Argentina
Obelisk

Here you’ll find travel reports about Obelisk. Discover travel destinations in Argentina of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

March 1, 2018 in Argentina ⋅

300 days of vacation-we need a break😋. We’ll be taking a pause from our travels for the month of March, staying in a few Airbnb’s here in the city. We’re excited to study some Spanish, get on a healthier eating and exercise routine, and enjoy exploring this very beautiful city.
    While our first night was rough with the power going out ~6pm and not returning until ~3pm the next day, we’re hopeful that was a fluke (though when you google power outages it seems corruption and poor management mean this isn’t all that uncommon).
    On our second full day we went to a rugby game. We felt like we had to go since the BA team were playing the Wellington team (John’s hometown). It was a fun experience (the NZ team, the Hurricanes, won!) and finding the tickets and the stadium was like a mini treasure hunt.
    Oh...and a funny thing happened on the way to the game...As we exited our Uber at the stadium, we heard someone asking in clumsy Spanish, with a Kiwi accent, 'excuse me, where is gate 2'. They were dressed in Hurricanes gear and lost, like us. We were eating some very delicious empanadas so obviously looked like locals. John cheekily waited a few seconds, took another bite of his empanada, turned around and said "don't worry about it, I don't speak much Spanish either - I'm from Wellington..." Turns out the folks were also Kiwis arrived from Auckland and Peru just for the game!
    Note that it’s unlikely we’ll do any updates until April, so don’t worry about us if you don’t see any activity (we’re talking to you, Danella 😀).

March 27, 2018 in Argentina ⋅

Our four weeks in Buenos Aires flew by incredibly fast, but we were grateful for the chance to stay in one place for more than a few days, exercise more regularly and enjoy better food (Argentinean food is definitely not our favorite so we cooked-in >90% of the time after finding some decent vegetable and fish markets).
    We spent a lot of time planning the rest of our travels, getting our US taxes ready, and Christy finished her New Zealand residency application.
    John began refreshing his Japanese for our planned visit to Japan in the fall and Christy spent a few hours every day studying Spanish.
    After the weather finally cooled down in mid-March, we visited museums, churches and explored more of the city’s interesting neighborhoods. The architecture and old buildings here continued to wow us – definitely a world-class city. Sorry to disappoint, but no tango lessons.

Recoleta en Palermo

November 19, 2018 in Argentina ⋅ ☀️ 25 °C

In Buenos Aires is er veel groen te vinden. We wandelen naar de Jardin Botanico en naar El Rosedal. Dit laatste is een groot park met veel rozen dat omringd is door een fiets- en looppiste. Veel locals komen er sporten en picknicken. De dag erop verken ik nog een paar andere parken die allemaal genoemd zijn naar steden of landen. Plaza Italia, plaza Egipto, plaza Israel, plaza Francia en plaza Armenia. Ook daar liggen mooie fiets- en looppaden die worden ingepalmd door sportieve Porteños (bijnaam voor de inwoners van Buenos Aires). Moest ik hier wonen, ik zou hier wellicht ook vaak te vinden zijn om te ontsnappen aan de drukte.

We vinden een oplossing voor het bankautomaten probleem dankzij Charlotte, waar we mee samen reisden in Mongolië. Zij komt binnenkort ook naar Argentinië en gaf ons een tip om geld af te halen met minder transactiekosten. Via de app Azimo scheelt het inderdaad wel wat dus testen we dit uit en gaan we het geld afhalen in de stad. Ik had €1000 opgevraagd, waarvoor we 37400 pesos krijgen. De bediende haalt een gigantische pak geld boven, allemaal briefjes van 100 pesos. We voelen ons even als drugsdealers die uitbetaald worden en brengen alles snel naar onze kamer.

Een laatste uitstap brengt ons langs de universiteitscampus van de ingenieurs. Een fraai oud gebouw dat onze aandacht trekt. We wippen even binnen en ontdekken er oude auditoria in Harry Potter stijl en een leuk klein technologiemuseum met allerlei oude toestellen. De begraafplaats van Recoleta ligt vlakbij en dat is onze volgende stop. Best indrukwekkend om te zien. Hier vind je geen gewone graven maar bombastische mausoleums voor hele families. Het lijkt wel een klein dorp met straten vol huisjes. Sommige ervan bevatten zelfs stenen standbeelden, marmeren zuilen of gouden gedenkplaten. Enkele beroemdheden liggen hier begraven zoals Evita Perón, de vrouw van ex-president Juan Perón.

