Brazil
Viana

Dag 19: Adventista de Setimo Dia

January 4, 2020 in Brazil ⋅ 🌧 28 °C

Vanochtend zijn we op bezoek geweest bij de zevendedagadventisten. Een kerk die veel bezig is met bijbelstudie en geloofsopbouw. Silvania volgt ook een dagelijkse bijbelstudie van deze kerkstroming. We gingen er dus weer even kijken. Vorig jaar zijn we bij de kerk in de wijk Mucuri geweest, nu zijn we naar de kerk in de wijk Vila Capixaba gegaan. Dat is ietsje verderop en tevens de wijk waar Silvania is opgegroeid.

In de kerk werd opvallend goed gezongen, erg goede voorzangers, wat erg leuk was. Verder viel op dat veel verschillende personen een inbreng hadden in de dienst en bijbelstudie. Halverwege was er ook nog een gedeelte ingeruimd voor groepsgesprekken over het boek Daniël.

De dienst duurde alles bij elkaar bijna tweeënhalf uur, wat voor mij best lang is. Er was veel afwisseling, maar ik wordt na een tijdje moe van zoveel Brazilliaanse taal achter elkaar. Dat kost me nog veel hersenkracht.

Na de dienst hebben we ons favoriete self service restaurantje maar weer even opgezocht. Op de terugweg spontaan een bakkie koffie gedaan bij een oude bekende van Silvania, ook in Vila Capixaba.

De rest van de dag thuis wat rondgehangen met de familie. Gilmar heeft vakantie dus die was er ook weer ff. Volgens mij hebben we nog we even een ijsje gehaald met elkaar, maar verder lekker veel rust gepakt.

Dag 23: Laatste dagje

January 9, 2020 in Brazil ⋅ ☀️ 32 °C

De laatste dag! De dag die je wist dat zou komen. Geen dag om rustig aan te doen, blijkbaar, Want na het opstaan, moesten we gelijk al op weg naar een kappersafspraak. Ondanks opschieten toch te laat, maar gelukkig de kapper ook. Terwijl Silvania werd geknipt, gekleurd en gestyled heb ik wat koffie gehaald en coxinhas (heerlijke Braziliaanse snack, soort kip-soufflé). Op weg naar de auto op straat nog een lekker flesje kokoswater gescoord, want dat zouden we voorlopig ook moeten missen.

De auto hadden we neergezet bij een 'lava jato'. Aan de straat parkeren is goedkoper, maar de auto moest deze dag toch nog gewassen worden. Dus dat was op deze manier gelijk geregeld.

Thuis de koffers ingepakt en nog wat gechilled met de familie: jaca (jackfruit) eten, lunchen, kletsen met Victor (Alex), snel nog even een vriendin bezoeken (Silvania) en tot slot: het huis vegen en dweilen met hulp van Lucia. Ik citeer cheffin hygiëne Silvania: 'ik kan mijn moeder niet achterlaten in een zooitje'. En dat is ook zo.

Het afscheid was emotioneel. Er waren vriendelijke woorden van Edimar en Lucia, knuffels van Victor en Papa, tranen van Mama. Afscheid nemen met de wetenschap elkaar voorlopig een jaar niet meer te zien: het is allemaal niet niks.

Al met al vertrokken we iets later dan gehoopt richting het vliegveld, dus moesten we een beetje doorrijden. Onderweg ook nog even de tank volgooien en langs de supermarkt voor Braziliaanse koffiebonen. Auto inleveren bij het vliegveld, en door! Check, check!

We waren pas 17.45 op het vliegveld, en toen bleek ook nog eens de vlucht een half uur vervroegd(!) naar 18.30. Oei! Met het gebeuren van vorig jaar in het achterhoofd (vlucht gemist in Sao Paolo) gaf dat wel een beetje stress. We liepen gelijk naar de douane, maar vergaten even dat we de koffers hadden af moeten geven bij de incheckbalie. Dus wij terug en daarheen. Daar bleek mijn koffer te zwaar, dus uit de rij en zware spullen overhevelen naar een andere koffer. Pfoei, wat een gedoe! Nog een keertje wegen. Gelukkig goed! Geen tijd voor toilet of koffie, snel door naar de douane!

