Moederdag & HRC Krakau

Yesterday in Poland ⋅ ☀️ 17 °C

Vandaag is het moederdag! Voor mij de allereerste keer 🥰
    Ik heb een en mooi knutselwerkje gekregen. En een spacer voor aan mijn Pandora ketting, een 'mamaliefje'. 😉🤗
    Verder gewoon lekker rustig de ochtend gestart.

Rond 15:55u waren we bij het HRC van Krakau. Lekker een drankje genuttigd, want... heel zwaar leven 😉🤪🥸
    Hier uiteindelijk ook gegeten, ik (Rox) ging voor de Smokehouse Bbq Combo en Lars voor de Bbq Bacon Cheeseburger.
    Ook weer beide een pin en een shirt gekocht!

Toen hebben we een rondje over het plein gewandeld, een keer door de grote markthal Lakenhal gegaan, een sleutelhanger gekocht en toen was het wel klaar voor vandaag. Vandaag een lekker relaxte dag.

Thuis hebben we Logan lekker op bedje gelegd, een wasje aangezet en zijn we op Netflix gezellig Angry birds 2 gaan kijken en ondertussen heb ik dit verslagje gemaakt. 🗒🖊

Vandaag dus niet zoveel of spannends gedaan, maar voor vandaag helemaal prima 🙃

• Day 8–12

AirBnb Krakau

May 11 in Poland ⋅ ☁️ 14 °C

Nadat we vanmorgen alle spullen van het appartement overgeladen hadden in de auto, zijn we rond 11:25u op weg gegaan richting naar ons derde verblijf. Ditmaal in Krakau, Polen!

Benieuwd wat dit ons gaat brengen, want hier gaan we eigenijk blanco heen én een dag langer dan de vorige steden. Warschau en Wroclaw lijken ons nog wel interessantom naartoe te gaan. We gaan het zien en jullie zullen het uiteindelijk hier kunnen lezen 🤪

Rond 14:05u hebben we nog even 'n stop gemaakt bij de Mac (Zvolen) om wat te eten en te drinken, te voeden en even een sanitaire stop te houden. Na een uurtje weer doorgereden, want we moeten ongeveer 2/3 van de rit.

Jaaaa, rond 18:50u arriveren we dan eindelijk bij ons appartement. En wauw! Het is een nieuw complex en wat ziet het er fijn, gezellig, verzorgd en compleet uit. Aanrader!

Even het internet afgespit wat hier in de buurt zit, qua eten, want dat hebben we ook nog niet gedaan.
    Op net geen 20min afstand lopen zou een sushitent moeten zitten, want weer Mac, pizza of een burger zien we niet zo zitten.

Aaaahhh! 😍 21:30u aan tafel met sushiiii, hmmm 🤤🍣🥢

Lars houdt zich wat bezig met wat te zien en wat te doen morgen in een rondom Krakau, terwijl ik me bezig houd met Logan, die heeft t er vanvond wat moeilijker mee. Hoofdzakelijk geslapen in de auto, zich heel de dag goed gedragen, maar zo rond 23:30u is het toch teveel, en je merkt dan dat hij niet zijn eigen plekje heeft, als in zijnde niet zijn eigen bedje op zijn eigen kamertje.
    Wel rond 23u in bedje gelegd maar hij wilde gewoon niet... Huilen, boos en verdrietig. Je merkt dat hij ons in zijn bijzijn nodig heeft, anders is het helemaal drama...

Hier is het ook voor ons nu bedtijd!
    Welterusten!

Oja, met Faye gaat het ook goed! 🐶🤪🥰

Het laatste beetje BoedaPest

May 10 in Hungary ⋅ ⛅ 23 °C

+/- 15u en Logan is er moe van 💤

We wandelen nog een keertje naar het HRC om daar nog even lekker te genieten van een drankje. Een biertje en een cookies & cream shake, it is!

Even later besluiten we om er ook wat te gaan eten. Ze hebben er een speciale burger, een Hard Rock World Burger Tour en de winnaar van Boedapest is de Gourmet Burger.
    (Wenen zal dat ook wel gehad hebben, maar toen voor een 'classic Burger' gegaan.)

Iets na 17u gaan we weer verder. We willen alleen nog even kijken bij het Hongaars Nationaal Museum en dan hebben we het weer gehad in Boedapest.

Onderweg komen we nog langs de fontein van kennis, het open boek fontein 📖 🎥

Even lekker zitten bij het Museum en dan terug naar het appartement.
    Het zit er voor ons hier op in Boedapest!

Budapest gyönyörű voltál, ki tudja, amíg egy nap
    (Boedapest je was mooi, wie weet nog tot ooit!)

Nou lekker even niksen tot het tijd is om te gaan slapen.

