Finland
Kittilä

Palolaitos Kittilä

July 9, 2018 in Finland ⋅ ⛅ 24 °C

Auf meiner Fahrt durchs Lappland standen in Kittilä die Feuerwehrfahrzeuge auf dem Hauptplatz. Ich nutzte die Chance und sprach mit einem anwesenden Feuerwehrmann. Die Feuerwehr ist für ihr gesamtes Gemeindegebiet verantwortlich, was 8’094 km² Landfläche entspricht. Zum Vergleich, der Kanton Luzern hat eine Gesamtfläche von 1493 km². Im Winter werden auch Rettungen von Skifahrer, mittels Schneemobil oder UTV’s gemacht. Er lud mich auch zu einem kurzen Rundgang durch seine Feuerwache ein. Es stellte sich heraus, dass die Feuerwache über eine eigene Sauna verfügt, welche immer läuft! Die Antwort ist simpel, nach eine Einsatz möchte man sich reinigen, da reicht duschen bei den Finnen nicht.

——————————
    On my journey through Lapland, the fire engines were parked in the main square in Kittilä. I took the chance and talked to a local firefighter. The fire department is responsible for their entire community area which corresponds to 8094 km² land area. By comparison, the canton of Lucerne has a total area of ​​1’493 km². In winter, they also resuce injured skier using snowmobiles or UTV's. He also invited me on a short tour of his fire station. It turned out that the fire station has its own sauna, which always runs! The answer is simple, after a mission you want to clean yourself as showering is not enough for the Finns.

• Jun2

Toch maar een Hotel ...

June 2, 2019 in Finland ⋅ ⛅ 11 °C

Onze gereserveerde Airbnb , 24 kmtr voor Kittalä zag er van buiten charmant uit en stond in een prachtig bosrijke omgeving. De eerste stap binnen wekte onze verbazing. Beetje vies, slordig en we roken de honden en kattenbak. Dat de eigenaresse 2 honden en 2 katten had wisten we. Zijzelf was er niet en ook de dieren had ze mee. De kleine woonruimte met keukenunit zagen er niet fris uit, de vlokken honden-en kattenhaar lagen overal op de vloer en op de bank. Niet flauw doen, even stofzuigen. En het zal ook wel warmer worden. Maar er waren ook geen instructies, geen handdoeken, geen Wifi etc van wat geadverteerd werd. Even onze slaapplek bekijken. Dat was het toppunt: vies beslapen bed, de afdrukken nog op het laken en de kussens. Snel wegwezen! We vragen ons geld, niet veel, terug. Wat een ervaring! Hoe durft iemand dit als air b&b aan te bieden. Bah!!
    Gelukkig vonden we in Kittilä zelf een rustig net en schoon hotel met keukentje voor de gasten en uiteraard ook de Finse sauna erbij.
    (PS geld terug gehad, excuusverhaalsmoes, nou ja, een verhuurder moet ook zijn verantwoordelijkheid nemen)

• Jun3

Van Hotel Kittilä naar Rovaniemi

June 3, 2019 in Finland ⋅ ☁️ 8 °C

Opvallend op Finse TV is het aantal Nederlandse reportages dat ondertiteld uitgezonden wordt. Gisteravond over vluchtelingen kinderen, vanochtend over de wereld zeiltocht van Laura Dekker. Compleet met Hollandse luchten. Dat is even een ander tochtje dan onze trip.
    Na het ontbijt op weg naar Rovaniemi, de hoofdstad van Sampi (Lapland).
    Nog een opvallend ding: heel veel Finnen rijden met zo'n aanhanger. Voor boodschappen? Want als je toch 100kmtr vv. moet rijden? Onderweg ook weer rendieren voor de auto. Automobilisten waarschuwen elkaar.

• Jun2

Fins Handwerk

June 2, 2019 in Finland ⋅ ⛅ 11 °C

Op onze wandeling door het plaatsje kwamen we onder de indruk van dit staaltje Finse marketing. Of is dit Sovjet invloed?
    We liepen tot aan de rivier en namen de lokale bijzonderheden in ons op . Een stopbord speciaal voor sneeuwscooters. Het oogt nu een beetje raar.
    En wat minder schoon en verzorgd dan in Noorwegen.
    Veel laadpalen voor electrische vehikels die op zondag mogelijk thuis stonden of om accu's op te laden in de koude winters hier? Later hoorden we dat mensen daarmee de elektrische verwarming in hun auto alvast aan konden zetten.
    En er waren scholen, stenen huizen, en raadselachtige woorden. En weer volop bomen.

Kittilä, Kittilae, Kittilä vald, KTT, 키틸래, Киттиля, Gihttel, 基蒂莱