Chile
Provincia de Chañaral

Here you’ll find travel reports about Provincia de Chañaral. Discover travel destinations in Chile of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

NP Nevado de Tres Cruces

February 8, 2017 in Chile

Met pijn in ons hart moeten we ook besluiten om het mooie strand in te ruilen voor een nachtje bij de Copec. De volgende dag vertrekken we namelijk naar het NP Nevado de Tres Cruces wat nog een flink stuk rijden is. Hierdoor zijn we al iets meer in de buurt van het park en dicht bij het stadje om eten en wijn in te slaan. We sneaken de beveiligde parkeerplaats de Copec op via de uitgang waarna al snel de beveiliger naast onze auto staat. Niet om te komen zeggen dat we moeten betalen, maar gewoon om even gedag te zeggen en om een compliment te maken over onze tent :-). De buurman in de vrachtwagen komt ook bij ons langs om te vragen of hij zijn vrachtwagen voor ons moet zetten om wat wind tegen te houden. Dit is geen gek idee aangezien ons geïmproviseerd windscherm al tijdens het koken half was weggesmolten.
    Kortom, toch best leuk zo bij het tankstation!

Er staat weinig beschreven over het NP Nevado de Tres Cruces, alleen dat één van de lagunes op 4200 meter hoogte ligt. Aangezien deze laguna bijna op de grens met Argentinië ligt, gokken we het erop dat de rest iets lager ligt en vertrekken we naar de middel of no where. Ons doel is Laguna Santa Rosa en al snel merken we dat deze ook vrij hoog ligt. We rijden 3 uur lang alleen maar omhoog door prachtige bergen met heel af en toe een glimp van een bewoner of wegwerker. Er zijn gelukkig wel nog wat mensen. Bijna op de top van de bergenreeks waar we overheen moeten, begint de auto toch wel een beetje te ruiken.. De temperatuurmeter gaat ook richting de rode kant en op de berg stoppen we even om de moter af te laten koelen. Tijd om dus een spelletje '30 seconds' te spelen in de auto totdat we weer verder kunnen. Lot heeft ondertussen al spierpijn in haar billen van de 'ontspannen' route naar boven dus ook die kregen even een momentje rust.

Zodra we op de top staan (ruim 4000 meter - oeps) is wel duidelijk waar we dit voor doen. We kijken op uit over een vallei met de zoutlagune Santa Rosa, vulkanen en bergen met besneeuwde toppen. Prachtig! Snel rijden we naar beneden de vallei in
    om weer iets meer lucht te happen. Althans, dat hopen we.

De Rangers van het Nacional Park (stagiaires, want wie wil hier nu voor een lange periode zitten in de middel of nowhere) heten ons vriendelijk welkom en we lopen even naar de lagune te om van het uitzicht te genieten met chips en water. De hoogte heeft namelijk wel een raar effect op ons en we laten de alcohol braaf in de achterbak.

Zodra de zon weg is, koelt het ook als een malle af. De tent en het matras waren helaas nog nat van de vorige nacht dus we leggen het matras te drogen in de hut. Hier mogen we ook koken en doet Ellen weer een wanhopige poging om te winnen met rummikub. Het kwik daalt enorm snel en de Ranger had al opgemerkt dat, als de tent niet zou drogen, dat we binnen op het matras mochten slapen. We weten niet of de tent droog is geworden, maar we besluiten al snel dat we sowieso binnen slapen. Niet geheel onverwachts daalt het kwik naar ongeveer -7 graden waardoor met name Rick, de slaap niet kon vatten. Helaas wordt iedereen ook wakker met het gevoel alsof we alle drank wél hadden opgedronken plus een paar extra shots om de nacht mee af te sluiten. Dit terwijl we braaf water hebben gedronken.. Heel snel veel water drinken dus, iets van ontbijt naar binnen gooien en terug naar NAP. We hebben ons beloond met een heerlijk bed (dit keer 1 bed per koppel), goede douche en diner in een hotel met zwembad in Copaipó. Lotte en Rick hebben tenslotte ook vakantie.

Pan de Azúcar

April 7, 2017 in Chile

Als ich nach unserer 12-stündigen Nachtbusfahrt aufwache und aus dem Fenster schaue ist da auf einmal nur noch Sand. Willkommen im Norden von Chile, willkommen in der Wüste.

Noch ein paar letzte Einkäufe, bevor es in den Nationalpark Pan de Azucar geht. Adé Zivilisation! Dafür ein Strand direkt vor der „Zelt-Tür“ quasi für uns alleine, riesen Kakteen, weite Wüstenlandschaften, laue Sommerabende am Grill und Gasköcherle, Englisch/Spanisch-Lernen am Strand, tolle Sonnenuntergänge, klarer Sternenhimmel und Füchse auf Futtersuche direkt vor unserer Nase.

Herausforderungen: Kochen im Dunkeln; drückende Hitze; eiskalte Dusche; Schokolade ist nach dem ersten Tag schon alle und bis auf ein Restaurant mit überteuerten und nicht sehr leckeren Mini-Empanadas nichts; vier Tage ohne Strom und Internet 😉.

Travelmate: German (Chile)

Pan de Azucar

May 6, 2016 in Chile

500 km séparent San Pedro du parc national Pan de Azucar, nous ferons donc la route en plusieurs fois. Nous faisons le premier arrêt à Calama, pour récupérer les papiers du véhicule. Cette fois-ci aucune galère, la petite dame chez le notaire me reconnaît de suite et les papiers nous attendent. Nous passons également par le garagiste changer un soufflet de cardan qui fait un peu la tête. Les mécanos sont obligés de fabriquer la pièce sur mesure car les pièces de kombi sont rares sur Calama. Nous profitons de cet arrêt pour changer l'aménagement intérieur, en sciant une bonne partie du lit :)

On reprend ensuite la route vers Antofagasta pour aller voir la main du désert. Il s'agit d'une oeuvre d'art de 11 mètres de haut créée en 1992 par l'artiste chilien Mario Irarrázabal. Elle symbolise les exactions commises durant la guerre.

Nous arrivons sur le parc Pan de Azucar depuis la ville de Charnaral. Les deux autres accès, au nord et à l'est, sont fermés suite à une inondation et aux coulés de boues. Nous décidons de passer notre première nuit à l'extérieur du parc, face à la mer. La plage y est très belle, et nous avons droit à un joli couché de soleil.

Le lendemain nous nous rendons au parc. Le garde nous explique qu'une visite guidée va commencer d'ici 30min et nous décidons de la faire. Le groupe est petit, il y a Maelle une autre française, deux colombiens, et deux chiliens. La visite dure 4 heures, le garde nous explique la faune, la flore et la géologie du parc. Pour la flore il y a principalement des cactus de différentes sortes. Nous ne verrons pas d'animaux ce jour là, mais il y a dans le parc la présence de renards et de guanacos. L'île juste en face est habitée par une colonie de pingouins. La ballade nous mène jusqu'au mirador, seulement le temps est très couvert ce jour là.
    Après la visite nous partageons un repas avec Maelle, dans le seul restaurant ouvert du tout petit village de pêcheurs du parc. Les gens ne sont pas franchement accueillant mais le poisson est bon. Nous repartons sur le même spot que la veille pour passer la nuit avant de mettre le cap vers un nouveau parc national.

Provincia de Chañaral, Provincia de Chanaral