The Gulo Gulo Gang

February - March 2024
The Baltic Sea Circle Rally - winter 2024: 3 mannen en een oude Zweedse dame (Volvo 240 uit 1993) rijden in 16 dagen 8000 km over besneeuwde wegen, op veerboten, door tunnels, over bergen en onder het Noorderlicht door 9 landen om de Baltische Zee Read more
  • Lampjes, snoertjes, matjes..

February 13 in the Netherlands ⋅ ☁️ 9 °C

De oude Zweedse dame komt langzaam maar zeker in top rally-conditie…

• Een paspoort om nooit te vergeten!

February 23 in the Netherlands ⋅ ⛅ 8 °C

Vrienden van Gulo Gulo, Ervaren globetrotters weten het al langer: het moeilijkste onderdeel van reizen is vertrekken. Dat zit zo: je weet al heel lang dat je weg wil maar het is alsof alle krachten in je omgeving er op zijn gericht je dat zo moeilijk mogelijk te maken. Enerzijds door de helpende hand toe te steken op problemen die je zelf niet voor mogelijk hield (zo kwam mijn oudste zwager - de schat - aanzetten met sokken gevuld met kattengrit ons bezwerend dat die onmisbaar zijn als vochtvreters onder de voorruit…) en anderzijds door de gezelligheid thuis plots tot ongekende hoogte op te schroeven om je eens te meer te laten beseffen wat je gaat missen. Enfin, vandaag gingen we dan eindelijk op pad. Om 13.00 uur. Eerste halte: Hanzestad Hamburg. Ik moet jullie zeggen: ondanks mijn zorgen over het belastbaar gewicht van de Volvo zoefden we vlekkeloos de grens over. Zo vlekkeloos dat ik me ter hoogte van Winschoten plotseling realiseerde dat ik m’n paspoort in Leersum had laten liggen. Op zo’n moment zijn drie dingen van belang: 1) de stinkende vis direct de groep in gooien, 2) vertrouwen in het incasserende beperkte reukvermogen van de groep en 3) het mobiliseren van het voor externe ondersteuning onmisbare thuisfront. Ik moet zeggen: met name de onderdelen 2) en 3) hebben zich bewezen. In no time en zonder veel morren was de Volvo weer omgedraaid en op de weg terug naar Nederland; ondertussen was Paul bereid gevonden mijn paspoort thuis op te halen (natuurlijk niemand thuis) om vervolgens daarmee naar de Duitse grens te rijden..Ruim twee uur en 200 extra kilometers verder gingen we om 18.00 uur dus voorzien van paspoort (Paul: wat een superactie; mijn dank is groot!!) voor de tweede keer de grens over. Wat ruim verlaat maar dankzij de heerlijke broodjes van onze kok prima gemutst arriveerden we om 21.00 uur eindelijk in Hamburg op het eerste feest met onze rallyvrienden. Daar werd ook direct duidelijk dat team Gulo Gulo opvalt met alles wat niet strikt rally gerelateerd is: aardige jongens, mooie jassen, leuke verhalen en als je ze vraagt hoe het geluid is starten ze niet de motor maar de muziek. Vervolgen werden we door een Belgische Porsche rijder getrakteerd op zijn motor sound. Eens te meer werd duidelijk: wij zijn hele kleine spelers in dit rally veld vol rally geweld. Of dat iets uitmaakt moet echter blijken. Onbevangenheid, onbekendheid en onnozelheid zijn misschien wel deugden in deze tak van sport. Kortom: de kop is er af; we zijn vertrokken. Morgen de start en meer verhalen…Read more