Morgen naar weer een nieuw avontuur in weer een nieuw land! 🚗

Stadsgedeelte Boeda

May 10 in Hungary ⋅ ⛅ 23 °C

Onderweg richting Boeda kwamen we eerst nog op het Elisabethplein de Donaufontein met daarbovenop Danubius (de Donau), de drie andere vrouwen eronder symboliseren 3 andere belangrijke rivieren in Hongarije: Tisza, Dráva en de Szálva en een Reuzenrad tegen.

12:45u; daar was dan de beroemde Kettingbrug van Hongarije.
    Aan de andere kant van deze brug bevind zich het stadsgedeelte Boeda. De Kettingbrug is een van de 4 bruggen die Boeda-Pest met elkaar verbindt.
    Zeker wel de mooiste!

Wanneer je over de brug bent, zie je de Tunnel, die bestaat uit twee Dorische zuilen, onderaan de burchtheuvel.
    Dit plein (grote rotonde) is het officiële centrum van Boedapest, vanwege de 0-kilometer steen, vanwaar alle afstanden vanaf Boedapest worden berekend.

Het idee was om naar het Koninklijk Paleis van Boedapest te gaan.
    Alleen bij de kabelbaan naar boven stond een aardige rij, waar we niet zoveel zin in hadden.
    Geprobeerd om met de kinderwagen zo boven te komen, maar óf het was een en al trap, wat niet te doen was, óf de weg was afgesloten. Helaas... had het daar graag gezien!
    Er moet nl ook een mooie Matthiasfontein zijn daar, die ik (Rox) graag eens had willen zien. Maar wie weet... Misschien ooit?!

Zover als we wel kwamen maar even een lekker drankje genuttigd 🍺🍹 want we waren toch wel dorstig geworden. Boeda is nl veel heuvelachtiger dan dat Pest is, Pest is gewoon plat. 😅

Vervolgens zijn we naar het Vissersbastion en de Matthiaskerk gelopen, althans zover als dat met de kinderwagen weer ging. Lars is voor het plein blijven wachten met Logan, zodat ik even naar boven kon om te kijken. Hij hoefde zelf nl niet zo nodig te gaan kijken.

Holocaust

May 10 in Hungary ⋅ ☀️ 22 °C

Vandaag zijn we rond 12:10u richting de Emanuel tree, ookwel het holocaust monument gewandeld. Deze blijkt gewoon achter de grote synagoge te staan, wat we gisteren dus niet gezien hebben, omdat we uit een andere richting kwamen 🤪

Het holocaust monument, een beeld in de vorm van een treurwilg, staat er ter nagedachtenis aan de 600.000 Hongaarse joden die tijdens Tweede Wereld Oorlog zijn vermoord. ✡️

Ook kon ik omdat we dus achter de grote synagoge zaten, een klein beetje daar naar binnen spieken, dus daar nog even een fotootje van geschoten.

After dinner tour Pest

May 9 in Hungary ⋅ ☀️ 22 °C

Na het eten is er weer wat energie opgedaan en kon iedereen er weer tegenaan!

Op naar het parlementsgebouw, wat een stukje terug op de vorige route lag. 🙃
    Aardig groot en mooi gebouw, check zelf maar!

Als laatste gaan we vandaag nog naar het Heldenplein, waar oa het Millenniummonument te zien is.
    Na een aardige wandeling van zo een 45min, komen we dan eindelijk aan. 🫣🥵

In het midden staat een korinthische 36m hoge zuil met daarop de aartsengel Gabriël die omringd wordt door twee gebogen colonnades met aan beide einden allegorische composities (Oorlog/Vrede; Kennis en Roem/ Arbeid en Voorspoed.

Tijd om weer terug naar het appartement te gaan. We hebben wel weer genoeg gezien en gedaan vandaag!
    Oja, we moeten ook nog even langs de Spar voor wat boodschapjes.
    Dus time to go!

Welterusten en tot morgen weer! 👋🏻

Stadsgedeelte Pest

May 9 in Hungary ⋅ ☀️ 23 °C

Rond 15:15u zijn we richting onze eerste bezienswaardigheid gegaan.
    De grootste synagoge van Europa, waar plaats is voor 3000 gelovigen en waar naar orthodox gebruik, de vrouwen apart zitten.
    Wel een mooi gebouw, maar niet van binnen bekeken 🤓

Ondertussen een sleutelhanger van Boedapest gescoord! ✌🏻

Daarna zijn we doorgelopen naar het monument dat daar als gedenkteken is opgericht aan de slachtoffers van de Duitse bezetting, dat gelegen is aan het vrijheidsplein.
    De bedoeling was eigenlijk het Holocaust monument, ookwel Emanuel treurwilg, levensboom.
    Maar navigatie gaf bij het ingeven van 'holocaust monument', blijkbaar dus iets anders aan.
    Morgen gaan we het nog eens proberen! Weet nu wat ik wél moet ingeven op de navigatie om er te komen 😅🤪

