Brazil
Soure

Auf zur Ilha de Marajo

February 27 in Brazil ⋅ 🌧 29 °C

Nach einer kurzen Nacht und schnellem Frühstück haben wir das Hotel schon wieder verlassen und uns auf den Weg zum Fährhafen gemacht. Die Überfahrt mit dem Schnellboot war komfortabel und nach 2,5h bereits wieder erledigt.
      Am Hafen von Soure hat uns bereits Janna, unser neuer Guide, erwartet.
      Wir haben kurz unser Gepäck zur Pousada gebracht, ein paar Sachen für den Strand eingepackt, dann gings mit dem Auto 🚗 schon wieder los Richtung Praia Da Barra Velha.
      Das Baden 🏖 war einfach herrlich. Anni hat mit der GoPro ein paar Bilder gemacht. Beim rausgehen ist es dann wieder passiert. Anni hat sich den Fuß ziemlich heftig an einem Baumstumpf, der sich unter Wasser befindet, angeschlagen. Das tat ziemlich weh!!! 🤕
      Die Bedienung vom Strandrestaurant hat uns schnell Alkohol gebracht, sodass wir die Blutung stoppen und nach einer kleinen "Schockpause", erstmal in Ruhe gegessen haben.
      Danach ging es vorsichtig weiter zur "Mironga" Farm. Hier konnten Büffel 🦬 reiten und dabei lustige Bilder machen. Anni war wieder voll dabei! Im Anschluss konnten wir regionale Speisen ausprobieren. Leckerer Büffelkäse, Säfte, Tapioca 🥞. Es war köstlich. 😋
      Zurück in unserer Pousada haben wir uns noch einen Caipirinha gegönnt und sind dann kaputt aber sehr zufrieden schlafen gegangen. 😴

Soure - Dag 2

June 2, 2023 in Brazil ⋅ ☀️ 31 °C

Vandaag hebben we een tour gedaan op een buffelboerderij! Samen met Rodrigo, de eigenaar van het hostel, zijn we smiddags daar naartoe gereden. Het hostel heeft zo'n 8 fietsen die je mag gebruiken, dus uiteraard wilden we graag op de fiets naar de boerderij. Toen we wilden vertrekken kwamen we er alleen achter dat alle fietsen behalve één ofwel een lekke band, een kapotte ketting of geen stuur hadden. Hadden we iets beter moeten voorbereiden.

De boerderij ligt zo'n 10 kilometer buiten het dorp en ligt in een savanne achtige omgeving. Het ziet er prachtig uit, de bomen, de buffels, de plassen water en in de verte een paar grote landhuizen. Eerst kregen we heel veel uitleg van de eigenares, vertaald door Shara, waarna we meer wisten over buffels dan we ooit hadden kunnen dromen. Vervolgens konden we een buffel melken en rechtstreeks opdrinken. Hier lag blijkbaar mijn onontdekte talent, want ik kreeg zowaar applaus van de man die uitleg gaf en de rest van de groep. Wat ons vooral opviel is dat de man in die zelf een vleeskoeien boerderij had, uitgelegd moest worden hoe je moet melken. Toch lichtelijk apart.

Het avondeten bestond uit allerlei buffelproducten. Buffelvlees en vooral heel veel zuivelproducten met buffelmelk. Een oudere man schoof bij ons aan om nog meer te vertellen over de boerderij en zijn liefde voor buffels. Hij maakt elke een ritje op de buffel en is soms de hele dag onderweg.

Savonds was er in een nieuw, klein hotel in de buurt van ons hostel een feest waar we met z'n vieren (de andere man, Luis, die erg grappig was) naartoe gingen. Er waren erg weinig mensen en de muziek viel wat tegen, maar we maakten het onszelf erg gezellig.

Soure - Dag 1

June 1, 2023 in Brazil ⋅ ☀️ 38 °C

Na de lunch zijn we vertrokken naar Soure, op Ilha de Marajó! Vanuit de haven van Belém vertrekt er twee keer per dag een boot, een boot die nogal anders is dan de vorige boten. Veel kleiner, volgepropt met mensen, maar wel een heel stuk sneller! Na bijna twee uur kwamen we aan in Camará, waarvandaan er busjes reden naar alle plaatsjes in de buurt (dit zijn er niet bepaald veel).

