Iceland
Kopavogur

Here you’ll find travel reports about Kopavogur. Discover travel destinations in Iceland of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Time to hit the road

July 3, 2017 in Iceland ⋅ ⛅ 50 °F

We picked up our camper van at KuKu campers and I was a little caught off guard by the size of this thing. I upgraded to a larger one when I reserved it but I didn't realized it was a 20 footer! It's actually easy to drive and we have a ton of space for just the two of us. Running on only a couple hours of sleep, we zombies around the grocery store to pick up supplies, attempting to read labels and not buy anything that would kill Suzanne on the first day of our trip. Then we hit the road, headed towards Glymur and made a quick stop to capture a beautiful lake.Read more

Kópavogur, Iceland: Ferðalok

June 6, 2017 in Iceland ⋅ ⛅ 7 °C

Ferðinni lýkur á sama hátt og hún endaði: með mynd af kílómetramælinum.

27.537 km eknir - ekki alveg jafn rómantísk tala og ég byrjaði með, en bara ágætis vegalengd. Á myndinni glittir líka í viðvörunarljósið sem kviknaði á í Brunschweig og hefur logað síðan. Bíllinn gat a.m.k. sagt mér í þetta skipti hvað er að: sprungin pera í númersljósinu.Read more

First northern lights <3

August 31, 2016 in Iceland ⋅ 🌙 6 °C

Von unserem zweiten Airbnb Apartment, was etwas außerhalb war (Hleskogar 8, 108 Reykjavik), haben wir unsere ersten northern lights gesehen. Sie waren zwar leider etwas schwach und das Licht außenrum schwächt den Effekt nochmal zusätzlich.. Aber trotzdem super schön anzusehen, die bewegen sich so ''elegant'', einfach faszinierend!Read more

Reykjavik. Valar och stinkande vatten

May 8, 2016 in Iceland ⋅ ⛅ 5 °C

Kliver upp före fasiken idag igen, börjar längta efter en sovmorgon nu. Jag har fått lektioner i hur man hanterar kaffebryggaren, så till skillnad från igår får den här dagen får den bästa starten möjligt!
    Tar mig ner till hamnen där valbåten väntar. Jag får lite konstiga blickar när jag frågar var harpunen är och om man får skjuta några själv.. Nej, jag frågar inte det.
    Solen tittar fram och vi kastar loss.
    Dom närmsta tre timmarna bjuder på en väldigt häftig upplevelse. Det är fullt av liv i havet runt oss, massa fåglar, tumlare, delfiner och så till slut även valar. Det är några vitvalar som växelvis kommer upp till ytan en bit från båten och leker katt och råtta med båtens kapten. Men turens behållning är ändå den märkliga fågeln som hela tiden simmar i närheten av båten, röd näbb och röda fötter som paddlar. The Puffin. Vilket sötnos det är! Vill bara packa ner en och ta hem den. Efter en stunds grubblande kommer jag på vart jag sett det namnet förut. Det var när jag läste en meny utanför en lite mer fancy restaurang i stan, rökt Puffin med grönsaker och säkert nån fancy sås. När jag kom hit så hade jag en bild av att jag ville äta val, att det lixom var det man gjorde här på Island, men nu efteråt känns det bara så dumt. Meet the whales, don't eat them.

Efter lunch är det dags att bli runtfraktad som boskap igen och den här gången bär det av till The Blue Lagoon. Där tanken är att man ska få en lyxig spaupplevelse och åldras baklänges för ett tag. Så känner jag väl inte riktigt att det blev. Det visade sig vara en swimmingpool med väldigt varmt, blått och illaluktande vatten. Visst, häftigt att det är vatten som förs kokande till ytan, att om det inte kyls så hade det varit rätt jäkla svårt att bada, och visst var det rätt skönt att ligga i det varma vattnet och bara slappna av efter ett stressigt schema på Island.
    Det var rätt fint ändå.

Till middag äter jag thaimat och tar med mig att tre chilifrukter på menyn inte alltid betyder samma sak runt i världen, jag ser ett behov att standardisera dom där jäkla frukterna på menyerna.
    Svettadendes och kippande efter luft åker jag hem och börjar packa för nästa steg på resan.

Nauthólsvík Beach (Geothermal Beach)

August 15, 2016 in Iceland ⋅ ⛅ 15 °C

Außerdem waren wir gleich mal in der ersten Woche am Thermal Beach, der direkt neben der Uni ist: mit einem ca. 35-40°C heißem Becken oberhalb des Strandes, einem geothermisch erwärmtem Becken im Meer (ca. 18°C) und circa 5°C kaltem Meerwasser. Super schön dort und das Ganze war kostenlos!

Reykjavik

May 6, 2016 in Iceland ⋅ ⛅ 4 °C

Wow vilken knock. Jag älskar den här stan, och det här landet, och folket.
    Jag har strövat runt i Rejkavik större delen av dagen och bara supit in staden och dess arkitektur, har snubblat på sevärdheter och pratat med folk från hela världen. Jag är övertygad att Rejkavik är världens mest moderna lilla by.Read more

Kópavogur, Kopavogur, كوبافوغور, Горад Коўпавагур, Коупавогюр, Κόπαβογκουρ, کوپاووگور, קואופווגיר, Կոուպավոգյուր, コーパヴォグル, კუპავოგური, 코파보귀르, Koupavoguras, Kópavogsbær, 200, Коупавогир, Коупавоґур, 科帕沃于尔