Start Nieuw Zeeland, 6 september 2018. Hele dag zoek vanwege het feit dat het in NZ 17 uur later is dan in Peru.

18-10 Wellington

October 18, 2018 in New Zealand ⋅ 🌙 10 °C

Langzame start, met huiswerk Zuidereiland, koppijn en koffie. Als het erg grijs wordt, gaat alles wat sneller. Met boodschappen rijden we om ongeveer 1 uur Wellington in. Gelukkig was er een fietspad langs de highway. We boeken een kamer voor twee personen, scheelt niet eens zo heel veel met een zespersoonskamer. Dan lunch en naar de interislander. Boot voor morgenmiddag.
    Terug naar de stad en een stuk langs het water gefietst. Eerste stuk best aardig maar het mooie stuk uit de reisgids kan me niet bekoren. Als we net van een terrasje weg willen gaan ontmoeten we Liz en een andere Becky. Zij gaan ook ri zuidereiland. Dus tips uitwisselen. Ik kook hutspot en vind pas als we naar bed gaan de uien terug. Was toch lekker.

17-10 Lower hutt

October 17, 2018 in New Zealand ⋅ ☁️ 14 °C

Ja, hartstikke mooi, maar het werd wel een "beetje" moeilijk. Gotsamme, waar het bordje zei dat de weg was weg gespoeld hoefden we "alleen maar" door het zand te ploeteren, maar bij het bordje "eventueel moet u een stukje lopen" is gewoon de hele wereld weg. Fijn dat we met zijn tweeën zijn, ik raak ff in paniek als ik de hele trail niet meer zie. Becky ziet hem wel. Uiteindelijk valt de wind tegen mee, en zijn we op tijd in Lower hutt om mijn tent te repareren. Gaat super snel. Heb ik i.i.g. niet de halve nacht voor niets wakker gelegen, alles uitgedacht. Ondertussen draait onze was, jemig wat stinken we. Lekker uit eten in de pub.Read more

16-10 Wharekauhau

October 16, 2018 in New Zealand ⋅ 🌬 11 °C

We fietsen als een speer terug, gewoon omdat het lekker gaat, en dan ri west voor de Rumitaka cycle trail, we gaan het stuk langs de kust doen. Mooie weg, weer lekker rustig. Laatste 7 km heeft nog een klimmetje en wind tegen, maar we zijn om ongeveer half 4 bij de doc-kamping. Lekker aan het strand, op tijd koken want we hebben alweer honger. Het begint wel een beetje te waaien. Ik ga de brownies uit de tent halen: blijkt Beckies tent weggewaaid, met haar zware tas er in nota bene. Maar hij is nog heel. Ondertussen is het vlagen windkracht 9 denk ik, dus mijn tent ook maar meer richting luwte. Terwijl we dat doen: krak, wéér een stok gebroken, wéér een gat in mijn doek. Ik mag vannacht bij Beckie logeren. Ik ben wel even niet zo blij. Het stormt ondertussen als een idioot. Normaal vind ik dat wel leuk, nu even niet.Read more

15-10 Ngawi

October 16, 2018 in New Zealand ⋅ ☁️ 10 °C

Wát een gave dag. Het begon mega koud, dat ik bijna niet uit mijn blauwe zak wilde, maar we konden de tenten in de zon zetten en zelf in de zon ontbijten. Daarna met best wat geheuvel, in de zon, klein beetje wind mee langs de kust. Het leek wel een andere wereld. 2 lammetjes gezien die nog nat waren. Gewoon een tijdje staan kijken. Om 12 uur waren we bij de camping. Tenten, lunch en op naar de zeehonden. Heel veel gezien, en denk ik ook nog heel veel niet gezien. Gewoon op een meter afstand af en toe. En dan die mega golven aldoor, wát indrukwekkend. 2 zeehonden zien vechten. De verliezer kwam op ons af rennen. Wij met gezwinde spoed er vandoor, ze zijn groot! Nog naar de vuurtoren, daar werd het weer superkoud, en dan de hoek om bij de camping weer de warmte inrijden. Gaaf is dat. Nergens een biertje te bekennen, worden we bij terugkomst door de kampeigenaar John getracteerd. Zon weg, koud, dus we eten in de keuken. Topdag.Read more

14-10 Lake Ferry

October 14, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 10 °C

Slechte weersvoorspelling, maar kraakheldere nacht (vorst aan de grond) en blauwe lucht bij het opstaan. Dat duurt helaas niet lang, snel alles ingepakt en daarna ontbijt in de verwarmde keuken. De helicopter vannacht blijkt een diesel aangedreven windmolen te zijn boven een druivenbed. Om te voorkomen dat het zou bevriezen hoorden we later.
    Zodra het droog is weg, ongeveer half 10. We mikken op de seals op de cape, 70 km.
    Eerste stukje lekker al moeten we een aantal keer afstappen vanwege een wielrenrace. Daarna steekt de wind weer op, pal tegen al blijft het gelukkig redelijk droog. Voor mij onmogelijk om daar nog 50 km tegen in te vechten. We gaan naar Lake Ferry, waaien daar heerlijk uit op het strand, wandelen wat, bier in het hotel en daarna de tenten pas opgezet, redelijk in de luwte, en de wind is ook iets minder. Becky heeft een aanbod om naar India te gaan voor een week (30 uur onderweg!); ze gaat niet.