Daar ging het gelukkig een stuk soepeler. Zonder rij of moeite konden we de douane passeren. En gelukkig is Victoria een klein vliegveld, dus ben je na de douane snel in de vertrekhal. De vlucht bleek iets vertraagd. Yes! Goed nieuws, dus toch nog tijd voor een koffietje met wat brood en een rustmomentje aan het begin van de terugreis.

Dag 8: Kerstavond

December 24, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 30 °C

Eerst even dag 7. Daar kunnen we kort over zijn. We zijn even naar Campo Grande (wijk met veel winkels) gegaan voor wat boodschappen, onder andere nieuwe kleren voor Victor, en hebben gegeten bij 'ons restaurant'. Dat is wel leuk trouwens. Dat is een typisch buffetrestaurantje waar gewone mensen (#locals) hier warm eten tussen de middag. Je gooit je bord vol en vervolgens wordt je bord gewogen bij de kassa. Goed eten voor een goede prijs.

Dag 8 dan. Die stond in het teken van de churrasco (bbq) met de familie. Iedereen zou komen dus het huis werd even goed opgeruimd, schoongemaakt, vlees uit de vriezer gehaald en alles klaargemaakt voor een vrolijke avond.

Silvania had de dag ervoor nog geïnformeerd bij een kapper en als ze er een beetje op tijd zou zijn kon ze er wel terecht voor een nieuw kerstkleurtje. Dat zou echter wel even gaan duren, dus we hadden besloten dat het beter zou zijn als ze alleen zou gaan met de auto. Daar had ik daarna nog wel even twijfels over, maar uiteindelijk bleef ze 6 uur lang weg.. dus beter zo! Uiteindelijk alles helemaal goed gegaan en natuurlijk helemaal blij met het nieuwe kapsel.

Nu was het wachten op de aankomst van de familie zodat de churrasco kon gaan beginnen. In het bijzonder ook wachten op de feijao tropeiro, een echt feestgerecht hier (zwarte bonen en groente) dat bij de bbq hoort. Een van de zussen zou dat thuis maken en mee nemen.

Buiten hing het al even in de lucht. Een enorme regenbui. Zo'n lekker tropisch buitje dat lekker hard gaat, de straten in rivieren verandert en onder aan de heuvel vast de nodige overlast veroorzaakt. Hier viel dat op zich wel mee.
      Wel viel nog even de stroom een momentje uit in de wijk. Ik zag het licht in de wijk uit.... en... aan gaan. Niemand leek er van op te kijken.

Na wat whatsappen en bellen haakte eenderde van de familie uiteindelijk toch af voor de churrasco. Dat viel nogal een beetje tegen. Dat betekent geen vol huis en geen feijao tropeiro. Echter, wel veel vlees uit de vriezer en rijst genoeg, dus gewoon maar beginnen en het gezellig maken met elkaar.

Edimar (oudste broer) is chef-bbq hier, maar hij was even naar de kerstavond dienst in de kerk. Dus ik de bbq aansteken samen met Gilmar (jongste broer). Dat werd een soort ouderwets fikkie stoken met wat we maar konden vinden aan nog droog brandbaar spul. Toiletpapier, stokjes, een soort gel met alcohol... het was een beetje improviseren, maar we hadden niks anders, en buiten was alles nat. Het duurde even, maar vooral de vondst van een kartonnen doos, hielp om de bbq uiteindelijk goed heet te krijgen.

