Indonesia
Banjar Tebesaya

Ubud - Campuhan Ridge en Tegallalang Ric

March 9, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Zoals gezegd vanmorgen om 8 uur heel decadent ons ontbijt geserveerd gekregen op ons balkon. Smakelijke omelet, toastbrood en een lekkere fruitsalade, afgetopt met een Balinese koffie. Das van die koffie met drab onderin (zoals Turkse koffie).

Op naar de scooter, maar niet voordat we onze huisbaas hebben moeten afschudden die voor de 2e dag verwoede, doch beleefde, pogingen doet ons een excursie aan te smeren. Na hier weer glansrijk in te zijn geslaagd, rijden we met een knagend schuldgevoel naar onze eerste bestemming: Campuhan Ridge. De maps.me app had er weinig zin in en daarom reden we na 100 meter al verkeerd. En "hidden feature" van deze app blijkt het niet herberekenen te zijn, zoals je dat bij een normale navigatie hebt. Na een paar bochten links en rechts, kwamen we op een punt dat ons wel heel erg bekend voorkwam.... het beginpunt!! Het ding heeft ons dus gewoon een rondje van een kilometer of 2, 3 laten rijden om vervolgens dus in de herkansing de goede kant op te gaan.... maar goed, we hebben vakantie, dus geen haast....

Bij Campuhan Ridge aangekomen.... althans dat vond maps.me... maar geen enkel bord te vinden die ons naar de toch redelijk bekende toeristische route zou leiden! Bij een aantal mensen navraag gedaan en zodoende steeds dichter bij het beginpunt gekomen. Dat bleek een nauw straatje, langs een hotel, steil naar beneden te zijn en dan vlak voor de (hele mooie) tempel het kleine paadje rechts volgen! Maar het was de moeite waard! Een smal pad op de top van een langgerekte heuvel, met rechts en links prachtige groene uitzichten. De wandeltocht ging redelijk steil omhoog en in deze warmte gutste het zweet ons uit alle poriën. Aan het eind stond een wellness resort(je) dat hele leuke terrassen had. Een soort bamboehutje op palen in het water met daarin honderden vissen. Heerlijk een annanassapje gedronken en weer terugelopen naar de scooter.

Op naar het volgende adres: Tegallalang Rice Terraces. Hier flikt maps.me hetzelfde geintje met ons! Na 10 minuten sturen, stonden we weer op het beginpunt..... grrrr.... Vooortaan toch maar Google Maps? Op een gegeven moment merkten we dat we in de buurt kwamen, de densiteit van winkels werd steeds dichter en de drukte steeds groter. Toen we de schier onmetelijke rij scooters zagen staan, hadden we maps.me niet nodig om ons te vertellen dat we er waren! Maar eerst hapje eten. Weer een papa en mama Warung (restaurant) uitgezocht en weer voor € 6,- een complete en lekkere lunch inclusief drinken naar binnen gewerkt. En ook voor deze grote toeristische attractie gold: geen enkel bordje met ook maar iets dat ons wijst naar de ingang. Dus maar weer gevraagd. De man in kwestie lachtte schamper en wees naar een trap die 5 meter verderop lag. Dat was dus het beginpunt! En zelfs bij de trap, geen indicatie dat je daar moest beginnen, alleen een disclaimer dat je op eigen risico het gebied betreed.... de trap afgedaald naar beneden en terecht gekomen in prachtige, super groene rijst terrassen. Echt heel erg fraai. Het woord zegt t al, het zijn dus rijst velden die min of meer boven op elkaar tegen heuvels zijn gemaakt. Je kunt hier prachtig doorheen wandelen, hoewel t wel een aanslag is op de conditie. Gaat erg onregelmatig en veelal erg steil! Maar echt supermooi!

Na hier een aantal uurtjes te hebben doorgebracht is het tijd terug te gaan. We hebben lekker nog ff gezwommen en wat gelezen en zijn na een douche de stad in getogen voor een hapje eten. Al snel kwamen we bij een tent langs dat ook pizza's op t menu had staan en voor Talin stond er ook genoeg bij, dus wij naar binnen. Bleek het zo'n linksdraaiende vaganistische geitenwollensokken schuur te zijn met alleen maar verantwoorde ingrediënten. De menukaart was een krant (vooruit: das best origineel) en toen ik een biertje bestelde werd mij fijntjes uitgelegd dat dat niet geschonken wordt. Ik kon kiezen uit thee, superdrinks (met van die wazige superfruit dingen) of "gewoon" vruchtensap. Nou, dan maar t laatste.... Uiteindelijk bleek te pizza best binnen te houden en de kipburger die Talin had genomen kon de test ook doorstaan. Na t eten nog een broek voor Talin gescoord en op huus aan gegaan. Gelukkig was de receptie nog open en konden we ons ontbijt bestellen en kon ik alsnog een biertje kopen! Proost!!

Ubud - Monkey Forrest & Desa Kuning

March 10, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

De dag begon weer met een decadent ontbijtje geserveerd op ons terras. Deze keer bananenpannekoeken en een lekkere fruitsalade. Uiteraard om wakker te worden een originele Balinese koffie!