Na een snelle lunch in een nabijgelegen winkelcentrum zetten we koers naar Floralis Genérica. Deze grote ijzeren bloem is een kunstwerk dat als eerbetoon aan de stad gecreëerd werd. De bloem zou zelfs open en toe kunnen gaan maar het mechanisme blijkt kapot te zijn dus daar zien we niet veel van. Voor we terug gaan naar onze kamer gaat Vé voor een manicure, iets waar ze al een tijdje van droomde. De schoonheidsspecialiste is een heel vriendelijk madammeke en het resultaat mag er wezen!

Ik ben blij dat we terug op onze kamer zijn en de airco even kunnen aan zetten. Het is echt heet vandaag, 31°C. En in de zomer kan het hier blijkbaar soms 45°C zijn, dat is mij toch net iets te veel. We doen een dutje en worden tegen 23u wakker. Tijd om onze zak te maken en naar de luchthaven te vertrekken. Om 4u vertrekt daar onze vlucht naar Ushuaia, de grootste stad van Vuurland en de meest zuidelijke stad ter wereld.

Een samenvatting van wat we in Buenos Aires gezien hebben vinden jullie hier: https://photos.app.goo.gl/rN5najwVq9NSZUNM6

La Boca

November 15, 2018 in Argentina ⋅ ☀️ 27 °C

Terwijl we voor de eerste keer overdag rondlopen in de stad, probeer ik zoveel mogelijk te observeren. De bevolking is hier zeer divers. Je ziet de typische donkere latino(a)’s, maar ook Peruaanse types, heel bleke mensen, Aziaten,… Los van het type, de Argentijnse vrouwen mogen er verdorie wel zijn. Allemaal mooi verzorgd en goed gekleed, de helft ervan zou model kunnen zijn.

Ik vind ook de stadsbussen zalig. In plaats van onze saaie lijnbussen zijn de nummers hier in verschillende kleuren en groottes op de voertuigen geschilderd waardoor ze lijken op stoere racewagens.

We voelen ons hier veilig op straat. Daar was ik op voorhand wat bezorgd over maar dat blijkt niet nodig. Er loopt overal veel volk rond en de politie is precies goed vertegenwoordigd. Regelmatig zie je dienstwagens voorbij rijden en om de zoveel straten staan agenten met kogelvrije vesten te patrouilleren.

Bij ons ontbijt maken we kennis met dulce de leche. Deze karamelpasta lijkt van structuur goed op choco maar is lichtbruin en iets meer stroperig qua textuur. Ik had het nog nooit gegeten maar hier is het blijkbaar heel populair. In de supermarkt vind je er hele rekken vol van en ook in alle souvenirwinkels kan je dit kopen. Choco vind je daarentegen helemaal niet. Ook chocoladerepen kwamen we nog niet veel tegen… jammer voor Vé!

Het ontbijt blijkt trouwens niet echt de favoriete maaltijd van de Argentijnen te zijn want het stelt niet zoveel voor. Meestal is het een snelle hap en gaat de keuze tussen croissants (“medialunas”) of toast, met een koffie of fruitsap erbij.

Op bijna elke straathoek vind je een parrilla. De Argentijnen zijn vleeseters en in deze barbecuerestaurants roosteren ze steaks en worsten met hopen. Daarnaast zijn de empanadas populair. Een pastei in de vorm van een halve maan, gevuld met van alles en nog wat. Lekker!

In totaal blijven we anderhalve week in Buenos Aires. We slapen in 5 verschillende hostels en airbnb kamers. Telkens in de wijken Palermo of Recoleta omdat dit de veiligste en meest toeristische zijn.

Onze eerste uitstap gaat naar de wijk La Boca. Een taxi brengt er ons heen. Er rijden honderden van de geel-zwarte auto’s rond dus het is heel gemakkelijk om er een te vinden. Bovendien ook niet duur, voor 5€ geraken we op onze bestemming. Er is een wandeltour met gids in de wijk maar die kunnen we helaas niet betalen. De bankautomaten waar we deze morgen wilden afhalen waren leeg, en we hebben ons laatste cash geld aan de taxichauffeur gegeven. Dan beslissen we maar om op onszelf wat in de wijk rond te lopen.

