Colombia
Soacha

Dag 5 - Ciudad Bolívar

July 18 in Colombia ⋅ ⛅ 20 °C

Vandaag was weer een dag voor in de boeken!

We wilden ons wat meer verdiepen in de leefomstandigheden van de armere bevolking, dus boekten we een sociale tour in Ciudad Bolívar via Beyond Colombia. We werden door lokale bevolking begeleid door de wijk. Deze keer 2 super toffe jongens van begin 20 die kneiterhard hun best doen om het patroon van een leven met geweld en criminaliteit te doorbreken.

Allereerst een klein beetje achtergrondinformatie:
      Ooit was Bogotá een landbouwgemeenschap. Toen Bogotá werd uitgeroepen tot hoofdstad trad er verstedelijking op. Door de grote toestroom van mensen was er te weinig huisvesting. Er ontstonden sloppenwijken. De sloppenwijken worden bewoond door de armste bevolking. De wijken bestuurden zichzelf en staan bekend om het geweld als gevolg van bendes, maffia en soms de FARC.

Ciudad Bolívar is een sloppenwijk in het zuiden van Bogotá, welke bestaat uit meerdere kleinere wijken.
      In 1983 ontstond het Ciudad Bolívar-plan om de groei van de stad te begeleiden. Het wordt pas sinds 1991 lokaal bestuurd.
      In 2016 is er een ‘cable car’ aangelegd, een mobiliteitsoplossing voor de inwoners van het gebied.

We gingen naar de wijk Paraíso in Ciudad Bolívar. De Engels sprekende gids kwam ons ophalen bij het hotel. Onderaan de berg, bij de TransMiCable, ontmoetten we Ghesus (met de pet) en Pfilippe (met de krulletjes). Ze kwamen vriendelijk en ietswat verlegen over. Hun kleding was sjofel. Ze spreken geen woord Engels, dus de gids doet voornamelijk het woord.
      Terwijl we vanuit de cable car zicht hadden op de daken van de armoedige huisjes vertelden ze over de ontwikkeling van de wijk en over hun doelen in het leven.

De huisjes in de sloppenwijk moesten in opdracht van de regering in specifieke kleuren worden geschilderd. Hier hadden de bewoners geen keuze in. Puur voor het aangezicht (én de toeristen?). Onder de vrolijke kleuren staan ook nog veel treurige huisjes van zelfgefabriceerde stenen. Sommigen waren zelfs nog geknutseld van restafval. Hier viel weinig aan te schilderen.

Ook ‘vlogen’ we over een bejaardentehuis waar de ouderen op het dak met elkaar salsa aan het dansen waren. Geweldig!

Bovenaan de berg stapten we uit de cable car en liepen een kleurrijke wereld in. Overal waar je kijkt geweldig mooie muurschilderingen!

Creativiteit wordt aangesproken om betekenisvol bezig te zijn, op een positieve manier met elkaar te verbinden, te ontsnappen aan de realiteit en trauma’s te verwerken. Daarnaast werken ze door het maken van kunst ook aan een betere toekomst. Ze maken zich klaar om toeristen te ontvangen.

Ook Ghesus en Philippe werken hard om hun leefomstandigheden en toekomstperspectief te verbeteren.
      Ghesus produceert muziek; reggaeton en rapp. Philippe is de 3e generatie freestyle dansers. Elke generatie wordt opgeleid om de volgende generatie les te kunnen geven (en ze daarmee van de straat te houden).

Van beiden kregen we een presentatie. Ze waren zó trots! Ze waren nog niet zo ervaren in het begeleiden van Gringo’s (toeristen), maar zodra ze het trucje een beetje door hebben en de Engelse taal wat beter beheersen worden ze vast super toffe tour guides.

Heel toevallig was de Engelstalige gids ook fotograaf en werden we hier en daar geïnstrueerd te poseren voor street art.

Wij rijke toeristen kunnen ons in de armere wijken van Bogotá niet vrij bewegen, dus zelfstandig hadden wij deze trip nooit kunnen doen. We vonden het wel even spannend, maar in het gezelschap van deze locals voelden we ons prima op ons gemak.

Voor Nubia weer een stukje meer verbinding met en inzicht in haar roots.

Mooie mensen
      Mooie gesprekken
      Mooie herinneringen

El Paraiso neighbourhood

September 23, 2023 in Colombia ⋅ ⛅ 17 °C

"Being poor doesn't mean grey " is one of the first things we learned in the first tour of this holiday back in Buenos Aires. Here in Bogota, that is definitely true. The poorest of districts are alive with colour and music.

We took the only cable car here in Bogota up there. We walked through the streets and talked about the neighbourhood and how it is structured with local leaders in consolidation with the community for change and improvements.

We stopped for a small local snack and photos before heading back to the looks distinct of Bogota City.

