Denmark
Nykøbing Falster

16-8 Nykøbing F

August 16, 2021 in Denmark ⋅ ☁️ 17 °C

Ik stond vannacht op een donker veld, speciaal zonder bomen, ik gleed met mijn matje weg vanwege de helling, maar je moet er wát voor over hebben, voor de Perseïden. Lig ik net in bed: mega onweer. Het werd nog wel weer droog, maar niet helder☹️.
    's Morgens toch maar even de tent een beetje afnemen. Ik leg mét mijn doekje weg: spetter. Grrr. Dus de hele zooi maar kledder in de tas.
    Gelukkig zijn de kliffen gehuld in bos, dat de meeste miezer nog tegen houdt zodat ik kan fotograferen. Ik wandel eerst noord en dan zuid vanwege de "Wander Falke". Volgens mij heb ik er een gezien. De dikke verrekijker staat helaas gericht op het windmolenpark, niet op de klif met de valken.
    Het miezert weinig genoeg voor lunch op het strand, maar daarna wordt het van kwaad tot erger. De ergste hoos heb ik op de pont onder min of meer een afdakje en daarna in de supermarkt. Maar het wordt nat en koud genoeg voor mijn waterdichte sokken en mijn regenbroek. Heb ik ze toch niet voor niets bij me. Ik snijd alles af wat ik af kan snijden. Om 5 uur ben ik bij Nykøbing, toch maar even bij de camping kijken. De volgende lijkt over 15 km, maar het is altijd verder dan je denkt. En het is nu droog, kan ik misschien droog opzetten.
    Wel herrie van de weg (de volgende ook denk ik), maar relaxte ouwe meuk: 80 kronen en ze zegt meteen waar ik mijn telefoon makkelijk kan opladen. Lief, daar hou ik van.
    En na nog 1 spetter, blijft het nog droog ook!

Marijke van der Zouwen

Wat een grote!

Barbara de Groot

Mooi rood is niet lelijk…

Astrid van der Zouwen

Dat vond ik nou ook😄

Feest...

July 1, 2019 in Denmark ⋅ ☀️ 17 °C

Omdat we niet gaan varen vandaag slapen we zo lang we willen en starten de dag langzaam op.
    Het is wisselend bewolkt en de temperatuur is prima, ook de wind valt mee...
    Iedereen gaat zijn eigen gang met boodschappen doen, schoonmaken, wassen of klusjes aan de boot, kortom een relaxte dag.

s' Middags komt Willy langs om te vragen of we om 17.00 uur naar het clubhuis komen voor het aperitief.

Wij gaan op de fiets naar het stadje dat er nu totaal anders uitziet dan gisteren, het is er gezellig druk en het winkelaanbod is zeer divers fijn om te weten, omdat we hier waarschijnlijk nog wel een poosje blijven.
    De wind is intussen flink in kracht toegenomen en op de terugweg worden we bijna van onze fietsen geblazen.

Om 17.00 uur in het clubhuis aangekomen blijkt dat Willy en Viviane vandaag 42 jaar getrouwd zijn en dat samen met ons willen vieren door ons te verwennen met lekkere drankjes en hapjes.
    Frie heeft een mooie kaart ingekleurd waar wij allemaal onze namen op zetten, ter herinnering!
    De wind blijft hard waaien en...er valt regen, dat is echt lang geleden en ook de temperatuur zakt behoorlijk.
    Binnen in het clubhuis is het ontzettend gezellig en als Willy tot slot nog zijn eigen gemaakte overheerlijke fles limoncello haalt is het een wonder dat deze footprint geschreven is...

Margreet Alblas- de Groot

😂😂😂

7/1/19Reply

Met veel aandacht jullie vaar avonturen aan 't volgen,fijn dat jullie veilig en wel zijn aangekomen in DK.Ik had in het begin te veel andere zaken om m'n hoofd.Varen zit er dit jaar niet in.Nazorg en revalidatie zal duren tot eind oktober.Geniet verder van jullie mooie reis! Groeten aan iedereen, JP van de "Palma"

7/2/19Reply
    Floor De Leeuw

Ida, top om jullie (met gepaste jaloezie} te volgen en het mooie gezelschap.

7/2/19Reply

von Fejö nach Nyköbing

August 20, 2020 in Denmark ⋅ ☁️ 22 °C

Wir machen eine kleine Fahhrradtour, fangen noch ein bisschen Marmelade und Gemüse und werden bei der Mühle mit Kaffee und Kuchen belohnt. Dann geht's nach Nyköbing. Dort gönnen wir uns am Abend ein feines Essen.Read more

Denemarken we komen er aan...

