Germany

A Big Day Out in Bavaria

September 15, 2019 in Germany ⋅ ☀️ 18 °C

Today we had a slightly later start to the day. We have been very fortunate with the weather in Munich, and today is no exception - blue skies and sunshine with temperatures in the mid 20’s.

Our first destination was Tegernsee, a picturesque Bavarian town situated on lake Tegernsee, about 55 kilometres from Munich. Again, as it was a sunny day, everyone was heading either to the mountains to hike or the lake to relax (eat and drink beer) or sail. The Germans love to hike through the mountains. On the trip south we passed numerous small villages, such as Waakirchen and Gmund to name a few. We also encountered a lot of traffic on the autobahn, and so the speed was restricted to between 80 and 120kms, which the Germans do not like. Yesterday, at times my cousin was driving at speeds of 140 to 160kms per hour and, even then, other cars were flying past us - they must have been going at least 200kms per hour! Way too fast for my liking.

Tegernsee is situated on a lake, and so we went for a bit of a walk along the shoreline, where we encountered people sun baking, swimming in the chilly lake and fishing, and even saw people having scuba diving lessons. We then wandered around some of the streets, to check out the architectural styles of the housing.

On our return to the lake, we went past the local brewery, church and many restaurants. We stopped at Alta, a lovely restaurant on the lake, to have a typical Bavarian lunch of bread with a range of spreads (like dips). We had tuna, artichokes and sun dried tomatoes, chicken and curry, smoked salmon and dill, mustard and honey, apricot and rosemary and a local cheese which are all mashed up with cream cheese - very nice.

After lunch we drove around the lake, and then headed back to Munich. I am glad we got to Tegernsee early, as the traffic heading towards the area as we were leaving was overwhelming, with traffic jams that went for over a kilometre.

Once we returned to Munich we headed to the English Gardens. See the next instalment about this green space in Munich.

More from Tegernsee

September 15, 2019 in Germany ⋅ ☀️ 23 °C

There was so much to see and photograph, including Anna (Anke’s daughter), who had to endure a second day of hearing us speak English. It was particularly difficult for her, as she is just learning English at school, and our accents, combined with speaking too fast, made it difficult for her. We involved her in the conversation by asking her to teach us the German word for things, e.g. we now know a lake is ‘see’,a mountain is ‘berg’, a child is ‘kinder’, a tree is ‘baum’, the sun is ‘sonne’ and the stars are ‘sterne’.

We had lunch at a lovely restaurant called Alta on the shores of the lake before heading back to Munich.

• Day 20

2_Um und auf dem Tegernsee

June 20, 2023 in Germany ⋅ ⛅ 25 °C

Ab Bad Wiessee geht die Fahrt auf die andere Seeseite nach Tegernsee und mit einigen Zwischenhalten weiter bis zum südlichen Seeende zur Schiffsstation Rottach-Egern. Ab da dann wieder weiter mit Kurs auf Bad Wiessee wiederum mit einigen Zwischenhalten. Anschliessend fahren wir mit dem Auto weiter um das südliche Seeende bei Rottach-Egern bis Tegernsee, wo wir einen Zwischenhalt einlegen. Nach einem Bummel und Zwischenverpflegung fahren wir entlang dem See nach Gmund am Tegernsee, wo wir wieder einen Zwischenhalt mit Promenadenbummel einlegen. So wird es schon wieder langsam Zeit für die Rückfahrt nach Bad Tölz.Read more

• Day 20

1_Um und auf dem Tegernsee

June 20, 2023 in Germany ⋅ ☀️ 24 °C

Heute unternehmen wir einen Ausflug an den 17 km entfernten Tegernsee. Wir fahren nach Bad Wiessee und bummeln dort entlang der schön angelegten Strandpromenade. Spontan beschliessen wir, eine Rundfahrt mit dem Schiff zu machen. Wir entscheiden uns für die "kleine Rundfahrt" die eine Stunde dauert. Ab Bad Wiessee geht die Rundfahrt quer über den See nach Tegernsee und rund um das südliche Seebecken.Read more

• Day 305

Familienbesuch

June 28, 2020 in Germany ⋅ ☀️ 26 °C

Nach einer trockenen Nacht in der Scheune nehmen wir die 50 km zu meiner Tante und meinem Onkel nach Bad Aibling in Angriff. Das Wetter ist traumhaft und wir machen eine längere Pause am klaren Tegernsee.

Ganz ehrlich hätten wir uns die Strecke dorthin etwas entspannter vorgestellt, aber ein ständiges Auf und Ab führte dann letztlich doch zu einer kumulativen Generierung von 500 Höhenmetern. Vor allem aber die Steigungen in der schwülen Wärme von 10 % über lange Strecken und vereinzelt in Wäldern bis zu 20% auf Schotter waren eine Herausforderung. Aber wir hatten ja Zeit und uns dann auch unser Kaltgetränk und die Tote verdient.

Mit einem Ziel vor Augen geht das Ganze immer deutlich leichter.

