January - March 2017

America's Cup

February 20, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 19 °C

Möjligheten att få vara med och segla en båt som varit med i America's Cup kan man inte missa! Vi kan väl knappast påstå att vi seglade båten ensamma men det hade säkert inte gått lika bra om vi inte varit med 😉. 4 heltids- plus 20-talet deltidsanställda kryssar ut från hamnen för 2 timmars segling i Stilla Havet. En mäktig känsla då 25 ton segelbåt med skyhög mast och 250 kvm storsegel lugnt lutar sig lite grann åt sidan och skjuter fart genom vattnet. Det känns verkligen att det finns en otrolig kraft i den här racerbåten. På väg hem hissar vi en gennaker (stort försegel nästan som en spinnaker). 350 kvm som ger oss maximal fart på hemresan, - underbart! Båten var med och representerade Japan i America's Cup 1995. Den gick dock inte till finalen vilken vanns av Nya Zeeland. Den såldes till England som använde den som förlaga till sin egen satsning. De lyckades inte bygga en ny båt som var snabbare och misslyckades med sin satsning. Båten köptes av en konsortium på Nya Zeeland och har efter upprustning använts för att underhålla sådana som oss. En fantastisk upplevelse!

Mottagna av våra kära hustrur tar vi färjan till Devenport, ett jättefint litet samhälle ute på en halvö. Där aväts en utmärkt lunch innan vi återvänder till City. Dagen avslutas med en suverän avskedsmiddag på finkrog, Euro, där ostronen smakade extra bra i den nedåtgående solen. Det blev ett väldigt bra avslut på våra veckor på Nya Zeeland och i morgon ska vi vända åter till Australien.

Ragge Stenström

Om jag sparar min pension varje månad så kan jag köpa en likadan om ca ............ 30 år 😞

Anders Olsson

Mycket bra bild på dig Stenis, syns att du är i ditt rätta element.

😊 😊😊😊😊

Från småskaligt till storskaligt

February 19, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 20 °C

Från lilla gulliga Russel till Nya Zeelands enda storstad, Auckland. 1,4 miljoner, 1/3 av landets hela befolkning. Vi bor Downtown några kvarter från hamnområdet som bubblar av nybyggnation, stora båtar, restauranger och ett brusande folkliv. Det är riktigt storstadskänsla men samtidigt urläckert med några meter till vattnet var man än går. Segling är folksport och det kryllar av marinor och segelbåtar i hela den stora vik där Auckland ligger längst in. Nya Zeeland har vunnit America's Cup två gånger och det syns! På kajpromenaden visades också ett väldigt sympatiskt sätt att uppmana cyklisterna att ta det lugnt och med ett leende!

På vägen från Russel åt vi lunch på ett udda ställe som har en gårdstupp som heter Lord Hector och som nyligen också förärades med en prins-titel som tack för sina storartade insatser för turistindustrin. Där stötte vi också på en döing som satt i sin bil med en lapp på bröstet med texten: "This bench is dedicated to the men who lost the willing to live whilst following their partners around the shoe shops of Albany". Så kan det gå...

Anders Olsson

En undring är det de riktiga Americas Cup båtarna?

2/19/17Reply
    Barbro o Sten-Åke

Ja, fast träningsbåtar som använts vid utvecklingen av den båt som blivit den slutliga versionen. Har också använts för att träna besättningsmedlemmar då man alltid tävlar i matchracing, dvs båt mot båt i America's Cup.

2/19/17Reply
    Ragge Stenström

Det är mer rätt än någon kvinna kan ana. 😩

Barbro o Sten-Åke

Men alla vi förstår precis...

Russel - suveränt!

February 18, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 21 °C

Det här är nog det bästa/mysigaste stället vi har varit på under våra 6 veckor på resande fot. Småskaligt och nära med en underbar strandpromenad och en hamnpir där det är ständig aktivitet. Otroligt vänliga och sympatiska människor med ett ostressat sätt som ger utrymme för intressanta samtal.

