Nieuw Zeeland Noordereiland 1

September 2018 - June 2019
Start Nieuw Zeeland, 6 september 2018. Hele dag zoek vanwege het feit dat het in NZ 17 uur later is dan in Peru. Read more

6-9 Ik ben in Auckland!

September 6, 2018 in New Zealand ⋅ 🌧 11 °C

Jeemig, wat ging dát soepel. Automatisch door de paspoortpoort lukte niet omdat ik eerlijk zei dat ik langer dan 3 maanden wilde blijven. Moet je naar een echt mens, uitleg, stempel, klaar.
    Vervolgens waren mijn tas en fiets al in de hal. Alles heel, heel fijn. Op mijn kaart alles eerlijk ingevuld en me ingesteld op alles uitpakken. Moest inderdaad naar de biohazard. "Mag ik even naar uw banden kijken? " 1 cm later: o.k.
    Tent moest extra gecheckt, maar lag al op me te wachten voordat ik het goede luikje om hem weer af te halen gevonden had. Ik denk wel dat al dat poetsen heeft geholpen. Banden oppompen, trappers, stuur. Hoppa. Navigatie op de tablet omdat de telefoon het toch niet doet.
    En dan veel verder fietsen dan gedacht (20 km) in de miezer regen. Maar goed dat Karin hier niet is. Research in de hostel, waar ik om 12 uur al in mijn kamer kan. Aanwezige backpackers helpen me winkels vinden.
    Spullen in de gang gezet en shoppen, oa voor een reisstekker, de pinnetjes hier staan diagonaal. 🙁 Outdoorwinkel en boekhandel nog niet gelukt. Meer kans in het centrum, doe ik morgen. Wel voor 61 dollar boodschappen gedaan: die stekker, kombucha (drankje, best lekker en schijnt goed voor je darmen te zijn), jam, koffie, thee, BRUIN brood zonder azucar: lekker! , kaas etc. en een shiraz voor 8 dollar. Oh ja, en VERSE melk. Mjum.
    Dan een half uurtje liggen en door naar het Auckland museum. Daar doe ik vooral de Maori en natuur. Ben ik nog mooi bijna 3 uur mee zoet. Hartstikke mooi.
    Zometeen magnetronmaaltijd (rode curry: mjum) en dan ben ik legaal afgedraaid vind ik. Het is de hele dag niet droog geweest, blij dat ik niet in mijn tent zit. Morgen wordt het beter zegt het weerbericht.
    Ondanks het weer een leuke dag: een zebra ís hier iets, mensen spreken me aan op een leuke manier. Automobilisten laten je voorgaan, iemand bij een deur ook. Net zo'n fijne ervaring als na 3 weken China in Hongkong over straat gaan.

5-9 Naar Auckland

September 5, 2018 in Chile ⋅ ☁️ 11 °C

Nee echt!
    Mijn horloge wil de tijd niet meer verzetten. En in Santiago is het 2 uur later. Ik zet de tijd op mijn telefoon goed,...... en kijk verder de hele avond op mijn horloge. Gelukkig is de gate veranderd en ga ik na een biertje en eten en denkend: "oh gatver, nog 2 uur tot boarding" om "22" uur even kijken of ik de gate kan vinden. Goh raar, gaan ze nu al boarden voor Auckland? Ik kan nog net naar de wc en mijn tanden poetsen.
    Rund.
    Horloge zit nu onderin mijn tas.....
    En ik zit in het vliegtuig! Pffffff

7-9 Ambury park

September 7, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 13 °C

Gisteravond koude douche. Boeh. Bleek dat je hem helemaal moest open draaien. Vanochtend in de herkansing:héét!
    Ik had mijn wekker gezet, want ik moest om 10 uur uit checken. Gelukkig maar, want na een paar keer wakker, sliep ik weer lekker door. Had bijna 2 uur ingeschat om mijn aanvraag visum af te ronden. Mocht gelukkig langer van de WiFi gebruik maken. Pdf gaat niet zo makkelijk op de tablet en schermprints ook niet als ASN dat blokkeert. Ik kreeg gelukkig wel een gouden tip voor een pasfoto app.
    12.02 Eindelijk ook de betaling gelukt (er mochten geen nummers in mijn naam, bedoelden ze de punt na A. Zucht.)
    Toen naar het centrum. Super vogelboek en matig blij met wegenatlas. White petrol en plak voor de tent. Nog even helemaal noord en om 3 uur ri. camping want dan ben ik lekker vroeg. Nou sta je in Auckland meer voor een stoplicht dan je fietst, dus dat schiet niet op. Vooral als je nog terug gaat voor je handschoenen (weg).
    Half zes bij de camping, het schemert al. Moet je bellen voor een code, eerst aanmelden via internet. De beloofde WiFi is er echter niet. Gelukkig word ik gered door mensen met een reservering en ik glip mee naar binnen. Ik heb wel netjes terug gebeld en nu mag ik morgen contant betalen. Tof.
    Het is best fris, toch blij. Al 2 vogels gescored, mussen en merels niet mee gerekend en 1 zwaluw gezien met een rood borstje, nog geen foto van.