June 28, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag verlaten we de Duitse oostkust, het heeft ons verrast dat er zoveel luxe badplaatsen zijn en havens met zeer goede voorzieningen vooral gericht op zeilboten.

Als we onze touwen losmaken is het 08.50 uur, het is licht bewolkt en er staat nog steeds een straffe wind.
    Op onze boten is alles 'stormvast' gezet en iedereen heeft zijn zwemvest om, vandaag maken we de oversteek naar Denemarken!
    Het eerste deel van de vaartocht over de Fehmarnbelt is 'schitterend' door de zon die regelmatig door de wolken piept en met de 'wind in de poep' lijken al onze voorzorgsmaatregelen overdreven.

Ja, ja dat hadden we gedacht, zodra we uit de luwte van het eiland Fehmarn komen weten we direct waarom we die voorzorgsmaatregelen hebben genomen.
    Vanwege de koers hebben we de wind en dus ook de golven schuin achter ons vandaan...de boten stampen, rollen en surfen op de golven en wij proberen ons te herinneren waarom we eigenlijk naar Denemarken wilden gaan...
    Na een tijdje gaat de zon voluit schijnen dat maakt dat het water er minder dreigend uitziet, maar helaas neemt de wind toe en er verschijnen schuimkoppen op de golven.
    Tijdelijk mogen we onze koers wat verleggen van Yves en denken we het ergste gehad te hebben, maar dan komt er een koerswijziging op weg naar de haven en begint het stampen, rollen en surfen opnieuw...

Eindelijk komt de haven in zicht, er vertrekt juist een grote ferry uit de haven nét voor wij de betoonde geul in varen wat met de nodige golfslag gepaard gaat.
    Maar dan...eindelijk... varen we de haven van Gedser binnen en roept Willy via de marifoon; WE ZIJN IN DENEMARKEN!
    Het is dan 13.30 uur, nadat alle boten hebben aangelegd, wat nog niet meevalt met de straffe wind, komen we bij elkaar om een glas Kava te drinken en te proosten op de veilige aankomst en komen we niet uitgepraat over onze belevenissen!
    Vooral de dames zijn héél erg blij dat de overtocht achter de rug is.

Met z'n allen gaan we 's avonds uit eten en...vroeg naar bed.

Helaas werkt 4G niet op mijn mobiel in Denemarken zodat ik mijn mobile hotspot niet kan gebruiken, ondanks een gesprek met de KPN van 45 minuten is dit nog niet opgelost. Nu gebruik ik de Wi-Fi van de haven, ben benieuwd hoe dat verder afloopt.

Prachtig! Geniet ervan!

Geweldig gedaan!

Luc Freyne

Dat waren spannende uren...

Tegenvaller...

June 29, 2019 in Denmark ⋅ 🌙 18 °C

Na de prachtige zonsondergang gisteravond in Getser, het meest zuidelijke puntje van Denemarken, hebben we heerlijk geslapen en zijn helemaal bijgekomen van de dag van gisteren.

We vervolgen onze vaartocht vandaag om 08.45 uur naar Nykobing onder een stralende zon.
    Nog een 'klein' stukje over zee en dan varen we het fjord binnen, nou dat kleine stukje valt vies tegen, omdat we de wind vanaf zee vrijwel dwars op onze boten hebben is het stampen, rollen en surfen, zeker zo heftig als gisteren.
    Gelukkig hebben we onze voorzorgsmaatregelen genomen en duurt het niet zo lang, ook hebben we voortdurend land in zicht.

Wat is Denemarken mooi vanaf het water, glooiend en groen, het landschap straalt rust uit!

Na ons avontuur(tje) op zee varen we via een betonde route naar Nykobing en moeten we wachten voor een brug opening, het matrixbord geeft aan dat de brug om 11.10 uur open gaat, dus dat wordt kwartiertje dobberen.
    Om 11.40 uur varen we de haven binnen en vinden allemaal snel een mooie ligplaats, dan is het tijd om de boten te ontdoen van het zoute water en alles op te ruimen.

Iedereen gaat verder zijn eigen gang, om vijf uur is er een aperitief op het terras bij het haven kantoor dat bijzonder gezellig verloopt!

Carat - Herentals

Prachtig !

6/30/19Reply

Carat – Herentals : De Deense microbe heeft jullie dan ook gebeten. Een hardnekkig beestje dat ons al 5 keer gestoken heeft, zo mooi Denemarken van op het water. Leuk om jullie te volgen en vele plaatsen te herkennen. Goede vaart verder en we blijven jullie volgen.

Met de bus...