Er wordt algemeen aangeraden om in de buurt van Caminito (de bekendste straat) te blijven. De rest van de wijk zou niet altijd even veilig zijn, zeker ’s avonds niet. We willen toch wat geld afhalen en doorkruisen dus een deel van La Boca. Ik voel me niet 100% op mijn gemak maar we komen geen gure figuren tegen en zijn ook nooit alleen op straat dus dat valt mee. Op de terugweg schrikken we wel even, als we een affiche aan enkele huizen zien hangen. Deze waarschuwt voor een crimineel die in de wijk woont en enkele kinderen zou vermoord hebben. Gelukkig zijn we snel terug in het toeristische deel van La Boca.

Caminito en Magallanes, de 2 centrale straten van de wijk, krioelen van de toeristen. De kleurrijke oude gebouwen, vele souvenirwinkels en restaurants met tangodansende koppels hebben duidelijk een grote aantrekkingskracht. Er hangt een leuke sfeer maar het is ons wel iets te druk. Ook het restaurant waar we lunchen valt dik tegen. Flauw eten en een donderwolk van een opdienster.

La Bombonera, het voetbalstadion van Boca Juniors, ligt enkele blokken verder. Je ziet het van ver boven de huizen uitsteken. Door de manier waarop de zitjes geverfd zijn in de clubkleuren (goud en blauw), lijkt het stadion op een grote pralinedoos, vandaar de naam. We bezoeken het museum dat zich binnenin bevindt, en kunnen daarna het veld en de tribune bekijken. In vergelijking met andere voetbaltempels is deze niet supergroot. 49000 supporters kunnen er binnen. Maar doordat de tribunes zo steil zijn en heel dicht rond het veld geplaatst zijn, lijkt het wel indrukwekkend. De sfeer schijnt er fantastisch te zijn. De harde kern van de supporters, “La Doce” (=de 12e man) maakt een oorverdovend lawaai tijdens de match, zo blijkt op een video die we in het museum te zien krijgen.

We hadden online al eens gekeken of we een match kunnen bijwonen, maar dat is niet zo goedkoop. Je kan enkel kaarten krijgen als “socio”, dus als je lid bent van de supportersclub. De wachtlijst daarvoor is blijkbaar 7(!) jaar. Als een socio niet naar een match gaat, kunnen tickets doorverkocht worden aan vrienden, hostels, hotels of aan toeristische bureau’s. Daardoor gaat de prijs telkens omhoog en kost het goedkoopste ticket dat wij kunnen krijgen ongeveer 150 euro. Dat geld sparen we dan liever om een uitstapje in de natuur mee te doen.

We zijn hier nochtans op een ideaal moment qua voetbal, want volgende week speelt Boca de finale van de Zuid-Amerikaanse Champions League tegen aartsrivaal River Plate (ook uit Buenos Aires). Het moet geweldig zijn om de sfeer tijdens die match mee te maken, maar daarvoor zijn alle tickets uiteraard al uitverkocht.

March 12, 2018 in Argentina ⋅

Aus dem Flugzeug raus und 30 Grad und Sonne begrüßten uns. Genau so haben wir uns das vorgestellt und es war einfach klasse!☀️
    Buenos Aires ist super. Überall ist was los (außer während der ausgedehnten Mittagspause) und die Stadt hat sehr viel zu bieten.

In der vergangenen Woche waren wir mal hier, mal dort. Natürlich standen die Stadtteile San Telmo, La Boca, Recoleta und Palermo auf dem Programm. Dazu ein bisschen Tango (aber nur zum Zuschauen 😉), Cocktails/ Bier und fantastisches Rindfleisch! Unser Highlight war ein 87 jähriger Mann, der auf dem Marktplatz mit einer unglaublichen Lebensfreude Tango getanzt hat.

