• Dia 7

Stadsgedeelte Boeda

10 de maio, Hungria ⋅ ⛅ 23 °C

Onderweg richting Boeda kwamen we eerst nog op het Elisabethplein de Donaufontein met daarbovenop Danubius (de Donau), de drie andere vrouwen eronder symboliseren 3 andere belangrijke rivieren in Hongarije: Tisza, Dráva en de Szálva en een Reuzenrad tegen.

12:45u; daar was dan de beroemde Kettingbrug van Hongarije.
    Aan de andere kant van deze brug bevind zich het stadsgedeelte Boeda. De Kettingbrug is een van de 4 bruggen die Boeda-Pest met elkaar verbindt.
    Zeker wel de mooiste!

Wanneer je over de brug bent, zie je de Tunnel, die bestaat uit twee Dorische zuilen, onderaan de burchtheuvel.
    Dit plein (grote rotonde) is het officiële centrum van Boedapest, vanwege de 0-kilometer steen, vanwaar alle afstanden vanaf Boedapest worden berekend.

Het idee was om naar het Koninklijk Paleis van Boedapest te gaan.
    Alleen bij de kabelbaan naar boven stond een aardige rij, waar we niet zoveel zin in hadden.
    Geprobeerd om met de kinderwagen zo boven te komen, maar óf het was een en al trap, wat niet te doen was, óf de weg was afgesloten. Helaas... had het daar graag gezien!
    Er moet nl ook een mooie Matthiasfontein zijn daar, die ik (Rox) graag eens had willen zien. Maar wie weet... Misschien ooit?!

Zover als we wel kwamen maar even een lekker drankje genuttigd 🍺🍹 want we waren toch wel dorstig geworden. Boeda is nl veel heuvelachtiger dan dat Pest is, Pest is gewoon plat. 😅

Vervolgens zijn we naar het Vissersbastion en de Matthiaskerk gelopen, althans zover als dat met de kinderwagen weer ging. Lars is voor het plein blijven wachten met Logan, zodat ik even naar boven kon om te kijken. Hij hoefde zelf nl niet zo nodig te gaan kijken.

• Dia 7

Holocaust

10 de maio, Hungria ⋅ ☀️ 22 °C

Vandaag zijn we rond 12:10u richting de Emanuel tree, ookwel het holocaust monument gewandeld. Deze blijkt gewoon achter de grote synagoge te staan, wat we gisteren dus niet gezien hebben, omdat we uit een andere richting kwamen 🤪

Het holocaust monument, een beeld in de vorm van een treurwilg, staat er ter nagedachtenis aan de 600.000 Hongaarse joden die tijdens Tweede Wereld Oorlog zijn vermoord. ✡️

Ook kon ik omdat we dus achter de grote synagoge zaten, een klein beetje daar naar binnen spieken, dus daar nog even een fotootje van geschoten.

After dinner tour Pest

9 de maio, Hungria ⋅ ☀️ 22 °C

Na het eten is er weer wat energie opgedaan en kon iedereen er weer tegenaan!

Op naar het parlementsgebouw, wat een stukje terug op de vorige route lag. 🙃
    Aardig groot en mooi gebouw, check zelf maar!

Als laatste gaan we vandaag nog naar het Heldenplein, waar oa het Millenniummonument te zien is.
    Na een aardige wandeling van zo een 45min, komen we dan eindelijk aan. 🫣🥵

In het midden staat een korinthische 36m hoge zuil met daarop de aartsengel Gabriël die omringd wordt door twee gebogen colonnades met aan beide einden allegorische composities (Oorlog/Vrede; Kennis en Roem/ Arbeid en Voorspoed.

Tijd om weer terug naar het appartement te gaan. We hebben wel weer genoeg gezien en gedaan vandaag!
    Oja, we moeten ook nog even langs de Spar voor wat boodschapjes.
    Dus time to go!

Welterusten en tot morgen weer! 👋🏻

Stadsgedeelte Pest

9 de maio, Hungria ⋅ ☀️ 23 °C

Rond 15:15u zijn we richting onze eerste bezienswaardigheid gegaan.
    De grootste synagoge van Europa, waar plaats is voor 3000 gelovigen en waar naar orthodox gebruik, de vrouwen apart zitten.
    Wel een mooi gebouw, maar niet van binnen bekeken 🤓

Ondertussen een sleutelhanger van Boedapest gescoord! ✌🏻

Daarna zijn we doorgelopen naar het monument dat daar als gedenkteken is opgericht aan de slachtoffers van de Duitse bezetting, dat gelegen is aan het vrijheidsplein.
    De bedoeling was eigenlijk het Holocaust monument, ookwel Emanuel treurwilg, levensboom.
    Maar navigatie gaf bij het ingeven van 'holocaust monument', blijkbaar dus iets anders aan.
    Morgen gaan we het nog eens proberen! Weet nu wat ik wél moet ingeven op de navigatie om er te komen 😅🤪