July 3, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 13 °C

Na een vrij rustige nacht is het opnieuw licht bewolkt en fris.
    Vandaag is er een uitje gepland, we gaan naar Medieval town, terug naar het jaar 1408...

Rond 10.00 uur verzamelen we bij het clubhuis en lopen met z'n allen naar het busstation. Om 10.45 uur komt de bus voorrijden en koopt Monique voor 14 personen en twee honden buskaartjes.
    De rit duurt 10 minuten en we worden bijna voor het Openlucht museum afgezet, Willy koopt de toegangskaarten mét senioren korting en dan lopen we het park in.

Als eerste komen we bij een smederij waar de smid net zijn vuurtje aan het aansteken is met behulp van een blaasbalg.
    Hij blijkt een Nederlander te zijn en net als zijn vader werkzaam op het park, bijzonder...
    Alle medewerkers zijn gekleed in middeleeuwse kleding van volwassenen tot peuter, leuk om te zien.
    Om 12.00 uur is er een demonstratie kogelschieten, heel indrukwekkend waarna we middeleeuws gaan lunchen.
    De herberg is heel sfeervol verlicht, voornamelijk met kaarsen, het bestek bestaat uit een houten lepel en een mes.
    De lunch is in buffet vorm, voedzaam en heel erg lekker.

Na de lunch lopen we naar de arena waar een riddertoernooi wordt gehouden het publiek mag een favoriete ridder kiezen en aanmoedigen, Henk moedigt zeer enthousiast zijn ridder aan...die helaas verliest.
    We wandelen nog wat door het park er valt nu af en toe wat regen en besluiten, na een bijzonder mooie dag, weer op de bus te stappen.

We hebben afgesproken om 19.00 in het clubhuis het tweede deel van onze reis te bespreken, Yves laat via zijn computer de wind verwachting voor de komende dagen zien, het is een optie om vrijdag naar Stubbekobing te varen het zal opnieuw een pittig tochtje worden of tot dinsdag in deze haven blijven liggen.
    Met algemene stemmen wordt besloten vrijdag te gaan varen...

Ziet er allemaal goed uit.Nu pas tijd om te kijken. veel plezier verder. Groeten Joop & Jenny.

7/13/19Reply

Regen...

July 4, 2019 in Denmark ⋅ 🌧 16 °C

Het heeft vannacht opnieuw niet erg hard gewaaid, als we wakker worden is het zwaar bewolkt en regent het van tijd tot tijd, het is koud.

Vandaag is 'the day before'...morgen weer varen!
    Tijd om nog allerlei zaken te regelen, zoals boodschappen inslaan en naar de kapper, Jef en Henk gaan samen en komen bijna platzak terug...42 euro p.p voor een knipbeurt...gelijk maar weer even langs de pinautomaat.

Vandaag is het qua weer de minst mooie dag van onze toertocht tot nu toe, de middag temperatuur is 16.5 graden en het waait erg hard.
    Frie komt ons verrassen, 16.00 uur zijn we allemaal welkom in het clubhuis, ze gaat pannenkoeken voor ons bakken!
    (Omdat het in Denemarken nog wel eens slecht weer is heb je op campings en ook bij jachthavens vaak gelegenheid om binnen te koken)
    Wij hebben de dagen die we hier hebben doorgebracht enorm veel plezier gehad van het clubhuis als ontmoetingsplaats, zo ook deze middag.

Als we binnen komen heeft Yves de computer al opgestart en bestuderen de heren de weersverwachting en met name de te verwachten windsterkte. Het zijn bezorgde gezichten, we zouden na 6 dagen in dezelfde haven graag verder varen, maar gezien de route die we moeten afleggen is het toch verstandiger tot maandag te wachten...

De pannenkoeken met appeltjes door Frie gebakken smaken héérlijk en met een glaasje prosecco spoelen we onze teleurstelling weg, veiligheid voor alles!
    Trouwens nu kunnen we nóg langer genieten van de mooie jachthaven van Nykobing!

Aan het begin van de avond komt Monique langs bij alle boten, we gaan morgen opnieuw met de bus...

ZON...dag...

June 30, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 21 °C

Bij het opstaan staat de zon al uitbundig te schijnen aan een strak blauwe lucht, dat verveelt nooit, zeker nu de weersvooruitzichten niet best zijn, vanaf elf uur wordt er veel wind verwacht en ook de komende dagen blijft het hard waaien.

De dag begint heerlijk rustig, afgelopen nacht is er een grote hoeveelheid 'gras' om onze boten gedreven en daar maken de eenden dankbaar gebruik van.
    Helaas klopt de weersvoorspelling perfect en begint rond elf uur de wind aan te trekken, met nog steeds een helder blauwe lucht en hoge temperaturen, wij blijven dat bijzonder vinden.