Wir haben das sonnige Buenos Aires in vollen Zügen genossen und reisen jetzt voller schöner Erinnerungen an die Iguazu Wasserfälle!😍

De weg naar Argentinië

November 12, 2018 in Argentina ⋅ 🌧 25 °C

Op de luchthaven van Christchurch eten we nog snel iets en ondertussen boeken we online een vlucht van Argentinië naar Bolivia. Waarom? Omdat we gelezen hebben dat sommige luchtvaartmaatschappijen je durven weigeren om mee te vliegen als ze merken dat je enkel een inwaartse vlucht hebt naar een bepaald land, en geen uitwaartse. Via Expedia kan je een geboekte vlucht binnen de 24u volledig gratis annuleren, dus dat lijkt ons de gemakkelijkste optie. Wellicht kan je ook een busreis boeken die je over de grens brengt, maar dat zou ons nog extra opzoekwerk kosten om een maatschappij te vinden.

We gaan inchecken voor onze vlucht naar Buenos Aires en de man aan de balie vraagt direct of we bewijs kunnen tonen dat we Argentinië gaan verlaten. Onze move van daarjuist blijkt dus niet overbodig geweest. Na een korte vlucht naar Auckland (1 uur) stappen we over om nog 12u verder te vliegen naar Buenos Aires. Alles verloopt vlot en voor de eerst keer (ooit) kan ik zelfs deftig slapen op een vliegtuig. Zo’n 5 uur lang, dat doet deugd. Vé blijft wat langer naar haar tv-schermpje kijken en doet maar een uur of 2 haar ogen dicht.

We zetten allebei voor het eerst voet op het Zuid-Amerikaanse continent. Spannend! Vanaf nu is alles in het Spaans te doen. We zullen rap zien of ons jaartje Spaanse les zijn vruchten afwerpt. Met de douaneambtenaar, een zeer sympathieke man, slaan we direct een praatje. Hij ziet in Vé haar paspoort dat we naar Mongolië geweest zijn en is geïnteresseerd. We grijpen toch vooral terug naar het Engels… tot zover onze eerste poging.

We kopen een simkaart op de luchthaven en proberen dan geld af te halen. Helaas, 3 automaten geprobeerd, 3 keer mislukt. Later als we in de stad zijn, zouden we Googleman raadplegen en ontdekken wat het probleem was op de luchthaven. De bedragen die we probeerden afhalen, waren telkens te groot. We waren bij onze laatste poging nochtans gezakt naar 5000 pesos, wat amper €125 is.

Maar blijkbaar is de limiet overal in Argentinië 4000 pesos (€100). En dat terwijl veel restaurants en winkels geen creditcards accepteren. Gevolg: iedereen moet regelmatig cash afhalen, dus lange rijen aan de bankautomaten en regelmatig ook lege bankautomaten. Daarbij komt nog dat je, per keer dat je geld afhaalt, 10 dollar (€9) transactiekosten moeten betalen. Absurd veel! En dan rekent je eigen bank je ook nog eens transactiekosten aan… Dat was toch wel even schrikken hier, hopelijk kunnen we ons aantal afhaalbeurten ferm beperken.

Soit, terug naar de luchthaven. Waar we gelukkig met de creditcard kunnen betalen om een taxi te boeken naar onze eerste hostel. Eerst doen we een stukje snelweg en dan belanden we in het schaakbordpatroon van de hoofdstad. Het verkeer stropt overal in de straten die allemaal mooi haaks op elkaar aangelegd zijn. De veelal oude, hoge gebouwen zorgen ervoor dat alles heel compact lijkt en dat we slechts een klein stukje van de lucht kunnen zien. Het is bewolkt, maar wel doef. Ik schat zo’n 25 graden. Hier in Buenos Aires zullen we geen kou lijden!

We worden gedropt aan het Reina Madre Hostel. Terwijl we wachten om in te checken doen we een babbeltje met een Duitse toerist die ook net gearriveerd is. Vé maakt ook kennis met Sac, de humeurige kat. Nadat we onze kamer gekregen hebben, zoeken we restaurant in de buurt. Het wordt Indisch, bij Tandoor. We proberen nog eens om alles in het Spaans te doen, maar af en toe hebben we toch een Engelse vertaling nodig. Niet zozeer omdat ze te snel spreken (dat valt precies beter mee dan in Spanje), maar omdat we bepaalde woorden niet begrijpen. Geen schande uiteraard, we blijven oefenen! Daarna kruipen we snel ons bed in, want het uurverschil speelt ons parten.