8-9 Ambury Park

September 8, 2018 in New Zealand ⋅ ☀️ 13 °C

Geweldig, van trui + dons, naar t-shirt naar vice versa. De wind steekt op 's middags, brrr.
    De ochtend gebruikt om mijn aantekeningen van het noordereiland op de fiets-overzicht-kaart te zetten. Toen naar de bieb voor WiFi en dorp voor wat missing links (zoals een blikopener). Alles gelukt! Simkaart gekocht en ik ben nog wel zo'n dinosauriër dat het een uur duurde voordat ik (nou ja de helpdesk dus) mij aan de praat had. Daarna nog gewandeld, erg gaaf. En nu met een wijntje bij de tent. Zo"n parkiet/papegaai zien vliegen met een rode kop. En mijn horloge staat weer goed. Rot allemaal hѐ?Read more

9-9 Orere Point

September 9, 2018 in New Zealand ⋅ ☁️ 12 °C

Ik ben om kwart over 5 wakker. Plassen en voordat ik weer slaap: moet ik poepen. Terwijl ik na dat ene flesje Kumbaja geen diarree meer heb. Als ik om kwart voor 6 weer terug bij de tent ben, begint het te schemeren en ben ik klaarwakker. Hupsakee dan maar, heb ik het meeste daglicht. Het is over 12 uur ook zo weer donker. Dus rijd ik om 8 uur weg, mijn geld door de brievenbus en dat nog tegen de park ranger kunnen zeggen.
    Holy shit wat een verkeer overal. Wordt pas beter na Kawakawa Bay, maar dan krijg ik een 10procentje van een kilometer voor mijn wielen. Dus maar een klein stukje (daarna dus) van het fietsen kunnen genieten. Wel kwam ik per ongeluk langs de botanische tuinen. Wel mooi, maar ik snapte het meeste niet zo goed🙁. Uitleg over 2 bomen en dan zag ik er maar 1 en zo. Verder kon ik niet goed inschatten of ik de eerste camping wel ging halen, dus ben ik niet lang gebleven. Om 4 uur staat mijn tent. Weet ik dan weer voor de volgende keer....
    Oh ja, onderweg gekeken hoe koud het was, dikke trui aan en donsjack en verlangde naar een muts......... 15 graden. Hm. Er staat wel een koude wind... 🤔 die me meestal de goede kant uit duwde gelukkig.

10-9 Miranda hotsprings

September 10, 2018 in New Zealand

Weer zo vroeg wakker, eigenlijk wel lekker. Weer om 8 uur klaar voor vertrek, behalve dat immigratie mijn adres in Nieuw Zeeland wil. Hm. Een medereiziger zegt dat hij gewoon een verklaring van het hostel heeft doorgegeven. De mevrouw van de receptie schrijft dat ik daar vannacht heb geresideerd, en we hebben het vrij snel in .pdf en geupload. Ben benieuwd.
    Vervolgens eigenlijk alleen gevogeld vandaag, ongeveer 40 keer op en af gestapt denk ik. Kwam nog Fransman tegen. Is mijn Frans zoek, schiet ik steeds in het Spaans. En ik kán helemaal geen Spaans😕. Miranda shorebird center, vogelhut. Desondanks nog 37 kilometer gereden. Om 2:30 ben ik op de camping, wil in het warme bad omdat het zo koud is. En dus breekt de zon door en zit ik heerlijk met een boekje voor de tent. Daarna alsnog lekker zitten ouwehoeren in het warme water. Daarna is mijn zilveren kettinkje van koper, maar dat komt goed met tandpasta.
    Gedoe met de wi-fi, daarom nu de pinguïns via telefoon, de foto's volgen daarom later.