Vandaag gaan we apies kijken verderop in Ubud. Dus de scooter maar weer van stal gehaald! Even over het verkeer hier op Bali... Ik kan dit het beste omschrijven als "harmonieuze chaos"! Chaos omdat alles hier kriskras door elkaar rijdt. Rechts en links inhalen? Niemand kijkt ervan op! Een andere frapante observatie: er bestaan géén kinderhelmen in Bali. Heel vaak zie je scooters met een rotvaart je inhalen, of je tegemoet rijden met papa en mama (met helm) en op de treeplank staat een kindje variërend van 2 tot 10 jaar zónder helm. Da's geen uitzondering: da's een regel! Het kan nóg gekker, toen we een vrouw met (overduidelijk) haar moeder in amazonezit achterop die achteloos een baby van, pak m beet, 6 maanden in een draagdoek vasthield.... Geen probleem hier! Toch is t harmonieus, want niemand wordt kwaad als er iemand een idiote aktie uithaalt, zoals op een drukke voorrangsweg je vrachtwagem achteruit ertussen gooien! Ik heb in de dagen dat we hier rondrijden, elke minuut wel een potentieel (levens)gevaarlijke aktie gezien en nog niet één keer iemand uit z'n plaat zien gaan. Maar ik denk dat als er geen regels lijken te zijn, je iemand ook niet kan afrekenen!

Afijn, terug naar de apen. Monkey Forrest ligt in Ubud stad en je verwacht het niet totdat je ervoor staat. En uiteraard nagenoeg geen bordje om ons erheen te wijzen! Na de entree te hebben betaald staan we oog in oog met 700 Balinese Langstaart Makaken, die hier vrij rondlopen. Talin had binnen 5 minuten er al 1 aan haar been hangen, hetgeen ze niet tof vond... Maar goed, we zijn te gast in hun habitat dus niet zeuren! Het park is mooi aangelegd en er loopt een ongelofelijke hoeveelheid personeel rond. De apen zijn verre van bang voor ons en ze kunnen zelfs met gemak het park verlaten. Maar waarom zouden ze! Alle natjes en droogjes worden in overvloed gebracht! Toch leuk om hier tijd door te brengen...

Vervolgens even naar de "markt". Dat is een ander woord voor zoveel mogelijk souvenir shops op de vierkante meter proppen. Niet echt Balinees: verkopers zijn hier opdringerig. Uiteraard weer wat gekocht en toen toch naar onze buikjes geluisterd. Omdat we gisteren zo lekker hadden gelunched, gingen we weer op zoek naar Run's Warung. Wederom werden we niet teleurgesteld. Zalig gegeten!

Als volgende highlight stond de Desa Kuning waterval op de agenda. Dat was maar liefst 20km rijden. Maps.me stuurde ons wederom verkeerd en hercalculeerde niet, dus we zijn weer over gestapt op good old Google Maps! Na wat kleine slingerpaadjes vond Google dat we er waren, maar er was helemaal niets! Een paar honderd meter verderop was een geplastificeerd briefje op een boom gespijkert dat deed vermoeden dat dit het weleens kon zijn.... We keken wantrouwend een supersteil modderig paadje naar beneden en hebben de gok maar gewaagd! Dat bleek een beste wandeling! Door jungle achtige paadjes met schier loodrechte glibberige dingen die voor traptreden moesten doorgaan en nergens ook maar iets om je aan vast te kunnen houden! Het ging mij redelijk af, maar Talin vond dit niet erg leuk en was best een beetje angstig! Uiteindelijk werden we getrakteerd op inderdaad een mooie waterval! We waren niet de enige, want toen we de bocht omkwamen bij de waterval, was het eerste dat we zagen een paar Michael Kors en Louis Vuitton tassen die achteloos op een rots lagen. Die bleken toe te horen aan een paar meiden die op slippers, in vol ornaat en strak in de lak dezelfde route hadden afgelegd als wij.... Dusssss..... Dat stelde in ieder geval Talin gerust voor de onvermijdelijke terugreis die nog moest komen! Na wat foto's te hebben gemaakt en lekker uitgerust, zijn we terug gegaan. En ik weet niet of de "Kors en Vuitton dames" hun psychologische werk hadden gedaan, maar het ging ons prima af. Wel kwamen we badend in het zweet terug bij de scooters.

Het begon een beetje te miezeren en dat ging al rap over in een stevige bui, dus toch maar ff schuilen. Toen het een kwartiertje later minder regende, weer verder gereden en 3 km verderop bleek het daar helemaal niet te hebben geregend!

Terug in t hotel lekker gedouched en te voet de stad ingegaan voor het diner. Na een flinke wandeling bij een "garden restaurant" terecht gekomen waar we (het wordt saai, ik weet t....) zalig hebben gegeten! Morgen gaan we weg uit Ubud en rijden we met de nodige geplande omwegen naar Amed (aan de kust). Tot morgen!

Ubud 2. Tag I. Teil

July 27, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Morgens haben sind wir mit einem sehr leckeren Frühstück gestartet und haben uns entschieden noch zwei weitere Nächte hier in Ubud zu bleiben, auch wenn diese Unterkunft keinen Pool hat ☺️😂.
    Danach sind wir mitten in der Stadt zwischen Reisfeldern spazieren gegangen. Leider hatten die Kinder keine Lust sooo lange zu laufen und waren mal wieder hungrig 😭😣. Also haben wir ein Stop eingelegt und sind wieder zurück gelaufen.
    Am Abend waren wir bei einem Kecak-Dance🐒 in einem Tempel. Auch wenn dieser Tanz stark verkürzt für Touristen aufgeführt wird, war es trotzdem ein tolles Erlebnis für uns und die Kinder. Arthur sprach den ganzen Abend davon.

Banjar Tebesaya