Van HellyHansen naar het sleutelkastje

February 24 in Germany ⋅ ☁️ 4 °C

Vrienden van The Gulo Gulo Gang - dag 2. HellyHansen is het best verkochte kledingmerk in Hamburg. Niet vanwege pasvorm, snit of draagcomfort maar vanwege het logo “HH”. Dat zijn namelijk ook de initialen van stadsdeelstaat Hamburg Hanzestadt en daar zijn de Hamburgers trots op. Daarvwillen ze mee gezien zijn. Op hun kleding alsook op hun nummerplaat. In datzelfde Hamburg stonden we vanochtend aan de start. En daar - bij daglicht onder een frisblauw zerk en een waterig zonnetje - werden we voor het eerst geconfronteerd met de volledige omvang van het rallygebeuren. In die omvang worden dan ook direct een paar dingen niet alleen zichtbaar maar ook duidelijk: 1) de rallymensheid gaat bijna aan vlijt ten onder (onvoorstelbaar wat er allemaal aan volstrekt overbodige zaken op of aan een auto kan worden vastgemaakt), 2) F. Vandecasteele, F. Vercauteren, F. Demesmaeker en F. Brusselmans oftewel de Belgische Ferdinands doen hun naam eer aan en rijden uitsluitend Porsche en 3) er gaan ook opvallend veel (niet per se aantrekkelijke) vrouwen en honden mee. Enfin, na koffie, routeboek en een kort, hevig en enigszins verwarrend groepsproces (we moesten lachend op de foto) gingen we dan eindelijk met veel bombarie van start. En daarna gebeurde het. We rijden met startnummer 4 als één van de eersten het startterrein af, ik kijk in m’n spiegel en wat denk je: ik zie daarin geen enkel ander team. Ook na 5, 10 en 20 minuten niet. Oftewel: de Gulo Gulo naar rechts; alle andere teams naar links. Dat geeft dan direct te denken, drukt aanvankelijk lichtjes de stemming en blijkt vervolgens het (in goed Duits) - “Leitmotif “ van deze dag: zo blijven alle andere teams eenmaal in Zweden allemaal rechtsonderin hangen (om daar - al druk met elkaar (over onbegrijpelijke dingen) append - allemaal gezamenlijk bezig te gaan met de rally opdrachten eindigend in een groeps kampeer opstelling met kampvuur en bratwurst) terwijl de Gulo Gulo Gang in stilte en mysterie gehuld alsook in volledige afzondering maar uiterst tevreden een volslagen andere route rijdt zonder ook maar één ander team te hebben gezien en zonder ook maar één opdracht te hebben uitgevoerd. Resultaat: we hebben zeker 350 kilometer voorsprong op de rest (incluis de uiterst rappe Belgen) maar we staan ook zeker 350 punten achter in het klassement . Tenslotte nog dit: het sleutelkastje hing op de deur van ons geheel verlaten en hermetisch afgesloten hostel in Mariestadt, was voorzien van een cijferslot en ging niet open (omdat Hensen de code had zoek gespeeld). Dat we nu toch in datzelfde hostel in bed liggen mag dan ook een wonder heten. Of geef het een andere naam
    “rette ke tet, na een uur buiten blauwbekken kwam eindelijk eigenaresse Jeanette” . Morgen meer avonturen.

Een garagist, Mora en de bitterbal

February 25 in Sweden ⋅ ⛅ -1 °C

Vrienden van Gulo Gulo - dag 3 Er zijn van die dagen dat dingen, mensen en hun talenten geheel onverwachts samen komen op een - zeker voor die samenkomst - onvermoede plek. Zo’n dag was het vandaag. Ga maar na. Zo maar ergens boven Karlstad te midden van het inmiddels niet alleen behoorlijk winterse maar ook steeds onmetelijker Zweedse landschap kwam namelijk het volgende samen:
    1) enerzijds onze rode - om hulp bij de banden wissel vragende - beperkt geëquipeerde Volvo en anderzijds de volledig professioneel daartoe uitgeruste garage van de Firma/Familie Dijkstal (als garagist onlangs vanuit Leersum naar Zweden geëmigreerd inclusief de brug waar de rode Volvo in Leersum nog op heeft gestaan);
    2) enerzijds onze lege handen (we ontdekten ‘s ochtends in de reusachtige geheel verlaten Coop supermarkt dat in Zweedse supermarkten geen druppel alcohol en geen enkel struikje bloemen wordt verkocht..) en anderzijds de geweldig hartelijke ontvangst met koffie, zelfgebakken taart, lunch met hotdogs, sandwiches en gluhwein van de Firma Dijkstal (Suzanne!);
    3) enerzijds ons (mijn!!) krampachtig gestuntel om nog iets van een bijdrage aan de banden wissel te leveren en anderzijds de Firma Dijkstal (Guido!) die - voor wij ook maar iets hadden bewogen - eigenhandig eerst (floep) de Volvo op de brug omhoog had, vervolgens (floep floep) de banden eraf had gehaald, daarna (alweer floep) nieuwe spijkers in de banden had bijgedraaid, toen (nog maar weer een floep) de spijkerbanden er weer op had gedaan, dan nog even (floeperdefloep) de wielbouten had aangedraaid en tenslotte (of je nog FLOEP lust) de Volvo weer op z’n nieuwe banden had laten landen. Hele operatie solo door garagist/illusionist Guido Dijkstal alias Håns Kløk uitgevoerd in net geen 23 minuten…….Wij stonden er bij, we keken ernaar en maakten een hele diepe buiging voor de firma familie Dijkstal: hulde en alle mogelijk dank voor de fantastische hulp en ontvangst!! Toen moest het weer door.
    Op onze spijkerbanden door over sneeuw en ijs via Musefall naar Mora. Mora is een mooi en chique stadje waanzinnig gelegen tussen twee of drie meren (die Zweden kijken niet op een meer meer of een meer minder) waar - zeker voor Zweedse begrippen - sprake was van massa annex groepshysterie. Er liepen meerdere mensen, er stonden meerdere auto’s geparkeerd en door het stadje stond zelfs een heuse file van 184 meter (de enige in Zweden vandaag!) Waarom? Marc vroeg zich hardop af of al die mensen voor de bitterballen waren gekomen (vonden Jorg en ik - het schept een band zo’n rally en je bent na weer zo’n hele dag in de auto wel toe aan een verzetje - best grappig) maar Mora is de stad van de Vastaloppet, de beroemde “Elfstedentocht” voor langlaufers: 200 kilometer vreselijk afzien en dat willen alle Zweden meemaken. Enfin, na weer eindeloze wegen door eindeloze landschappen en een duivels laatste stukje ijschuiven inclusief drift over een B/C-weg, een prima muisje van Jorg en een muis in de prullenbak nu weer heerlijk onder de wol in een geheel verlaten hostel. Verlaten is het trouwens -behalve dan in Mora - overal. Of zoals de Zweden hier zeggen: “ dit is niet het einde van de wereld, maar je kan het wel vanaf hier zien”!!

