Iceland

• Aug23

Westfjorden

August 23, 2020 in Iceland ⋅ ☀️ 13 °C

Flókalundur (pinnacle)
    Látrabjarg (Vogelfels ohni Puffins)
    Raudisandur (Strand)
    Patreksfjördur (Stedtli u Strand)

Fähre von Bránslaekur via Flatey nach Stykkishólmur

Übernachtig: Fosshotel Westfjords, Patreksfjördur

Übernachtig: Stundarfridur cottages, Stykkishólmur

Bolungarvik - Dynjandi - Latrabjarg

May 21, 2016 in Iceland ⋅ ⛅ 30 °C

Om even op te warmen zijn we eerst nog wat noordelijker gereden naar Bolungarvik aangezien het daar volle zon was. Er waren ook enkele schattige vikinghuisjes te bewonderen wat mooi meegenomen was. Op de kust waren er trouwens duizenden noorse sternen aan het broeden. Prachtig.

Daarna doorgereden over de vele indrukwekkende fjorden naar de Dynjandi waterval. Een ongeloofelijk natuurschouwspel dat lijkt op een watergordijn. Niet vast te leggen op foto spijtig genoeg. De wandeling hiernaartoe was ook tof met de talloze kleinere watervallen naast het pad. Hier hadden we wel wat bewolking maar het bleef droog en er was weinig wind.

In Patreksfjordur zijn we even gestopt voor lunch en koffie. Lekkere huisgemaakte quiche en een salade met kip in een knus guesthousje. Meer moet dat niet zijn, toch? Of wel? Tuurlijk wel! Nog wat verse rabarbercake, ijslandse koekjes en een chocoladetaartje. Bryan heeft ook genoten van een ijslandse schnapps die gerijpt is met mos. Speciaal maar lekker!

Nog een korte afstand (over een gravelweg weliswaar) verder kwamen we aan, aan onze cottage. Op een schapenboerderijtje in de middle of nowhere. Heerlijk. Aangezien het nooit donker wordt, besloten we nog een stevige wandeling (2-3h) te maken op de Latrabjarg rots rond 18h. Deze rots is een natuurlijke broedplaats voor miljoenen vogels en een trekpleister voor wilde poolvossen. Dit bleek niet gelogen aangezien we papegaaiduikers konden naderen tot op 1 meter, ontelbaar veel vogels en vogelsoorten hebben gezien en niet minder dan 4 (!) keer een poolvos gespot hebben. Een droomverhaal voor de gemiddelde (amateur)fotograaf en natuurliefhebber dus!

Rond 21.30 dan maar aan het eten begonnen. Lekkere pasta met versgesneden groentjes. Eindelijk nog eens in een lekker bedje geslapen.

Patreksfjörður, Patreksfjoerdur, Patreksfjordur, 450, Патрексфьордюр