Vlees, worstjes, kipvleugels, alles lekker staan bakken daar tot laat in de avond op de veranda. Ondertussen natuurlijk de nodige muziek en gezelligheid. Edimar en gezin erbij, Papa in de nette kleren en Silvania was dj. Dat laatste betekent veel latijnse dansmuziek en vooral Gusttavo Lima. Mama had echter zin in authentieke volksmuziek met veel accordeon. Dat zal wel iets van vroeger zijn. Ze (81 jaar bijna) had het aangezet in de woonkamer en had er enorm veel plezier mee, wat echt fantastisch is om te zien.

Allebei de soorten muziek stonden tegelijk heel hard aan. Uiteindelijk heeft de moderne muziek de wedstrijd gewonnen en werd de avond afgesloten met een dansje en een fotosessie. Toch een geslaagde avond, allemaal blije gezichten!

Weinig meer dan dutjes doen

January 14, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 30 °C

Het is hier zomer. En de zomer hier is heet. Het maakt dat sommige Portugese zinnen er steeds makkelijker uitrollen: 'Quente/Calor, né? Eu não e acostumado'. Dat is: 'Heet/Warm, hè? Ik ben daar niet aan gewend'. De hitte maakt me traag en vraagt veel energie.

We hebben dan de afgelopen dagen dan ook niet zo heel veel uitstapjes gemaakt. En dat is eigenlijk best wel lekker. We hebben wat zaakjes geregeld in het centrum en gisteren hebben we een park bezocht, maar verder vooral gerust, zitten lezen en rondgehangen hier thuis. Vandaag heb ik zelfs twee dutjes gedaan. Onthaasten, noemen we dat geloof ik. :)

Fazenda Park Vale Do Moxuara is een mooi park aan de voet van een gelijknamige berg. Het heeft een restaurant, zwembad, speeltuin, boerderijdieren, waterfietsen, botanische tuin, inheemse planten en bloemen. We kwamen er pas om 15 uur aan, en het park ging om 17 uur sluiten. Dat bleek geen probleem. Ik was in een uurtje wel uitgekeken eigenlijk. Een wandeling de berg op leek me wel wat, maar het was te heet, en we waren te laat. Het werd het restaurant, en dat was prima. Bij vertrek hoefden we de reguliere toegangsprijs van het park alsnog niet te betalen, die werd vriendelijk weggestreept door de kassière. Alleen de rekening van het restaurant bleef over op de bon. Deze betaalden we, we kregen een stempel om te laten zien aan de poortwachter, en we gingen naar huis.

De rit erheen was wat zenuwachtig en spannend geweest, dit omdat de navigatie ons door een slechte wijk leidde en dit he-le-maal niet de goede weg was volgens Silvania. We waren bijna omgekeerd.
      De rit terug zijn we daarom anders gereden, wat veel langer was, maar ook veel mooier. We slingerden door een groene vallei omgeven door bergen, heel natuurlijk allemaal. Een heel mooie rit! De omgeving en het landschap hier is supermooi. Apen heb ik helaas niet gezien nog, maar deze autorit ga ik wel onthouden. In mijn geheugen staat het naast andere 'overweldigende natuur-ritjes' zoals Hoy Vann Pass in Vietnam en autoritjes door de Alpen.

Tot mijn verbazing kwamen we uiteindelijk, na een klein uurtje, wel weer langs die ene slechte wijk... dus bleek onze nieuwe navigatieroute een supermooie omweg. Ook goed!

Dag 21: Churrasco bij Samara

January 7, 2020 in Brazil ⋅ ⛅ 33 °C

Het werd hoog tijd om langs te gaan bij Samara & Felipe. Ze waren het afgelopen jaar weer flink bezig geweest met het bouwen van hun huis en woonden er nu zelfs al. Het huis van Cida, dat er naast staat, schiet ook al aardig op, maar is nog niet bewoonbaar. De andere dochter van Cida, Sara, en haar zoontje Bryan, en Victor gingen ook mee op bezoek. Met een volle auto (6 mensen) dus die kant op. Gelukkig is het niet al te ver rijden.