Jay Kay, een hoekje en het misverstand

February 26 in Sweden ⋅ ⛅ -4 °C

Vrienden van Gulo Gulo - dag 4
    Vandaag stond een gewaarwording centraal. Een vreemde gewaarwording wel te verstaan. Een gewaarwording die te maken heeft met de relativiteit van afstand en tijd in een eindeloos aan ons voorbijtrekkend maar niet, helemaal niet, nooit niet veranderend landschap. Op de keper beschouwd was het dan ook andersom: wij trokken voorbij en het landschap stond stil en zag ons - wat verdwaasd en meewarig meebewegend op de door Jorg gedraaide 30 beste nummers van Elvis Presley - in die rara rode Volvo langskomen. Dat is het effect van de door ons vandaag besproken videoclip van Virtual Insanity van Jamiroquai waarin zanger Jay Kay lijkt voort te bewegen maar de kamer om hem heen voortdurend in wisselend tempo meebeweegt zodat hij soms weer stil lijkt te staan, dan vooruit maar ook zo maar achteruit gaat. Resultaat: hij beweegt als een malle maar komt relatief ten opzichte van z’n omgeving niet verder. Niet in afstand en niet in tijd. Dat maken we hier dus ook mee: we hebben de afgelopen 48 uur zo’n 750 km gereden, al die tijd leek het alsof dezelfde foto van hetzelfde landschap (rechts: sneeuw, naaldhout, telefoonpaal, rood houten huis, een meer en links: sneeuw, naaldhout, telefoonpaal, rood houten huis een meer en dat dan enzovoort, nog een keer, herhaald en enzovoort) tegen de buitenkant van de Volvo was geplakt, we leken vooruit te gaan maar we kwamen geen steek verder. Sterker nog: we leken soms wel achteruit te gaan. Ook - gevoelsmatig - geen enkel resultaat geboekt. Ga maar na: na drie dagen planken en ruim 1500 km waarvan de laatste 750 km virtual insanity zijn we pas op de helft: het is nu nog de afstand van Nederland tot voorbij Toscane om op de Noordkaap te geraken! De enige manier om deze zinsbegoocheling goed te lijf te gaan is overrelativering. Als iemand aan boord van de Volvo durft te vragen “hoe ver nog?” is het antwoord van de andere twee steevast: “een hoekje!”. Dat helpt reuze.
    Tenslotte het misverstand. Dat zit zo. De betrokkenheid van thuisfronten begint zich in de reacties steeds meer te richten op het wedstrijdelement: halen jullie wel punten, doen jullie wel mee, waar is de rest etc. Welnu: wij doen volop mee, hebben twee dagen aan kop gelegen, hebben als een van de weinigen nog geen panne gehad, we rijden fluitend over het ijs en zijn nog niet verdwaald. Alleen levert dat geen punten op. Dus hebben we in Vilhelmina een uurtje punten gegraven in de sneeuw (zie foto): daarmee kom je pas echt bovendrijven!! Morgen meer.