I dag delade vi på oss för första gången; Britt och Barbro tog snabbåt till en ö som vi hittade på vår Discovery Tour i går. En riktig paradisö med grönt vatten och en mycket badvänlig strand, en utmärkt restaurang och väldigt lite folk. Samtidigt en intensiv båttrafik och mycket att titta på.

Ulf och Stenis på halvdags fisketur på havet. Vi fiskade snapper på 38 meters djup. Rättvist då vi fick 3 var även om Jeff från Melbourne slog oss med sin tungviktare. Mycket trevligt med delfinbesök på köpet. Hajen som vägdes i hamnen var tyvärr inte fångad av oss.

Middag hos Sally's på strandkanten där vi i solnedgången åt vår egen fångst tillagad av restaurangens kock, - här kan man verkligen prata om färsk fisk!

Det går inte att undvika att nämna vår kompis Tom, han dök upp som späckhuggare "Old Tom" i Eden på Australiens sydkust, som bogserbåt i Melbourne och nu som major i Russel, - undrar var han kommer att visa sig nästa gång?

Till havs!

February 17, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 19 °C

Äntligen! Solen lyser, vågorna slår vänligt mot strand, sjömännen står redo med sin packning käckt över axeln och en flicka vid sin barm, - till havs! Nja, nu tog vi kanske i lite för mycket men vi har haft en fantastisk dag på havet i Bay of Islands med sina 144 öar.

Efter avfärd kom vi rätt så snart i kontakt med ett gäng delfiner, typ 12 - 15 som inte lät sig störas utan lugnt dök efter mat strax utanför hamnen i Russel. Vill du veta var det ligger ska du klicka på kartsymbolen som finns här i överkanten så kan du zooma in till vår nuvarande hemort, långt upp på norra Nya Zeeland. Tyvärr var det extremt svårt att fotografera från en gungande båt och delfiner som visade sig 2 sekunder i taget men ändå suveränt (för oss som var där) med flera delfinbarn som simmade tätt intill sina mammor. Vi har lagt in den enda bilden av typ 50 som ändå visar att det fanns delfiner!

Fortsatt med långsam fart utanför viken där James Cook klev iland som första västerlänning 1769 och träffade maorierna. Vidare i hög fart över ett gungigt hav till "Hole in the rock", en märklig klippformation med en tunnel rakt igenom en klippö i yttersta havsbandet. Fortsätt rakt österut och du hamnar i Los Angeles! Försiktigt tar skepparen oss rakt igenom klippan, definitivt en annorlunda upplevelse!

Vi vänder hemåt men stannar till i Otehei Bay och avnjuter en sen men utmärkt BBQ-lunch. Ett riktigt fantasiställe där vi sitter i skuggan vid stranden på en ö i Stilla Havet, äter, dricker och mår väldigt, väldigt bra! Återstår en halvtimme på havet så är vi hemma i Russel igen.
    Mätta, runda, goda och glada avslutar vi dagen med picnic på vår egen terrass i solnedgången efter en underbar dag!

Saknas minst 2 personer vad jag kan se eller..... 🤓😍

Barbro o Sten-Åke

De ville inte vara med...

2/17/17Reply

Det började med lysmaskar...

February 16, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 18 °C

En riktigt lång resdag så det blir gott med sovmorgon. Först knappt 15 mil till Waitomo och de världsberömda Glowworm Caves. Lång guidad promenad ner genom grottorna som upptäcktes 1888 via den flod som rinner rakt in i underjorden. Vår guide, Mira, som är maorier har en fantastisk sångröst och när hon stämmer upp i en maorisk kärlekssång i den största men kolsvarta grottan blir stämningen magisk. Det alldeles unika är ändå avslutningen då vi under absolut tystnad glider i båt genom grottor som lyses upp av 10 000-tals lysmaskar, - går inte att beskriva! Det är av naturliga skäl förbjudet att fotografera så bilden är plockad från nätet. Inte speciellt bra men kan förhoppningsvis förmedla lite av upplevelsen.