De enige activiteit die we gezamenlijk ondernemen vandaag is een stadswandeling door Nykobing onder leiding van Monique.
    Nykobing ligt aan de westkust van Falster en is de hoofdstad van het eiland. Dit eiland is met twee bruggen verbonden met Lolland. In het centrum bevinden zich enkele mooie oude vakwerkhuizen, de15e- eeuwse kerk behoorde vroeger tot een franciscaner klooster.
    Het cultuurhistorische museum Falsters Minder is gehuisvest in het Zar Peters Hus, dit was vroeger een herberg waarin tsaar Peter de Grote in 1716 verbleef.

Het stormt intussen waar we in het stadje niet al te veel last van hebben, tót we op een terras neerstrijken en we letterlijk onze glazen vast moeten houden en de stoelen van het terras naast ons aan de wandel gaan...
    Dat het hard blijft waaien betekent dat we opnieuw verwaaid liggen en ons de komende dagen in Nykobing en omgeving moeten vermaken.

Ik volg jullie...😣😘

Prachtig avontuur en verslagen, groeten Cobie en Leen

7/1/19Reply

Verwaaid...dag 3

July 2, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 14 °C

De afgelopen nacht is het hard blijven waaien en de temperatuur is flink gezakt, als we opstaan is het 16.4 graden en kan de korte broek, naar we hopen niet voor lang, in de kast.

Overdag is het wisselend bewolkt en af en toe valt er wat regen de temparatuur loopt op naar slechts 17.8 graden, dit weer kun je natuurlijk verwachten in Denemarken, maar het is vooral de wind die het ons belet om verder te varen.
    De weersvoorspelling wordt goed in de gaten gehouden en zodra het verantwoord is varen we verder richting Kopenhagen!

Lezen, puzzelen en de computer (we hebben prima internet in de haven) geven de nodige afleiding en ook boodschappen doen, natuurlijk.
    Er zijn hier dichtbij de haven twee grote supermarkten waaronder een Lidl waar je heel goed boodschappen kan doen en dan nog de viswinkel om de hoek...als wij vertrekken kan de eigenaar met pensioen 😉

Half zes gaat iedereen naar het clubhuis en krijgen we een prachtige film te zien die Greet heeft gemaakt van hun zeiltocht naar Noorwegen in 2012, prachtige beelden en mooie muziek eronder, top!
    Ook zijn er foto's van hun zeiltocht in Denemarken en over het Kielekanaal naar Nederland, dit geeft ons een voorproefje van wat ons nog te wachten staat als we weer richting huis komen, maar dat duurt gelukkig nog even...
    Het was weer heel gezellig, Monique stelt voor om morgen een uitstapje te maken, daarover morgen meer...

Lucy Doornenbal

Vraag ook eens of ze jou zo nu en dan op de foto zetten.... Leuk ook, die vogeltjes, zwaluwen? Dat zijn de kleine dingen die de reis ook zo boeiend maken. Fantastische blog!

7/3/19Reply

Verwaaid...dag 8

July 7, 2019 in Denmark ⋅ ☁️ 14 °C

Het is licht bewolkt als we opstaan en onverminderd fris, ook de wind doet goed haar best... in de loop van de dag krijgt de bewolking de overhand.

Als het gaat zo als we graag willen is dit onze laatste dag in Nykobing, ondanks dat we het hier erg naar ons zin hebben willen we graag verder varen richting het doel van onze reis Kopenhagen!

De bemanning van de La Rhenane ( NL) kijkt uit naar de finale van het dames voetbal tussen Amerika en Nederland en in overleg met Willy wordt besloten dat we om 19.00 uur palaver houden in het clubhuis.

Iedereen is op tijd aanwezig de route wordt uitgezet, kaarten bestudeerd, gewikt en gewogen en tot slot, met ieders goedkeuring, besloten dat we om 10.30 uur de touwen losmaken en naar Stubbekobing varen.
    Willy heeft nog een verheugende mededeling; er hoeft nog maar 1x havengeld betaald te worden, dus hebben we 2 nachten gratis gelegen!

Na nog een gezellig samenzijn verlaten we met enige weemoed voor de laatste keer het clubhuis, morgen op weg naar nieuwe avonturen...

Hoi Henk en Ida wat leuk om jullie te volgen jullie maken leuke dingen mee en zien veel we wensen jullie nog veel vaarplezier allemaal de groetjes van Dick en Janny

7/8/19Reply

Nykøbing Falster, Nykobing Falster, ニュークビン・ファルスター, Niukiobingas, Нюкёбинг, Никебинг Фалстер, Нюкебінґ Фальстер