Ankunft Buenos Aires

December 1, 2017 in Argentina ⋅

Gelandet um 8:43 a.m. in Argentinien , das entspricht in Deutschland 12:43 Uhr ..
    nach ~ 17 Studenten Flug, wenig Schlaf und immer wieder kleinen Flugturbulenzen haben wir es geschafft und landeten heute pünktlichst in Buenos Aires.
    Erster Eindruck o.O es gibt schönere Orte und freundlichere Menschen , aber wenigstens ist es warm :D. > 25 Grad.
    Der erster Tag, ich bin müde, Luca auch also einfach nur ab zur Unterkunft und etwas ausruhen..
    Mit dem Taxi dort angekommen wurden wir sofort eingecheckt, naja was heißt sofort, da mein Englisch leider noch nicht das Beste ist, wurde Luca erst noch mit sämtlichen Informationen zu geballert, was ihn nicht so begeisterte, denn die Müdigkeit war ihm in Gesicht geschrieben.
    Gefühlt eine Stunde später konnten wir uns auf den Weg zu unserer Unterkunft machen.
    Es war etwas weiter weg. Wir habe uns für diese unterkunft im Hostel mit privaten zimmer und eigenen Bad entschieden. Nach der anstrengnden Reise brauchen wir unsere Ruhe.
    Wie gesagt die Wohnung sei auch nur 5 Blocks weit weg, okay kein Problem und alos gings ... doch 5 oder 6 Blocks ? und dann rechts oder wie o.O nein an der ersten Türe mit unserer eigentlichen Hausnummer 1551 passte unserer Schlüssel nicht. Also wieder zurück :/ vill. Doch eine früher ?? So was wie Straßenschilder kennen die hier auch nicht wirklich :D egal wir schaffen das schon dachte ich mir nur, nicht stressen.. Die Straßen sind mit Hundekot dekoriert und viel Schatten gibt es auch nicht. Riecht also auch etwas...

Übrigens ziemlich seltsames Gefühl hier anzukommen und kein Rückflugticket zu haben. Daran müssen wir uns erst gewöhnen, das Leben läuft jetzt anders.

Nach einer kleinen Pause holte mich der Hunger ein. Meine letzte Mahlzeit war am Vorabend im Flieger, da es zum Frühstück nix für Vegetarier gab, fiel das bei mir aus .. also ab zum Supermarkt.. aber erst noch zur Bank Geld wechseln :D leichter gesagt als getan. Hier ist angeblich der Schwarzmarkt für Dollar grad erst geschlossen worden. Aber auf der Straßen finden dennoch dubiose Tauschgeschäfte statt. Jedoch viel Falschgeld im Umlauf wie uns mitgeteilt wurde.
    Auf unserer tollen Tourikarte wurde uns gezeigt wo wir mehrere Banken finden zum Geld zu wechseln finden können.
    Bei der ersten angekommen kommt Verwirrung auf, die Leute haben Nummern in der Hand und sitzen alle rum, kein Mensch am Schalter und passieren tut auch nichts..alle starren auf einen Bildschirm, das kannst doch nicht sein, kein Mensch wird hier bedient. Hmm okay bei der Seurity nachgefragt - da hier kein Menschen englisch kann, halt auf unseren gebrochenen Spanischkenntnissen. Die Security verwies uns auf eine Wechselstube auf der gegenüberliegende Seite. Doch dort angekommen wirkte das für mich nach dem selben Spiel i grün. Ein Raum 4 Schreibtische und Stuhlreihen die voll waren und schon wieder alle eine Nummer ziehen, nur diesmal gabs auch Angestellte. Also Nummer gezogen, kurz gewartet und bei der Security vergewissert, ob wir hier auch richtig sind. Er erklärte uns dann, dass wir hier doch kein Euro in Pesos wechseln können o.O
    Als er uns zeigte wo wir hin sollen fielen mir die Augen aus dem Kopf. 18 Blocks geradeaus und dann 5 nach rechts ... Nein soweit heute nicht mehr :D .
    Auch wenn der Kurs an unserer Rezeption etwas schlechter ist, war uns das jetzt egal. Ich hab Hunger und bin müde. Also wieder zurück zur Rezeption und Geld wechseln, danach verlief alles ruhig. Einkauf war recht günstig und gekocht wurde dann auch schnell..
    Haben eine Küche die wir uns ab morgen mit zwei Weiteren teilen.
    Jetzt nur noch entspannen Zuhause, sich an den Jet lag gewöhnen. Es ist ja schon 22:15 Uhr  nach deutscher Zeit.
    Und hier geht der Tag erst los. 6:15 P.m. langsam wird es auf den Straßen lauter, doch das wird uns heute nicht stören.
    Jetzt lernen wir noch etwas, Luca Spanisch / Ich Englisch .. und noch ein wenig besprechen wann es wo hin weiter geht
    Die Aussichten sind gut. Meine Freundin Sassi hat uns viele Tipps gegeben und auch einige Angebote gemacht. Ich denke da kommt was in Frage. ;)
    Jetzt aber bald werden wir schlafen gehen...