13-10 Martinborough

October 13, 2018 in New Zealand

Redelijk droog ingepakt (tent is kletsnat) maar verder een regenpak aan/uit dag. En warm is anders, behalve dan je eigen gezweet van het tegen de wind infietsen. We blijven meer dan een uur in een pub (heerlijke appelcrumble!) als het echt te erg wordt. Nog mazzel dat we er dan ongeveer zijn, want verder is er onderweg niet veel. We blijken de eerste chocolademelk gratis te krijgen omdat we zo zielig binnen kwamen. Ze hadden de open haard aan, lekker hoor.
    Klein ommetje voor namaak Stonehenge. Alleen van een afstand bekeken. 4 uur op de camping, de eerste top tien sinds mijn kortingskaart, heb ik wel meteen voor 2 personen korting😊. Moe. Kan nog even in de zon zitten met al mijn kleren aan.

12-10 Masterton schuilen

October 12, 2018 in New Zealand ⋅ 🌧 7 °C

Eerste keer dat er prutweer is voorspeld, en dat het ook prut is. Het regent zo hard en is zo koud dat we zelfs niet midgetgolfen en ons in de huiskamer terugtrekken met de verwarming aan. We doen alleen nog even boodschappen en ik geef brownies aan de man van fishing en hunting die mijn tent heeft gerepareerd. Becky kookt risotto, lekker hoor!Read more

11-10 Masterton

October 12, 2018 in New Zealand ⋅ 🌧 12 °C

Becky en ik zijn ongeveer tegelijk klaar met inpakken en gaan dezelfde kant uit. Ik denk dat zij een racer is, maar dat is helemaal niet zo. Ons samen vertrekken wordt de hele dag en het is fijn. We gaan nu samen naar Wellington. De heuvel waar we allebei tegenop zien is gewoon hartstikke leuk om te beklimmen, precies het goede percentage, het fietst zalig, rugwind. Om half 12 zijn we al in Alfredton. Nu stoppen is suf, en daar is het ook te guur voor. Toch maar door al is 89 km totaal wel veel. We plannen lunch en nog een stop. Die laatste doen we niet omdat we er dan al bijna zijn! Nou ja zeg. Half 3 (!) rijden we Masterton in. Becky naar de fietsenmaker voor een spaak, ik bij de tweede winkel iemand die een nieuw stuk tentstok fröbelt. Natuurlijk net niet de goede maten, met zijn tweeën denken, een uur later: gelukt! Wil hij er niet eens iets voor hebben, het waren toch maar spare parts en het was zo'n leuk project. Ik krijg ook nog gratis 4 noodverbandjes mee. 's Avonds kletsen met 2 Duitse fietsers, allebei met een Velotraum trouwens. Of we doorgaan morgen weten we nog niet, Beckies fiets is als het goed is morgenochtend klaar, maar het wordt slecht weer. We zien wel.Read more

10-10 Pongaroa: stormpje

October 10, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 10 °C

Nadat ik de sleutel had geregeld, mijn biertje en footprints had gedaan, gedouched en wat spullen had uitgespoeld, was het toch al weer half 4 gisteren. Ik aan mijn huiswerk Zuidereiland, daarna lekker lezen was het plan. Dus komt Becky om kwart voor 4 aangefietst en een man met 2 honden komt een praatje maken. Hartstikke leuk en geen letter gelezen. 's Avonds naar de pub, zálige spareribs, maar Beckies fishburger zag er ook niet verkeerd uit. Zal ik nog een dagje blijven?
    En dat wordt dan gewoon geregeld: ik sliep al slecht, en moest er vervolgens uit voor stormlijnen "voor de zekerheid". Blijk ik nog redelijk in de luwte te staan. Hier kan/wil je écht niet tegen in fietsen, en het is ook niet verantwoord. Er schijnt hier een mooie wandeling te zijn, gaan we zo doen. Niet te lang hoor, ik wil ook lezen! 😊.
    Was een goed besluit en een leuk wandelingetje, maar kostte me wel een tentstok. Het onderdeel ter reparatie zat denk ik in mijn gestolen tas. Met proberen te repareren, weer naar het dorp voor reparatie, (niet gelukt) en weer knutselen, toch weer half 2 maar dan toch eindelijk een boekje. En nu maar wachten tot de wind gaat liggen, de tent nog meer in de luwte gezet, maar ik durf nog niet.

9-10 Pongaroa

October 9, 2018 in New Zealand

De campermate had het over een goed uitgangspunt voor twee verschrikkelijke heuvels. Ik vond het er maar 1 met 2 deukjes, maar steil was het wel. Weer een super rustige weg en veel heuvels en schapen. Het is heerlijk weer, ik ben om 1 uur gestopt in Pongaroa, de volgende camping is mijlen ver weg. Ga zo als het goed is internetten bij de pub met een biertje, dan kan ik daar ook de sleutel van de douche en toilet scoren. En dan een middagje relaxen.Read more