Bij aankomst kregen we gelijk een tour langs de twee huisjes om alles te bekijken. Het zag er netjes uit. Ook viel op dat de andere bewoners van de straat ook flink bezig waren geweest. Er waren huizen in verschillende fases van bouw verschenen die er vorig jaar nog niet waren. Het begint echt op een straatje te lijken.

Het was een bijzondere warme dag. Na enig aandringen trok ik ook een zwembroek aan van Felipe om af te koelen in de waterbak. Normaliter staat dat op het dak voor de warmwatervoorziening, nu staat het op de veranda als zwembad. Je kan ermakkelijk met z'n drieën in zitten. De anderen hadden dat aanbod allang geaccepteerd. Je koelt er heerlijk van af.

Leven in zulke warmte is een vermoeiende bezigheid. Ik was zo moe dat ik even een tukkie op de bank moest doen. En dat deed me goed. Met vernieuwde energie gelijk op avontuur in de buurt met Victor. We zagen wat mooie mango's hangen in een boom achter het huis. Die moesten er natuurlijk uit, dus wij stenen en takken gooien. Daar waren we best even zoet mee, maar uiteindelijk konden we toch een lekker maaltje mee naar binnen nemen.

Felipe was ondertussen thuisgekomen na zijn werk in de glasfabriek. Zowel Felipe als Victor zijn Engels aan het leren, dus dat moest gelijk gepraktiseerd worden. Victor krijgt op school les, maar Felipe leert Engels door Engelse boeken te lezen, zoals de biografie van Steve Jobs.

Wat kan je doen met drie man, juist: voetballen. Dus wij op weg naar het nabijgelegen grasveld. Door de bosjes, via een smal boomstammetje een slootje over, door het hek, en het grasveld op. Nou ja, grasveld, dat is een beetje overdreven. Er was wat gras, er waren groene delen bij, maar het veld was verre van egaal. Overal kuilen en hobbels. Niet echt lekker om op te voetballen, maar een beetje hooghouden en op doel schieten ging prima. Allemaal op blote voeten natuurlijk.

Bij terugkomst stond Samara al met haar grote zwangere buik achter de bbq. Cida en Sara waren al lekker bezig in de keuken. Silvania hield baby Bryan ondertussen een beetje bezig. Het was een mooie middag. Na een lekkere maaltijd was het tijd weer terug te gaan naar Pa en Ma.

Dag 6: Typische zondag voor kerst

December 22, 2019 in Brazil ⋅ ☀️ 31 °C

Ook hier is het bijna kerst, dus familiebezoek. Er kwamen drie tantes langs die ik nog niet kende, en ook Gilmar(broer) en Sara (nichtje) met haar zoontje. Maar die komen zo vaak, dat noem je dan geen bezoek meer. Silvania wilde eigenlijk het huis schoonmaken, maar daar kwam dus weinig van. En ik wilde eigenlijk gewoon helemaal niks doen, maar daar kwam dus ook weinig van. Beetje bijzitten bij de tantes die op bezoek kwamen, beetje Silvania helpen, beetje relaxen. En een dag schiet zo voorbij.

Groepsgesprekken in het Braziliaans zijn nog steeds lastig te volgen voor mij, en daardoor ook een beetje vermoeiend. Ik vond het een prima idee dat we gingen wandelen en een 'chupie chup' gingen halen. Dat zijn huisgemaakte ijsjes in plastic zakjes die je een stukje verderop bij iemand kan kopen. Iemand die bij een busstation en een voetbalveldje woont, een veranda heeft en een klein winkeltje is begonnen met ijsjes, chips, snoep, maar ook bier en sigaren. Voor elk wat wils dus.