Jeremy Clarkson, een deuk en de sigaar

February 27 in Sweden ⋅ ☁️ -6 °C

Vrienden van Gulo Gulo - dag 5. Vandaag was een emotionele dag. Althans in materiële zin. Er raakte namelijk voortdurend veel beschadigd. Heel veel momenten ook met spullen, dingen of apparaten die het niet doen, niet goed doen, iets anders doen of juist te veel doen. Wonderlijk genoeg heeft de voorzienigheid dan ook nog bedacht dat allemaal te moeten bundelen in één etmaal. Dit etmaal om precies te zijn. Bijkomend neveneffect: Van Woudenberg (onze mecanicien) heeft een erg drukke dag achter de rug…
    Vanochtend vroeg letterlijk geen vuiltje aan de lucht: staalblauwe hemel, opkomende zon , de Volvo had de hele nacht heerlijk warm aan de standkachel stekker gelegen (-15C) en we toerden heerlijk naar het meer alwaar het ijsracen zou plaatsvinden. Ook daar leek er aanvankelijk weinig aan de hand: van Woudenberg en Arends waren lekker aan het driften, ik stond ondertussen te filmen en wist mij ondertussen - Hensens enige nuttige bijdrage van vandaag - anzufreunden met een keurige Brit lookalike de sigaren rokende broer van Rowan Atkinson. Leuke bijkomstigheid: hij leverde (desgevraagd) fantastisch Jeremy Clarkson commentaar bij mijn opnamen (zie en hoor bijgaande filmpjes). Daarna begon de ellende. Hensen en Arends hadden net ontdekt hoe je een achtje moest draaien of er knalde een Landcruiser keihard in de rechterflank van de Volvo. Slecht nieuws: dikke deuk; goed nieuws: de Landcruiser werd bestuurd door de nog altijd sigarenrokende en uiterst vriendelijke Jeremy Clarkson. Oftewel: hij de sigaar; ik wat minder de sigaar. Enfin, Volvo terug naar de pits, alles en iedereen in de weer (krik, grote krik, hamer, andere hamer, breekijzers etc) om met de nog altijd rokende Clarkson/Atkinson en under management van onze mecanicien de zaak uit te deuken, terug te buigen en wat al niet meer zij. Resultaat: de Volvo kon door, wij dus ook en Clarkson/Atkinson gaat regelen dat de schade in Letland wordt gerepareerd. Wij vinden dat heel gewoon en hebben daar vertrouwen in. Door dus. Na een werkelijk adembenemende tocht door, over en langs een onvoorstelbaar prachtig landschap (waarbij bijvoorbeeld op een door God en iedereen verlaten punt plots een juffrouw op een brug stond met de restanten van haar dakkoffer in haar handen..) eenmaal aangekomen op ons overnachtingsadres ging het direct weer mis. Arends tilde bij binnenkomst (van ons 20 m2 grote éénkamer chaletje) een stoel op en die viel direct pardoes luid kletterend in al zijn 13 onderdelen uit elkaar. Alle andere stoelen in de ruimte aanwezig na eerste aanraking: idem. Terwijl Van Woudenberg bezig was met het herstel van de stoelen ging Arends koken, hup direct kortsluiting: hele zaakje in het duister. Van Woudenberg de stoppenkast in: weer licht in duisternis. Bovenkant stapelbed getest door van Woudenberg: volslagen instabiel. En toen Hensen na de warme hap ff wilde betijen op het onderste stapelbed ging hij met daverend geraas dwars door de lattenbodem heen. Van Woudenberg haalde dus direct een span bandje en hup de zaak zat weer bij elkaar. Om erger en meer brokken te voorkomen zijn we maar angstvallig en volstrekt roerloos in bed gaan liggen. Morgen de Lofoten (als het Chaletje tenminste tot morgenochtend wil blijven staan..)

