Finland
Saariselka

Wellness

July 30, 2023 in Finland ⋅ ☁️ 16 °C

Und es wurde auch nass im Pool des nördlichsten Spa Hotels Europas. Hier habe ich mir zwei Nächte zur Entspannung mit Frühstücksbuffet und Zugang zum Wellnessbereich gegönnt.
      Den Puls trieb heute nur der Saunabereich und der Club in die Höhe.

Funfact: In Lappland gibt es mehr Rentiere als Menschen.

+0 km

Bärenhöhle

July 29, 2023 in Finland ⋅ 🌧 12 °C

Vormittags kam ich an einer Bärenhöhle vorbei. Dies nutzte ich für eine kurze Pause. Der Vorteil an Sehenswürdigkeiten ist, dass es meist Kaffee gibt. Damit kann man mich scheinbar leicht locken.
      Am Nachmittag fing es dann zu regnen an und ich stoppte in Saariselkä. Aktuell sieht es eher danach aus, dass es die nächsten Tage nass bleibt...

Statistik:
      +72 km (5.570 km)
      +587 Hm (49.023 Hm)

“Waar je gevallen bent, blijf je..”

March 4 in Finland ⋅ ☁️ -1 °C

Vrienden van Gulo Gulo - dag 10 De dag van vandaag zat de afgelopen week in de hoofden van de Gulo Gulo Gang als een steentje in één van hun sneeuwlaarzen. Vandaag zijn we namelijk - effectief - een week onderweg, komen we op het logisch draaipunt van onze trip (de iconische Noordkaap) aan en gaan we daarna weer terug door Finland, de Baltische staten en Polen. Al die tijd wisten we dat dat moment zou komen, steeds duwden we die gedachte voor ons uit en van ons af maar telkens kwam het besef weer even terug: er komt dus onvermijdelijk een moment dat we weer TERUG gaan rijden. T-E-R-U-G !!! Dat bijna fatalistische idee annex besef was de afgelopen dagen soms zo hevig dat er - als angstbeeld - op weer zo’n eindeloze weg door weer zo’n onmetelijk landschap bij tijd en wijlen al een kopie van onze rode Volvo 240 ons tegemoetkomend leek te passeren. Het is ook een dramatische toestand. Glorieus de Mont Ventoux opfietsen is waar je iedereen over hoort; maar over de afdaling gaat het in de verhalen nooit. De beklimming van de hoogste bergen: dat is me toch een eindeloos veelbeschreven avontuur. Maar over met gedwongen doodsverachting naar beneden gaan, bestaat geen enkel verslag. Er bestaat geen film “De afdaling van de Mount Everest”. Van de eerste oversteek van de Atlantische Oceaan door Charles Lindbergh weten we alles af. Hoe de beste man thuis is gekomen: geen idee. Of wat Columbus bij thuiskomst aantrof. Deed zijn vrouw open? Was ze alleen thuis of zat er een andere mijnheer op de canapé? Niemand die het nog weet. Datzelfde geldt voor mijn helden Scott, Amundsen, Ross en ook voor Willem Barentsz. Het lijkt wel alsof er in de geschiedenis van (ontdekkings)reizen alleen enkele reizen heen bestaan. Hoe komt dat? Dat komt omdat de ogen van de mens aan de voorkant van zijn/haar/het gelaat zitten en omdat homo sapiens in feite een soort van sensatiepreststiebeluste afvinkers is. Doel bereikt: vink. Direct door naar de volgende sensatie/prestatie: weer vink. Enzovoort. Geldt ook voor prestaties of activiteiten van anderen. Neem nou deze casus: “Ome Jo van 78 heeft dit jaar tijdens een hittegolf voor de 43e keer de Vierdaagse gelopen” Doe nu je ogen dicht en laat dit gegeven 10 seconden op je inwerken. Geheid is het eerste en enige wat in je opkomt: “En, heeft ie het gehaald?” Hoe het ome Jo - totaal naar de gallemiezen, uitgedroogd, zonder voetzolen en met een tong van leer - op z’n allerlaatste krachten met trein, bus en rollator thuis is gekomen interesseert niemand ene snars. Voor dat probleem stonden wij ook opgesteld: alle aandacht op de heentocht naar de Noordkaap maar wat te doen met die 5000 km daarna? Kilometers waar nooit iemand het meer over gaat hebben en waar ons trouwe lezers- en volgers publiek volledig bij afhaakt? We zouden dan nog beter eenmaal op de Noordkaap aangekomen met de Volvo en de hele fikkerse bende aan boord en op het dak en al met donderend geraas van die verrekte kaap af kunnen rijden. Driehonderd meter stijl omlaag de Barentszee in. Dat zou tenminste nog enige impact hebben en ook nog wel ff blijven hangen. Uiteindelijk hebben we anders besloten: we hebben simpelweg de moeite genomen het steentje uit onze sneeuwlaarzen te halen. Hoe? Door zelfreflectie en relativering. De zelfreflectie gaat over de geografische vorderingen tot nu toe, het incasseringsvermogen van de Volvo en van de crew, de stemming aan boord en - gegeven de omstandigheden het minst prominent - onze positie in de rally alsmede onze verstandhouding met de overige rally-deelnemers:
      - geografische vorderingen: het lijkt inmiddels echt wel ergens op. We zijn zo’n 3.330 km gereden, hebben inmiddels 5 landen doorkruist, zo’n 4 veerboten genomen, door minstens 12, tunnels gegaan, over minstens 6 passen getoerd, 2 hoogvlakten overgestoken, zo’n 30 bruggen overgereden en dat op elk denkbaar wegdek in elk denkbaar weertype (onder de 5 C).
      - conditie van de Volvo: het is echt een mirakel maar nog altijd staan we stijf bovenaan het klassement van teams die geen enkel beroep doen op de technische bezemwagen van de rallyorganisatie (levert geen punten op): deuk of geen deuk, achter-hulp-binnenveer meer of minder, de Volvo rolt maar door.
      - conditie van de crew: puik
      - stemming aan boord: idem
      - positie in de rally: ruimte voor verbetering
      - overige deelnemers: vooral druk met de Belgen.
      De relativering komt van reizigers die als ze hun doel hebben bereikt besluiten niet om te draaien maar simpelweg ter plaatse te blijven. Wij begrijpen dat inmiddels wel. Zo ontmoetten we in Honningsvår de eigenaar van de plaatselijke croissanterie: een alleraardigste uit Frans Guinee afkomstige croissantbakker die op jonge leeftijd op weg ging vanuit Guinee omdat hij met eigen ogen de Noordpool wilde gaan zien, ter hoogte van de Noordkaap ontdekte dat de weg daarnaartoe ophield, daar ter aarde stortte maar werd opgeraapt door een leuke blonde juffrouw en - inmiddels 8000 km van huis - besloot de beste croissantbakker van Honningvår te worden. Teruggaan naar Guinee was ook zowat. Cees Nooteboom schreef al eens een mooi boek waarvan de titel deze lading dekt: “waar je gevallen bent, blijf je”!

