The Chilean adventure of P & D

• 6,3kkilometry
  • Dzień 16

Torres del Paine part II

11 stycznia 2020, Chili ⋅ ☁️ 12 °C

We ontwaken rond 8u door het afgaan van onze wekker. Op het harde matras + het ontbreken van een kussen na, is het hier prima slapen. Na de tentnachten in Atacama valt alles eigenlijk wel mee. We eten als ochtendeten een soort roggebrood met quinoa (jammie:p), en nog meer gedroogde appels.

Nadat Peter zijn koffieverslaving gestild heeft met onze laatste overige pesos, gaan we rond tien uur weer op pad. De tocht is een stuk beter begaanbaar dan gisteren naar de Torres lookout. Daarnaast gaat door het lopen wat van de stijfheid en beursheid weg van de spieren. De paden zijn verder een stuk rustiger hier, enkel een paar keer zien we wat andere trekkers. Tijdens onze tocht, waar 6,5 uur lopen voor staat, konden we ook mooi genieten van het turkooiskleurige meer met de naam 'Nordernskjöld'. Onderweg komen we verder hele mooie boomstronken/bomen tegen met een donker grijzige kleur. Deze bomen zouden zomaar de inspiratiebron kunnen zijn geweest voor allerlei bekende verhalen en illustraties, want ze zien er behoorlijk mooi en mysterieus uit.

Rond 15.00 komen we bij Refugio Los Cuernos (vertaling: de hoorns?) aan. We krijgen een mooie cabaña toegewezen en, onder het genot van regengetik, kan het relaxen beginnen:-).

's Avonds krijgen we in de gezellige eetzaal weer een soep, een dikke plak zalm en humus en weer tres leches. Naast ons zat een Amerikaans meisje dat wat moeite had om het eten weg te krijgen. Daar hadden wij gelukkig totaal geen last van;-).

Peter: "Het eten krijgt van mij weer een 10."

• Dzień 18

Torres del Paine part III

13 stycznia 2020, Chili ⋅ 🌧 11 °C

Als extra service werd ons het aansteken van de kachel aangeboden tijdens het avondeten. Natúúrlijk maakten wij daar graag gebruik van. Helaas had dit echter het gevolg dat onze kleine cabaña al gauw een kleine saunacabaña werd:(. We hebben onze deur en raam open moeten zetten, terwijl buiten een grote hoeveelheid aan muggen rond de huisjes spookten... Ik ben behoorlijk te grazen genomen door de muggen ondanks de deet. Peter is ongedeerd gebleven.

De dag erna hadden we een wat mildere tocht. Refugio Francés lag niet ver van Refugio Los Cuernos. Ook het uitzichtpunt op de gletsjer Francés (of in ieder geval het begin daarvan), was niet ver. We konden dus eventjes op krachten komen hier.

Inmiddels is de craving naar chocolade bij mij aan het groeien. Bier, chocolade, chips en pisco zijn hier voor een flinke prijs te verkrijgen met cash of een creditcard. Beide hebben we helaas niet echt tot onze beschikking. Voor deze w-tocht hadden we één zakje skittles, een klein restje biscuit, een klein restje crackers, een paar cocasnoepjes, 1 kg gedroogde appels, 1 kg pinda's en 1 kg aan roggebrood. We weten dus allebei (nog steeds) de pincode van ons creditcard niet meer. En we hebben nog net genoeg cash voor de catamaran terug en 1x avondeten bij onze laatste refugio. Qua snoepen voelt het als afzien, maar ooh wat kijk ik uit naar chocolade:p.

Deze refugio is wat meer uitgestrekt dan de vorige twee en we moeten wat meters maken voor we weer bij het restaurant zijn. Ditmaal schaft de pot weer soep, brood met boter, kip met rijst en groente en een soort zoete pudding (met jawel, chocolade!:)).

Peter: "Wederom een 10."

• Dzień 19

Torres del Paine - The end of the world

14 stycznia 2020, Chili ⋅ ⛅ 4 °C

Deel IV
    Iedere trail en iedere refugio is weer anders. De eerste refugio (Chileno) had een beetje van alles, de tweede refugio (Los Cuernos) keek uit op het Nördernsjöldmeer. Onze wandeling daarheen stond ook in het teken van dat meer. De derde refugio ( Francés) stond meer in het teken van bos.

