Denmark
Nykøbing Falster

Met de bus...

July 3, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 13 °C

Na een vrij rustige nacht is het opnieuw licht bewolkt en fris.
      Vandaag is er een uitje gepland, we gaan naar Medieval town, terug naar het jaar 1408...

Rond 10.00 uur verzamelen we bij het clubhuis en lopen met z'n allen naar het busstation. Om 10.45 uur komt de bus voorrijden en koopt Monique voor 14 personen en twee honden buskaartjes.
      De rit duurt 10 minuten en we worden bijna voor het Openlucht museum afgezet, Willy koopt de toegangskaarten mét senioren korting en dan lopen we het park in.

Als eerste komen we bij een smederij waar de smid net zijn vuurtje aan het aansteken is met behulp van een blaasbalg.
      Hij blijkt een Nederlander te zijn en net als zijn vader werkzaam op het park, bijzonder...
      Alle medewerkers zijn gekleed in middeleeuwse kleding van volwassenen tot peuter, leuk om te zien.
      Om 12.00 uur is er een demonstratie kogelschieten, heel indrukwekkend waarna we middeleeuws gaan lunchen.
      De herberg is heel sfeervol verlicht, voornamelijk met kaarsen, het bestek bestaat uit een houten lepel en een mes.
      De lunch is in buffet vorm, voedzaam en heel erg lekker.

Na de lunch lopen we naar de arena waar een riddertoernooi wordt gehouden het publiek mag een favoriete ridder kiezen en aanmoedigen, Henk moedigt zeer enthousiast zijn ridder aan...die helaas verliest.
      We wandelen nog wat door het park er valt nu af en toe wat regen en besluiten, na een bijzonder mooie dag, weer op de bus te stappen.

We hebben afgesproken om 19.00 in het clubhuis het tweede deel van onze reis te bespreken, Yves laat via zijn computer de wind verwachting voor de komende dagen zien, het is een optie om vrijdag naar Stubbekobing te varen het zal opnieuw een pittig tochtje worden of tot dinsdag in deze haven blijven liggen.
      Met algemene stemmen wordt besloten vrijdag te gaan varen...

Verwaaid...dag 3

July 2, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 14 °C

De afgelopen nacht is het hard blijven waaien en de temperatuur is flink gezakt, als we opstaan is het 16.4 graden en kan de korte broek, naar we hopen niet voor lang, in de kast.

Overdag is het wisselend bewolkt en af en toe valt er wat regen de temparatuur loopt op naar slechts 17.8 graden, dit weer kun je natuurlijk verwachten in Denemarken, maar het is vooral de wind die het ons belet om verder te varen.
      De weersvoorspelling wordt goed in de gaten gehouden en zodra het verantwoord is varen we verder richting Kopenhagen!

Lezen, puzzelen en de computer (we hebben prima internet in de haven) geven de nodige afleiding en ook boodschappen doen, natuurlijk.
      Er zijn hier dichtbij de haven twee grote supermarkten waaronder een Lidl waar je heel goed boodschappen kan doen en dan nog de viswinkel om de hoek...als wij vertrekken kan de eigenaar met pensioen 😉

Half zes gaat iedereen naar het clubhuis en krijgen we een prachtige film te zien die Greet heeft gemaakt van hun zeiltocht naar Noorwegen in 2012, prachtige beelden en mooie muziek eronder, top!
      Ook zijn er foto's van hun zeiltocht in Denemarken en over het Kielekanaal naar Nederland, dit geeft ons een voorproefje van wat ons nog te wachten staat als we weer richting huis komen, maar dat duurt gelukkig nog even...
      Het was weer heel gezellig, Monique stelt voor om morgen een uitstapje te maken, daarover morgen meer...

ZON...dag...

June 30, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 21 °C

Bij het opstaan staat de zon al uitbundig te schijnen aan een strak blauwe lucht, dat verveelt nooit, zeker nu de weersvooruitzichten niet best zijn, vanaf elf uur wordt er veel wind verwacht en ook de komende dagen blijft het hard waaien.

De dag begint heerlijk rustig, afgelopen nacht is er een grote hoeveelheid 'gras' om onze boten gedreven en daar maken de eenden dankbaar gebruik van.
      Helaas klopt de weersvoorspelling perfect en begint rond elf uur de wind aan te trekken, met nog steeds een helder blauwe lucht en hoge temperaturen, wij blijven dat bijzonder vinden.

De enige activiteit die we gezamenlijk ondernemen vandaag is een stadswandeling door Nykobing onder leiding van Monique.
      Nykobing ligt aan de westkust van Falster en is de hoofdstad van het eiland. Dit eiland is met twee bruggen verbonden met Lolland. In het centrum bevinden zich enkele mooie oude vakwerkhuizen, de15e- eeuwse kerk behoorde vroeger tot een franciscaner klooster.
      Het cultuurhistorische museum Falsters Minder is gehuisvest in het Zar Peters Hus, dit was vroeger een herberg waarin tsaar Peter de Grote in 1716 verbleef.