Vanuit hier zijn we naar St. Stefansbasiliek gelopen, waar we nog wat enkele kiekjes genomen hebben. 📸

Intussen was het ook richting 17u en hadden we honger gekregen, dus zijn we daar bij een tentje op de hoek, Bestia, wat gaan eten en drinken. Cin-cin! 🍺🍸

Chill, time to relax

9 de maio, Hungria ⋅ ☀️ 21 °C

Gisteren avond zijn we nog naar een pasta restaurantje geweest. Echt maar een restauranTJE, want er konden maar 10 mensen zitten. (Niet het restaurant waar Lars het in eerste instantie over had)
    Ze hadden ook maar een hele kleine kaart: pastasaus en pastasoort, die je dan naar keuze/ smaak kunt combineren, maar het was wel lekker.

Daarna zijn we naar het HRC gegaan, waar we een pin en ik (Rox) nog een gaaf shirt (met skull) hebben gescoord.
    Helaas vergeten een foto te maken dus daar moeten we nog voor terug.

Verder hebben we een beetje in de omgeving rondgeslenterd.

Vanmorgen lekker rustig aan gedaan, waren een beetje moe van gisteren, of nouja, even alles 😅
    Hebben lekker rustig aan ontbeten, gedoucht en daarna zijn de heren opnieuw in slaap gevallen. Mooi tijd voor mij (Rox) om te oriënteren wat we hier allemaal willen gaan bekijken!

Het is wachten tot de heren wakker worden!

• Dia 5–8

Boedapest

8 de maio, Hungria ⋅ ☁️ 19 °C

Om 10u vanmorgen vertrokken we op weg naar Boedapest. Nog voor we aangereden waren was Logan al in de maxi cosi in slaap gevallen, dat is fijn! 😅

Ondanks dat het geen lange rit was, toch onderweg een stop gemaakt bij de Mcdonald's in de buurt van Ács in Hongarije.
    Logan was nl wakker geworden en moest qua tijd ook al weer eten.
    Daarbij kwam dat Lars wel een kopje koffie lustte en ik dan wel iets van thee of chocomel. (Is witte warme chocolademelk met slagroom geworden ☺️)
    Eten, drinken, plassen en verschonen en voeden en we konden weer door!

Rond 14:05u kwamen we dan bij het appartement in Boedapest aan. Even de auto langs de weg geparkeerd en alles uitgeladen, maar kregen al van mensen het advies ivm de hoge parkeerkosten én de beperkte sta-tijd om het op een parkeerplaats of -garage neer te zetten.
    Een parkeergarage gevonden een blok hierachter, maar die is 32eu p/d, dat is toch wel prijzig! Dus we gaan hem toch nog even verzetten zo dadelijk.

Logan ligt nu (18u) al lekker een uurtje te slapen in bedje. Merken wel vandaag aan hem dat het wat veel (aan het worden) is. Hij wil eigenlijk alleen maar mama, in de auto is het huilen, op zijn speelmat hier in het appartement is het ook maar even goed, vooral als mama uit het zicht loopt is het drama....
    Hopelijk is hij zo weer wat bijgetankt en 'ontprikkeld'.

We willen vanavond ergens bij een restaurantje wat gaan eten. Lars had er een gevonden die erg aangeraden werd op internet.
    Daarna nog misschien vast een beetje rondkijken en een boodschapje doen voor morgen.

Als er meer nieuws is, weten jullie ons te vinden! 😉

Waterhuis en Reuzenrad

7 de maio, Áustria ⋅ ☁️ 16 °C

Na het eten zijn we nog even doorgelopen naar de laatste 2 dingetjes die ik (Rox) nog graag wilde zien:
    het Hundertwasserhaus, een appartementencomplex, gemaakt naar het idee en concept van de gelijknamige Oostenrijkse kunstenaar
    en
    het Reuzenrad uit 1897, een van de meest populaire toeristische attracties uit Wenen, te vinden bij de ingang van het Prater amusementspark, wat te vergelijken is met een kermis, je betaald dus per ritje per attractie.
    Na de oorlog en de daardoor ontstane beschadigingen zijn er van de 30 gondels nog 15 gerestaureerd, waarbij je een ritje kunt maken dat ongeveer 10 à 15 minuten duurt.
    Wij hebben van een afstandje even gekeken en zijn toen lekker terug naar ons verblijf gegaan (20:10u) en op bed geploft (20:45u).

Beide heren slapen inmiddels al een tijdje, maar ik wilde graag nog even de stukjes in orde maken om te lezen.
    Zoals je kunt zien hebben we weer een aardig gevulde dag gehad, dus ik houd het ook voor gezien vandaag, het is dan ook al 23:30u. 🥱

Morgen vertrekken we naar Boedapest (Hongarij), op naar nieuwe avonturen!

Mooie Weense gebouwen

7 de maio, Áustria ⋅ ☁️ 18 °C

Rond 17u waren we weer in het gedeelte van Wenen waar ook het parlementsgebouw zit.
    We hebben daar weer een beetje rondgelopen en mooie verschillende gebouwen gezien.