Dat wandelen moet je je niet op een Hollandse manier voorstellen. Zie het als slenteren op zo'n manier dat een 80 jarige en een peuter het tempo allebei makkelijk kunnen bijhouden. 'Tempo' is eigenlijk niet echt van toepassing. Daarvoor wordt er veel te veel stilgestaan en gepraat met buren. En toen we nog maar net de ijsjes hadden wilde men alweer terug naar huis. Dat vond ik zelf wel een beetje vlot, en gelukkig iedereen onder de 40 was het met me eens, dus bleven wij achter.

Beetje voetbal kijken, ijsje eten, mango's rapen en nog een beetje praten met iemand die Edimar kent. We hadden een mooi zwembad gezien en Silvania wilde weten of dat enkel privé wordt gebruikt, of dat wij er eventueel ook een keer van gebruik zouden kunnen maken. Dat bleek geloof ik wel te kunnen, dus wie weet!

Savonds zijn we nog met Mama mee geweest naar haar kerk. Een mooie dienst met veel jonge mensen. En af en toe gaat het er wat heftig aan toe, de manier van zingen, het volume, de hallelujas. Het is allemaal standje 10. Maar ik wen er aan. Ik zie ook de passie daarin, de toewijding, en dat is absoluut mooi.

Ultimo dia de luz de Natal

January 2, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 31 °C

Vandaag gaan we de huurauto ophalen bij het vliegveld. Vitor gevraagd een Uber te regelen, en hop, naar het vliegveld. Na ons gemeldt te hebben, konden we zo door met een pendelbusje naar het verhuurkantoor. Lekker snel aan de beurt! De administratie duurt natuurlijk even, en, bijna ging het feest niet door. De nogal hoge extra borg voor buitenlanders (Surprise! Stond nergens) paste niet op de creditcard, maar... na intern overleg met de manager, en een schietgebedje mijnerzijds, hoefde we die niet te betalen. Gracia a Deus! Dus, auto meegekregen, nog wat boodschappen gedaan en toen terug naar huis.

Thuis eerst maar wat geslapen en toen nog even op de koffie bij een vriendin, Gislaine, van Silvania. Vitor ook meegenomen. Aan de koffietafel wat ideetjes voor uitstapjes besproken en uitgenodigd door Gislaine om spontaan savonds mee te gaan naar Domingo Martins. Het zou wel laat worden, maar toch ja gezegd en zo gezegd, zo gedaan.

Domingo Martins is een 'Duitse kolonie' in de bergen, zo'n drie kwartier rijden. Tijdens de WOII zijn veel Europeanen naar Brazilië gevlucht, en die gingen allemaal bij elkaar wonen. Zo heb je hier Nederlandse en Duitsachtige plaatsjes. Mooi om te zien, extra mooi omdat de kerstlichtjes er nog hingen. Het was namelijk 'ultimo dia de luz de Natal', de laatste dag van de kerstlichtjes. Beetje toeristisch natuurlijk, maar wel leuk en iedereen genoot er zichtbaar van. Paar leuke foto's gemaakt.

Na wat gegeten te hebben de terugtocht aangevangen. Net na 12 uur snachts thuis. En toen de auto nog naast het huis zien te krijgen. De poort van het hek was gisteravond speciaal aangepast door het vriendje van nichtje Maiza, zodat er een auto door zou kunnen. De auto staat dan naast het huis en niet aan de straat. Onze auto is alleen een beetje groot. Dus... steken, steken, steken, draaien, draaien, draaien, veel geroep en handgebaar van de halve familie, maar hij staat!
      Morgen kijken we wel hoe we hem er weer uit krijgen...

Volgende ochtend! Vandaag gaan we een stuk rijden! De auto staat al buiten het hek, dat ging prima. Laatste hap eten naar binnen. Tassen gepakt voor een paar dagen en rijden maar!

