik en een lange nodige douche hebben we gechillt en aan de studie gezeten. Toen we dachten dat het tijd was om te gaan eten realiseerde we ons onderweg dat al veel tentjes dicht waren, misschien in verband met het offer feest aankomende 3 dagen. Uiteindelijk zijn we gestrand in een soort sport bar waar ze de wedstrijd tussen Marokko en Ghana kijken. Het eten was heel lekker en goedkoop maar heeft ons echt gevloerd want we kregen het allebei niet op. Het plan voor morgen is nog onduidelijk maar in ieder geval een beetje bijslapen! Doei doeiiiiiRead more

Fez!!!

June 28, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 38 °C

Hoi hoi!
    Vandaag besloten we een chill dag te houden om een beetje bij te komen van ons sahara avontuur. We begonnen de dag met een ontbijt bij ons hotel en namen daarna een duik. We hebben tot 5 uur eigenlijk alleen gezwommen en aan school gewerkt hier en daar. Na het douchen besloten we toch maar Fez zelf te verkennen. Na een klein uurtje lopen waren we in het historisch centrum van Fez, die voornamelijk bestaat uit grote poorten en moskeeën. Onderweg zien we veel schapen die vervoerd worden en veel mensen hun messen slijpen voor het offer feest. Ook zijn we de medina in gelopen. In fez hebben ze ook de welbekende souks waarin je eeuwig kunt dwalen. De souk in fez staat er dan ook onbekend dat je snel verdwaald en mensen je willen “helpen” door je de “goede weg” te willen laten zien. In eerste instantie liepen we alleen maar rechtdoor dus leek het allemaal niet spannend. We liepen als maar rechtdoor in de hoop om op een open plek te komen waar we wat meer ademruimte hadden. Toen we eenmaal daar aan kwamen dachten we eraan om een andere route terug te lopen om alle drukte te vermijden. Toen we 5 minuten hadden gelopen volgens Google maps hadden we al doodsangst en wat schiet gebedjes gedaan en zijn we toch terug gelopen om de bekende chaotische route te lopen. Google maps kiest namelijk de snelste maar niet veiligste route. De donkere kronkelpaadjes van fez die off route zijn met alleen maar locals daar wil je niet zijn. Na een lange tocht terug (aangezien we steeds verder naar beneden gedwaald waren) kwamen we bij een leuk restaurant. Hier hebben we lekker uitgebreid gezeten en zijn we bijgekomen van ons avontuur. Na een tagine en falafel heeft Jasmijn nog een dadel milkshake gedronken om te vieren dat ze statistiek heeft gehaald!! Na het eten hebben we met ons beste Frans een taxi geregeld en onderweg geïnstrueerd naar ons hotel. In Marokko heb je petit taxis waar je per stoel betaald, zo kunnen ze onderweg ook stoppen om nog iemand extra mee te nemen. We werden netjes bij ons hotel afgezet en hebben op de kamer nog serie gekeken voordat we heerlijk gingen slapen. Vandaag is het feest dus is veel gesloten. We gaan proberen om een Hammam te regelen maar misschien dat dat niet lukt omdat veel plaatsen dicht zijn. Anders gaan we voor zwembad dag 2. Doeiiii ❤️Read more

Eid al-Adha

June 29, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 36 °C

Hoi hoi, gisteren was de Eid al-adha, oftewel het offerfeest. Hierdoor was eigenlijk alles dicht. Hier hadden we gelukkig wel op gerekend, waardoor we een lekkere studie/zwembad dag hadden. Dit was ook wel weer eens fijn. Gewoon lekker bijkomen en aan de slag. In de avond moesten we toch wel op jacht naar eten, wat we dachten dat erg moeilijk zou worden. Het tegendeel was waar, de straten waren ineens heel druk en alle cafés zaten propvol. Diezelfde ochtend waren we nog geshockeerd over hoe leeg de straten waren. We eindigden in een ontzettend raar restaurant, wat een beetje de decoratie had van een efteling restaurant. Opvallend is wel dat hier minder marrokaans eten is, terwijl in marrakech niks anders te vinden was. We hadden dus een pizza gegeten gister. Tot snelRead more

Chillebil dag 2

June 30, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 35 °C

Hoiiii,
    Gister hebben we wederom weinig uitgevoerd aangezien er nog heel veel dingen dicht waren door Eid al-Adha. We wilden eigenlijk naar de Spa, maar na een tijdje lopen stonden we toch voor een dicht luik. Wederom hebben we de hele dag gezwommen en gechillt en gingen we savonds erop uit voor het eten. Na 3 mislukte pogingen voor restaurantjes die allemaal dicht waren zijn we bij de eerste de beste gaan zitten die we konden vinden. Deze verkochten alleen taco’s met frietjes maar dat vonden we helemaal prima. Vandaag gaan we naar Chefcouen. Ons tripje daar is verkort door de bus die alleen laat in de avond gaat, maar we maken er wat van!! Vandaag hebben we ook een Spa afspraak in chefcouen dus daar hebben we heel veel zin in!!! DoeiiiiRead more

Chefchouen!!

July 1, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 32 °C

Hoi hoi,
    Inmiddels zijn wel al terug van onze trip maar de penguin liep een beetje achter dus bij deze. Na Fes begonnen we aan one tocht naar Chefchaouen. Dit is een busrit van ongeveer 3,5 uur met twee tussenstops. Het is allemaal goed geregeld met een lekker koele airco bus. Met een taxi ritje van 3€ gingen we naar ons hotel. Het is een mooi hotel met excentrieke versieringen, onze favoriet is de wc rol houder. Super praktisch en ook super kek. Na het droppen van de spullen maakte we aanstalten om naar de Spa te gaan. We hadden namelijk een Hammam en een massage gepland. De Spa was moeilijk te vinden maar eenmaal binnen was het een oase van rust. De Hammam was een ervaring met veel crempjes, smeersels en ook heel veel zweet. We hadden het super warm door de warme stenen. Na de Hammam hebben we genoten van een heerlijke massage waar we even van bij moesten komen. We waren allebei heel slaperig daarna en hebben onszelf getrakteerd op een relatief luxe etentje voor ons doen. Daarna zijn we omgevallen en gaan slapen. De volgende dag gingen we Chefchaouen beter verkennen en aanstalten maken om naar Tanger te gaan voor de terugweg! Doei doeiiiRead more