Vanuit hier zijn we naar St. Stefansbasiliek gelopen, waar we nog wat enkele kiekjes genomen hebben. 📸

Intussen was het ook richting 17u en hadden we honger gekregen, dus zijn we daar bij een tentje op de hoek, Bestia, wat gaan eten en drinken. Cin-cin! 🍺🍸

Chill, time to relax

May 9 in Hungary ⋅ ☀️ 21 °C

Gisteren avond zijn we nog naar een pasta restaurantje geweest. Echt maar een restauranTJE, want er konden maar 10 mensen zitten. (Niet het restaurant waar Lars het in eerste instantie over had)
    Ze hadden ook maar een hele kleine kaart: pastasaus en pastasoort, die je dan naar keuze/ smaak kunt combineren, maar het was wel lekker.

Daarna zijn we naar het HRC gegaan, waar we een pin en ik (Rox) nog een gaaf shirt (met skull) hebben gescoord.
    Helaas vergeten een foto te maken dus daar moeten we nog voor terug.

Verder hebben we een beetje in de omgeving rondgeslenterd.

Vanmorgen lekker rustig aan gedaan, waren een beetje moe van gisteren, of nouja, even alles 😅
    Hebben lekker rustig aan ontbeten, gedoucht en daarna zijn de heren opnieuw in slaap gevallen. Mooi tijd voor mij (Rox) om te oriënteren wat we hier allemaal willen gaan bekijken!

Het is wachten tot de heren wakker worden!

• Day 5–8

Boedapest

May 8 in Hungary ⋅ ☁️ 19 °C

Om 10u vanmorgen vertrokken we op weg naar Boedapest. Nog voor we aangereden waren was Logan al in de maxi cosi in slaap gevallen, dat is fijn! 😅

Ondanks dat het geen lange rit was, toch onderweg een stop gemaakt bij de Mcdonald's in de buurt van Ács in Hongarije.
    Logan was nl wakker geworden en moest qua tijd ook al weer eten.
    Daarbij kwam dat Lars wel een kopje koffie lustte en ik dan wel iets van thee of chocomel. (Is witte warme chocolademelk met slagroom geworden ☺️)
    Eten, drinken, plassen en verschonen en voeden en we konden weer door!

Rond 14:05u kwamen we dan bij het appartement in Boedapest aan. Even de auto langs de weg geparkeerd en alles uitgeladen, maar kregen al van mensen het advies ivm de hoge parkeerkosten én de beperkte sta-tijd om het op een parkeerplaats of -garage neer te zetten.
    Een parkeergarage gevonden een blok hierachter, maar die is 32eu p/d, dat is toch wel prijzig! Dus we gaan hem toch nog even verzetten zo dadelijk.

Logan ligt nu (18u) al lekker een uurtje te slapen in bedje. Merken wel vandaag aan hem dat het wat veel (aan het worden) is. Hij wil eigenlijk alleen maar mama, in de auto is het huilen, op zijn speelmat hier in het appartement is het ook maar even goed, vooral als mama uit het zicht loopt is het drama....
    Hopelijk is hij zo weer wat bijgetankt en 'ontprikkeld'.

We willen vanavond ergens bij een restaurantje wat gaan eten. Lars had er een gevonden die erg aangeraden werd op internet.
    Daarna nog misschien vast een beetje rondkijken en een boodschapje doen voor morgen.

Als er meer nieuws is, weten jullie ons te vinden! 😉

Waterhuis en Reuzenrad

May 7 in Austria ⋅ ☁️ 16 °C

Na het eten zijn we nog even doorgelopen naar de laatste 2 dingetjes die ik (Rox) nog graag wilde zien:
    het Hundertwasserhaus, een appartementencomplex, gemaakt naar het idee en concept van de gelijknamige Oostenrijkse kunstenaar
    en
    het Reuzenrad uit 1897, een van de meest populaire toeristische attracties uit Wenen, te vinden bij de ingang van het Prater amusementspark, wat te vergelijken is met een kermis, je betaald dus per ritje per attractie.
    Na de oorlog en de daardoor ontstane beschadigingen zijn er van de 30 gondels nog 15 gerestaureerd, waarbij je een ritje kunt maken dat ongeveer 10 à 15 minuten duurt.
    Wij hebben van een afstandje even gekeken en zijn toen lekker terug naar ons verblijf gegaan (20:10u) en op bed geploft (20:45u).

Beide heren slapen inmiddels al een tijdje, maar ik wilde graag nog even de stukjes in orde maken om te lezen.
    Zoals je kunt zien hebben we weer een aardig gevulde dag gehad, dus ik houd het ook voor gezien vandaag, het is dan ook al 23:30u. 🥱

Morgen vertrekken we naar Boedapest (Hongarij), op naar nieuwe avonturen!