France
Lanslebourg-Mont-Cenis

Camping reset

July 29, 2023 in France ⋅ ☁️ 19 °C

Malo pred vzponom na Col de l'Iseran zavijeva v camp, da opereva cunjice, dava ven mizo in uživava v razgledih na hrib, za katerim se skriva najin jutrišnji cilj.
      Andrej pravi “ena kratka vožnja s koleščkom,“ a OSM pravi 1200 višincev na 23 km 🥺, samo v eno smer...

Par ur kasneje...

Naju je presenetil dež zvečer, ko perilo še ni bilo suho... Le kam je Heli potem vse obesila? Je bila vesela? Kdo ve?

Lac du Mont Cenis (Frankreich)

July 2, 2020 in France ⋅ ⛅ 16 °C

Heute machen wir einen Mopedausflug von Susa 500 mtr. hinauf zum Colle del Moncenisio auf 2000 mtr. und dem Lac du Mont Cenis der schon in Frankreich liegt, das geht zu zweit mit der 125 Yamaha halt ein bisschen zäh bergauf 😊. Oben angekommen, fahren wir dort ein wenig Offroad und gehen in der wunderbar blühenden Natur spazieren. Auf dem Rückweg fahren wir über kleine, kurvige (und später steil abfallende) Straßen ins Val  Cenischia nach Moncenisio, vorbei am Lago Piccolo und am wunderschönen Lago Grande in dem ich leider nicht baden darf (verboten).
      Dann geht's steil hinunter vorbei an Wasserfällen in der Ferne, nach Novalesa, dort gehen wir gemütlich durch das Städchen, essen ein Eis und fahren dann zum nahegelegenen Wasserfall Cascade di Novalesa, die ist sehr spektakulär und beeintruckend, weil bestimmt ca. 100 mtr. hoch, leider können wir davon keine Bilder machen, unsere Akkus sind leer.
      Eine tolle und beeindruckende ca. fünf stündige Tour.

La Punta Nera. 3.046 m.

September 11, 2022 in France ⋅ ☀️ 14 °C

Det er en meget dejlig følelse, når ens fødder glider ned i vandrestøvlerne om morgenen, og bare sætter sig som støbt i dem! I dag var der også sol overalt fra morgenstunden, og ikke en eneste lammesky byggede sig op undervejs på den blå himmel. En hel perfekt dag at gå til toppen af Punta Nera på, en top vi har haft kig på og lyst til længe, især efter at vi har været oppe på den legendariske Mont Thabor ved siden af, som alle går op på.

Punta Nera er ikke nær så besøgt. Den ligger faktisk i Italien, så vi startede med at gå op til passet Col de la Roue, der ligger på grænsen, og så en lille smule ned i Italien, for derfra at gå på kanten af Punta Nera hele vejen til dens top. I modsætning til i går, hvor vi havde rigtig kold vind på de udsatte steder, var det næsten vindstille i dag, og når det blæste, var det en lun sensommerbrise. Fra toppen kunne vi så se alle de områder og toppe vi efterhånden kender så godt, og faktisk stod Mont Blanc også knivskarpt mod den blå himmel uden en eneste sky omkring sig. Så det havde også været dagen at bestige den på i dag!

Fra toppen kunne vi kigge over mod passet Col du Frejus, og for at komme ned igennem en anden dal på vej tilbage søgte vi så den vej ned. Først på lidt sti, nogle gange udenfor sti og til sidst på sti igen op igennem det lille pas Col du Petit Argentier og retur over græsmarker med malkekøer og murmeldyr til Le Lavoir.

Det var lidt vemodigt at gå tilbage med fri udsigt over det dalområde med alle dets bjergpas, som vi kender så godt, og som vi nu har gennemtravet på kryds og tværs, og ikke ved om vi kommer tilbage til. Hvis vi gør, vil det være for at gå en tur, som vi allerede har gået, da vi stort set har været over det hele, men det er altså også et meget fint område…

Se turen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/la-punta-n…

Da vi kom ned til Modane og internetdækningen, så vi, at de næste to dage også skal være gode, inden det måske bliver mere ustadigt og blæsende, så vi skyndte os at købe brød og køre videre op af dalen, nu Haute Maurienne, til Bessans. Det er den næstsidste landsby før Col de l’Iseran, med et stort langrendsområde og skiskydningsanlæg om vinteren, og en spændende dal; Vallee d’Averole, som skulle være en af de allermest uberørte dale i Savoie.

