Bolivia
Oruro

Here you’ll find travel reports about Oruro. Discover travel destinations in Bolivia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Karnevalet i oruro

February 14, 2015 in Bolivia

Våknet tidlig i dag for å så dra til plassene våre får å se karnevalet. Det helle begynte Kl 08:00 men vi var på plass Kl 09:00. Og herregud for en opplevelse, alt fra bandet, kostymen og danserne var bare helt fantastisk. Dette var virkelig en opplevelse for livet. Utrolig flotte kostymer. Og publikumet hadde en helt spesiell utstråling og heiet og danset med. Hvis jeg klarer å hode ut og ikke være så utålmodig med å lære meg noen av dansene fra karnevalet så hadde det vært en drøm å få danset med neste år ?

Carnival of Oruro er en religiøs feiring påvirket av den romersk-katolske religion i tider med visekongedømmet og interkulturell prosess i feltet av de søramerikanske høylandet, kom til å utgjøre "Masterpiece of Oral og immaterielle arv Humanity" (Unesco) som kan generere kulturelle arrangementer og tro i ulike sosiale lag.Gjennom involvert festivalen mer enn 48 folkloristiske grupper som er fordelt i 18 spesialiteter danser sammen fra ulike deler av Bolivia og gjorde sin pilegrimsreise til helligdommen for Socavóncada lørdag av karneval i tradisjonell "Input".

Oruro

February 12, 2015 in Bolivia

Da vi var endelig fremme i oruro så spiste vi kvelds og gikk ut en tur. Vi fikk være hos en familie medlemm av lupe og Maria. Veldig hyggelig folk. Lupe viste meg sentrum og litt rundt, selv om det var mørkt så fikk jeg dett mye. Rundt Kl 22:00 dro vi for å møte maria elena som var og øvde til karnevalet. Var så kjempe koselig å se henne igjen, og fikk møte de andre fra danse gruppen hennes. Kjempe koselige alle sammen. Etter en times tid dro meg og lupe inn til byen igjen slik at Maria kunne øve videre. På vei til byen så så vi noen grupper som danse øvde i gatene til karnevalet. Utrolig gøy å se på. Rundt 00:00 så dro meg, maria elena, lupe og to jenter fra danse gruppen ut for å danse. Dette var dagen til alle jenten "dia de comadres". Forrige uke var det guttenes dag "dia de compadres" vi koste oss med dans og god musikk. Dro så hjemover for å sove.Read more

Oruro "la virgen de socavon"

February 13, 2015 in Bolivia

Etter det dro vi til "la virgen del socavon" denne statuen er da mye større en "christo redentor" i Brasil. Kjempe svær statu og den ligger da på toppen av en fjelltopp så Utsikten er over helle oruro. Utrolig å se på.

Oruro "iglesia de la virgen socavon"

February 13, 2015 in Bolivia

Våknet til sol som skinte inn gjennom tak vinduet, sto opp med Maria for å spise frokost så tok vi oss en tur rundt i området. Da vi var fremme i huset traff vi på Zack, en hyggelig gutt maria elena traff i Argentina. Han ville se karnevalet i oruro så maria inviterte han til å bli med samme med oss. Etter å ha slappet litt av og blitt kjent med Zack, spiste vi middag. Spiste "charquecan" en rett som er typisk fra oruro. Veldig godt. Etter det så dro vi ut for å se byen. Dro først til kirken "inglesia de la virgen de la socavon", der dro vi til gruven som var under kirken. Der fikk vi se maskiner som ble brukt og fikk se mange forskjellige typer mineraler som ble funnet.Read more

Oruro "api" og "buñuelo"

February 13, 2015 in Bolivia

Etter å ha sett statuen av "la virgen del socavon", dro vi ned for å prøve "api"og " buñuelo", "api" er da en varm drikke som er laget av mais. Og "buñuelo" er en slags deig som blir fritert. Veldig godt. Etter det dro maria elena for å hente kostymen sin. Mens vi tre andre dro inn til byen der selve karneval paraden skule være. Fikk se hvordan alt ble satt sammen og på plass. Det var stappet med folk og mange solgte ting. Dro så hjem for å sove og lade batteriene til karnevalet i morgen.Read more

Karnevalet "Llamerada dansen"

February 14, 2015 in Bolivia

Den Llamerada dans i Aymara er kjent som "qarwani". Dansen har en festlig religiøs forstand Utført av llama, alpakka og Vicuna innsamlinger i La Paz. Den Llamerada dans er en representasjon av Shepherd lange reise for å utveksle basisprodukter .

Karnevalet "tobas dansen"

February 14, 2015 in Bolivia

Den Tobas dans er en spesiell representasjon av energi - en enestående dans med imponerende hopp utført av danserne å imponere publikum. Denne unike dans er utført i løpet av religiøse og andre festligheter samt Oruro Carnival.Not bare trenger du en god fysikk, men mye av utholdenhet og energi.
    Dansetrinn har spesielle navn: Bolivar (rask med jevne hopp); Camba (veldig smidig, en meter høye hopp); chucu-chucu (med en raskere rytme som underholde publikum, i foten tips, nesten i knærne); og cullahui hopp.Read more

Karnevalet "Suri sucuri dansen"

February 14, 2015 in Bolivia

Suri sicuri er en dans som kombinerer aymara ord Suri, som betyr struts, og sicuri, som stammer fra SICU, som er en innfødt instrument. Enorme kroner av strutsefjær pryde hodene på dansere som de flytter til den langsomme rytme knyttet til Suri Sicuri.

Karnevalet fortsetter

February 15, 2015 in Bolivia

I dag våknet vi tidlig igjen får å få med oss fortsettelsen av karnevalet. I går så sluttet den rundt Kl 03:00 og fortsetter i dag fra Kl 07:00. I går ble vi bare til Kl 00 siden vi var sliten og hadde vært der fra morgen. I dag så starter Mari elena sun gruppe å danse tidlig, i går danset de på kvelden. Så gruppene bytter på å danse tidlig og sein. Etter frokost dro vi til sitte plassene våre, der ble vi til vi fikk sett gruppen til Mari danse så bevegde vi oss litt rundt. Karnevalet i dag var litt anderledes en i går, i dag så er de som danser litt mindre motivert og ikke energetisk som i går. Dette er da normalt på dag to siden de har danset i helle dagen før. Men det var fortsatt like spennende å se på men bare ikke like festlig som i går. Så er glad jeg fikk sett den i går. Vi spiste litt mat før vi tok oss en runde i byen, så dro vi til busstasjonen får å fikse billett til Zack. Han drar da i kveld videre med natt bussen. Etter det dro vi tilbake til plassene våre og så resten av karnevalet. Her ble vi til Kl 20;00 så følgte vi Zack til busstasjonen og sa farvel. Meg og Mari dro da videre får å møte noen av jentene fra danse gruppen hennes, vi så resten av karnevalet sammen med de. Etter Kl hadde blitt 01:00 bestemte vi oss får å dra hjem.Read more

Oruro, أورورو, Ururu, Օրուրո, ORU, オルロ, ორურო, 오루로, Oruras, Оруро, Uru Uru, اورورو، بولیویا, 奥鲁罗