Het stormt intussen waar we in het stadje niet al te veel last van hebben, tót we op een terras neerstrijken en we letterlijk onze glazen vast moeten houden en de stoelen van het terras naast ons aan de wandel gaan...
      Dat het hard blijft waaien betekent dat we opnieuw verwaaid liggen en ons de komende dagen in Nykobing en omgeving moeten vermaken.

16-8 Nykøbing F

August 16, 2021 in Denmark ⋅ ☁️ 17 °C

Ik stond vannacht op een donker veld, speciaal zonder bomen, ik gleed met mijn matje weg vanwege de helling, maar je moet er wát voor over hebben, voor de Perseïden. Lig ik net in bed: mega onweer. Het werd nog wel weer droog, maar niet helder☹️.
      's Morgens toch maar even de tent een beetje afnemen. Ik leg mét mijn doekje weg: spetter. Grrr. Dus de hele zooi maar kledder in de tas.
      Gelukkig zijn de kliffen gehuld in bos, dat de meeste miezer nog tegen houdt zodat ik kan fotograferen. Ik wandel eerst noord en dan zuid vanwege de "Wander Falke". Volgens mij heb ik er een gezien. De dikke verrekijker staat helaas gericht op het windmolenpark, niet op de klif met de valken.
      Het miezert weinig genoeg voor lunch op het strand, maar daarna wordt het van kwaad tot erger. De ergste hoos heb ik op de pont onder min of meer een afdakje en daarna in de supermarkt. Maar het wordt nat en koud genoeg voor mijn waterdichte sokken en mijn regenbroek. Heb ik ze toch niet voor niets bij me. Ik snijd alles af wat ik af kan snijden. Om 5 uur ben ik bij Nykøbing, toch maar even bij de camping kijken. De volgende lijkt over 15 km, maar het is altijd verder dan je denkt. En het is nu droog, kan ik misschien droog opzetten.
      Wel herrie van de weg (de volgende ook denk ik), maar relaxte ouwe meuk: 80 kronen en ze zegt meteen waar ik mijn telefoon makkelijk kan opladen. Lief, daar hou ik van.
      En na nog 1 spetter, blijft het nog droog ook!

von Fejö nach Nyköbing

August 20, 2020 in Denmark ⋅ ☁️ 22 °C

Wir machen eine kleine Fahhrradtour, fangen noch ein bisschen Marmelade und Gemüse und werden bei der Mühle mit Kaffee und Kuchen belohnt. Dann geht's nach Nyköbing. Dort gönnen wir uns am Abend ein feines Essen.Read more

5. Nachtlager Nykobing

August 27, 2018 in Denmark ⋅ 🌧 17 °C

Wir sind knapp 20km gefahren und mussten das Zelt nicht aufbauen, also hatten wir massig Zeit für Sachen, die wir bisher noch gar nicht gemacht hatten. Als erstes haben wir den deutsch-spanisch-englisch sprechenden Zeltplatzpapi um Rat gefragt wie er denn so weiter nach Kopenhagen fahren würde. Als Erstes würde er die Räder wegschmeißen und sich ne Harley kaufen, aber wenn das keine Option ist, würde er nach Stubbenkobing zu Patrick fahren, der hat n guten Imbiss. Dann mit IDA nach Bogo übersetzten und dann anschließend auf Mos mehrere Tage da, da und da verbringen. Ah ja, und wie kommen wir dann nach Kopenhagen? Ja, also links und rechts trallala halbe Stunde Vortrag... Kopenhagen? Kopenhagen ist scheiße da sollen wir mal besser nicht hinfahren. 😂 Gut, Kersten hat später in ner Nachtschicht versucht das Inselhopping mit in die Route einzubauen und trotzdem nicht zu weit weg von dem eigentlichen Ziel zu landen.

Als Nächstes sind wir mal in die Stadt gegangen. Leider mussten wir festellen, dass die Geschäfte in der Regel 17:30 Uhr schließen. (bis auf die Supermärkte, die auch Sonntags bis 22 Uhr geöffnet haben) also gab es da nicht viel zu gucken, bis auf hübsche Häuschen. Menschen gab es auch keine. Wir sind dann Burger essen gegangen und haben beschlossen am besten nicht mehr essen zu gehen, wenn wir noch Geld für den Weg zurück haben wollen. Noch schnell bei Aldi einkaufen und dann zurück zur Hütte.

Als letzte gute Tat für den Tag hat Kersten einer Berlinerin den Reifen geflickt, die auch auf dem Weg nach Kopenhagen ist. Da wurden ordentlich Karmapunkte gesammelt.

Nykobing Falster und Stubbekobing

August 7, 2015 in Denmark ⋅ ⛅ 21 °C

In Gedsing sind wir angekommen mit der Fähre.
      Wir waren in Nykobing Falster und sind noch weiter bis Stubbekobing geradelt, dort hatten wir einen super Zeltplatz.

Nykøbing Falster, Nykobing Falster, ニュークビン・ファルスター, Niukiobingas, Нюкёбинг, Никебинг Фалстер, Нюкебінґ Фальстер