A 14-day adventure by Cristina Read more

Lördag 20/5 Sorrento

May 20, 2023 in Italy ⋅ ☁️ 19 °C

Vi vaknade upp till ett regnigt Sorrento och klädde på oss ordentligt redan till frukosten. Pia anförde oss under exkursionen av Sorrento.

Sorrento har Italiens vackraste kuststräcka som dessutom är klassad som världsarv av UNESCO. Staden har c:a 16.000 invånare.

Det hade slutat regna när vi gav oss iväg.

Vi låg på redden så det var tenderbåt in till kajen som gällde. Sorrento ligger en trappa upp, högt uppe på klippan så vi tog hissen upp till stan.

Vi passerade en kyrka där det förbereddes för ett bröllop och när vi först passerade kyrkan klockan 10:40 så var många av gästerna redan samlade. När vi sedan gick tillbaka till båten, klockan 12:40 var vigseln ännu inte avslutad.

Det fanns givetvis de vanliga gränderna där det såldes allehanda varor. Mycket med citroner: Limoncello, förkläden, keramik mm. Här fanns nästan inga inkastare så man kunde drista sig att stanna och titta på sådant som var intressant utan att bli
    överfallen.

Även om det var mulet så var det varmt och jag ångrade mitt klädval med jeans och jacka.

Pia hade ordnat så att vi fick göra ett besök på bryggan och träffa den finske men svensktalande kaptenen. Vi var där när det var dags att lägga ut och till vår ära gjorde kaptenen en 360 graders sväng, ’a full donut’, innan vi anträdde resan till nästa mål.

Den sedvanliga underhållningen efter vår middag var återigen den jobbiga stand-up-artisten så vi lyssnade på honom i sådär 5 minuter innan vi gick därifrån.

Kvällens disko var en timme med bara ABBA-låtar. Pia var uppe på dansgolvet hela tiden vi var där medan vi andra gjorde små inhopp där.
    Det blir nog inte fler disco under resan.

Frukost ombord

May 21, 2023 in Italy ⋅ 🌧 16 °C

Frukostutbudet är omfattande och vi testar oss fram till den optimala frukosten. Jag låter bilderna tala för sig själv.

Valfriheten under frukosten är stor och då är det mycket som vi inte ens funderat på att inta. T.ex
    - sill, lax och annan mat från havet
    - allehanda charkuterier
    - full english breakfast med stekta champinjoner, tomater och bacon
    - kinesisk soppa
    - allt som beskrivs som hälsosamt, fritt från socker eller fett

Det har då inte gått någon nöd på oss!

Söndag 21/5 Sardinien

May 21, 2023 in Italy

Sardinien är Medelhavets näst största ö.

Sardinien har korkindustri som betydelsefull exportvara. Det tar sådär 8-10 år för ett korkträd att bli skördefärdigt och sedan kan man skörda vart 4-6 år. När träden skördas så karvar man bort en stor del av barken på stammen.

Olbia är en liten ort som tidigare var en av de mest exklusiva badorterna. Nu finns det andra orter som gör anspråk på den titeln. Smaragdstranden lär vara väldigt fin men med dagens väder var det inte läge att besöka den.

När vi gick iland regnade det men efter ett tag höll det upp. Målet för dagens exkursion var Basilika San Simplicio som ursprungligen byggdes på 1000-talet.

När vi kom dit pågick en begravning så vi fick beundra basilikan utifrån.

Eftermiddagen softade vi och läste böcker. Tur att jag har nedladdade för de fysiska är snart slut.

Måndag 22/5 Korsika

May 22, 2023 in France ⋅ ⛅ 19 °C

Rättelse av gårdagens inlägg.

Korkek
    Den information vi hade fått vid en föreläsning på skeppet var inte korrekt. Följande information är därför hämtad från Wikipedia:
    - korkek växer visserligen på både Sardinien och Korsika men bl.a Portugal är en mycket större producent
    - första skörden kan ske först när korkeken är 20 år
    - därefter kan kork skördas vart 9-10’e år
    - först vid tredje skördetillfället håller korken tillräckligt bra kvalitet för att kunna bli korkar till vinflaskor. Då är korkeken alltså 50 år.
    - korkekar kan bli 200 år gamla
    - innan man överhuvudtaget kan tillverka något av korken ska den plattas ut samt torka i ett år

Nu vet vi det mesta som är värt att veta om korkek!

I dag hade vi bokat en utflykt till Bonifacius, en klippig halvö i södra Korsika.

Under bussfärden dit åkte vi genom ett vackert landskap. Förutom ovan nämnda korkekar så växte där Maquis - ogenomträngliga buskar och träd. Dess namn användes som benämning av den franska motståndsrörelsen under andra världskriget.
    Jag har precis läst en intressant bok om denna rörelse och om en av deras frontfigurer: Nancy Wake.

Framme vid Bonifacius fick vi sätta oss på ett litet ’tåg på hjul’ och vi kände oss som små barn. Tåget gick uppåt och när vi var nästan uppe på toppen på klippan fick vi stiga av.

Så blev det vandring med guiden. Det gick upp och det gick ner och väldigt sällan var det platt. Efter allt vandrande fick vi en kort paus då vi drack öl respektive vin. Tåg ner igen och vi beundrade den fantastiska utsikten.

Efter lunchen satt vi och läste och dristade oss efter ett tag ut på soldäck. Där var det soligt men blåsigt så vi ’cocoonade’ i en sfärisk solbädd.

Tisdag 23/5 Menorca

May 23, 2023 in Spain ⋅ ☁️ 19 °C

En händelserik dag.

Vi ankom till Menorca först klockan 13 och innan dess lyssnade vi på en föreläsning om Menorca och Mallorca.