• Aussichtspunkt im Skigebiet Saariselkä

March 1, 2020 in Finland ⋅ ⛅ -12 °C

ungewöhnliche Namen:
      laskettelukeskukset Saariselkä in Kullanhuuhtojant /
      Skigebiet Saariselkä in Kullanhuuhtojantie

leider haben wir keine Zeit zum Skifahren... ach ja und da war ja noch etwas... unsere Skistifel werden ja freundlicherweise von den Polarbären Team 15 transportiert.Read more

Die ersten Meter im Schnee

January 20 in Finland ⋅ 🌙 -19 °C

Der Flug verlief ohne Komplikationen und pünktlich kamen wir in Ivalo an.
      Die ersten paar Meter vom Flugzeug in den Flughafen zeigten schon was uns hier erwartet.
      -20°C und leichter Wind 🥶

Wie üblich hier oben lief auch unser Mietwagen schon, als wir ihn in Empfang nahmen.
      An der Unterkunft zeigte das Thermometer dann -23°C.
      Verblüffend welchen extremen Grip man mit Pikes hier oben hat.

Tag 6 - Saariselkä, letzte Nacht in FIN

July 20, 2023 in Finland ⋅ 🌧 12 °C

Heute morgen sehr früh in Oulu losgefahren, da die Wetterprognose sehr schlecht war. Gegen 09.00 Uhr haben wir dann Lappland erreicht und gegen Mittag den Polarkreis. Nach einer kurzen Kaffipause gleich wieder weiter bis uns der Regen doch noch eingeholt hat. Nach der Ankunft in Saariselkä die nassen Sachen erst mal trocknen und eine heisse Dusche genommen. Das Abendessen war echt super. Haben danach noch nen Absacker an der Bar genossen und dann ging es aufs Zimmer. Wollen ja morgen früh raus und die letzten 450 km zum Nordkapp angehen.Read more