Etappe 8: Villar-d'Arêne - Bessans

July 15, 2022 in France ⋅ 🌙 16 °C

Ohne über Nacht verhungert zu sein ging es mit ordentlichem Hunger zum Frühstück. Die Speicher wurden mit Baguette, Eiern, Haferflocken usw aufgefüllt und so waren wir gegen 10 Uhr startbereit.
      Der erste Dämpfer ereignete sich nach 100 Metern, da im einzigen Tante Emma Laden des Dorfes die pain au chocolat ausverkauft waren und wir mussten uns mit pain au lait begnügen. Trotz diesem schlechten Omen lief der Aufstieg über den Col du Lautaret auf den Col du Galibier recht gut. Im Vergleich zu vor 3 Jahren war auf der Passhöhe deutlich mehr los und auch die Schneewände wie beim letzten Mal waren nicht mehr vorhanden.
      Nun folgte eine 35km lange Abfahrt, die nur kurz durch den Gegenanstieg zum Col du Télégraphe unterbrochen wurde, hinunter nach Saint Michel de Maurienne. Hier kehrten wir aus Traditionsgründen in die Pizzeria mit der Pizza Mayonese ein (Gruß an Sebastian Ö. 😄). Genau wie beim letzten Mal lief die Einkehr nicht ganz so optimal. Nachdem uns ein Tisch mit wackligem Sonnenschirm zugewiesen wurde, der bei jedem Windstoß umfiel, konnten wir zwar die Bestellung aufgeben und die gute Pizza genießen, jedoch wurde danach der Betrieb in dem Laden quasi eingestellt. Nach ca. 1,5h haben wir es dann geschafft, noch ein Dessert zu bestellen und zu zahlen.
      Mit vollem Bauch und bei 35 Grad in der prallen Sonne wurde dann der restliche Teil der Strecke (50km und 1000 Höhenmeter Anstieg) begonnen. Wie bereits fast jeden Tag war heute mal wieder überhaupt keine Wolke am Himmel zu sehen. Hatte uns der Wind beim Mittagessen noch fast in den Wahnsinn getrieben, half uns nun der kräftige Rückenwind bis zu unserem Zielort in Bessans (bei 1-2 prozentiger Steigung 30km/h).
      Zwei Kilometer vor dem Ziel kühlten wir noch in dem Bergflüsschen Arc ab und erreichten dann unser Zielort Bessans, der in halber Höhe zum Col de l'Iseran liegt.
      Zum Abendessen gab es die Region typische Tartiflette und danach ging es noch in die Crêperie auf einen Crêpe mit Eis und dazu Cidre.

Pain au chocolat Counter: 11

Fort de Variselle

August 1, 2023 in France ⋅ ☁️ 14 °C

Jutranji sprehod do še ene izmed trdnjav in potem do rtička v jezeru. Prepihal naju je močan veter s severa(!), začinjen s sončnimi žarki.

Med pohajanjem je Helena našla tono borovnic in nekaj počivališč divjih svinj, tako da sva zaradi prvih podaljševala izlet in zaradi slednjih le-tega krajšala 🙂

Res je lepo tam gor!

Lac du Grand Mean. En gletscher sø

September 13, 2022 in France ⋅ ☁️ 17 °C

I går var der meget tekst, og ikke så mange billeder. I dag bliver det omvendt!

I dag vil vi lade billederne tale, for en af de fineste ture vi har gået endnu i år. En stor kontrast til den snævre og lange dal vi gik i i går, da vi kom op på et lille udsigtspunkt og foran os lå en stor cirkusdal, der for bare 100 år siden var fyldt op med en gletscher. Nu var der smeltevandselven og små morænevolde, og så rester af hængende gletschere øverst på skråningerne.