En onze laatste refugio (Grey) staat in het teken van Grey Laguna en regen + kou. Het is zo'n meer, die eindigt in ijs en je doet geloven dat daarna niks meer is. Oftewel the end of the world. Alles daarvoor was ook bijzonder. We hebben veel witte bomen gezien zonder bladeren, een soort spookbos. Verder hadden de stenen op de grond een mooie roodgroene kleur. En we hebben een hele schattige kleine uil gezien, die ons aanstaarde tussen de takken door:-).

De wandeling leek eerst mee te vallen.. dat het een lange tocht zou worden wisten we wel, maar niet zooo lang. Door weer en wind liepen we langs Grey Laguna. En de bordjes lieten elke keer weer een ongeloofwaardige afstand nog zien. Nog 4 km... eventjes verderop 4.9 km... nog 1.4 km en even later weer een bordje met dezelfde afstand.

Na totaal 7 uren hiken komen we kapot, koud en klam aan bij Refugio Grey, gerund door een andere maatschappij dan de vorige drie refugios. Het is hier minder hippie en meer decadent. Dat is alleen al te zien aan de stijl van de huisjes. Er is verder zowaar een bar en hier staan vuilnisbakken (bij de vorige refugios moest je je eigen afval meenemen). En geen tent op een houten platform, maar wel zachtere matjes. Van ons apart gelegde geld van clp 20.000 (ong. 25 euro) halen we voor clp 12.000 bij de bar één pizza om te delen met ham, gekruid rundvlees, gekarameliseerde ui en champignons. Dat dekt gelukkig al 70% van onze honger. De overige clp t.w.v. 8.000,- hebben we als kinderen in een snoepwinkel besteed in de minimarket aan nachos en chocolade♡. Zo blij!

Peter: "Het eten krijgt een 8.5, maar vooral omdat de ambiance hier minder chill is. Ja je moet wel eerlijk blijven."

De volgende ochtend gaat de wekker om 6.15. In minder dan 3,5 uur lopen we nu de elfnogwat kilometers terug richting de catamaran. We worden door de zon onthaald als helden, zo voelt het althans. We made it! We hebben de w-trek gelopen!

• Dzień 22

De vuelta en Santiago

17 stycznia 2020, Chili ⋅ ⛅ 28 °C

Na een busrit van 2,5 uur vanuit Puerto Natales, komen we aan op het vliegveld van Puntas Arenas. Van daaruit is het weer zo'n 3 uur naar Santiago, waar we in het luxe hotel La Quinta overnachten.

Vanaf nu tot het einde van de reis is het alleen maar chillen in Santiago. We kunnen daarom natuurlijk niet gaan slapen zonder een versnapering uit de bar om 1 uur 's nachts :-). Peter een passievrucht sap + corona en ik een escarcha (blue curaçao + gin + limoen + ginger ale).

We kunnen gelukkig weer onze zomerspullen aantrekken, want het verschil in temperatuur tussen Puerto Natales en Santiago is + 25-30 graden. De laatste vier nachten brengen we door in een wat luxere wijk 'Las Condes'. We zitten in de eerste twee nachten in een mooi airbnb appartement met een superlang en goed verzorgd balkon, twee slaapkamers en zowaar twee wc's en tweemaal een bad! En dat niet alleen.. dit appartement heeft ook een zwembad! Het uitzicht hier op de 16e verdieping bestaat uit hoge gebouwen, maar dat maakt niet uit na wat we tot nu toe allemaal hebben gezien.

Ons korte bezoek aan het zwembad brengt een korte ontmoeting met een Nederlandse man mee die naar Chili is geëmigreerd. Nadat hij is gescheiden van zijn Chileense vrouw, is deze man in dit appartementencomplex komen te wonen. Inmiddels woont hij al zo'n acht jaar in Chili. Hij licht ons ook weer toe dat iedere vrijdag in Santiago geprotesteerd wordt door met name veel jongeren uit de groep 'nini's' (ni trabajo, ni estudio), maar ook o.a. collega's van hem. Zo'n 500.000 Chileense jongeren heeft op het moment zowel geen werk als studie, dus geen toekomst om op te klimmen op de economische ladder (en dus ook voldoende tijd om onrust te stoken). Er heerst een groot gapend gat tussen de publieke en private sector. Doordat de rijken het geld onder zich houden, blijft er weinig over voor de publieke sector. Dit leidt dus o.a. tot het ontstaan van een grote groep nini's..