Ome Jaap, Stella Polaris en de visser

February 29 in Norway ⋅ ☁️ 3 °C

Vrienden van Gulo Gulo - dag 5 Godfried Bomans had een notoir vrijgezelle, zeer eigenzinnige en een tikkie zonderlinge oom. Ome Jaap. Deze ome Jaap had het al op jonge leeftijd goed bekeken met de vakanties van de rest van de familie: een vreselijk gedoe. Ook was het hem opgevallen dat al deze stoere wereldreizende familieleden bij terugkomst vooral benadrukten hoe blij ze waren dat ze weer thuis waren. Het leek Ome Jaap veel beter gewoon en vooral ongestoord thuis te blijven. Of hooguit een weekje twee dorpen verderop naar een riant hotel te gaan. Daar was het immers dichtbij thuis, overzichtelijk en tenminste meer van hetzelfde. Maar ome Jaap had ook geen zin in lastige vragen en veel aanloop over wat hij dan tijdens de vakantie had beleefd.. Wel had ome Jaap een oplossing: hij was al vroeg begonnen om aan alle familieleden, vrienden en bekenden te vragen om toch vooral veel ansichtkaarten van hun reizen mee te nemen (die hij direct ongezien opbergde) en de bijbehorende postzegels voor zijn niet bestaande postzegel verzameling. Vervolgens wachtte hij elk jaar totdat de rest van de familie was vertrokken naar verre oorden. Dan pas kwam ome Jaap in actie. Hij koos in alle rust een uiterst spectaculaire internationale bestemming uit, schreef elke ochtend thuis aan de keukentafel op één van de bijbehorende ansichtkaarten een adembenemend reisverhaal, plakte een postzegel van het betreffende land er op, deed de kaart in de brievenbus op de hoek van de straat en ging vervolgens - op zijn gemak en heerlijk ongestoord - eens rustig de dagelijkse krant lezen met een heerlijk kopje DE-koffie. Is jarenlang goed gegaan, geen vuiltje aan de lucht: iedereen was er heilig van overtuigd dat Ome Jaap zomers met doods verachting alle hoge bergtoppen van Europa en verder aan het beklimmen was. Zo kan het dus ook. Ik moest gisteren toch weer vaak aan ome Jaap denken. Bijvoorbeeld bij het passeren van de poolcirkel op een onmetelijke hoogvlakte vol met sneeuw en ijs en zeker ook bij onze overzeese oversteek naar de Lofoten. Dat laatste ging namelijk - kort samengevat - zo. We arriveerden na een prachtige rit keurig op tijd (voor de boot van 15.15 uur) in Bodø: 14.00 Snel werd duidelijk dat onze lieve heer ten tijde van de schepping van Bodø geheel door zijn inspiratie heen was. Een grauwe gure bedoening met die typische gezelligheid van een moderne havenstad. Het onafzichtelijke stadionnetje van de plaatselijke FC sprong er bijvoorbeeld zo maar architectonisch bovenuit. We keuvelden - al wachtend naast de strak op op de kade tegenover de klaarliggende veerboot opgelijnde Volvo - uiterst gemoedelijk met mede rallyrijders en langslopende internationale passagiers van het even verderop afgemeerde Hurtigruten cruiseschip. Strak 15.15 uur gingen we met prachtig weer het zeegat uit richting volle zee. Na een half uur klotsen plots de onverstaanbare kapitein: iets met “problemen” en “de motor” en “keren om”. Het bijbehorende vrij vertaalde verhaal was dat er wel eens een meterslange lijn/kabel van een zalmvisser in de schroef kon zitten…Enfin: boot gedraaid en wij weer terug naar Bodø. Daar aangekomen alles + iedereen van de boot af en weer keurig opgesteld op de kade. Inmiddels was het 17.00 uur, donker/koud/sneeuwachtig en waren we weer terug bij af. Letterlijk. Maar ook de Noren kennen het geheim van “floep-floep” oftewel “høp-høp”. Ene boot leeg, hup aan de kant, hup direct duikers met lampen het water in, hup niet getreuzeld direct een andere boot klaarleggen en hup onmiddellijk volladen die boot. Oftewel om 18.00 uur voeren we nogmaals - maar nu in een soort storm en in het stikduister - uit naar de Lofoten. Stella polaris - prachtig te zien vanaf het achterdek - wees ons hoog boven de Grote Beer de weg, dat wel.. Op de Lofoten (inmiddels 22.30..) meer stikduister, meer wind en meer sneeuw. Toen nog 1,5 uur over een onnavolgbare weg naar onze hut en eenmaal aangekomen zette kok Arends keurig om 23.55 de zalmhap op tafel. De dis en het gesprek aan de dis waren opvallend kort: we lagen er helemaal af en vóór het toetje in ons nest. Daargelegen bedachten we ons - zoals ome Jaap al wist: “De kunst van het leven is thuis te zijn alsof men op reis is”!!Read more