Fortsättningen av dagen har inte varit lika förtrollande....
    45 mil på dåliga vägar med mycket trafik och många vägarbeten. Köer och väldigt långsamt förbi Auckland och sedan ett vägval av vår GPS som ledde till 6 mil på den kurvigaste väg vi någonsin skådat. Som alla andra vägar på Nya Zeeland har den 100 som maxfart men vi lyckades åstadkomma en snittfart på 56 trots ett intensivt rattande. Till sist ändå framme vid Russel och vårt boende på Arcadia Lodge. Känns helt ok och efter en god middag i hamnen ska vi nog sova gott!

Anders Olsson

Helt otroligt, det känns verkligen som om man är med er på "Den stora resan" och får se fantastiska platser i Australien och Nya Zeeland som man inte hade en aning om.

2/16/17Reply

Exakt samma sak tänkte jag....känns som om jag är med er!!!! Ta hand om er och njut!!!// A

Ragge Stenström

Tänk så mycket pengar vi spar oxå! 😜

Fam Johnsson

Kan du inte ta med några lysmaskar hem?

En skön dag i Rotorua

February 15, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 21 °C

En resfri dag med vackert väder och intressanta utflyktsmål. Först en promenad i Whakarewarewa forest, en skog fylld med Redwood, träd som kan bli 600 år gamla och över 100 meter höga, världens högsta trädart. Den här skogen är drygt 110 år gammal med träd som planterades då man ville utröna vilka arter som kunde vara bäst för skogsindustrin. Gigantiska träd med spikraka stammar och kronor som försvinner högt uppe i himlen. En fascinerande vandring!

Vidare till de fyra vackra sjöarna som ligger några kilometer från Rotorua. Kristallklart vatten, vackert och gott om fisk! Fikapaus vid Lake Tarawera som är den största av de fyra.

Tillbaks till Rotorua som ligger vid Nordöns näst största sjö, Lake Rotorua. Den är lite speciell för i en av vikarna som dessutom ligger nära stan är vattnet ljusgult av allt svavel som bubblar upp från botten. Viken heter helt logiskt Sulphur Bay och det är tur att vi inte bor nära för det luktar f..n. Som så mycket annat i Nya Zeeland är det naturskyddsområde och märkligt nog är viken packad med fåglar. Vattnet är helt syrefritt så det växer ingenting där så fåglarna får sticka iväg och käka på andra ställen.

Efter lunch tog vi en promenad i Maoriernas egen stadsdel, Whakarewarewa. 1/3 av innevånarna i Rotorua är Maorier och många av dem bor här. Det är ingen turistfälla och de tillåter inga turistbussar men man är välkommen att gå runt. Här bubblar det kokande vatten ur marken lite här och där, det finns många speciella byggnader och deras snidade figurer finns överallt. Man känner igen vissa ansiktsuttryck från golfbanan....

Duffade inspelet på 18:e, bollen pluggad i bunkerkanten....😠

2/15/17Reply
    Fam Johnsson

Låter nästan som pilgrimsvandring.

I vulkanernas rike

February 14, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 16 °C

En kortare resa (18 mil) från Tongariro till Rotorua. Mycket att kolla på vägen där Ulf först gick igång på Turangi som är flugfiskarnas paradis där till och med vägskyltarna berättar att det är fiske som är grejen.
    Så småningom kommer vi till ett område där det pyser av ånga överallt. Vid Huka falls råkar vi hamna på Huka Prawn Park där man kan meta räkor! Man använder vatten från de termiska källorna som gör att räkorna växer till sig väldigt fort och så kan man fiska dem i de uppbyggda dammarna, - absurt!
    Fortsatt resa till Waiotapu där det bubblar över allt. Barbro testade temperaturen i en av åarna som rinner genom området, - varmt! Samtidigt är vattnet som bubblar upp ur underjorden inte bara varmt utan också rätt så läskigt.
    Framme i Rotorua tar vi in på Bed & Breakfast hos John på Robertson House. Så småningom upplockade för bussresa och äventyr i en Maorisk by. Kul och intressant avslutat med middag tillagad i en grop med ved, lavasten, kyckling, lamm och grönsaker som har samsats övertäckta i 3-4 timmar, - jättegott!
    Nu är det dags att också sova gott!

Blev vattnet grönt efter det att Barbo doppat fötterna? 😜

2/14/17Reply

Absolut! 😊

2/14/17Reply

Najs.