Bogotá - El Paraiso

August 25, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 12 °C

Eine geführte Tour durch das Stadtviertel "El Paraiso", eines der gefährlichsten Viertel von Bogotá. Mit einem Bus ging es zur Talstation der Gondelbahn, welche einen gemütlich zur Bergstation auf 2824 m.ü.M. brachte. Die Aussicht auf die farbigen Häuser war atemberaubend. Nach ein paar Informationen über das Viertel ging es zum Aussichtspunkt, welcher eine hervorragende Sicht über Bogotá bot. Leider war es schon am Eindunkeln und somit die Fernsicht nicht mehr die Beste. Als Abschluss der Tour ging es noch in eine lokale Bäckerei. Ein Dank an unseren Tourguide "Francisco" und seinen Begleiter "Jhon". Mit auf der Tour waren ein gesprächiges Pärchen aus Irland.Read more

Bogotá (Part 4)

November 7, 2023 in Colombia ⋅ ☁️ 16 °C

Ciudad Bollivar ist ein Stadtteil von Bogotá. Es ist das Armenviertel der Stadt. Er wurde 1983 gegründet, weil es Landbesetzungen im Süden der Stadt Bogotá gegeben hatte. So versuchte die Stadtverwaltung den Konflikt zu entschärfen.
      Seit Dezember 2018 verkehrt die Seilbahn TransMiCable, die über vier Stationen den äußeren Stadtbezirk Ciudad Bolívar und San Cristóbal besser mit dem Zentrum
      In Bogotá, Gibt es eine ganz besonders aktive Street-Art-Szene. Viele Stadtviertel sind voll mit Graffiti und Straßenkunst vom Feinsten.

Das Abenteuer geht los!

February 16, 2019 in Colombia ⋅ 🌧 19 °C

Endlich ist es soweit und unser kleines Abenteuer in Kolumbien kann losgehen. Als wir morgens am Flughafen ankommen, gibt's gleich ne positive Überraschung am Air Canada Schalter. Wir wurden auf den Direktflug mit Lufthansa umgebucht und ersparten uns damit ganze 5 Stunden Reisezeit. Der einzige Haken an der Geschichte war, dass wir im Mittelblock in der Mitte sitzen mussten. Naja, wir habens überstanden und der Flug war bis auf ein paar Turbulenzen am Ende auch echt angenehm.
      Am Flughafen in Bogota angekommen ging es mit dem Hotelshuttel direkt in unser schönes Hotel (Habitel), das wir für die erste Nacht gebucht hatten. Das Frühstücksbuffet war üppig und wir konnten direkt ein paar kolumbianische Spezialitäten probieren. Auch wenn das Learning war, dass das meiste nicht so wirklich nach unserem Geschmack war. 😅 Das war der perfekte Start in den Urlaub und eine wirklich tolle Entscheidung uns für die erste Nacht nochmal was zu gönnen und so gestärkt und ausgeschlafen in die kommenden drei Wochen zu starten.

Bogota - Reise nach Neiva

February 16, 2019 in Colombia ⋅ 🌧 19 °C

Nachdem wir zunächst etwas verwirrt durch den Busbahnhof in Bogota geirrt sind, haben wir uns ein Ticket mit Coomotor (ca. 13 Eur) nach Neiva gelöst. Der Bus war ziemlich klein, aber dennoch mit ein paar Annehmlichkeiten ausgestattet (Klo, Wifi).Read more

1 'Ben' por 288.000 pesos

January 31, 2017 in Colombia ⋅ ⛅ 18 °C

Increíble que este 'billetico equivalga a tanto dinero colombiano!. Estas diferencias no deberían existir, porque incentivan la desigualdad de los países y la especulación en general. Algunos economistas abogan por una única moneda universal. Mucha gente gana mucho dinero con base a estos cambios en las divisas y solo hace crecer la economía ficticia, es decir en el sentido estricto, no genera riqueza social real.

Para este viaje la mejor tasa de compra fue de 1 dólar a cambio de 2880 pesos colombianos, en el centro de la ciudad (Av Jiménez), después de mucho caminar.

Adios México!

August 8, 2019 in Colombia ⋅ ⛅ 18 °C

Adiós tacos de canasta, al pastor, de carnitas, Tlayudas, Mezcal, Chapultepec, Chapulines, Mole, Teotihuacan, Zipolite, Allende, Alebrijes, Chile en Nogada, Miguelito, Chamoy, Katrina, Horchata... Mexicas... etc ... etc!

Gastos:

Transporte (Incluye interciudades Oaxaca, Zipolite, San Miguel de Allende):
      438 MXN - 77.526 COP

COSTO TOTAL DEL VIAJE: 25.555 MXN - 4'523.182 COP
      COSTO TUR POR PERSONA (12 dias - 12 noches): 12.777 MXN - 2'261.591 COP

Balance Final: perfectamente planeado en presupuesto y ejecutado en gastos, con superavit (200 MXN - 35.400 COP). Regularmente planeado en alcance (Se eliminaron dos destinos por tiempo).

Enlace archivo gastos: https://cutt.ly/zwbN0f5

• Planeando el viaje

July 26, 2019 in Colombia ⋅ ⛅ 13 °C

Todo buen viaje tiene una planeación que involucra un presupuesto de tiempo y dinero. Mucho más, si son pocos los días aprovechables.
      El cambio de dinero fue favorable en el centro de Bogotá (Av. Jiménez) a 177 pesos mexicanos por peso colombiano.Read more

Soacha, Соачу, COSOA