In het huis

December 29, 2018 in Brazil ⋅ ⛅ 29 °C

Goed geslapen op een hard bed. Allebei. Na wat gezoet brood en zoete koffie aan het werk om het huis wat schoon te maken. Maar eerst nog even de vogeltjes uit de keuken halen met Eduardo. :)

Er wordt hard gewerkt door iedereen, het is ook best een groot huis. Ondertussen worden er boodschappen binnengebracht en gehaald. Straks even het winkelcentrum opzoeken om nog wat dingen voor de churrasco(bbq) te halen en wat rond te kijken.

De sfeer is goed. Er wordt veel gelachen en iedereen is vriendelijk. Gisteren uitgebreid zitten zingen met deze nieuwe familie. Ik begrijp niet alles, en gesprekken zijn lastig. Maar het komt wel. Silvania is thuis hier en er is veel liefde hier. Mooi!

Churrasco@Piscina Do Deir

January 11, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 27 °C

Vrijdag hadden we afgesproken met de vrienden van Vargem Alta voor een churrasco(=bbq) bij een piscina(=zwembad). Zus Tania en zoon Victor gingen ook mee. Vooral Victor had er veel zin in, want die had het er al een week over. :)

Wij wisten niet echt waar het zwembad was, dus ik moest hen volgen. Zij waren met de motor, veel sneller, maar wachtten gelukkig steeds netjes op mij. Het was werkelijk een erg mooie rit van meer dan een half uur door de heuvels hier net buiten de stad. Het laatste stuk was de weg heel slecht, dus ik was wederom blij met onze grote auto die alle gaten en bobbels die ik niet kan ontwijken goed aan kan.

Het zwembad ligt op een mooie locatie met schitterend uitzicht op de bergen. Om het zwembad zijn meerdere plekken gemaakt waar je je eigen bbq kan maken, dus 'bbq-en bij een zwembad' is echt het concept van deze plek. Ieder stel had ingelegd en de vrienden hadden alles verzorgt en begonnen gelijk het vuur aan te steken voor de bbq.

We hebben er de hele middag (van 10 tot 17 uur) gezeten en hebben lekker gegeten, gedronken, gezwommen en gedanst. Silvania en ik waagden als een van de eersten een dansje, eigenlijk is dat meer een volgende dansles voor mij. Silvania houdt er veel van en ik wordt er langzaam een klein beetje beter in. Als de anderen dansen, probeer ik de kunst een beetje af te kijken. Ze vinden het volgens mij leuk en grappig dat ik het probeer. Dat ik probeer mee te komen, wordt sowieso door iedereen gewaardeerd hier! Dat stimuleert enorm.

Verder was het vlees weer lekker, het water ook, het gezelschap gezellig en de dag wederom erg geslaagd.

Toen we thuis kwamen waren we goed moe van alles! Dus op tijd naar bed.
      Vandaag, zaterdag, doen we dus een beetje rustiger aan. We gaan straks lunchen bij een vriendin van vroeger, en verder lekker niks. :)

Heenreis en aankomst

December 28, 2018 in Brazil ⋅ 🌧 27 °C

We vlogen einde middag met KLM richting Frankfurt en dan met Latam naar Sao Paolo en Vitoria. Overal door douane en bagagecontrole. Vooral in Frankfurt werd er wel even goed gekeken. Het vliegveld in Sao Paolo was nogal druk, Vitoria was heerlijk rustig. Omdat Sil even wilde opfrissen kwamen we een kwartiertje later bij de bagageband, waren ze onze koffers al aan het wegbrengen! Gelukkig kregen we ze gelijk mee zonder vragen. Dat ging wel ff anders toen we Sil haar rolkoffer bij de douane hadden laten staan. Maar goed, dat avontuur liep ook goed af toen we min of meer konden aangeven wat er in zat.

Het welkom bij de familie is meer dan warm. Hugs and kisses all around. Veel lachen, veel lieve gezichten, nossa casa e tua casa, etc.. Terwijl ik dit schrijf komt Papa verse mango's (duro, gele) en een ventilador brengen..

Viana