11-9 Tapu

September 11, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 15 °C

Ik word wakker met regen op de tent. Voor de zekerheid de was binnen, al blijken het maar een paar spatten. Wordt het toch een stralende dag! Wat een mazzel. Fietspad naar Thames. Is af en toe erg rul, dus zwaar en wind tegen helpt ook niet echt. Ook een beetje saai eigenlijk en erg om, maar wel een vrijligggend fietspad, dus wat zeur ik nou.
    Heel veel "noodeten-boodschappen" gedaan in een grote supermarkt omdat ik vanochtend niet genoeg ontbijt had. Heb ik een hotdog gegeten na een uur of zo. Uhhhh, da's iets anders dan onze, of een Amerikaanse hotdog. Jammer, ben er meteen klaar mee. Ondanks dat ik in Thames eigenlijk al moe ben, door naar Tapu. Goed idee, ik sta nu voor 10 dollar aan zee, super rustig. In de zon, met een biertje.
    Vrees alleen dat de WiFi niet gaat lukken.

12-9 Coromandel

September 12, 2018 in New Zealand ⋅ 🌙 13 °C

Krijg ik toch een mega snappper vanochtend. Zomaar. Jim ging toch nog meer vissen. Mijn plan was de 309 weg, maar voordat ik bij de splitsing kwam, had ik al ettelijke kilometers 8-10 % gehad en toen had ik niet zo'n zin meer. Het is nog erger dan de Eifel; nog minder hoog, en nog steiler. Pffft.
    Dus ik rijd door tot Coromandel, zie er nog tegenop dat ik dan de houten huisjes moet bezienswaardigen. Maar het dorp is maar 1 straat, zo klaar!😉
    Dan nog 3 km naar de camping, want vanaf daar is er een leuke Kauri wandeling.
    Maar eerst wassen, want de zon schijnt. Dan nog een uurtje luieren. Helaas is de WiFi nog slechter dan in Zuid Amerika en lukt footprinten dus niet zo goed.
    Dan de wandeling. Hartstikke mooi. Bij heel veel bomen staan bordjes met namen behalve bij de Kauri. Ik ga er maar vanuit dat die hele grote dikke hem is.
    Ik bak mijn snapper in de keuken. Best gelukt gelukkig. En wat een mooie zonsondergang weer. En wat een mooie maan (dat je de donkere kant ook kunt zien). En net als in Peru kan je hier de Melkweg ook zien als het niet helemaal donker is. Gaaf.

13-9 Whitianga

September 13, 2018 in New Zealand

Na een extra koffie in een kroeg met super WiFi, alsnog om kwart voor 9 onderweg. Het is koud en bewolkt. Gelukkig is de "vlakke" 309road helemaal niet vlak en trap ik me het apezuur. Hoe kwam die mevrouw daar nou bij? Naar beneden zijn er zelfs haarspeltbochten! Maar naar boven heb ik het niet meer koud. Onderweg is waterworld nog dicht. Wat op de parkeerplaats mij enthousiast moet maken doet dat niet, dus door naar Waiau Falls. Lief. En vlak daarna Kauri Grove. Gaaf. Van alle 10-12%tjes loop ik maar een klein stukje en dat is omdat de gravelweg daar echt even te gravel werd. Bij mijn lunch kom ik achter de vogel die dat geweldige geluid maakt: bellbird. (die tuutjes in de video niet dat schelle gekwetter).
    Vervolgens word ik naar Whitianga geblazen. Doe buiten het dorp boodschappen (opbergdoosjes en een nieuw hemdje voor bijna niets!). Ik ben hartstikke moe van bijna geen kilometers en 2 miniwandelingetjes, en zit alweer in de zon, al waait het best wel. Ook alvast de glassbottom boot van morgen geboekt. Dat vind ik het ingewikkeldst van in mijn eentje reizen: kiezen. Eigenlijk een luxe probleem! 🤔

14-9 Whitianga glassbottom boat

September 14, 2018 in New Zealand

Die papegaai klonk helemaal niet zo vanmorgen!
    Voor de boot nog even in het dorp rond gesnuffeld. De boottocht was mooi. Omdat ik met een trui, donsjas en muts op in de boot zat, hoefde ik niet te snorkelen van mezelf. Daar werd ook niet op gerekend! "Regelmatig" dolfijnen en orka's zien is 1 keer per week/maand (orka's). Vandaag dus niet helaas.
    Mijn eerste fish en chips gegeten. Lekker! Daarna luieren bij de tent.