(Schnee-)Abenteuer en masse

March 23, 2023 in Finland ⋅ ☀️ -12 °C

In Saariselkä erlebten wir verschiedene (Schnee-)Abenteuer. Am ersten Abend besuchten wir den Escape Room und rätselten uns, das erste mal nur zu zweit, sehr erfolgreich durch den Raum. Am nächsten Tag stand Drift Gokart fahren auf einem vereisten/verschneiten Track auf dem Programm. Warm eingemummelt (auch zum Schutz) wurden wir instruiert und drehten dann unsere Runden mit vielen Drifts und auch einigen Drehern. Spassig und ganz anders. Dani fand so viel Freude daran, dass er gleich drei Sessions fuhr, Meret war nach einer zufrieden und ging in den Fotografier-/Sonnenteil über. Die Erholung durfte nicht fehlen und wir besuchten das Hallenbad mit Sauna und Dampfbad. Die Betreiber hatten die Temperaturen runtergedreht, so dass der ganz entspannende Faktor ausserhalb der Saunen etwas zu kurz kam und es uns zu kühl war. Als weiteres Schneeabenteuer hatten wir zwei E-Fatbikes gemietet. Auf tollen Strecken erkundeten wir die wunderschöne Landschaft, haben beide den Schnee mit Körpereinsatz erkundet (Merets Ausflug wurde auf Video festgehalten) und genossen die Sonne. Ein grosser Spass.Read more

Hallo Finnland, Winterland Saariselkä

March 22, 2023 in Finland ⋅ 🌙 -14 °C

Nach dem Besuch von Karasjok machten wir uns auf den Weg nach Finnland. Der Grenzübergang war ereignislos und schon bald fanden wir uns in einer gefühlt anderen Landschaft wieder. Hochebenen, Nadelbäume und eine gefühlt andere Weite waren zu sehen. Nach einem Boxenstopp in Inari (einkaufen im Supermarkt, ohne ein Wort zu verstehen, ist anspruchsvoll: wir wussten nicht genau, was wir kauften, dafür wie viel es kostete - der Euro half immens) fuhren wir nach Saariselkä, ein kleines Dorf, das bekannt ist für Nordlichter und Wintersport. Dort machten wir uns auf in eine Aurorahütte, in welcher wir mit anderen Nordlichtguckern auf die Sonnenwinde warteten. Leider vergebens und so begaben wir uns auf den kurzen kalten Fussweg zurück in den Camper.Read more

Ivalo /Saarisalka

February 21, 2023 in Finland ⋅ ☀️ -15 °C

So, my question on how do they keep the runways clear was answered as a fleet of snowplough drove past. Missed their first pass which looked quite impressive as they were in one long line going down the main runway. Video shows them retuning to base after completing their task.

The flight to Ivalo was uneventful but the plane was packed as usual. Disembarking in Ivalo which is in Lapland and the weather was beautiful and sunny. When it is sunny it also means it is cold. Temperature at 1pm was -15°C according to the airport temp sign. This is good though, because clear weather means a good chance of seeing the northern lights.

Brad got a bit worried because his bag didn't come out at first so it was a relief when it eventually popped out on the conveyor belt. Our tour guide - Nacho - was there to greet us and most of the rest of our tour group, and a 30 minute drive to Saarisalka where we are staying the next 2 nights.

We walked up to a lookout / ski resort for the views and sunset (sets around 4.30pm at the moment) Beautiful scenery - bit of a mission tramping up the hill with all the cold weather gear on. Underestimated just how cold it is when the sun goes down as we wandered to dinner (a couple hundred metres ) without the big jacket, gloves, scarf etc. on - and the cold just cut through you. It was -25°C by this time.

We were hopeful to get our first sighting of the lights as conditions were favourable so traipsed up to a lookout (suitably attired this time) but only a faint glow was seen so no photos. Maybe tomorrow night!

Die Killerbremsen Invasion

June 29, 2022 in Finland ⋅ ⛅ 19 °C

Wir fuhren weiter zum Stellplatz und mussten feststellen, dass es dort Bremsen gab . Wir trauten uns gar nicht auszusteigen, also ging es weiter. Auf dem nächsten Platz das Gleiche in grün. Wir sprühten uns ein und stiegen vorsichtig aus. Die Bremsen belagerten Snørre 🚐 und aßen die toten Mücken auf der Motorhaube. Wir wuschen soweit alles ab und fuhren wieder weiter. Der Schwarm verfolgte uns .... Aber irgendwann mussten wir die meisten wohl abgehangen haben. Wir haben jetzt ein schönes Plätzchen gefunden, aber aufs raus setzen verzichten wir heute ..... Ohjeee, was für eine Odyssee....Read more

Saariselka, Saariselkä, XGQ