We eindigen de avond in een zelfgebouwde quinoasalade, speciaal bierie's, wijn, ligretto en vis-a-vis (ditmaal op een groot scherm:-)).

• Dzień 23

Viña Concha y Toro

18 stycznia 2020, Chili ⋅ ⛅ 23 °C

We kunnen Chili natuurlijk niet verlaten zonder een wine tasting en een bezoek aan een wijngaard.

Rond 14u worden Peter en ik opgehaald door een busje van Turistik. Onze reisleider van vandaag is de bilingual pensionado Bernardo. Op een uurtje rijden van Santiago vandaan liggen de Concha y Toro wijngaarden. Deze tour wordt heel tranquilo gegeven. We beginnen op ons eigen gemak en voor de tour met een drankje in de wijnbar. We krijgen een kleine rondleiding op het landgoed, drie tastings en we zien 'casillero del diablo'. Deze kelder bestaat sinds eind 19e eeuw. De kelder van de diablo (duivel) dankt zijn naam aan het verhaal dat de duivel over kelder zou waken. Daarom is er nog nooit wijn gestolen uit deze kelders. We worden ook even door onze gids 'opgesloten' om een mooie animatie in deze kelders te aanschouwen. De duivel heeft helaas geen aardbevingen kunnen voorkomen.. want in 2010 zijn er meer dan 800 tonnen aan wijn (300 flessen per ton) geruïneerd. Hierdoor komt de kelder wat leger over dan eigenlijk de bedoeling is. Na de tour eindigen we met een kaas/ham-plankje.

We worden weer met een bus van Turistik naar het centrum van Santiago gebracht. De planning voor vanavond: Japans/Peruaans fushion eten bij Shinsei en wellicht ergens een earthquake? -> bekende nationale cocktail) drinken. We gaan het meemaken:-)...

• Dzień 25

Las ultimas horas en Santiago

20 stycznia 2020, Chili ⋅ ☀️ 30 °C

De laatste dagen hier in Chili zijn, zoals eerder gezegd, redelijk tranquilo en gaan vooralsnog vrij snel voorbij.

Zondag hebben Peter en ik een chilldag gehad in ons laatste (andere) airbnb appartement in de wijk Las Condes. We hebben alleen maar Vis-a-vis gekeken op een groot scherm, Ligretto gespeeld en Uber eats uitgespeeld (in 3 bestellingen sushi, pizza en bier/wijn/nachos besteld).

De nacht was erg warm, dus niet echt goed geslapen.. Maar gelukkig was de dag erna, onze laatste echte dag, ook redelijk tranquilo. Het bestond uit rustig opstaan, nog wat Vis-a-vis kijken, sushi-ontbijt en nog wat slechte churro's eten (2x hier churros gegeten en twee keer waren ze niet te eten hier...:-(). Vervolgens zijn we met de metro, die hier redelijk goed werkt, naar Patio Bellavista gegaan voor o.a. een drankje en hapje.

In de avond zijn we gaan eten bij de Ierse pub Flannery's met Camilo, een Chileense jongen die ik 4,5 jaar geleden in Peru heb ontmoet. Het was een gezellige ontmoeting en we hebben wat kunnen bijpraten over de situatie in Chili en kort over de afgelopen jaren uit onze levens.

Rond 22u was het alweer tijd om richting ons airbnb appartement te gaan voor de nachtrust. Stipt om 8.30 's ochtends stond Milthon, onze vaste taxichauffeur in Santiago, alweer op de stoep. Toen we op het vliegveld aankwamen, zei hij nog in het Spaans dat we hem maar weer moesten bellen/whatsappen als we ooit terug komen in Santiago/Chili. Een natuurlijk talent voor klantenbinding heeft die man;-).

Inmiddels zijn we voorbij de douane aan de koffie + muffige donuts van Dunkin' Donuts en mentaal afscheid aan het nemen van Chili. Het voelt dubbel. Als je langere tijd doorbrengt op een plek, dan wen je er ook aan. Aan de andere kant is het ook wel weer fijn om naar huis te gaan. Het was een mooie, avontuurlijke, veelzijdige en uitdagende reis.

Een laatste review van Peter vanuit Chili over de donuts: "Ik geef deze donuts één ster... van de vijf."