Menorca tillhör ö-gruppen Balearerna där även Mallorca ingår. Hamnen är en naturhamn så det var en fin insegling genom sundet in till vår plats. Menorcas hamn är nummer två av världens naturhamnar. Nummer ett är Pearl Harbour.

Klockan två började vår Menorca-utflykt som var väldigt intressant. Utöver en engelskspråkig guide hade vi en inhemsk guide. Han var arkeolog och pratade rätt dålig engelska men det uppvägdes av att han pratade långsamt och tydligt. Han var gullig i sin önskan att bibringa oss kunskap om de gamla menorcanska lämningarna.

Vi åkte runt och såg tre olika stenhögar som alla var intressanta. De användes som begravningsplats och gruppen med den högsta stenhögen fick högst status. I högen fanns det rum för sådär 70 lik så när fler lik tillkom flyttades de tidigare ut.

Detta är tråkigt för arkeologerna eftersom de endast har de senaste kropparna att analysera.

Under utgrävningarna vid ’bordet’ hittade man en liten statyett som man tror föreställer Imhotep, arkitekten bakom pyramiderna.

På kvällen var det White Evening. Då dukas det på pooldäck och det serveras en buffé. Det var också en parad av personalen och deras flaggor.

Onsdag 24/5 Mallorca

May 24, 2023 in Spain ⋅ ⛅ 21 °C

Först!
    Jag har skapat ett inlägg om frukostmaten. Detta har hamnat mellan Sardinien och Sorrento eftersom jag började skriva det inlägget då. Gå gärna dit och kolla! Det finns många bilder.

Vi hade utsikt över katedralen när vi drog från gardinerna i morse. Inte alls illa!

Det var skönt att hänga med Pia efter gårdagens rätt ansträngande stenvandring. Trots lågt tempo så lyckades vi få ihop 8.000 steg under dagens vandring.

Inte alltför många turister, rena gator och gränder och behaglig temperatur. Vårt mål var katedralen och dit kom vi efter en kringgående rörelse.

Katedralen är verkligen imponerande! Mittskeppet rymmer en massa människor. På sidorna finns olika kapell som vart och ett är utsmyckat som en mindre kyrka.

I ett separat valv bredvid altaret hade man så sent som 2007 uppdragit åt Miquel Barcelo att bygga en installation, ’the Chapel of the Holy Sacrament’. Vi trodde först att det var Gaudis verk eftersom vi visste att han hade bidragit på olika ställen i katedralen.
    Jag blev så fascinerad av verket att jag köpte en bok om det.

På kvällen var det en avskedsdrink fastän vi kommer att vara en grupp ända till fredag förmiddag. Då kom först tre uniformsklädda ur besättningen och tackade oss för att vi hade rest med dem. Det missade vi att fotografera. Sedan kom kapten Mikael och sa farväl till oss. Det missade vi inte att ta bild på.

Henrik och jag åt kryssningens sista middag på tu man hand. Mycket mysigt.

Nu säger vi som kaptenen: over - and - out!

Torsdag 25/5 Barcelona

May 25, 2023 in Spain ⋅ 🌧 16 °C

Vi vaknade upp i ett regngrått Barcelona. Vi gläder oss åt att vi har haft fint väder under kryssningen och det hade gärna fått vara så ytterligare en dag. Barcelona-borna gläds dock åt regnet eftersom det har varit en torr vår.

Vi gjorde en bussrundtur och beskådade först utsikten från den höjd dit man kan åka med Teleferique. Barcelona sägs vara den fjärde största kryssningshamnen i världen.

Sedan var det dags för La Sagrada Familia, Gaudis ännu ofullbordade katedral. Vi har båda varit där tidigare men eftersom den hela tiden förändras så är det lika fascinerande att besöka den. Vår lokala svenska guide var också väldigt kunnig och entusiasmerande så det var väl värt promenaden i regnet.

Efter incheckning på hotellet gick vi ut och jagade tapas till en sen lunch. Vi hittade ett ställe där det fanns flera lokala besökare. Vi beställde flera olika tapas och det vi serverades överensstämde med vad vi trodde att vi beställt.

På kvällen avskedsmiddag på en argentinsk restaurang.

Fredag 26/5 Hemresa

May 25, 2023 in Spain ⋅ ☁️ 16 °C

I dag var det soligt.

En medioker frukost och sedan buss till flygplatsen.

Jag tänker INTE klaga på Arlanda längre! Helt omodern hantering på Barcelona flygplats. Vi hade checkat in via SAS-appen och såg framför oss att gå till en automat, skriva ut bagage-tags och sedan bara drop’a bagaget.

Så blev det inte!!
    Vi fick stå i en lång kö som rörde sig med myrsteg, och bara två diskar som betjänade oss.

Att det är lång väg att gå för att komma till rätt gate kan man dock inte klaga på, alla flygplatser är byggda på det sättet.

Så - till slut satt vi på våra platser i planet. När det var dags för personalen att rulla ut vagnen med förtäring så talade de om att de inte hade fått någon lista över vem som hade förbeställt vad. Man skulle därför tillkalla personalen om man hade förbeställt mat. Vi hade beställt kyckling respektive vegetariskt men när flygvärdinnan kom visade det sig att det inte bara var listan som saknades utan även vegetarisk mat. Jag fick kyckling i stället. Det gick lika bra, vi var glada över att vi i alla fall fått mat.

Det gamla talesättet från den tyska grammatiken gäller mer än väl.
    ’Wie eine reise tut hat immer etwas zu erzählen’.

Nu har vi packat upp väskorna, startat första tvättmaskinen och har en lugn kväll framför TVn.

Resan är nu avslutad.

OVER - AND - OUT