Wanneer ik "eiland zeg", denk niet te klein qua formaat. Het eiland is 40.100 km² groot, Nederland is 41.543 km²! Voor de leuk: Brazilië is 205 keer zo groot als Nederland. Het eiland bestaat vooral uit regenwoud en savanne en staat vooral bekend om zijn Açaí (er wordt heel veel geproduceerd (en gegeten) in de regio) en buffels! Er zijn drie keer zoveel buffels als mensen. Bijzonder is dat de buffels hier oorspronkelijk niet voorkwamen, maar inmiddels is de buffelindustrie booming.

En hoe smaakt buffel dan? Erg goed! Savonds hebben we in een restaurantje buffel met buffelkaas gegeten, en het was goed te vreten! Het heeft minder calorieën en vet, en is erg sappig en heeft veel smaak. Het was erg gezellig en na aardig wat bier zijn we teruggekeerd naar ons hostel. Het hostel is erg basic, maar heeft een tuin met meerdere fruitbomen (starfruit, Barbados cherry en een andere vrucht waarvan ik de naam ben vergeten, een hele rokerige en wat pittige vrucht) en twee hele leuke mensen (de eigenaar en een man die langer in het hostel verblijft om promotievideo's te maken van het eiland).

Ilha de Marajó

February 10, 2020 in Brazil ⋅ ☁️ 28 °C

Hoje acordamos cedo para pegar a Balsa para a Ilha de Marajó.
      A Balsa é uma embarcação muito grande e carrega caminhões e carros e além de transporte público faz toda a logística de abastecimento da ilha.
      Logo ao chegar à ilha seguimos para nossa primeira parada - as ruínas de Joanes.
      Localizada no lado leste da Ilha, no município de Salvaterra, a Vila Joanes foi, no século XVII, ocupada por padres franciscanos. Esses missionários desenvolveram diversas atividades e também construíram uma igreja, cujas ruínas estão recebendo visitantes que se interessam pela história brasileira.
      As Ruínas são compostas por parte de uma igreja, do campanário, dois poços de pedra e de antigos currais de peixes.
      Continuando nossa viagem, nossa próxima parada foi na Praia de água boa, não muito distante de Joanes. Aqui paramos para desfrutar de uma tijuca (cerveja local) bem gelada, acompanhada de um delicioso peixinho.
      Depois do almoço e um bom descanso na rede, fomos para Soure, a capital de Marajó e nos alojamos em nossa Pousada Solar Encanto do Marajó.
      À noite fomos jantar na vila.

Soure - Praia do Pesqueiro

February 11, 2020 in Brazil ⋅ 🌧 28 °C

Um belo dia de sol em Soure e bora "turistar", meu verbo favorito. Meus companheiros incansaveis Moura e Silvia já estão prontos para me mostrar as maravilhas da capital da Ilha de Marajó.
      Começamos pelo centro da vila às margens do rio Paracuari. Entre búfalos, rios e natureza, a vida tranquila do lugar encanta.
      Depois seguimos para a Praia do Pesqueiro, também conhecida como praia das malocas, devido à grande quantidade de quiosques disponíveis ao turista para se protegerem do sol e ter uma experiência que não perde muito para as Maldivas.
      Localizada apenas 8km do centro da cidade de Soure, livre de poluição, com uma grande extensão de areia, dunas e algumas características típicas, que só esta praia oferece. A água é doce, no entanto, a proximidade do oceano atlântico transfere o leve sabor do sal. A presença dos inúmeros coqueiros distribuídos sobre a praia, oferecem uma paisagem belíssima, para o deleite e repouso dos visitantes. As margens, barracas de apoio oferecem cardápio típico da região. Carne ou peixe com queijo do marajó, são os pratos mais procurados.
      Um passeio montado no dócil búfalo faz parte do programa e entusiasmo das crianças. É uma delícia em plena Ilha do Marajó, na amazônia.

Soure - Salvaterra - Belém

February 12, 2020 in Brazil ⋅ 🌧 28 °C

Hoje o dia amanheceu chovendo, mas...e dai? Estamos na Amazônia e aqui chove mesmo!
      Aproveitamos o café da manhã e saímos para conhecer uma Pousada muito especial em Salvaterra chamada Recanto dos Gaviões, uma pousada com diversos chalés com vista para a Bahia de Marajó na vila de Joanes.
      Depois aproveitamos o resto da manhã na praia e depois do almoço seguimos para o ferry boats para tomarmos a balsa ⛴️ de volta a Belém.
      Terminamos o dia com um jantar na orla de Belém. Perfeito!

Soure, SFK, Q22014262