Vliegende deuren, Narvik en springs

February 29 in Norway ⋅ 🌬 3 °C

Vrienden van Gulo Gulo - dag 6 Na een opvallend lange nacht in onze vissershut klauterden we naar buiten om ons eerst eens bij daglicht te verbazen over ons verblijf. De hut bleek een grasdak te hebben, een twee onder één kap te zijn, voor het grootste deel op metershoge palen boven de zee te staan en dat alles temidden van een haven. Bovendien stond de Volvo op haar beurt bij nader inzien zodanig naast de hut geparkeerd dat we diezelfde haven volmaakt hadden geblokkeerd. Dat allemaal hadden we bij onze nachtelijke aankomst ff gemist. Niet getreurd: het was prachtig weer en hoog boven ons zweefden ondertussen wel 4 (!) zeearenden onmiskenbaar als 4 vliegende deuren (ze hebben niet alleen hele lange maar vooral ook - over de volle lengte - heel brede vleugels en dat levert als silhouet een deur op…) rond een witte bergtop. Daar knapt een vogelaar en ook een niet-Vogelaar direct van op. We gingen dus goedgemutst op weg. Nog maar net onderweg plots een eland voor de auto. Precies in de seconde van alle commotie die dat opleverde (waarneming, vol op de rem , opwinding, geschreeuw, wijzen, haast, foto’s maken enzovoort) ging m’n telefoon: een bevriende autohandelaar. Ik riep: “man, ik zit op een eiland en zie een eland!” Hij vroeg daarop: “wat zeg je, zie je de heiland”? Waarop ik verbaasd uitriep: “De heiland? Nee, een eland!” Enfin, na deze dagstart vol natuurgeweld en consternatie direct verder op pad naar een voor TopGear adepten must see locatie: het op een uitstekende rots in zee gelegen voetbalveld van Henningsvær. Na een rondje rotsklimmen voor de onvergetelijke foto, een potje voetbal tegen het trombose-been en een korte check van onze achterlichten ( door de toevallig plots ter plekke verschenen technische bezemwagenmijnheer van de rally; in het dagelijks leven ADAC service monteur..)!, kuierden we nog even door Henningsvaer. Leuke haven met leuke vissers. Volop in bedrijf; nergens koffie. Dan tenminste een verse vis scoren; nergens vis te koop. Dan eerst nog maar wat loszittende onderdelen achter het rechter voorwiel verwijderd en zonder koffie en vis op pad richting Narvik. Na een paar honderd kilometer door, over en onder een waanzinnig landschap (de Lofoten zijn echt fantastisch) hoorden we een verontrustende tik rechtsachter. De analyses van onze mecacien en Arends bleken (bij een bezoek aan plaatselijke garage vol met volledig zwijgzame Noren) juist te zijn: kleine spring (binnenveer) rechtsachter gebroken. Snel de gebroken onderdelen verwijderd, Arends achterin en aan de linkerkant (bleek ie ook prima uit de verf te komen) en weer verder. Ter hoogte van Narvik zagen we - vanaf de andere zijde van de fjord: helaas daarin geen haring vangende Orca’s gezien; ook geen daarvan uitrustende Orca’s overigens - Narvik. We wilden net afslaan naar de stad toen de Voorzienigheid ons influisterde: “die stad krijg je nog wel te zien : doorrijden, planken, branden en gas op die lolly!” en dus brachten we op ruime afstand beleefd een saluut aan de stad (“even wuiven”) en karden we lekker in één beweging - door een heuse avondsneeuwjacht - naar Tromsø. Daar bleken we een uiterst luxe appartement te hebben geboekt, met hoekbank en een enorm TV-scherm. Ook wel eens lekker. Niet veel later lagen we dus - samen met de Voorzienigheid - heerlijk onderuit op de hoekbank een film op Netflix te kijken: Narvik (een indrukwekkende film over de gebeurtenissen en in en rondom Narvik in mei 1940: gaat dat zien en let vooral op de landschappen..) En dat dan ook nog eens met op schoot een geslaagde persiflage van boerenkool. Boerenkool? Ja, boerenkool! Dat had zelfs de Voorzienigheid niet zien aankomen!
    Morgen op naar Alta..