Men vi kunne fortsætte op til søen Grand Mean, der er en lille miniature af vores hjemlige landskab i Grønland, med en gletscher der kælver ud i søen. Så vi følte os pludselig meget hjemme! Og da vi så fortsatte langs med søen hen til gletscherkanten, og et stykke opad langs med den, kom vi op på en knold, hvor vi kunne sidde helt for os selv og betragte stenbukkene, som også var trukket herop i fred for andre vandrere. Jeg tror det er de største/ældste hanner vi endnu har set, for deres horn var fantastisk store og kraftige, og det må være virkelig voldsomt at se, når de slås og afgører hvem der er den stærkeste! Men i dag græssede de sammen med hunner og unger i en ørken af sten.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/lac-du-gra…

Nachtrag: Offroad 4

August 15, 2022 in France ⋅ ☁️ 18 °C

Wir haben ja zum Glück noch Bodenfreiheit. Die Jungs hinter uns sehen langsam recht unentspannt aus.

Lanslevillard

June 12, 2017 in France ⋅ 🌙 17 °C

What a climb! The Col de L'seran is the highest paved road in Europe, coming in at about 2900 metres. The air was quite thin up there and at 50 kms of climbing I was pretty stuffed when I got to the top, but I did see my first marmot. Ran across the road and then sat up and watched me get my camera out and then ran away. John was on fire today and did not one but two big climbs adding theCol de Mt Cenis to the l'seran, well done. The downhill parts of today's ride were just amazing, goes a long way to ease the pain of getting to the top and we are very well supported by the Marmot crew. The hotel is rather interesting, Sign above the bar says English spoken, clearly only by the guests! We went over to the Tabac for a quiet beer just in time to see the local farmer taking his cows for a walk through the village. The lady in the bar happily told us all about in French, certainly entertaining. Tomorrow the is the biggy of the week the Col de Galibier. Wish me good luck!!!Read more

Nachtrag: Lac du Mont-Cenis

August 15, 2022 in France ⋅ ☁️ 17 °C

Ein wunderschöner Stausee, an den wir gleich nochmal etwas näher heranfahren werden. Michael macht dazu bereits ein paar kleine Offroad-Übungen im 5er.

Mont Cenis. Vandring

September 9, 2020 in France ⋅ ☀️ 7 °C

Vi holdt parkeret ved den store opdæmmede sø Lac du Mont Cenis sammen med en del andre autocampere. Det er første nat, hvor vi ikke er enten alene eller bare to campere! Men det er da også et meget besøgt sted. Vi var lidt usikker på vejens beskaffenhed det næste stykke, og ville også lige afprøve cyklerne, på en vejstrækning, der så nogenlunde flad ud!, så vi cyklede ca 7-8 km ind mod passet: Col du Petit Mont Cenis. Det føltes nu, som om det gik mere op, end det så ud til, men var meget fint at cykle og det sidste stykke sprang Marmotterne rundt på begge sider og over vejen! Der var en fin vandretur gennem en lang dal ind til et andet pas (Col du Clappier) lige på grænsen til Italien. Skyerne begyndte at trække sig sammen i dag, og det blæste koldt fra Italien, men i passet fik vi alligevel et fint udsyn og mødte en flok Chamoiser. Ruten hedder også Hannibals rute, da det kan have været denne dal og pas som krigeren Hannibal første sine elefanter og folk over år 218 før vor tidsregning! På vej tilbage valgte vi en rigtig fin sti, der gav os nogle flere højdemeter (end Hannibal!), men dermed også meget mere udsyn, og et møde med et par Patou-hunde, en hyrde og hendes fåreflok! Jacky møder også hele tiden nogle andre fra Modane, hvor de finder ud af at have fælles bekendte på den ene eller anden måde. I dag var det et par på vandrestien, hvor manden havde gået i klasse med Jackys storebror! Tilbage ved cyklerne fik vi heldigvis bekræftet, at det havde gået en del op, da vi kørte ind i morges. Det gik meget hurtigt med at komme tilbage til Passepartout!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-du-pet…

Lanslebourg-Mont-Cenis