Tegensee

January 1, 2018 in Germany ⋅ 🌙 -2 °C

Today Wyatt took us on an awesome but really hard hike up to the top of a ski resort in the darling beautiful town of Tegensee. Its about 1 hour south of Munich. We dragged up sleds that only cost 5 euros each to rent. It was 31/2 miles straight up in snow. Unbelievably we caught the little restaurant at the top 10 minutes before closing. We all had amazing soups and breads and Bavarian pretzels. Then we sledded all the way back down the mountain. Donn came in too hot around a corner and crashed right into Wyatt's sled at one point. Wyatt bailed right before impact but Donn had to hike down a huge steep hill to get the sled. The boys all liked to get as much speed up as they could. 😀 We dropped Wyatt off in Munich on our way "home" as his 3 buds from Cal Poly are visiting for the next few days. We will have to share him😔. Oh and by the way New year's Eve in Munich for the kids was fun! They were downtown in all the craziness and watched people lighting up pretty big fireworks. They sometimes landed in trees and shot sideways at people or into storefront windows etc. Freaked me out to hear about. Glad everyone safe😌 happy 2018 everyone!Read more

• Day 25

April 20, 2023 in Germany ⋅ ☁️ 43 °F

Drove from Innsbruck, Austria back to Munich. Stopped at Tegernsee on the way to walk around the lake and eat lunch. Relaxing day before our long travel day tomorrow.

• Day 14

13. Etappe: Lenggries - Tegernsee

June 12, 2023 in Germany ⋅ 🌙 15 °C

In Lenggries im Hotel habe ich nur so Semir gut geschlafen, wie aber auch schon die anderen Nächte davor. Im Hotel gab es für 5€ dann ein Frühstück, welches ich für den Preis ganz ordentlich fand. Gegen 08:00 war ich beim Frühstück und danach habe ich mich fertig gemacht. Leider hat das sehr lange gedauert und ich bin im Endeffekt erst kurz nach 11:00 aus dem Hotel losgekommen. In Lenggries dann noch zur Apotheke, um zur Sicherheit Blasenpflaster zu kaufen, dann zu Edeka für ein paar Wegsnacks und dann ging es los. Als erste Etappe würde mit 2:20 Stunden der Geierstein angegeben. Mit meinem Gepäck, den Wadenschmerzen und der Sonne im Nacken hat das aber 3:30 Stunden gedauert. Das hat mich sehr frustriert und meine Laune war am Tiefpunkt. Danach ging es auf den Fockenstein hoch, von wo ich eine schöne Aussicht hatte. Ab dort begann dann der Abstieg bis nach Bad Wiessee. Ich habe auf einem Teil des Weges mit Papa telefoniert, weshalb die Zeit schneller vergangen ist. Leider hatte die Alm für die Mittagspause auch zu. In Bad Wiessee dann angekommen, habe ich im Vitalhotel Alpensonne eingecheckt, meine Sachen zum Waschen abgegeben und dann geduscht. Mir dann meine restlichen Sachen angezogen, um dann zum Restaurant Königslinde am Tegernsee zu gehen. Dort saß ich im Biergarten, habe eine Käsespätzle Suppe, ein Schnitzel und einen bayrischen Wurstsalat gegessen. Alles sehr lecker. Danach bin ich noch kurz am Tegernsee entlang gelaufen und dann zurück zum Hotel. Es ist sehr schön dort. Auf dem Hotelzimmer habe ich dann entspannt.Read more

• Day 2

Wanderung um den Tegernsee

August 27, 2019 in Germany ⋅ ☀️ 25 °C

Heute ist der 1. Tag der Alpenüberquerung. Da wir bereits in Bad Wiessee wohnen, haben wir beschlossen um den ganzen See zu wandern. Das Wetter ist toll, sonnig keine Wolke am Himmel und 27 Grad Celsius im Schatten. Wir laufen zuerst am See entlang nach Rottach/Egern. Die meiste Strecke ging es über Asphalt. Nach einem kalten 🍺 ging es weiter Richtung Tegernsee. Die meiste Zeit laufen wir in der sengenden Sonne. Im Schatten sind Pausen abgesagt. Am Rathaus in Tegernsee haben wir uns den 1. Stempel zur Alpenüberquerung abgeholt. Die Ausschilderung ist wirklich sehr gut. Ab Tegernsee laufen wir den Höhenweg nach Gmund. Diesmal ging's auch durch den Wald, nicht nur Asphalt. In Tegernsee ist eine Rast im Eiskaffee abgesagt, ach hat das geschmeckt. Von Gmund nach Bad Wiessee sind wir den Holzer Höhenweg gelaufen, mit tollem Blick über den Tegernsee. Heute sind wir insgesamt 38242 Schritte gegangen, 29,4 km. Reicht für den 1. Tag. Abends war wieder Sauna angesagt und zum Abendessen gab's Forelle und Käse mit einem Zweigelt vom Tegernsee. Lecker.Read more