Ook hadden we rond 18u wel écht honger, want we hadden bij Schloss Schönbrunn alleen maar even een broodje samen gedeelt.
    We hebben een heerlijke pizza gegeten bij Regina Margherita.

Ik (Rox) heb een pizza gourmet 'la Tradizione' met Italiaanse worstjes gehad en Lars een pizza classiche 'Regina Margherita' met cherry tomaten, mozzarella en parmaham. Hmmm..!

Enkele foto's uit de collectie:
    1 & 2 waren bij de Spaanse rijschool in de buurt.
    3. Kunsthistorisch museum
    4. Parlementsgebouw
    5. Stadhuis
    6. Hofburgtheater
    7 tm 9 was bij restaurant Regina Margherita

Schloss Schönbrunn

7 de maio, Áustria ⋅ ☁️ 18 °C

Vandaag zijn we om 12:15u weer met de bus en metro richting het centrum van Wenen gegaan.
    We gaan naar het paleis van Sissi! Iets waar ik (Rox) erg naar uitkeek. 😊
    Het is wel even een rit van bijna 1,5u. 🚌🚋

Rond 13:45u komen we dan aan bij Schloss Schönbrunn. Wat is het daar groot! Zie de foto's maar.
    Een tour door het paleis mag niet ontbreken, we gaan dan ook voor de grand tour met audio begeleiding.
    30 kamers (op de eerste etage) zijn er opengesteld voor bezichtiging, van de 1400(!).
    Het paleis laat helaas wel meer zien over Maria Theresia, regerend aartshertogin van Oostenrijk (1740) (beter bekend als de moeder van Marie-Antoinette, (koningin van frankrijk (1774)), dan van Elisabeth, omdat het paleis natuurlijk al veel ouder is, dan het bekend is van Sissi.
    Ik denk dat het Sissi Museum wat dat betreft interessanter is, maar daar kreeg ik Lars toch écht niet mee naar binnen voor 20eu p.p. 🙈
    Het paleis vond hij (en ik ook) wel heel mooi en interessant.

Na het paleis van binnen gezien te hebben, zijn we ook nog eventjes door de tuin gaan wandelen.
    Die is ook echt HUGE!
    Er grenst zelfs een labyrint (doolhof) aan en een zoo (dierentuin)!
    Daar zijn we niet wezen kijken, want er stond nog meer op de planning.

Enkele foto's uit de collectie:
    1.Schloss Schönbrunn
    2.Audiëntie kamer
    3.Franz-Jozef werkplek
    4.Gemeenschappelijke slaapkamer Franz-Jozef en Elisabeth.
    5.Eetkamer (met officieel servies van Sissi en hoe het destijds werd opgedekt)
    7.Gallerij
    8.Lars bij beeld in tuin
    9. Rox bij grote Fontein
    10.Logan bij een fontein in de tuin

• Dia 3

Wenen verkennen

6 de maio, Áustria ⋅ ⛅ 25 °C

Rond 13u zijn we vertrokken richting het centrum van Wenen. Rondom waar we gisteren ook zaten met het HRC.
    Eigenlijk geen idee wat we vandaag precies willen gaan doen. We gaan gewoon op verkenningstocht.

Als eerste zie je de St. Stephans Domkirche.
    Onderweg kwamen we een roze cafeetje (Aida) tegen, daar moest ik gewoon even een foto van maken. 😁
    Zagen ook een mooie pilaar. Geen idee meer waarvan 😅 Flits! 📸
    Helaas heeft wel alles een net eromheen, dus voor de foto's wat minder.
    Dan zie je nog de Peterskirche.

Toen hadden we erge dorst gekregen, dus moest er even wat genuttigd worden. 🍺🍹🌽

Daarna gingen we weer verder richting het Sissi museum en de Spaanse rijschool. Het Sissi museum zijn we niet naar binnen gegaan, kaartjes waren 20eu p.p. en Lars heeft helemaal niks met Sissi, daarbij duurt de toer eigenlijk 1,5u en hadden nog maar een uur de tijd.
    We willen morgen nog wel even terug voor de Spaanse rijschool.

Nog een stukje doorgelopen naar 'die Neue Hofburg' en door de Volksgarten gewandeld.

We waren er toen een beetje klaar mee voor vandaag en zijn naar de tram gelopen bij het parlementsgebouw.
    Daar willen we morgen nog even naar terug gaan om te kijken.

We hebben de tram en metro gepakt en onderweg bij het laatste stukje lopen, oa spullen voor het avondeten (kip tandoori) bij de Spar gekocht.
    Rond 18:15u waren we weer terug. Het begon ook net te regenen. ⛈️

En nu zijn we na Logan's slaapje lekker lui op bed wat tv gaan kijken.

Junte-se a nós:

FindPenguins para iOSFindPenguins para Android