Klein huiselijk Volvoleed - deel 1

March 2 in Norway ⋅ ☁️ 0 °C

Vrienden van Gulo Gulo - dag 7 Na de afgelopen dagen vooral stil te hebben gestaan bij de zaken en gebeurtenissen in de waarneembare wereld om ons heen (de landschappen, de natuur, de steden en dorpen, de andere rallyrijders oftewel kort samen gevat: “de buitenboel”) is het nu de hoogste tijd om een inkijkje te geven in het kloppend hart van het rally gebeuren, de plek waar het allemaal samenkomt en - in meer of mindere mate - een plaats krijgt: de koets van de Volvo. Die koets is namelijk waar de rally zich zo’n 10/12 uur per dag feitelijk afspeelt. Je zou denken dat we achtereenvolgens in Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden en nu al weer dagen in Noorwegen zijn geweest maar eigenlijk is dat niet juist: we waren al die tijd - zeker qua beleving - voornamelijk in de koets. En die koets is toch echt maar krap 6 vierkante meter groot. Een soort mini tiny-house maar dan de kleinste versie. Om daarin als mens tot beschaving te komen hebben we als Gulo Gulo Gang een paar afspraken gemaakt. Die zien enerzijds op het functioneel gebruik van de (uiterst beperkte) ruimte en anderzijds op gedrag. Wat betreft dat eerste hebben we vrij snel na vertrek al vastgesteld dat voor de - toch bij nader inzien wel comfortabele - functies van hal/entree, gang, woonkamer, speelkamer, keuken, bijkeuken, gang, douche/badkamer en ook toilet in de koets geen plaats is. Vooral dat laatste geeft namelijk gedoe. Wel is op 4 m2 ruimte voor “schuur”, “zolder”, “bergruimte” en op de overige 2 m2 vooral ook “eethoek/keukentafel”: eigenlijk is rallyrijden het voortdurend rondhangen in de eethoek/aan de keukentafel. Ga maar na: je zit maar wat te zitten, op een niet per se lekker zittende stoel, je leest wat, je smeert een broodje, je kauwt wat, je kijkt wat rond, je draait een muziekje en je kletst wat. Allemaal typisch voor het leven aan de keukentafel. Ook typisch onderdeel daarvan: de min of meer vaste posities. We hebben geen hele strakke stoelindeling gemaakt bij vertrek en rijden per toerbeurt maar toch zit van Woudenberg doorgaans achter het stuur, zit Hensen veelal op de bijrijdersstoel en zit Arends (onze benjamin) met name achterin. Dan blijkt ook dat er toch in feite twee subruimtes/subculturen zijn: de cockpit (v Woudenberg/Hensen) en de cabine (Arends). Ook qua gewichtsverdeling, muzieksmaak en lekkere broodjes blijkt dat het beste te werken.
    Dan gedrag. Dat ligt een stuk ingewikkelder. Je leert elkaar kennen. In werkelijk alle opzichten, dag en nacht, bij licht en in het donker, in voor en tegenspoed. Ook leer je (de één wat meer dan de ander) zodoende jezelf kennen en ook dat geeft dan weer dynamiek en te denken. En omdat Sylvia Witteman hiermee veel lezers aan zich bindt, ga ik ook onze volgers hierin meenemen. Mijn handen jeuken want inspiratie te over. Maar gezien de gevoeligheid ten opzichte van het groepsproces (immers: van Woudenberg en Arends lezen dit ook) en de wens om toch vooral vandaag in zo veel mogelijk harmonie de Noordkaap te halen kies ik ervoor dat wat verderop op de route te doen Maar weet (ter geruststelling): de koets heeft - met de kennis van nu - geen beerput.

De tocht vandaag ging door de diepvries van Europa: een eindeloze hoeveelheid adembenemende vergezichten met (hele hoge!) bepoedersuikerde berg(ketens), fjorden en ook leuk: veel pontjes. En dat allemaal in groepsrally-verband inclusief lunch en diner (rendier smaakt een tikkie naar doorleefd hert) met onze Belgisch/Nederlandse Porsche-vrienden. Na een nachtelijke jacht op het Noorderlicht eindelijk heerlijk onder de wol.

Vandaag naar het op het vaste land van Europa hoogstgelegen/meest noordelijk gelegen (bereikbare) punt: de Noordkaap. We gaan het zien.