A word on the environmet

December 7, 2016 in Argentina ⋅

So I visited a subtropical rainforest. Big old trees, loads of animals. 50 types of snakes (10 of them are dangerous...), monkeys, coatis, about a 100 different types of trees, I don't know how many different birds, not talking about all the butterflies and critters and insects around (and mosquitoes. Well...)

That is the one side of the story. The other side is: its the last patch of that forest here. In Brazil everything is cut down to produce soy beans. In Argentina everything is replaced by pine trees to produce wood.

And of course the powerplant: imagine the area that is occupied by the dam and the lake.

There are only 12 to 15 jaguars left in the park. And not only that there are loosing the forest, they are also run over by cars, like hundreds of other bigger animals each year.

Flying over it shows pretty good what has happened to the forest...

Schlemmen in Buenos Aires

April 10, 2016 in Argentina ⋅

Wir möchten essen gehen! Was? Natürlich asado, FLEISCH... 😉 Eigentlich habe ich den Entschluss gefasst, weniger Fleisch zu essen (und tue das durchaus auch schon länger), aber Buenos Aires ist einer der Orte, wo das wirklich schlecht durchzuhalten ist! Nach einem ersten Fehlversuch (Sonntag abends geschlossen), nehmen wir uns ein Taxi zu Marias zweitem Tipp. Ankunft ca. 22:00, Hauptzeit für die Argentinier. Während wir warten, sehe ich ein Tablett mit eiskaltem Sekt auf der Theke stehen und teile mein Wunschdenken mit dem netten deutsch-argentinischen Pärchen, das mit uns warten muss, "es wäre doch toll, wenn das jetzt zu uns gebracht werden würde". Und? Tatsächlich!. Ach, da geht es uns schon gut und die Wartezeit verfliegt.
    Wir haben Hunger! Und begehen den typischen Anfängerfehler: ....Wir bestellen zwei Stück Fleisch. Plus Vorspeise. Die Stücke haben ein Gewicht von 450g jeweils... Da brauchen wir viel Rotwein, um das ganze Essen runterzuspülen.
    Am nächsten Abend haben wir wieder Glück und geniessen köstliche Pasta bei einem Italiener, der aber meinem geliebten Pezzo in Düsseldorf trotzdem noch lange keine Konkurrenz machen kann.

October 19, 2018 in Argentina ⋅ ⛅ 18 °C

Nach rund 3 Wochen Volunteers-Dasein sind die Olympischen Jugendspiele schon wieder vorbei. Bei einigen Sportarten konnte ich noch vorbeischauen, unter anderem beim Beachvolleyball, Tennis und Kanu. Überall war die Stimmung super und es waren unglaublich viele Menschen unterwegs.
    Beim deutschen Abschlussabend (zu dem wir Volunteers netterweise auch eingeladen waren) traf ich dann sogar noch auf zwei bekannte Gesichter aus Deutschland: Anna und Kerstin, die beide über das Youth Camp des DOSB hier in Buenos Aires waren.
    Am Freitag, den 19.10. war dann auch schon Abreisetag für das deutsche Team und somit auch mein letzter "Arbeitstag". Auch wenn es oft nicht allzu viel zu tun gab (die deutsche Mannschaft ist wohl einfach zu organisiert =), hat es viel Spaß gemacht, Teil des deutschen Teams zu sein und ich nehme viele spannende Eindrücke von hier mit!
    Unten findet Ihr noch einmal einige Impressionen aus den Stadien, dem olympischen Dorf und von Buenos Aires. :)

Hasta luego!

Obelisco, Obelisk