Syd till Nord

February 14, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 9 °C

Lång resdag från sydön till nordön, från Marlboroughs vingårdar till snöklädda alptoppar. Ruapehu är 2797 meter över havet och är fortfarande en aktiv vulkan. Vi bor i skuggan av berget men kommer nog att sova gott ändå.
    Dagen börjar med bilåkande till Picton som är färjeläget på Sydön. Vi lämnar ifrån oss hyrbilen och checkar in på färjan för 3,5 timmes överfart till Wellington. Rätt så blåsigt, typ 15 m/s, men soligt och vackert. Tar en shuttle till flygplatsen för att plocka upp nästa hyrbil. Drygt fyra timmar senare, strax efter kl 20, så är vi framme vid Chateau Tongariro som är vårt övernattnitngsställe. Har du sett The Shining så känner du igen hotellet! Lite bubbel och en riktigt god middag så är vi redo att sova gott och ladda inför morgondagens äventyr.

Ragge Stenström

Ertappad med ett glas i handen, igen! 😊

2/13/17Reply

Mycket vackert!

Barbro o Sten-Åke

Mest överraskande att det dyker upp i ett landskap som fram till dess var väldigt platt!

2/18/17Reply

Marlborough

February 12, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 19 °C

På väg till Malborough stannar vi till och fikar i Havelock, "The Green-lipped Mussel Capital of the World". Ligger längst in i den fantastiska skärgård som breder ut sig på Sydöns norra del. En väldig aktivitet med trailerburna båtar som sjösätts/tas upp. Vi hittade en riktigt fräck fiskebåt med 150 hästars snurra som precis tagits upp och som vi gärna gjort till vår!

Marlborough är en dalgång som är typ 1 mil bred och 3 mil lång och producerar 80% av allt vin i Nya Zeeland. Gillar man vin från Stoneleigh,  Hunter's, St Clair med mera så kommer de alla härifrån. Platt som en pannkaka så svårt att avbilda på kort men häftigt att bo mitt i vinfälten. På andra sidan vägen var det gårdsfest så vi passade på att prova vin hos Whitehaven (gott!) och lyssna på ett suveränt bra jazzband med unga killar som verkligen överraskade, - en härlig eftermiddag! Vi hittade också en ny variant på begreppet "Bucket List" som kändes mycket tilltalande, vi tänker självklart på Hendricks, - eller hur Ragge? Dessutom en stopp-skylt som väcker eftertanke...

Anders Olsson

Nu kom avundsjukan över oss igen. Tänk att den inte går att bota.

2/12/17Reply

2/12/17Reply

Helt perfekt skylt. Köp den 😍

2/13/17Reply

Solsken i Nelson

February 11, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ -1 °C

Vädret har ju varit lite si och så sedan vi kom till Sydön på Nya Zeeland. Alla vi träffar pratar om den sämsta sommaren i mannaminne. Men i dag slog det till och solen tog kommandot.
    Barbro började dagen med att fixa lite mer hårfärg hos Amba Waghorn på The Changing Room. Sedan något kallt och uppfriskande hos The Vic som hade en av de bästa väggmålningarna vi någonsin sett. Tyvärr endast sebart på herrtoaletten ovanför kissrännan men väl värt att bevara för eftervärlden.
    Precis som i Dunedin finns det häftig Street Art även här, något att ta efter i Helsingborg?

Picnic på stranden och en skön stund i solen innan vi fortsatte med dagens upptäcktsfärd.

Efter en lång och brant promenad nådde vi "Center of New Zealand" som ligger på en bergknalle ovanför Nelson. Konstaterade att vi blivit miljöskadade då utsikten visserligen var vacker men kändes lite beige jämfört med vad vi varit med om. Ett bra motionspass i alla fall!

Härlig middag utomhus med anka och en suverän lokal Pinot Noir fick avsluta dagen.

Black Magic Woman?

2/11/17Reply
    Barbro o Sten-Åke

Snarare Black Lady (Cher), - vi såg inte kvasten men den finns säkert i någon garderob även om det är väldigt långt till Blåkulla!

2/11/17Reply