Het Laatste Huiselijke Huis

March 3 in Norway ⋅ ☁️ 3 °C

Vrienden van Gulo Gulo - dag 8 Uit J.R. Tolkien, De Hobbit (verplichte kost als je met de fellowship op pad gaat): “ Er waren vele steile paden die naar de bergen leidden en vele passen die erdoor voerden. Maar de meeste van die paden waren bedrog en misleiding en voerden nergens heen, of tot een slecht einde; en de meeste van de paden werden onveilig gemaakt door boze dingen en ontzettende gevaren. De dwergen [Van Woudenberg en Hensen] en de hobbit [Arends] geholpen door de wijze raad van Elrond [Wikipedia] en het geheugen van Gandalf [Google Maps] namen de juiste weg naar de juiste pas. Vele dagen nadat zij uit het dal omhoog waren geklommen en het Laatste Huiselijke Huis mijlen ver achter zich hadden gelaten, stegen zij nog aldoor hoger”.
    Gelijk Bilbo en de dwergen hadden ook wij vandaag een onvergetelijke ervaring met, bij en in het Laatste Huiselijke Huis op weg naar de Noordkaap. Dat zit zo. We vertrokken na een groots - geheel door Arends op een minuscuul klein keukentafeltje verzorgd - ontbijt uit een zonnig Alta on the road to nowhere. Al rap ging het almaar omhoog en kwamen we op een immense gletschergelijkende sneeuwvlakte. Het was zo mooi, windstil en vooral sereen dat we - bij wijze van hoge uitzondering: wij moeten altijd dóór - besloten langs de weg te stoppen om te kijken, te plassen en eindelijk ook de drone eens te laten vliegen. Dat laatste werd een groot succes: de lancering verliep nog vlekkeloos maar daarna bleek de drone zo zijn eigen ideeën te hebben over de flight safety modus. Een heel kort moment hing het ding in de juiste positie om vervolgens - mijn steeds uitdrukkelijkere instructies vanuit de remote control hooghartig negerend - rakelings over een passerende auto te scheren en 80 meter verderop in 1,5 meter diepe sneeuw te landen. Of ik m daar wilde komen ophalen. Het is dat dat na al dat zitten wel goed is voor m’n trombose been, maar anders….Al weer rijdend natuurlijk reuze benieuwd naar het oogverblindend resultaat. Wat denk je? De beelden vanaf de maan in 1969 waren aanzienlijk beter (zie filmpje). De Volvo trok zich hier allemaal niets van aan, keek nauwelijks op van eerder genoemde Clarkson die deze keer met zijn Toyato Landcruiser over de kopgeslagen langs de weg lag (wonder boven wonder niemand gewond) en rolde almaar door. Door een lege en almaar nog leger wordende desolate wildernis. En daar temidden van die wildernis stond plots het Laatste Huiselijke Huis. Een heel gewoon huis en een bijbehorende heel gewone Noor (Stein). Stein verkocht Toyota’s in Hammerfest, was juist verlaten door z’ n vrouw (andersom zou ook kunnen: ze liep altijd maar buiten met zogenaamd mooie stenen te sjouwen, gek werd ie ervan..), was toe aan rust in de weekenden (gekkenhuis daar in Hammerfest) en had daarvoor dit huis gekocht.. De laatste herrie in de oorverdovende stilte van deze plek had Stein er ook nog uitgehaald: alle ramen rondom vernieuwd met gegarandeerd geluidswerend glas. Daar trok Stein zich in volmaakte eenzaamheid en stilte terug om met vijf blikken bier per uur het hele weekend sport op tv te kijken. Voor zijn rust. En in al die jaren had nog nooit iemand op zijn deur geklopt en doodleuk om koffie gevraagd. Vandaag was de eerste keer. En - nog gekker - tot Steins zijn eigen stomme verbazing deed hij de deur open en zei: “natuurlijk, kom binnen”. Stein ging koffie en thee zetten (hij wist zelf niet dat hij dat in huis had; Stein dronk alleen bier) en stelde al zwijgend vast dat zijn gasten er al - ongevraagd maar uiterst tevreden - bij waren gaan zitten. We hebben zeker een uur uiterst gemoedelijk aan zijn keukentafel gezeten. Met goede, wel wat zwijgzame gesprekken over het leven, over overleven en - hoe kan het ook anders - het leven met en het overleven van vrouwen. We kregen bij het afscheid van Stein een vriendelijke, bemoedigende knik en zijn visitekaartje. Zou zo maar kunnen dat die lui nog eens een Toyota in Hammerfest komen kopen, moet Stein hebben gedacht. Heel bijzonder zo’n Laatste Huiselijke Huis. Nagestaard door Stein rolde de Volvo naar het einde van de wereld. Daar betrokken we in een volledig beijst en dus spiegelglad Honningsvåg een minuscuul L-vormig vierpersoons appartement voor max twee personen, kookte Jorg een (betongelijkende) cous-cous fantasie en hadden we een kolderieke zeer vermoeiende feestavond met veel bier/pornstar martini en minstens 6 talen in elk gesprek. Kort na middernacht lagen we in onze bedjes met toch ook nog even onze gedachten bij Stein. En Stein: die was nergens meer met zijn gedachten; na het 26e blik bier was hij bij de nachtelijke live uitzending van een Japanse curling wedstrijd met alle lichten aan op zijn bank in slaap gevallen. In volmaakte stilte, dat wel.